Miten rengaspaineet mitataan?

Neito pulassa

Juu, hävettää tunnustaa, mutta mies on työmatkalla ja nyt huomasin että toinen eturengas näyttää jotenkin "lättänämmältä". Kokemusta on vaan ajamisesta ja tankkaamisesta, eli ohjeet selkokielellä! Ja vittuilijoiden ei kannata vaivautua, tiedän itsekin olevani aika hukassa...

12

9058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jarppu

      mä tulisin mittaamaan ??
      Ei vaan, menet huoltoasemalle jossa sellanen ilmapömpeli. Otat renkaasta venttiilihatun pois ja painat sen renkaantäyttövehkeen siihen venttiilin päälle ja mittarista näet paljonko on ilmaa. Renkaassa pitäis olla karkeasti sanoen 2.0 -2.2 bar painetta.
      Ei oo pahahomma . . .

      • Se sama neito

        Ihanaa kun vastasit. Odotin sydän syrjällään kaiken maailman viisastelijoiden kommentteja naisautoilijoista... Mukavaa alkanutta vuotta sinulle.


      • Se sama neito kirjoitti:

        Ihanaa kun vastasit. Odotin sydän syrjällään kaiken maailman viisastelijoiden kommentteja naisautoilijoista... Mukavaa alkanutta vuotta sinulle.

        jos paine on liian pieni, paina siitä plussalla merkitystä napista niin pömpelistä alkaa mennä ilmaa renkaaseen. Töhäyttele niin kauan, että paine on siellä sanotaan nyt 2,2 bar. Sitten vain venttiilin hattu paikalleen ja täyttöpömpeli myös.


      • siellä kaapissa
        Se sama neito kirjoitti:

        Ihanaa kun vastasit. Odotin sydän syrjällään kaiken maailman viisastelijoiden kommentteja naisautoilijoista... Mukavaa alkanutta vuotta sinulle.

        mistä otat ilmauslaitteen (näet mikä on sopiva paine)


      • Jamppa1
        Se sama neito kirjoitti:

        Ihanaa kun vastasit. Odotin sydän syrjällään kaiken maailman viisastelijoiden kommentteja naisautoilijoista... Mukavaa alkanutta vuotta sinulle.

        turha hössöttää siitä naisautoilusta. En minäkään tee numeroa siitä etten osaa ommella yhtään mitään. Toisekseen jotkut miehet on ihan yhtä osaamattomia näissä asioissa.

        Otetaan esimerkiksi jarpun rengaspainesuositus: Mistä se tuli? Olen nähnyt henkilöautoissa rengaspainesuositukset 1,6-3,8 bar. Eli sieltä auton käyttöohjekirjasta löytyy suositukset. Usein myös kuskin oviaukosta tai bensaluukusta.

        Rengaspaineet katsotaan aina kylmistä renkaista, eli ennen ajoa. Rengaspaine muuttuu noin 0,1 bar jokaista kymmentä lämpöastetta kohden. Eli jos painesuositus on 2,0 niin se käy suoraan kesällä 20 lämmössä. Jos ulkona -20, on oikeat paineet on 2,4.

        Jotta turvallista matkaa!


      • päin
        Jamppa1 kirjoitti:

        turha hössöttää siitä naisautoilusta. En minäkään tee numeroa siitä etten osaa ommella yhtään mitään. Toisekseen jotkut miehet on ihan yhtä osaamattomia näissä asioissa.

        Otetaan esimerkiksi jarpun rengaspainesuositus: Mistä se tuli? Olen nähnyt henkilöautoissa rengaspainesuositukset 1,6-3,8 bar. Eli sieltä auton käyttöohjekirjasta löytyy suositukset. Usein myös kuskin oviaukosta tai bensaluukusta.

        Rengaspaineet katsotaan aina kylmistä renkaista, eli ennen ajoa. Rengaspaine muuttuu noin 0,1 bar jokaista kymmentä lämpöastetta kohden. Eli jos painesuositus on 2,0 niin se käy suoraan kesällä 20 lämmössä. Jos ulkona -20, on oikeat paineet on 2,4.

        Jotta turvallista matkaa!

        sulla tuo paineen muutos lämpötilan mukaan. Se paine nousee lämpötilan noustessa. Eli jos painesuositus on 2,0 niin se käy kesällä 20 lämmössä. Jos ulkona -20, on oikeat paineet on 1,6. Jos sen sijaan laitat -20 pakkasessa 2,4 niin 20 niis nousee paineet 2,8! Eli ilma pyrkii siis laajenemaan lämmetessään --> paine nousee.


      • Jamppa1
        päin kirjoitti:

        sulla tuo paineen muutos lämpötilan mukaan. Se paine nousee lämpötilan noustessa. Eli jos painesuositus on 2,0 niin se käy kesällä 20 lämmössä. Jos ulkona -20, on oikeat paineet on 1,6. Jos sen sijaan laitat -20 pakkasessa 2,4 niin 20 niis nousee paineet 2,8! Eli ilma pyrkii siis laajenemaan lämmetessään --> paine nousee.

        mennyt mutta tarkennetaan. Siis paine toki nousee lämpötilan kanssa käsi kädessä.

        "Eli jos painesuositus on 2,0 niin se käy suoraan kesällä 20 lämmössä. Jos ulkona -20, on oikeat paineet on 2,4."

