Kerron oman tarinani.
Isäni alkoholisoitui melkeinpä välittömästi vanhempieni erottua, heikko ihminen kun oli eikä kestänyt uutta tilannetta. Olin tuolloin 8-vuotias ja siskoni 11.
Muutimme siskoni ja äitimme kanssa isästä parinkymmenen kilometrin päähän ja vierailimme isän luona säännöllisesti ainakin viisi vuotta. Joka toinen viikonloppu ja pitemmillä lomilla yleensä sitten pitempiä aikoja.
Viikonloput isän luona olivat hyvin sekavia, isä haastoi usein juovuspäissään riitaa veljensä kanssa ja setä isän kanssa. Myös naisystäviä kulki muutamia näkösillä mutta harvemmin. Tulimme siis viikonloppua viettämään ja isä lähti lähes poikkeuksetta ainakin toisena iltana (perjantaina tai lauantaina) tansseihin. Töissä hän kävi vielä tuohon aikaan.
Asiat alkoivat muuttua. Isä löysi naisystävän, joka hänkin on muutaman kerran "pitkäripaisessa" käynyt. Isä lopetti työnteon Suomessa ja muutti Ruotsiin, missä naisystävä asui.
Päätimme lähteä kesälomareissulle katsomaan millaisessa paikassa isä asuu, setäkin päätti lähteä mukaan. Vietimme elämämme kesäloman siskoni kanssa isämme luona... Alkoholia käytettiin sielläkin, mutta ei joka päivä.
Hyvästelimme isämme lentokentällä kun olimme palaamassa Suomeen. Kun katsoin isäni kävelevän poispäin ajattelin että tämä voi olla viimeinen kerta kun hänet näen - ja niin olikin.
Sain peruskoulun päättötodistuksen seuraavana keväänä ja juhlissa koulun bändi soitti Heidi Kyrön kappaleen "Kevät", jossa laulettiin näin "pojat on poikia, ne lupaa eikä palaa". Jolloin minä keskellä juhlahumua jäin miettimään laulun sanoja: etteivät isä ja setä tule koskaan palaamaan Suomeen.
Kului kolmisen vuotta, emmekä juuri olleet isämme kanssa tekemisissä, mitä nyt hän joskus soitteli juovuksissaan. Isä oli eronnut naisystävästään ja ajautunut täysin rappiolle veljensä kanssa.
Olin 17-vuotias, toista vuotta lukiossa, fiksu ja iloinen tyttö kaikesta huolimatta ja olin takomassa päähäni saksan epäsäännöllisiä verbejä, kun tapahtui se jota olin ne kaikki vuodet pelännytkin ja toisaalta vain varpaillani odottanut sitä hetkeä: tuli tieto että isä oli kuollut. Noin kuukautta myöhemmin menehtyi myös isäni kaksoisveli, joka oli saanut puukoniskuista samaisena iltana kuin isänikin.
Ennen hautajaisia kävin vilkaisemassa nopeasti isäni ja setäni ruumit ruumishuoneella, sillä tiesin etten sisäistäisi tapahtunutta koskaan ilman sitä. Nuorena lukiolaistyttönä minä saattelin siskoni kanssa isäni haudanlepoon. Näin minusta kerkisi tulla papereissakin vajaaksi puoleksivuodeksi puoliorpo.
Sain apua lähes välittömästi paikallisesta perheneuvolasta, jonka terapeutti auttoi minua käsittelemään isäni kuolemaa, alkoholismia, vanhempieni eroa ja muita patoutumia joita oli kaikkien vuosien aikana harteilleni keräytynyt. Se auttoi aluksi vain hetkellisesti, mutta kuukausien jälkeen aloin ymmärtää mitä oli tapahtunut ja opin hyväksymään asiaa.
Jatkoin elämääni, kouluani ja kirjoitin seuraavana keväänä 2005 ylioppilaaksi ja sain M-paperit. Haimme samana keväänä siskoni kanssa opiskelemaan yliopistoon ja pääsimme kummatkin sisään. Muutimme siskoni kanssa opiskelujen perässä ja elämämme näyttää suht normaalilta ulkopuolisten silmissä.
