Olisin asentamassa A4 lisäpitkät.Onko kellään tietoa,mihin voisi turvallisesti kytkeä releen herätejohdon vaihtoehdoksi rosvoliittimelle.En haluaisi,että sähköjärjestelmä sekoaisi.
Onko perätön huhu,että asuntovaunu käytössä taka menevät johdot voivat sulaa,oisivat mitoitettu niin ohuiksi.
Lisävalot
7
5396
Vastaukset
- 1.8T
Jos autosi on vanhempaa mallia, niin ei syytä huoleen, eikä taida uudemmissakaan olla. Asuntovaunun valot ei polta johtoja, mutta jos sinne otetaan jatkuvaa käyttösähköa tilanne muuttuu ja johdot tuskin kestää. Itselläni on reilusti pitkälle lampulle menevästä johdosta rosvottu virta releelle. Muista lisävalojen johdotuksessa riittävän paksut johdot tuo valotehoa.
- Heikki
Meinaatko laittaa ne lisäpitkät erillisen nappulan taakse vai aiotko polttaa niitä koko ajan ?
1. Jos haluat polttaa niitä koko ajan auton alkuperäisten pitkien rinnalla, kytke releen herätejohto lähimpänä olevaan H4-lamppuun menevään pitkien valojen johtoon (en muista mikä se niistä kolmesta lampun kannassa olevista johdoista on, "kokeile langanpäällä", se ei riko mitään...)
2. Jos haluat laittaa erillisen katkaisijan lisäpitkille (suosittelen), kaiva esiin auton omasta valo/viiksikatkaisijasta se johto jossa on virtanen päällä vain silloin kun valonvaihtoviiksi on pitkät-asennossa.
Vedä tästä paikasta johto uudelle lisäpitkien katkaisijalle ja uuden katkaisimen toisesta navasta johto releen herätysvirtakoskettimeen.
Ettei koko auto mahdollisessa vikatilanteessa palaisi, laita vielä harakirikaupasta saatava ns. johtosarjasulakepesä (ja siihen 10 A proppu) väliin siihen johtoon joka menee viiksikatkaisimelta tähän uuteen lisäpitkien katkaisijaan.
Ja eiku rakentelemaan...
Se että auton oman johtosarjan johdot sulaisivat peräkärryn käyttämisen takia, on p..apuhetta, ei ne niin ohuet ole.
Jos peräkärryn sähkölaitteissa on oikosulku, se polttaa silloin autossa olevan ao. virtapiirin sulakkeen.
terveisin
Heikki - Antti
Akun puolelta pitkän valon kannasta rosvoliittimellä(tai vast.)releelle(ohjaus virta)n:ro 86 ja 87 sama ohjaus mutta tämä maatos,katkaisimelle sisään,katkaisijalta toinen johto maihin(auton runkoon).Akulta ( )(110W/14W=8A),15A sulake väliin releen n:ro 30 napaan,ja edelleen n:ro 85 lampuille,jos ohuempaa johtoa niin voisi laittaa kaksi tai kolmekkin rinnan nätisti nauhalla kiertäen,numerointi vielä tarkistaa releeltä,5 napaisia releitä on joista syötöt lampuille rinnan(aina vain paranee)
- Jone
Minkälaiset lisäpitkät olet asentamassa (merkki,malli) ja mihin kohtaan? Olen itse suunnittelut samanlaista 'projektia', mutta en ole vielä aloittanut.
- Hella
Suosittelen lämpimästi lisävaloprojektin toteuttamista! Itellä on Hella 1000FF, ja ne ovat todella hyvät. Eräänä yönä maaseudulla ajaessani bongasin 25 peuraa "hajaantuneena" n.20km:n taipaleelle. Testasin pari kertaa miten otukset erottuvat ilman lisäpitkiä (kun olin ne ensin havainnut täysin valoin), ja eihän niitä näkynyt lainkaan!
Nyt Hellalta löytyy myös 3000FF, mutta muistaakseni niiden referenssiluku on liian iso normaalien pitkien kanssa käytettäväksi.
Asennuksesta: paksua piuhaa etenkin akulta releelle, väh. 6mm2, koska syöttää virtaa molemmille lampuille. Muut piuhat ainakin 2,5mm2, jotta saat kaiken hyödyn irti lyhdyistä. - Immu
Hella kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi lisävaloprojektin toteuttamista! Itellä on Hella 1000FF, ja ne ovat todella hyvät. Eräänä yönä maaseudulla ajaessani bongasin 25 peuraa "hajaantuneena" n.20km:n taipaleelle. Testasin pari kertaa miten otukset erottuvat ilman lisäpitkiä (kun olin ne ensin havainnut täysin valoin), ja eihän niitä näkynyt lainkaan!
Nyt Hellalta löytyy myös 3000FF, mutta muistaakseni niiden referenssiluku on liian iso normaalien pitkien kanssa käytettäväksi.
Asennuksesta: paksua piuhaa etenkin akulta releelle, väh. 6mm2, koska syöttää virtaa molemmille lampuille. Muut piuhat ainakin 2,5mm2, jotta saat kaiken hyödyn irti lyhdyistä.Miten olette hoitaneet varsinaisten lisäpitkien
kiinnityksen? Operaatio vaikuttaa jokseekin
hankalalta kun maski nousee konepellin mukana.
Saako tukevan asennuksen aikaiseksi ilman tukevaa
"lattarautaa" jne. - Octavisti
Immu kirjoitti:
Miten olette hoitaneet varsinaisten lisäpitkien
kiinnityksen? Operaatio vaikuttaa jokseekin
hankalalta kun maski nousee konepellin mukana.
Saako tukevan asennuksen aikaiseksi ilman tukevaa
"lattarautaa" jne.Octaviaan väänsin "lattaraudat" 4mm:n ruostumattomasta. Siinäkin nousee maski pellin mukana, mutta tein sen verran pitkät raudat, jotta pelli mahtuu aukeamaan. Raudat tulee puskurin ja maskin välistä. Toi 4mm riittää ilman ylätukia, mutta yks lisämilli olis viä parempi. Nyt tärisee hieman soratiellä pahimmissa kuopissa, muttei häiritse.
Kerroin jo asennuksestani VW-palstalla thredissä: PASSAT LISÄVALOT.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552705
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322315- 792178
- 951996
- 521875
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339