Joskus aikanaan minulle naurettiin täällä kun väitin että Suomen nopein vene on ArgoCat 15 jalkainen jossa Yamahan 225 hv kone.Kuulema mahdotonta,ei kestäisi puoltakaan siitä tehosta sanoitte?
Kattokaas nettiveneestä,siellä on pari jalkaa pidempi Argo Cat myynnissä ja ihan oikea 225 Yammu perässä,huiput 123 solmua... Että kyllä ne ihan totta on.
Tais härnätä junioreita vaan kun siinä omassa pulpettibusterissa on sen 30 koinsyömä Johnssoni.. Että tossa todiste siitä miten kovilla tehoilla saadaan veneet kulkemaan vasta kunnolla.
Tehonössöille!
16
4798
Vastaukset
- ABD
Köyhillä on kiire!
- ei enää juniori
Sää tairat olla oikein vauhtihirmu!
Mikä on sun enkka
- fillarilla
- viritetyllä pappa-Tunturilla
- vakioautolla?
Mää melkein ihailen sua.
Kerros vielä miten tossa nopeudessa
toi Argo toimii, jos on vaikka tommonen
parimetrinen aallokko - meinaan, että
hypyttääkö yhtään vai meneekä ihan junana?
Kyl mää ymmärrä ett juniorit oli kateellisi,
ku määkin seniori iha vihreeks muutuin - juu.
;-)- edellinen
Tampereen murteella (Matti Näsä)
Itte nauroin kippurassa.
- sekaisin?
Ei nettiveneessä ole kyllä yhtään Argoa joka kulkee
123 SOLMUA....- japo
olet oikeassa ei noi vehkeet sentään noin lujaa kulje. muistaakseni noin 14kiloa oma 15jalkanen ja 90 yamaha kisavirityksessä sopivassa vastatuulessa 7.5 kiloa. ja yhdelle ihmetteliälle noi kulkee yllättävän hyvin kelissä. mietippä miten lentokoneen siipi käyttäytyy ilmassa noissa vehkeissä pyritään siihen että mahdollisimman vähän kamaa ottaa veteen kiinni. siksi esim superkavitoiva potkuri. perään kiinnitettin säädettävä spoileri jolla saatiin perään lisää nostetta. moottorihissi jolla saatiin konetta vauhdissa ylöspäin. ja lisäksi paljon muita niksejä.mutta lopuksi ei ne oo mitään "kunnon"veneitä koska niitä pitää kokoajan ajaa tai muuten käy huonosti
- sullakin
japo kirjoitti:
olet oikeassa ei noi vehkeet sentään noin lujaa kulje. muistaakseni noin 14kiloa oma 15jalkanen ja 90 yamaha kisavirityksessä sopivassa vastatuulessa 7.5 kiloa. ja yhdelle ihmetteliälle noi kulkee yllättävän hyvin kelissä. mietippä miten lentokoneen siipi käyttäytyy ilmassa noissa vehkeissä pyritään siihen että mahdollisimman vähän kamaa ottaa veteen kiinni. siksi esim superkavitoiva potkuri. perään kiinnitettin säädettävä spoileri jolla saatiin perään lisää nostetta. moottorihissi jolla saatiin konetta vauhdissa ylöspäin. ja lisäksi paljon muita niksejä.mutta lopuksi ei ne oo mitään "kunnon"veneitä koska niitä pitää kokoajan ajaa tai muuten käy huonosti
menny mitat sekasin,kilo liittyy jotenkin tuhanteen eikä nopeutta mitata kiloissa eikä argoissa käytetä spoilereita.tietty jos tällä palstalla haluaa elvistellä suon sen mielelläni sinulle, saan yöt nukuttua silti.