Ja kyllä se sattuu vielä, se sattuu ajoittain niin paljon ettei ole aina varma onko tässä elämisessä mitään järkeäkään. Mutta onneksi muistaa mitä on jäänyt jäljelle: sisko, äiti, pikkusisarukset, isäpuoli, ystävät, opiskelu ja ennen kaikkea tulevaisuus. Kukaan ei voi viedä minulta pois tulevaisuutta, jonka minä voin itse itselleni rakentaa. Siksi jaksan olla lähes poikkeuksetta iloinen ja nauttia elämästä, sillä menneisyys on tehnyt minusta vain vahvemman ihmisen.
Hakekaa apua ongelmiinne, sillä ei ole maailmassa sellaista ongelmaa joka ei olisi ratkaistavissa.
Sitten voit elää jokaisen päivän kuin se olisi viimeisesi, nauttia elämästä täysin rinnoin - niin minä ainakin teen ja aion tehdä tästä eteenpäin! :)
Tsemppiä kohtalontovereille!
Alko vei isän ja sedän.
3
596
Vastaukset
- YoungSpirit ...
Olen samanlaisilla taustoilla varustettu nuori. Itse löysin avun AAL-ryhmästä eli (alkoholistien aikuiset lapset).
Menneisyydestä on todella tullut rikkaus ;) Jakamalla sen muille Rakkaus sydämmessä vain lisääntyy entisen pelon sijasta :)
Jos joskus kiinnostaa tulla ryhmään niin tervetuloa!
Ryhmä jossa käyn -> http://www.sorsasaari.org/AAL.html - Urpo-Örvelö.
Niinhän se on, että elämä täytyy oikein oivaltaa.
Onnea ei löydy rahasta, maineesta, tavarasta, menestyksestä, eikä toisista ihmisistäkään, ellei ensin tunne itseään, ja ole tasapainossa itsensä kanssa. Vasta sitten pystyy antamaan toisille ihmisille jotain arvokasta, ja syntyy vastavuoroisuus.
Arvelen, että enemmistö nykyihmisistä ei tunne itseään, ja elämä juostaan läpi euron ja materian perässä, kun nyky-yhteiskunnassa sosiaalinen asema varsin kieroutuneesti määräytyy varallisuuden mukaan juurikaan arvioimatta sitä, millainen tuo ihminen on.
Elämän pyhittäminen materian hankintaan on tyhjän päällä, koska sillä tiellä ei riitä mikään - aina on muita rikkaampia.
Jossain vaiheessa keski-iässä ihminen havahtuu kysymään itseltään, mihin käytin elämäni ja kuka olen? Silloin ihminen on tyhjä tiedostaessaan heräämisensä myöhästyneeksi.
Oliko Eino Leino, joka kirjoitti tyyliin; "Yksin olet sinä ihminen maailmaan tullut, ja yksin olet myös lähtevä." Eli sopii olla sovussa itsensä kanssa, niin sopu säilyy muidenkin kanssa.
Toinen mukaelma kiteyttää, että arkun käärinliinoissa ei ole taskuja.
Tsemppiä. Sinulla on näkemystä. - Elmo
Kirjoitat:
" Hakekaa apua ongelmiinne, sillä ei ole
maailmassa sellaista ongelmaa joka ei olisi ratkaistavissa.
Sitten voit elää jokaisen päivän kuin se olisi
viimeisesi, nauttia elämästä täysin rinnoin - niin minä ainakin teen ja aion tehdä tästä
eteenpäin! :)"
Jos tiedät, kerro minullekin, miten elää jokaisen päivän kuin se olisi viimeiseni, nauttia elämästä täysin rinnoin .
Elmo 61 v.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.1212243Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n562176Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501865EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt71407Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan771395- 941377
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191161Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311150Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men621123- 68989