otoskleroosi

Mitäh??????

Millaisia alkuoireita teillä otoskleroosi vaivasta kärsivillä oli sairauden alussa?
oliko huimausta? Tinnitystä? Korvan rutinaa tms ääntä korvassa? Painon tunnetta korvassa? Tms pikku vikaa...

Itse olen ihmetellyt kun esim:hissillä kulkiessani ja kun siitä poistun on hetken huimausta, ikäänkuin laivassa olisin, kestää se vain joitain sekunteja mutta vaiva vaivaa aina kun hissillä kuljen ylos tai alas.

4

1559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuloluu

Siitä on jo kolmisenkymmentä vuotta kun tuo Otoskleroosi havaittiin. Ainoana alkuoireena oli kuulon heikkeneminen ja hälyäänten häiritsiminen siihen. Tosin ajan myötä tuli myös naksutusta aika ajoin sekä jaksottaista huimausta. Tiedä sitten mikä johtuu korvista ja mikä verenpaineesta. Tosin kerran vain sain kovan huimauskohtauksen, joka meni muutamassa päivässä ohi. Kuulolaitteen sain viime joulukuussa. Vuosien saatossa on ollut pieniä huimauskohtauksia. Osa niistä on todettu johtuvan liian nopeasti laskevasta verenpaineesta, kun nousee ylös. Ehkä ei siis välttämättä korvista aina johdu.

• Mitäh??

Itse olen 35-vuotias ja koska olen kuullut että otoskleroosi olisi perinnöllinen, epäilen sitä itselläni koska veljeni ja sisareni on leikattu asian johdosta.

Omat korvani tinnittää ja välillä "huutaa" kuin juna, sitten oikeassa korvassa ikäänkuin kuplii välillä, sellasta se on narinaa.
        Tosiaan nyt on tullut tätä huimasta lisäksi joten pitää vaan odotella kun kuulo alenee.

Jännä että oireisto ei kaikilla ole kuitenkaan yhtenevä, esim sisarillani ole hiukan erilaisia tuntemuksia ennen taudin toteamista vaikkakin kuulo oli jo tosi huono molemmilla kun leikkasivat.

• annuli
        Mitäh?? kirjoitti:

Itse olen 35-vuotias ja koska olen kuullut että otoskleroosi olisi perinnöllinen, epäilen sitä itselläni koska veljeni ja sisareni on leikattu asian johdosta.

Omat korvani tinnittää ja välillä "huutaa" kuin juna, sitten oikeassa korvassa ikäänkuin kuplii välillä, sellasta se on narinaa.
        Tosiaan nyt on tullut tätä huimasta lisäksi joten pitää vaan odotella kun kuulo alenee.

Jännä että oireisto ei kaikilla ole kuitenkaan yhtenevä, esim sisarillani ole hiukan erilaisia tuntemuksia ennen taudin toteamista vaikkakin kuulo oli jo tosi huono molemmilla kun leikkasivat.

Valitettavasti periytyy, itsellä on todettu jo 6v ja nyt on kahdella lapsella. omilla sisaruksilla ei ole , vaikka ei kyllä ole tutkittu. saattaahan heillä ollakin kun toi hommahan voi olla niin lievänä jottei sitä edes huomaa ite.

• kukka

Mulla leikattiin vasen korva juuri otoskleroosin takia 90-luvun lopulla ja olen parast aikaa jonossa leikkaukseen jolloin oikeakin korva leikataan. Kuulo parani huomattavasti, mutta jotenkin tuntuu, että kuulo olisi huonontunut jonkun verran leikkauksesta. Asia on alkanut vähän vaivaamaan. Lääkäri ei silloin maininnut kuulokojeen mahdollisuudesta, enkä itsekään tullut sitä ajatelleeksi. Olisiko ollut parempi vaihtoehto, en tiedä. Olen joka tapauksessa syyskuussa leikkauspöydällä enkä aio sitä perua. Joku aiemmin kysyi oireista. Mulla se oli juuri huonokuuloisuus, johon muut kiinnittivät huomiota. Matalaa verenpainetta mulla on ollut ja huimauksen uskon johtuvan siitä, jota mullakin on ollut. Olen itse saanut sen käsityksen lääkäreiltä, että tauti periytyy alenevassa polvessa yhdelle lapsista, ei usealle. Olisi kiva kuulla enempikin kokemusta aiheesta - kun nyt samassa veneessä ollaan..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3752
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      45
      3134
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      97
      2739
    4. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2420
    5. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2388
    6. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      134
      2387
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2357
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2284
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2266
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2070
    Aihe