- japo
sullakin kirjoitti:
menny mitat sekasin,kilo liittyy jotenkin tuhanteen eikä nopeutta mitata kiloissa eikä argoissa käytetä spoilereita.tietty jos tällä palstalla haluaa elvistellä suon sen mielelläni sinulle, saan yöt nukuttua silti.
nuku vaan yösi rauhassa ei tämä ole vakava juttu. mutta oikaisu niin oli mullakin niin kuin mullakin spoileri ponttonien välissä se oli viellä säädettävä vauhdissa, hiljaisemmassa vauhdissa suuri kulma nostaa silloi perää ylöspäin jne jne... lisäksi nopeuden mittamiseen käytettiin aina näyttövaimennettua vedenpainemittaria missä on kilonäyttö sillä veneen solmumittarit näyttää ihan mitä sattuu hyppyjen ynnä muiden seikkojen takia lisäksi niistä loppuu ylensä näyttö 63solmuun muuntotaulukon kiloista solmuiksi löydät varmaan täältä netistä.ja lopuksi ei mulla ole tarvetta elvistellä,vaikka elvis hieno laulaja onkin. toin vaan esille joitain seikkoja siitä miten ajetaan kovaa vedenpäällä
- Elwood
japo kirjoitti:
olet oikeassa ei noi vehkeet sentään noin lujaa kulje. muistaakseni noin 14kiloa oma 15jalkanen ja 90 yamaha kisavirityksessä sopivassa vastatuulessa 7.5 kiloa. ja yhdelle ihmetteliälle noi kulkee yllättävän hyvin kelissä. mietippä miten lentokoneen siipi käyttäytyy ilmassa noissa vehkeissä pyritään siihen että mahdollisimman vähän kamaa ottaa veteen kiinni. siksi esim superkavitoiva potkuri. perään kiinnitettin säädettävä spoileri jolla saatiin perään lisää nostetta. moottorihissi jolla saatiin konetta vauhdissa ylöspäin. ja lisäksi paljon muita niksejä.mutta lopuksi ei ne oo mitään "kunnon"veneitä koska niitä pitää kokoajan ajaa tai muuten käy huonosti
Hyvinhän olette vauhtia saaneet pikkukatista irti, kun ilmeisesti kyseessä on kuitenkin "painava"? vene.
Taitaa loppua noista "vakio koneista" välitykset tuohon 10- 12 kilon kohdille, riippuen siitä kuinka paljon ylikierroksilla uskaltaa moottoria pyörittää. - japo
Elwood kirjoitti:
Hyvinhän olette vauhtia saaneet pikkukatista irti, kun ilmeisesti kyseessä on kuitenkin "painava"? vene.
Taitaa loppua noista "vakio koneista" välitykset tuohon 10- 12 kilon kohdille, riippuen siitä kuinka paljon ylikierroksilla uskaltaa moottoria pyörittää.ei kyllä mulla oli viellä "köykänen" vene jollen väärin muista se painoi täysin tyhjänä 110 kg oli kilomäärät just silloin vaihtumassa. kone kiersi noin 6000-7500 kierrosta eikös jammu luvannu et kestää jatkuvaa maksimi 9000 kierrosta ???? vaikka kyl mullakin niitä bowereita suli ihan riitävästi
- Elwood
japo kirjoitti:
ei kyllä mulla oli viellä "köykänen" vene jollen väärin muista se painoi täysin tyhjänä 110 kg oli kilomäärät just silloin vaihtumassa. kone kiersi noin 6000-7500 kierrosta eikös jammu luvannu et kestää jatkuvaa maksimi 9000 kierrosta ???? vaikka kyl mullakin niitä bowereita suli ihan riitävästi
Minulla on muistikuva, että 7000-7500 kierrosta oli optimi vauhdin kannalta. Suurempi pyörintänopeus olisi tarvinut korkeammat pakoaukot, mutta ne luokitukset..
Miten suli bowereita? Et kai yrittänyt ajaa ilman lisävettä? Minä en muista että jammun kanssa olisi ongelmia ollut, toisin kuin erään toisen merkin sähkölaitteiden kanssa.. - Namiskuukkeli
Tuskin tuon nettiveneen Argon omistaja nyt päästään nopeuksia tonne heittelee, hän sanoi että huiput on cliiverillä 167 km/h,eli noin 123 solmua.
