Miten rengaspaineet mitataan?

Neito pulassa

Juu, hävettää tunnustaa, mutta mies on työmatkalla ja nyt huomasin että toinen eturengas näyttää jotenkin "lättänämmältä". Kokemusta on vaan ajamisesta ja tankkaamisesta, eli ohjeet selkokielellä! Ja vittuilijoiden ei kannata vaivautua, tiedän itsekin olevani aika hukassa...

12

9061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jarppu

      mä tulisin mittaamaan ??
      Ei vaan, menet huoltoasemalle jossa sellanen ilmapömpeli. Otat renkaasta venttiilihatun pois ja painat sen renkaantäyttövehkeen siihen venttiilin päälle ja mittarista näet paljonko on ilmaa. Renkaassa pitäis olla karkeasti sanoen 2.0 -2.2 bar painetta.
      Ei oo pahahomma . . .

      • Se sama neito

        Ihanaa kun vastasit. Odotin sydän syrjällään kaiken maailman viisastelijoiden kommentteja naisautoilijoista... Mukavaa alkanutta vuotta sinulle.


      • Se sama neito kirjoitti:

        Ihanaa kun vastasit. Odotin sydän syrjällään kaiken maailman viisastelijoiden kommentteja naisautoilijoista... Mukavaa alkanutta vuotta sinulle.

        jos paine on liian pieni, paina siitä plussalla merkitystä napista niin pömpelistä alkaa mennä ilmaa renkaaseen. Töhäyttele niin kauan, että paine on siellä sanotaan nyt 2,2 bar. Sitten vain venttiilin hattu paikalleen ja täyttöpömpeli myös.


      • siellä kaapissa
        Se sama neito kirjoitti:

        Ihanaa kun vastasit. Odotin sydän syrjällään kaiken maailman viisastelijoiden kommentteja naisautoilijoista... Mukavaa alkanutta vuotta sinulle.

        mistä otat ilmauslaitteen (näet mikä on sopiva paine)


      • Jamppa1
        Se sama neito kirjoitti:

        Ihanaa kun vastasit. Odotin sydän syrjällään kaiken maailman viisastelijoiden kommentteja naisautoilijoista... Mukavaa alkanutta vuotta sinulle.

        turha hössöttää siitä naisautoilusta. En minäkään tee numeroa siitä etten osaa ommella yhtään mitään. Toisekseen jotkut miehet on ihan yhtä osaamattomia näissä asioissa.

        Otetaan esimerkiksi jarpun rengaspainesuositus: Mistä se tuli? Olen nähnyt henkilöautoissa rengaspainesuositukset 1,6-3,8 bar. Eli sieltä auton käyttöohjekirjasta löytyy suositukset. Usein myös kuskin oviaukosta tai bensaluukusta.

        Rengaspaineet katsotaan aina kylmistä renkaista, eli ennen ajoa. Rengaspaine muuttuu noin 0,1 bar jokaista kymmentä lämpöastetta kohden. Eli jos painesuositus on 2,0 niin se käy suoraan kesällä 20 lämmössä. Jos ulkona -20, on oikeat paineet on 2,4.

        Jotta turvallista matkaa!


      • päin
        Jamppa1 kirjoitti:

        turha hössöttää siitä naisautoilusta. En minäkään tee numeroa siitä etten osaa ommella yhtään mitään. Toisekseen jotkut miehet on ihan yhtä osaamattomia näissä asioissa.

        Otetaan esimerkiksi jarpun rengaspainesuositus: Mistä se tuli? Olen nähnyt henkilöautoissa rengaspainesuositukset 1,6-3,8 bar. Eli sieltä auton käyttöohjekirjasta löytyy suositukset. Usein myös kuskin oviaukosta tai bensaluukusta.

        Rengaspaineet katsotaan aina kylmistä renkaista, eli ennen ajoa. Rengaspaine muuttuu noin 0,1 bar jokaista kymmentä lämpöastetta kohden. Eli jos painesuositus on 2,0 niin se käy suoraan kesällä 20 lämmössä. Jos ulkona -20, on oikeat paineet on 2,4.

        Jotta turvallista matkaa!

        sulla tuo paineen muutos lämpötilan mukaan. Se paine nousee lämpötilan noustessa. Eli jos painesuositus on 2,0 niin se käy kesällä 20 lämmössä. Jos ulkona -20, on oikeat paineet on 1,6. Jos sen sijaan laitat -20 pakkasessa 2,4 niin 20 niis nousee paineet 2,8! Eli ilma pyrkii siis laajenemaan lämmetessään --> paine nousee.


      • Jamppa1
        päin kirjoitti:

        sulla tuo paineen muutos lämpötilan mukaan. Se paine nousee lämpötilan noustessa. Eli jos painesuositus on 2,0 niin se käy kesällä 20 lämmössä. Jos ulkona -20, on oikeat paineet on 1,6. Jos sen sijaan laitat -20 pakkasessa 2,4 niin 20 niis nousee paineet 2,8! Eli ilma pyrkii siis laajenemaan lämmetessään --> paine nousee.

        mennyt mutta tarkennetaan. Siis paine toki nousee lämpötilan kanssa käsi kädessä.

        "Eli jos painesuositus on 2,0 niin se käy suoraan kesällä 20 lämmössä. Jos ulkona -20, on oikeat paineet on 2,4."

