Olen 17-vuotias nuori tyttö, syksyllä täytän 18 ja opiskelen silloin toista vuotta ammatillista koulutusta. Elikkä valmistun vuonna 2008 ja silloin etsisin töitä.
Jos töitä saan (kaupallinen ala) niin olisin koko päiväisesti töissä ja saisin varmaan 1200-1500€/kk joku saa korjata jos olen aivan käsittänyt väärin.
Niin ajatukseni olisi että asuisin vielä hetken kotona ja säästäisin rahaa (olisin silloin 19v.) jos saisin tuon sanotaanko 1300 niin voisin ostaa 6000-7000€ maksavan auton. Se olisi maksettu puolessa vuodessa.
Mutta pointtina on se että sen jälkeen ajattelin kyllä muuttaa pesästä pois kun nyt jo tuntuu niin kypsältä tämä asuminen täällä vanhempien luona. Niin kysymys kuuluu ..
Kuinka paljon rahaa teillä menee asumiseen ?
Siis ruuat, laskut (vesi, sähkö, lehdet mitä kaikkea?) jos vuokra on esim. 400€ niin kuinka paljon jää meikäläisellä käteen jos tuon pienen 1300€ alkupalkan saan ? Tai niin sitä en teiltä pyydä tietämään että kuinka paljon minulla sitä kuluu, vaan ajattelin enemmänki kysyä että miten te pärjäätte millänki menoilla ja kuluilla ? ajattelin jos pistäisin joka kuukausi 100€ sivuun niin aina vuoden päättyessä voisi lähteä matkalle.
Kiitos! Toivottavasti saan vastauksia koska tämä tieto on minulle tärkeä.
Lukekaa ja Kertokaa!
15
2407
Vastaukset
- rtah
Voin sanoa että paljon. Minulla ainakin yllätti 18v. kun kotoa muutin pois. Mutta tässä osviittaa,
Vuokran lisäksi(se n. 400euroa),Auto vakuutus
ilman bonuksia n:400 euroa vuosi, merkistä ja vuosimallista riippuen, kotivakuutus n:100-150 euroa vuosi, tv-lupa n:180 euroa vuosi, sähkö laskut, käyttö maksulla n:100e 3kk välein, ruoka, sika kallista nykyään hmm.. ehkä jos yksin asustelet 150-200 euroa kk. Sitten vielä bensa autoon, kännykkä laskut, internet laskut jos tilaat lehtiä, lehti laskut jos käyt rentoutumassa tai ehkä leffassa, sekin maksaa..(en hinnottele näitä)
Niin ja vuokran lisäksi vesi, jos ei kuulu vuokraan. Jos kiinteä maksu,n:20euroa kk. Laske, näillä taidat jäädä miinuksille, mutta on mahdollista hakea asumistukea kelalta. Auto vakuutukset, voit maksaa erissä, esim 4kertaa vuosi, samoten tv-lupa 4 erissä, kotivakuutuksesta en ole varma saiko sitä eriin, mutta laske tarkkaan. Tämä oli karkea arvio. Mutta ehkä sait jotain osviittaa asumiskustannuksista.
Ai niin auto vero unohtu, se oli jotain 100- 200e pintaa vuosi..en muista tarkkaan.
Kelalta saat tietoa asumistuesta. Toivottavasti en latistanut pesänmuutto tunnelmaasi.
Jatkoja. T.pilvi - niin se on
ainakin se auto, se on sellainen rahan reikä ettei toista ole. Ilman autoa noilla tuloilla kyllä tarkkaan laskien pärjää ja saa vähän säästöönkin, eikä tartte syödä pelkkää tonnikalaa ja kaurapuuroa.
- ookoo...
paitsi se auto. Onko se ihan välttämätön? Mieluumin auto kuin oma kämppä?
Kyllä noilla tuloilla yksiössä pärjää oikein hyvin.
Vuokra 500€ (sis. sähkö vesi)
Ruoka 200€
Laskut 150€ (puhelin, netti jne..)
Muut kulut 200€
Säästö 100€
1150€/kk
Tuo 1300€/kk oli siis käteen jäävä osuus?
Aina kannattaa varautua siihen, että tulee yllättäviä lisäkuluja.
Pieni vinkki vielä: Kun rupeat säästämään kannattaa ruveta rahastosäästäjäksi. Pankilta lisätietoa. Suurta riskiä siinä ei ole ja saat rahoille paremman tuoton Tässäpä on perusmenot,joita elämässä tulee. Tarkennan vielä,että asun yksin.
vuokra 380 €
vesi 12 €
sauna 8 €
sähkö n. 50 €/3 kk
ruoka 150-200 €
tv-lupa 51,10 €/3 kk
vakuutukset n. 50 €
hygienia n. 15 €
puhelin 20-50 €
netti n. 30 €
Sitten tulee tietysti vapaa-ajan kuluja,vaatetus maksaa ja täytyy muistaa sekin,että yllättäviä menoja voi tulla. Jos tilaa lehtiä,nekin maksaa. Hyvä neuvo on se,kun maksaa ensin pakolliset menot,niin sitten voi käyttää rahaa vähemmän tärkeisiin asioihin,mutta silloin kannattaa järkevästi käyttää rahaa. Jos on lemmikkieläin,sekin maksaa.