Että ei siinä mikään sekaisin ole mennyt ja 225:lla hyvinkin voi opitimiolosuhteissa tuollaiseen päästä.
Olen samaa mieltä että veneeseen kannattaa aina laittaa mielummin vähän isompi kuin pienempi moottori,sama juttu kun autonkin kanssa. - Ykä
Namiskuukkeli kirjoitti:
Tuskin tuon nettiveneen Argon omistaja nyt päästään nopeuksia tonne heittelee, hän sanoi että huiput on cliiverillä 167 km/h,eli noin 123 solmua.
Että ei siinä mikään sekaisin ole mennyt ja 225:lla hyvinkin voi opitimiolosuhteissa tuollaiseen päästä.
Olen samaa mieltä että veneeseen kannattaa aina laittaa mielummin vähän isompi kuin pienempi moottori,sama juttu kun autonkin kanssa.167km/h = 90,2kn
Kova on tuokin nopeus, mutta kaukana 123kn:sta. - Elwood
Namiskuukkeli kirjoitti:
Tuskin tuon nettiveneen Argon omistaja nyt päästään nopeuksia tonne heittelee, hän sanoi että huiput on cliiverillä 167 km/h,eli noin 123 solmua.
Että ei siinä mikään sekaisin ole mennyt ja 225:lla hyvinkin voi opitimiolosuhteissa tuollaiseen päästä.
Olen samaa mieltä että veneeseen kannattaa aina laittaa mielummin vähän isompi kuin pienempi moottori,sama juttu kun autonkin kanssa.Lainaan ja kommentoin hieman tekstiäsi Argocat / namiskuukkeli.
”Joskus aikanaan minulle naurettiin täällä kun väitin että Suomen nopein vene on ArgoCat 15 jalkainen jossa Yamahan 225 hv kone.Kuulema mahdotonta,ei kestäisi puoltakaan siitä tehosta sanoitte?”
”Kattokaas nettiveneestä,siellä on pari jalkaa pidempi Argo Cat myynnissä ja ihan oikea 225 Yammu perässä,huiput 123 solmua... Että kyllä ne ihan totta on.” ”Tuskin tuon nettiveneen Argon omistaja nyt päästään nopeuksia tonne heittelee, hän sanoi että huiput on cliiverillä 167 km/h,eli noin 123 solmua”.
Argoissa nuo numerot tarkoittavat veneen KOKOA . Se saattaa olla hieman hankalaa ymmärtää, että isompaan veneeseen voi laittaa isomman moottorin, kun ei ymmärrä sitä, että pari ei ole sama kuin kolme.
Sitten hieman hankalampi juttu. 167 km/h ei ole sama kuin 123 solmua. Se on n. 90 solmua.
”Että ei siinä mikään sekaisin ole mennyt ja 225:lla hyvinkin voi opitimiolosuhteissa tuollaiseen päästä.”
Päästä mihin? 90 solmuun vai 123 solmuun?
Vilkaistaan mitä siihen vaaditaan. Minulla ei ole kyseisen koneen välitystä tiedossa , mutta käytetään –89 mallisen 1,8. Sekä oletetaan ettei potkuri luistaisi yhtään ja otetaan 32” nousu joka on käytännössä suurin.
Näillä arvilla laskettuna moottori kiertäisi 6150r/min 90 solmun vauhdissa ja 8400r/min 123 solmun vauhdissa.
Ja sama kiloissa 10,7 ja 20
Käytännössä luistoa on muutama prosentti, joten 90 vaikuttaa minusta ihan realistiselta, mutta 123 ei. - Ruskearaita
Elwood kirjoitti:
Lainaan ja kommentoin hieman tekstiäsi Argocat / namiskuukkeli.
