Voiko iisopin kylvää suoraan maahan ja leviääkö hyvin, sellaista helppoa "pehkoa etsisin", joka kukkii syksylläkin, tai mielummin koko kesän...
toivomus valkea-, rosa- ja lilakukkaisia ja "rehottaisi mukavasti", saa levitä, mutta ei hillittömästi.
Olen yrittänyt löytää myös tietoa jalopähkämöstä, voiko siemenestä kasvattaa ja mistä löytyisi, ei ole tietämissäni nettikaupoissa.
Kaikki helpot suoraan maahan kylvettävät monivuotiset kiinnostaisivat periaatteessa, niitä ei taida monivuotisia olla paljon ?
Iisoppi /jalopähkämö
4
3790
Vastaukset
- anna_
Monivuotisten kasvattaminen siemenestä on hidasta puuhaa, kestää useamman vuoden, ennenkuin ovat täysikasvuisia. Itse olen yrittänyt monta kertaa eri lajeja, mutta kovin hyvin en ole onnistunut minkään kohdalla. Mutta ainahan voi yrittää! Kannattaa kylvää kookkaaseen ruukkuun tai ainakin kaupan uuteen puutarhamultaan, muuten rikkaruohot rehottavat ennen kuin perennantaimista on tietoakaan.
- elli
Samaa mieltä annan kanssa,hidasta puuhaa.
Eikö ystävilläsi ole kenelläkään jalopähkämöä,sehän on tosi yleinen kukka.Siitä saa helposti alun,koska se lisääntyy 'suikerojuurillaan'.Valkoinen ukonkello on komea kukkiessaan,se leviää helposti siemenistä,joista se kasvaa ihan itsellään kun antaa olla.
Mirrinminttu on helppo ja leviää..sinivioletti kukka.
Vanha perinnekasvi myskimalva,sitä on helppo lisätä siemenistä.Vaaleanpunaiset ja valkoiset kukat.
Siperianampiaisyrtillä on sinipunaiset kukat,leviää kyllä kovin,mutta kannattaa leikata ennen siementämistä.
Kun kerran ostat alun puutarhalta,ei sitten tarvikkaan ostaa,ne lisääntyvät ja leviävät itsekseen.
Kyllähän niitä on vaikka kuinka paljon tuon värisiä, kyseleppä ystäviltäsi alkuja, pääset helpommalla ;)- unohtaa
siementen myyjien innostavat monenlaiset tekstit:
"aikaisin kylvettynä kukkii jo samana vuonna"
tai "helppo kaunis nopea kukka" jne.
Viime vuodesta oli kokemuksia, että monet eivät edes itäneet, vaikka niiden piti "kukkia vielä myöhään syksyyn".
Tunsin itseni aika epäonnistuneeksi, mutta lannistunut en, nauroin omille innostuneille yritykselleni, jotka lopsahtivat totaalisesti !
Mitäpä sanoisitte, arvoisat kokeneet, kannattaisiko yrittää iso päivänkakkaraa ja unikkoja, niistäkin saisi pienen heleän kukkapellon, jos vain itäisi (hahhah)...On kai muutamia unikkolajeja, jotka eivät vaadi kylmäkäsittelyä ? Nehän myös kylväytyvät itse ?
Kiitos kaikista tähäastisista hyvistä ja kivoista neuvoista, aion kyllä ostaakin jonkun taimen, mutta haluaisin nähdä myös joitakin omia kylvämiäni kasvavan kukkaan. - anna_
unohtaa kirjoitti:
siementen myyjien innostavat monenlaiset tekstit:
"aikaisin kylvettynä kukkii jo samana vuonna"
tai "helppo kaunis nopea kukka" jne.
Viime vuodesta oli kokemuksia, että monet eivät edes itäneet, vaikka niiden piti "kukkia vielä myöhään syksyyn".
Tunsin itseni aika epäonnistuneeksi, mutta lannistunut en, nauroin omille innostuneille yritykselleni, jotka lopsahtivat totaalisesti !
Mitäpä sanoisitte, arvoisat kokeneet, kannattaisiko yrittää iso päivänkakkaraa ja unikkoja, niistäkin saisi pienen heleän kukkapellon, jos vain itäisi (hahhah)...On kai muutamia unikkolajeja, jotka eivät vaadi kylmäkäsittelyä ? Nehän myös kylväytyvät itse ?
Kiitos kaikista tähäastisista hyvistä ja kivoista neuvoista, aion kyllä ostaakin jonkun taimen, mutta haluaisin nähdä myös joitakin omia kylvämiäni kasvavan kukkaan.Tosiaankin! Ainakin siperianunikko lähtee tosi hyvin kasvuun ja voi todellakin kukkia jo samana vuonna. Se on vaan lyhytikäinen, yksi yksilö elää pari-kolme vuotta. Mutta se siementää itsekseen ja uusia ilmestyy vuosi toisensa perään, jos kasvupaikka on sellainen, että taimet pääsevät hyvin kasvamaan. Kannattaa siirrellä niitä poikasia parempiin paikkoihin. Vähän isompana siperianunikko ei tahdo siirtämistä kestää. Se kukkii koko kesän. Minulla on joskus ollut ihana siperianunikkorinne, mutta sitten taas tulee vuosia, että ovat melkein loppuneet. Mutta on kyllä ihana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.922127Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n332070Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501835Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751360- 861251
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191141Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311060Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men561003- 67936
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.282895