        -On tullut tehtyä niin paljon sisällä tuota hommaa etten osannut selittää tarpeeksi hyvin. Eli se 2,4 pitää olla 20 asteisessa hallissa. Sitten kun ajaa ulos -20 lämpöön niin se putoaa 2,0 bar, jossa sen kuuluukin olla. Jos ulkona on -30, laitetaan hallissa 2,5 ja vastaavasti ulkona 2,0.

        "Jos ulkona -20, on oikeat paineet on 1,6."

        -Ei jos suositus on 2,0 bar. Jos laittaisi hallissa 2,0 bar, se johtaisi vajaapaineisiin renkaisiin (1,6 bar) ja siitä on taas paljon haittaa. Idea on siinä että renkaisiin pitää laittaa ns. pakkasvara, eli sen verran painetta ettei se ikinä laske alle suosituksen, tässä tapauksessa kuvitteellinen 2,0 bar. Pakkasten lauhtuessa paineet nousee, mutta siitä ei ole vastaavaa haittaa.


      • Normaali mies
        Jamppa1 kirjoitti:

        mennyt mutta tarkennetaan. Siis paine toki nousee lämpötilan kanssa käsi kädessä.

        "Eli jos painesuositus on 2,0 niin se käy suoraan kesällä 20 lämmössä. Jos ulkona -20, on oikeat paineet on 2,4."

        -On tullut tehtyä niin paljon sisällä tuota hommaa etten osannut selittää tarpeeksi hyvin. Eli se 2,4 pitää olla 20 asteisessa hallissa. Sitten kun ajaa ulos -20 lämpöön niin se putoaa 2,0 bar, jossa sen kuuluukin olla. Jos ulkona on -30, laitetaan hallissa 2,5 ja vastaavasti ulkona 2,0.

        "Jos ulkona -20, on oikeat paineet on 1,6."

        -Ei jos suositus on 2,0 bar. Jos laittaisi hallissa 2,0 bar, se johtaisi vajaapaineisiin renkaisiin (1,6 bar) ja siitä on taas paljon haittaa. Idea on siinä että renkaisiin pitää laittaa ns. pakkasvara, eli sen verran painetta ettei se ikinä laske alle suosituksen, tässä tapauksessa kuvitteellinen 2,0 bar. Pakkasten lauhtuessa paineet nousee, mutta siitä ei ole vastaavaa haittaa.

        Jampan mukaan auto pitää viedä pakkasesta ensin lämpimään halliin, jossa laitetaan sitten lämpötilaerosta riippuen sopiva määrä ylipainetta.

        Nerokasta.

        Toinen vaihtoehto on laittaa ne autonvalmistajan suosittelemat paineet suoraan siellä ulkona. Silloin renkaassa on se paine, mikä siellä kuuluukin olla. Mutta tämä on toki liian yksinkertainen tapa laittaa renkaisiin ilmaa.


      • Jamppa1
        Normaali mies kirjoitti:

        Jampan mukaan auto pitää viedä pakkasesta ensin lämpimään halliin, jossa laitetaan sitten lämpötilaerosta riippuen sopiva määrä ylipainetta.

        Nerokasta.

        Toinen vaihtoehto on laittaa ne autonvalmistajan suosittelemat paineet suoraan siellä ulkona. Silloin renkaassa on se paine, mikä siellä kuuluukin olla. Mutta tämä on toki liian yksinkertainen tapa laittaa renkaisiin ilmaa.

        makua. Kuten sanoin, minä laitan yleensä niitä paineita hallissa. Sitä tuppaa ajattelemaan vähän kapeasti kun tulee tietyt rutiinit.

        Annoin kuitenkin paineet ulos sekä sisätiloihin jotta kysyjä varmasti osaa homman.


      • Ilposetä
        Jamppa1 kirjoitti:

        makua. Kuten sanoin, minä laitan yleensä niitä paineita hallissa. Sitä tuppaa ajattelemaan vähän kapeasti kun tulee tietyt rutiinit.

        Annoin kuitenkin paineet ulos sekä sisätiloihin jotta kysyjä varmasti osaa homman.

        Renkaiden paineet vaikuttaa myös bensan kulutukseen ja ajettavuuden/auton hallintaan.

        Jos rengaspaine on 10 % liian alhainen, polttoaineen kulutus kasvaa 2- 4 % ja renkaan ajosuorite jää noin 15-30 % normaalia alhaisemmaksi.


      • avutooon
        sitroen kirjoitti:

        jos paine on liian pieni, paina siitä plussalla merkitystä napista niin pömpelistä alkaa mennä ilmaa renkaaseen. Töhäyttele niin kauan, että paine on siellä sanotaan nyt 2,2 bar. Sitten vain venttiilin hattu paikalleen ja täyttöpömpeli myös.

        "jos paine on liian pieni, paina siitä plussalla merkitystä napista niin pömpelistä alkaa mennä ilmaa renkaaseen. "

        Niin tuota missä se sellainen plussalla merkitty nappi tarkalleen ottaen on? Onko se siinä systeemissä missä on se mittari ja se kahva vai missä? Ei siinä näyttänyt sellaista olevan. Ei sinne kyllä ilmaakaan menny sisään.


    • Toinenneitohädässä

      Googlailin juuri autossa että miten mittaan :) Kiitos avusta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      406
      8922
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      178
      3383
    3. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      19
      1850
    4. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      77
      1166
    5. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1078
    6. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1065
    7. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      64
      1021
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1005
    9. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      983
    10. Sano nyt kiertääkö

      Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65
      930
    Aihe