Saimaan rannassa hirsisauna, kumpi kiuas sinne IKI vai AITO?
Molemmista on täällä nyt keskusteltu hyvin ja molemmilla tuntuu olevan lähinnä puolustajia. Kumpaan suuntaan menisin? Tarviin kiukaan parin kuukauden päästä.
Iki vai AITO?
5
2011
Vastaukset
- makuasiataiei
Aitokiuas on perinteinen kertalämmitteinen ja Iki on "uutta" jatkuvalämmitteistä tekniikkaa.
Aitokiuas vaatii hieman pidemmän lämmitysajan koska se on kertalämmitteinen, eli kivet lämmitetään kuumiksi sen jälkeen odotetaan kiukaan seestymistä ja sitten sitä leppoisaa löylyä riittää niin pitkään kuin on potkua kivissä. Iki toimiii hieman toisin eli se on jatkuvalämmitteinen. Jos haluaa niin voi mennä lähes viileään saunaan ja lisätä puita ja löylyt sen kun lisääntyy. Tai mennä laittaa pesän lähes täyteen puita kun lämpötila on tuossa 50-60 korvilla ja mennä saunomaan ja vaikka tulet on jonkun ajan kuluttua sammuneet niin vielä löylyjä riittää tolkuttoman kauan.- tietenkin
ettei näiden välillä voi helposti vertailla, koska toimivat eri periaatteella. Kuitenkin näyttää siltä, että kummallakaan ei lajissaan ole varsinaisia kilpailijoita. Molemmissa on myös yhteistä suuri kivimäärä, joka on minulle tärkeä kriteeri. Lähinnä olisi kiva kuulla ongelmista, joita kyseisten kiukaiden kanssa on tullut vastaan. Hyvät puolethan ovat jo tuttuja.
- Raimo2
tietenkin kirjoitti:
ettei näiden välillä voi helposti vertailla, koska toimivat eri periaatteella. Kuitenkin näyttää siltä, että kummallakaan ei lajissaan ole varsinaisia kilpailijoita. Molemmissa on myös yhteistä suuri kivimäärä, joka on minulle tärkeä kriteeri. Lähinnä olisi kiva kuulla ongelmista, joita kyseisten kiukaiden kanssa on tullut vastaan. Hyvät puolethan ovat jo tuttuja.
Itse ostin viime kesänä Original-Ikin lisätötsällä varustettuna. Kiviähän moiseen mahtui "ainoastaan" 330kg. Lämpiää alle tunnissa vain 2 puolikkaalla pesällä puita. Löylyjä voi ottaa sen jälkeen keposesti 2-3 tuntia. Voihan sitä enemmänkin varata mutta itsellä ei tarvetta. Huonoja puolia ei ole tullut vastaan...paitsi ehkäpä se että kaljanjuontia se kiuas on lisännyt:)
- Patso
Itelläni Aito-kiuas. Erittäin hyvä mutta se lämmittäminen kyllä voisi olla nopeampaa. Ja kivien vaihtamisprosessi on suorastaan p:stä.
Pitäisi varmaan jo muutenkin kiuas vaihtaa ja olen kyllä lukenut tosta Ikistä paljon. Siinäkin vaan on kanssa niin pirusti kiviä että hirvittää...- siis näin
Se säästää kiviä koska kiviä ei ikinä vedetä niin kuumiksi kuin Aidossa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1384876Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa183527Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1583337Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss322798Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu932549Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181853Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo101462Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky81448Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1351378Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut111267