Lopuksi voin todeta,että eläminen maksaa,mutta kun käyttää järkeä rahan käytössä,kaikki on hyvin!- Sandy
Olen 22v opiskelijatyttö. Opiskelen aikuiskoulutuksessa, joten saan kuukaudessa 530e sosiaalitoimistosta 200-300e. Vuokrani on 420e ja asumistukea saan 246e. Minulla on Tapiolan nuorille tarkoitettu kotivakuutus, joka on vuodessa alle 60e. Sähkölasku 15,28e/kk, puhelinlasku n.20e/kk, nettilasku vajaa 40e/2kk, bussilippuun menee 44e/kk. Vuokran yms. laskujen jälkeen minulle jää n.400-500e, joten erittäin hyvin pärjään, eikä tarvi missään pihtailla.
- tuo tulee
Kuinka olet päässyt sossun luukulle???? ja vielä säännöllisesti rahaa tilille????
- Tööt
tuo tulee kirjoitti:
Kuinka olet päässyt sossun luukulle???? ja vielä säännöllisesti rahaa tilille????
Soskustahan saa kaikki työttömät, opiskelijat ym. pienituloiset kuukausittain rahaa ja lisäksi maksaavat sairaalakulut, lääkkeet ym.. Jokaiselle ihmiselle on tietty perusosa mikä täytyy jäädä laskujen jälkeen käteen, jos sitä ei jää, niin sosku maksaa loput..
- azffa
Tööt kirjoitti:
Soskustahan saa kaikki työttömät, opiskelijat ym. pienituloiset kuukausittain rahaa ja lisäksi maksaavat sairaalakulut, lääkkeet ym.. Jokaiselle ihmiselle on tietty perusosa mikä täytyy jäädä laskujen jälkeen käteen, jos sitä ei jää, niin sosku maksaa loput..
Aika kummalliselta kuulostaa. Itse en saanut millään sossusta rahaa opiskeluaikoina, en vaikka mitä yritin. Ilmeisesti olet ottanut täydet opintolainat ja saanut puhuttua virkailijat moneen kertaan mpäri. Muille tuo ei kyllä ole mahdollista. :)
- Tööt
azffa kirjoitti:
Aika kummalliselta kuulostaa. Itse en saanut millään sossusta rahaa opiskeluaikoina, en vaikka mitä yritin. Ilmeisesti olet ottanut täydet opintolainat ja saanut puhuttua virkailijat moneen kertaan mpäri. Muille tuo ei kyllä ole mahdollista. :)
Opintolainat pitää kyllä nostaa, jos toimeentulotukea haluaa, kun opiskelee. Aina sitä ei kuitenkaan saa, riippuu vuokran määrästä ym.. Itse sain n. 40€ kuukaudessa (ja maksoivat sähkölaskun, lääkärikulut ja oppikirjat), kun opiskelin, eikä tarvinnut virkailijoita puhua ympäri, en edes käynyt paikan päällä lähetin vain hakemuksen sinne. Nyt kun olen työttömänä, niin saan soskusta n.100€/kk ja siihen sitten lisäksi tuo sähkölasku ym..
- TK78
Voisit unohtaa sen auton ihan ekana tuosta laskukaavasta pois. Ei kande ostaa autoa noilla tuloilla, maksaa paljon muutakin kuin vakuutukset. Jos ajat jotain 20tkm vaikkapa vuodessa ottaen huomioon kaikki kulut esim. arvonalenema, huollot, renkaat, vakuutukset, pesut, verot jne jne voit laskea about 400-500€/kk autoon...
- mitä väitetään..
no huhhuh! ihmiset ehottelee 200e/kk ruokakuluiksi yhdelle henkilölle!
Muutin 16v omaan kämppään ja nyt reilu 2v asunut..
Laskuihin n.150-200e/kk
Ruokaan n.40-70e/kk, vaikka olen isoruokainen..
Vuokraan n.0e/kk KELA MAKSAA ASUMIS JA OPINTOTUKEA
Viihteeseen n.200e/kk
Autoon jos sen ostohintaa ei lasketa: n.700e/vuosi
Bensaan: 100-200e/kk, vaikka ajan suht vähän..- ...
Kerro mulle missä/mitä syö 40-70 eurolla kuukaudessa!!!
- mietin..
Jäi toi palkka mietityttämään.. Kaupan kassaa siis ajattelit? Ja vasta aloittelevana sillä alalla käteen jää verojen jälkeen noin 1000e. Aika hyvä palkka saa olla että mainitsemasi summat jää käteen. Voin tietenkin olla väärässäkin :)
Mutta tuolla summalla varmasti yksin pärjäät, kunhan
miettii mihin rahansa pistää.- Double
Olen keväällä valmistuva merkonomi, ja olen jo nyt vakituisessa työssä.
Palkkatulot kauppa-alalla n. 1300 €/kk (asun jyväskylän yläpuolella), miinus verot ym. vähennykset 25-28 % (n.950 €/kk käteen).
Kaiken lisäksi minun ikäluokkani ja 2-3 seuraavaa (siis sinäkin) on suuria ikäluokkia, joten työnhakijoita tulee olemaan PALJON. Varauduthan siis siihenkin, ettei nykymaailmassa 2 vuotta työttömänä ole ihme.
Mutta tsemppiä matkaan kuitenkin!=) - minä
no kun merkonomiksi valmistun en varmaan kassalla ole kun vaan ehkä alussa, myynti työtä ajattelin hakea (ja niitä just onki paljon) =/ länsisuomessa asustelen.. ja sitten ajattelin kyllä jos poikaystävän kanssa menee vielä sillon hyvin niin muutetaan yhteen armeijan jälkeen ja sillon kaikki kulut (ainakin pakolliset tai jokku) menee puoliksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi724979Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1164699- 804183
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak1014097Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa33278Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1223094- 352828
- 282777
- 372752
- 402743