Oikea

lämmitystapa?

Mikähän on varaavan takan oikea lämmitystapa. Itse poltan pesällisen päivässä puita mahdollisimman pienellä vedolla. Kun jäljellä on hehkuva hiillos laitan pellin kiinni ettei lämpö mene "harakoille".
Isäni opetti minulle tällaisen lämmitystavan.
Hän sanoi että jos polttaa kovalla vedolla lämpö karkaa piipusta taivaalle.
Olen lämmittänyt näin kymmeniä vuosia tyytyväisenä.

8

1002

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nh1131

Minulle on aina opetettu, että pesä pitää olla tyhjä jos aikoo pellin sulkea.
      Häkä vaara, se on hajuton, mauton ja muutenkin huomaamatonta.
      Oikaiskaa jos olen väärässä

• Lada 1200s

Voi sulkea jo sitten ku hiiloksesta on kaikki sinertävät liekit hävinnyt. Tai jos varmuuden haluaa niin kohetelee ja odottelee n.10min. Jos antaa pesän mustua ja tyhjenttäkin sen ennen ku sulkee pellit, niin piipusta ehtii karata iso kasa lämpöä.

• poijaat,.,.

isolla vedolla takka kuumaksi ja sitten saadaan nopsasti pelti kiinni ja lämpö tupaan.
      pienellä vedolla tulee piipusta mustaa savua= palamattomia savukaasuja= lämpöä hukkaan.

• Lada 1200s

Jos epäilee tai jopa savukaasujen lämpötilan mittaamalla toteaa, että ne menee liian kuumana ulos, niin vetoa voi savupellillä rajoittaa. Ei saa rajoittaa tulen ilman saantia, se johtaa epäpuhtaaseen palamiseen, savukaasut menee palamattomina piipusta ulos.

• kumminkin rajoitat
        Lada 1200s kirjoitti:

Jos epäilee tai jopa savukaasujen lämpötilan mittaamalla toteaa, että ne menee liian kuumana ulos, niin vetoa voi savupellillä rajoittaa. Ei saa rajoittaa tulen ilman saantia, se johtaa epäpuhtaaseen palamiseen, savukaasut menee palamattomina piipusta ulos.

Ei sillä ole merkitystä kuristetaanko tulipesän poistoa vai tuloa, lopputuloksena vähemmän ilmaa virtaa läpi. Minusta peltiä tarvitsee käyttää säätimenä vain silloin kun luukut ovat niin hatarat että niillä ei saa ilmansaantia säädettyä.

• Wille

Tässä ollaankin taas ikuisuuskysymysten äärellä.Itse olen sitä mieltä,että ei pitäisi lämmittää liian pienellä vedolla,palaminen on epätäydellistä ja tulisija pikeentyy sekä syntyy savua,josta näilläkin palstoilla jotkut jaksaa kitistä.Veto pitää säätää sopivaksi niin että palaminen on täydellistä,liian kova veto vie lämpöä harakoille,ei siis mitään kitupolttoa,ilmaa riittävästi,ei liikaa.Siinä vaiheessa,kun puut ovat palaneet hehkuviksi kekäleiksi,voi vetoa ja peltiä pienentää.Peltiä ei pidä missään nimessä laittaa kiinni liian aikaisin,ei se lämpö harakoille mene,kun vetoreiät ja pelti on pienellä.Uunissa jossa on rosti pitää hiillos polttaa loppuun ennen pellin sulkemista,rostittomassa uunissa pitää hiilloksen antaa hiipua ohueksi,sitten kun se alkaa harmaantumaan on aika sulkea pelti.Nämä ovat mielestäni turvalliset menetelmät,ite ainankin oon näillä konstein pärjäilly,on tupa lämmin ja vähillä puilla eikä muuta lämmitystä tarvita.Kovilla pakkasilla poltan pesällisen aamulla ja toisen illalla.Lämmitykseen kuluu aikaa tulen sytyksestä pellin sulkemiseen noin puolitoista tuntia,en koskaan lisää puita vaan poltan pesällisen kerralla.

• puuhapete

yksi pesällinen? Minulla tiilerin pikku-lauri. Ja jos polttaisin siinä yhden pesällisen eli lataisin sen kerralla täyteen siinä ei paljon kämppä lämpiäisi. On se sen verran pieni pesä. Poltan aina yleensä yhden "puunkantotelineellisen", viisaammat sanokoot, onko siinä sopivasti vai liikaa?

• Wille

kantotelineellinen,meillä on perinteiset pystyuunit,jotka lämpiää hyvin vähillä puilla.Tämähän riippuu ihan uunista,isossa uunissa on iso pesä,pienessä pieni.Pikku-Lauri on käsittääkseni ns.kuorellinen tulisija ja siinä ei kai pinta lämpötila tule kovin kuumaksi ihan vähällä lämmityksellä,mutta kestää varmaan kauan lämpimänä.Kantotelineellinen on meillä sellanen,että aikamies/nainen jaksaa hyvin kantaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      36
      11476
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9950
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      150
      5629
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3794
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3760
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3645
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3388
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3193
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2835
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2633
    Aihe