        -On tullut tehtyä niin paljon sisällä tuota hommaa etten osannut selittää tarpeeksi hyvin. Eli se 2,4 pitää olla 20 asteisessa hallissa. Sitten kun ajaa ulos -20 lämpöön niin se putoaa 2,0 bar, jossa sen kuuluukin olla. Jos ulkona on -30, laitetaan hallissa 2,5 ja vastaavasti ulkona 2,0.

        "Jos ulkona -20, on oikeat paineet on 1,6."

        -Ei jos suositus on 2,0 bar. Jos laittaisi hallissa 2,0 bar, se johtaisi vajaapaineisiin renkaisiin (1,6 bar) ja siitä on taas paljon haittaa. Idea on siinä että renkaisiin pitää laittaa ns. pakkasvara, eli sen verran painetta ettei se ikinä laske alle suosituksen, tässä tapauksessa kuvitteellinen 2,0 bar. Pakkasten lauhtuessa paineet nousee, mutta siitä ei ole vastaavaa haittaa.


      • Normaali mies
        Jamppa1 kirjoitti:

        mennyt mutta tarkennetaan. Siis paine toki nousee lämpötilan kanssa käsi kädessä.

        "Eli jos painesuositus on 2,0 niin se käy suoraan kesällä 20 lämmössä. Jos ulkona -20, on oikeat paineet on 2,4."

        -On tullut tehtyä niin paljon sisällä tuota hommaa etten osannut selittää tarpeeksi hyvin. Eli se 2,4 pitää olla 20 asteisessa hallissa. Sitten kun ajaa ulos -20 lämpöön niin se putoaa 2,0 bar, jossa sen kuuluukin olla. Jos ulkona on -30, laitetaan hallissa 2,5 ja vastaavasti ulkona 2,0.

        "Jos ulkona -20, on oikeat paineet on 1,6."

        -Ei jos suositus on 2,0 bar. Jos laittaisi hallissa 2,0 bar, se johtaisi vajaapaineisiin renkaisiin (1,6 bar) ja siitä on taas paljon haittaa. Idea on siinä että renkaisiin pitää laittaa ns. pakkasvara, eli sen verran painetta ettei se ikinä laske alle suosituksen, tässä tapauksessa kuvitteellinen 2,0 bar. Pakkasten lauhtuessa paineet nousee, mutta siitä ei ole vastaavaa haittaa.

        Jampan mukaan auto pitää viedä pakkasesta ensin lämpimään halliin, jossa laitetaan sitten lämpötilaerosta riippuen sopiva määrä ylipainetta.

        Nerokasta.

        Toinen vaihtoehto on laittaa ne autonvalmistajan suosittelemat paineet suoraan siellä ulkona. Silloin renkaassa on se paine, mikä siellä kuuluukin olla. Mutta tämä on toki liian yksinkertainen tapa laittaa renkaisiin ilmaa.


      • Jamppa1
        Normaali mies kirjoitti:

        Jampan mukaan auto pitää viedä pakkasesta ensin lämpimään halliin, jossa laitetaan sitten lämpötilaerosta riippuen sopiva määrä ylipainetta.

        Nerokasta.

        Toinen vaihtoehto on laittaa ne autonvalmistajan suosittelemat paineet suoraan siellä ulkona. Silloin renkaassa on se paine, mikä siellä kuuluukin olla. Mutta tämä on toki liian yksinkertainen tapa laittaa renkaisiin ilmaa.

        makua. Kuten sanoin, minä laitan yleensä niitä paineita hallissa. Sitä tuppaa ajattelemaan vähän kapeasti kun tulee tietyt rutiinit.

        Annoin kuitenkin paineet ulos sekä sisätiloihin jotta kysyjä varmasti osaa homman.


      • Ilposetä
        Jamppa1 kirjoitti:

        makua. Kuten sanoin, minä laitan yleensä niitä paineita hallissa. Sitä tuppaa ajattelemaan vähän kapeasti kun tulee tietyt rutiinit.

        Annoin kuitenkin paineet ulos sekä sisätiloihin jotta kysyjä varmasti osaa homman.

        Renkaiden paineet vaikuttaa myös bensan kulutukseen ja ajettavuuden/auton hallintaan.

        Jos rengaspaine on 10 % liian alhainen, polttoaineen kulutus kasvaa 2- 4 % ja renkaan ajosuorite jää noin 15-30 % normaalia alhaisemmaksi.


      • avutooon
        sitroen kirjoitti:

        jos paine on liian pieni, paina siitä plussalla merkitystä napista niin pömpelistä alkaa mennä ilmaa renkaaseen. Töhäyttele niin kauan, että paine on siellä sanotaan nyt 2,2 bar. Sitten vain venttiilin hattu paikalleen ja täyttöpömpeli myös.

        "jos paine on liian pieni, paina siitä plussalla merkitystä napista niin pömpelistä alkaa mennä ilmaa renkaaseen. "

        Niin tuota missä se sellainen plussalla merkitty nappi tarkalleen ottaen on? Onko se siinä systeemissä missä on se mittari ja se kahva vai missä? Ei siinä näyttänyt sellaista olevan. Ei sinne kyllä ilmaakaan menny sisään.


    • Toinenneitohädässä

      Googlailin juuri autossa että miten mittaan :) Kiitos avusta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

      Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      28
      2823
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2633
    3. Kemijärven festarit 2025

      Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1704
    4. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

      Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1428
    5. Tekikö mieli laittaa viesti?

      Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1417
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      105
      1399
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1197
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

      Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1093
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

      Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      1005
    Aihe