”Joskus aikanaan minulle naurettiin täällä kun väitin että Suomen nopein vene on ArgoCat 15 jalkainen jossa Yamahan 225 hv kone.Kuulema mahdotonta,ei kestäisi puoltakaan siitä tehosta sanoitte?”
”Kattokaas nettiveneestä,siellä on pari jalkaa pidempi Argo Cat myynnissä ja ihan oikea 225 Yammu perässä,huiput 123 solmua... Että kyllä ne ihan totta on.” ”Tuskin tuon nettiveneen Argon omistaja nyt päästään nopeuksia tonne heittelee, hän sanoi että huiput on cliiverillä 167 km/h,eli noin 123 solmua”.
Argoissa nuo numerot tarkoittavat veneen KOKOA . Se saattaa olla hieman hankalaa ymmärtää, että isompaan veneeseen voi laittaa isomman moottorin, kun ei ymmärrä sitä, että pari ei ole sama kuin kolme.
Sitten hieman hankalampi juttu. 167 km/h ei ole sama kuin 123 solmua. Se on n. 90 solmua.
”Että ei siinä mikään sekaisin ole mennyt ja 225:lla hyvinkin voi opitimiolosuhteissa tuollaiseen päästä.”
Päästä mihin? 90 solmuun vai 123 solmuun?
Vilkaistaan mitä siihen vaaditaan. Minulla ei ole kyseisen koneen välitystä tiedossa , mutta käytetään –89 mallisen 1,8. Sekä oletetaan ettei potkuri luistaisi yhtään ja otetaan 32” nousu joka on käytännössä suurin.
Näillä arvilla laskettuna moottori kiertäisi 6150r/min 90 solmun vauhdissa ja 8400r/min 123 solmun vauhdissa.
Ja sama kiloissa 10,7 ja 20
Käytännössä luistoa on muutama prosentti, joten 90 vaikuttaa minusta ihan realistiselta, mutta 123 ei.Jotain outoa ton veneen linjoissa on. Istuma-aukko (edestä otettu kuva) ja tuulilippa ei ollenkaan muistuta Argoa. Lisäksi olivat 18-jalkaset ns. vanhakantisia veneitä, eli kannen takaosa niissä ihan erilainen ku nettivenenen kuvissa.
Venettä on ehkä korjattu/muokattu, jolloin vuosimalli-ilmoitus (2005) tuskin pitää paikkansa. Ostajaehdokkaan kannattaa pyytää lisäkuvia ja varmistaa veneen alkuperä Fabritiukselta.
Aikas kova vauhti toi 90 solmuakin. Tosin kaikkia myyntipuheita ei kannata ottaa niin kirjaimellisesti. Edes Nettiveneessä esitettyjä.
- Anonyymi
Kyllä ne vaan kulkee nykyään on GPS olemassa.70 ces Yamaha cat 15 74 solmua. Ja toinen pikku catti missä on ollut 115 hv Yamaha minulla huiput vain 70 solmua.ja en millään saanut menemään enempää.kaikki mahdollinen kokeiltiin.ainut mikä jäi mietityttämään että koneen paino noin pieneen veneeseen oli perässä liikaa.tosin 175 hv oli jo pakko kulkea.sen huiput oli 84 solmua.
- Anonyymi
70 CESissä taitaa olla enemmän tehoa kuin 90:ssä. Vai miten paljon aikanaan sai 90:stä virittää tuolla 18 v sitten kerrotulla 7,5 kiloa eli 75 solmua?
CESillähän menee yksirunkoisetkin yli 60 solmua (Argo 16 ja Swing esimerkiksi), kun kaikki on kunnossa. F4:n maailmanennätys 2T-aikaan taisi olla CESillä ja yli 80 solmua.
84 solmusta on vielä pitkä matka siihen väitettyyn 123 solmuun, mutta sehän taisi ollakin joku yksikkösekoilu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185323MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1162770- 112330
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5922037Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1231756Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja701352Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421325Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31098Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan3931063Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641057