Olen kärsinyt välillä ympärivuotisesta nuhasta.Pölyt aivastuttaa välillä ja siitepölylle olen myös allerginen.Olen myös herkistynyt homeelle.Olen silti lievästi allerginen ja ei koskaan silmäoireita,mitä nyt silmien kuivuutta talvisin.Talviaikaan flunssan jälkeen olen yskinyt sitkeää limaa keuhkoputkistani jo kaksi kuukautta (lieventynyt jo)välillä oksensin limaa kun jäi nieluun pyörimään.Liman tulo ja yskiminen sai vedet silmiin ja raastoi keuhkoputkia ja en ole koskaan tupakoinut! harvoin,mutta kuitenkin on käynyt niin että vuoteeseen mennessä keuhkoputkissa kuplii ja ahdistaa sisäänhengittäessä, ja on pakko tuulettaa.Aamuyön hengenahdistuksia on ollut vähän joihin on auttanut puoli-istuva asento,yskänlääke joka avaa keuhkoputkia (hidas helpotus) ja tuuletus.Pelottaa silti,enteileekö nämä oireeni astmaa?
onkohan
13
1886
Vastaukset
- astmaatikko
Todella hämmästyneenä luin kysymystäsi! Tuollaisen oiremäärän luettelun jälkeen kysyt, onkohan..jne. Etkä kerro mitään, oletko niiden vuoksi käynyt lääkärissä ja minkä diagnoosin olet niistä saanut. Ja mitä lääkkeitä käytät. Allergiahan on aina todettu sairaus. Kirjoituksesi perusteella allergian. mene hyvä ihminen taas lääkäriin jos oireet ovat lisääntyneet ja lääkkeet ovat riittämättömät.
Turha on astman diagnoosia pelätä, siihen saa lääkettä, mitä aiemmin todetaan se parempi.
Joten mars lääkäriin!- kirjoittaja
Niin,mun aloitus oli sekava.Oireeni ovat jo lieventyneet ja liman eritys keuhkoista alkoi flunssan jälkeen ja kävinkin hakemassa limaa irrottavaa kun tuntui että hukun siihen limantuloon.Nyt liikun ja pidän kunnostani huolen ja täytyy sanoa että aamuyön ahdistuskohtauksia on ollut vain kolme kertaa vuoden aikana,ja kerran nukkumaan mennessäni.Ne ovat epämiellyttäviä ja tuuletus sekä kohoasento yleensä helpottaa,joskus olen saanut valvoa parikin tuntia.En käytä säännöllisesti allergialääkkeitä,on ollut kerran astmapiippu beclomet lyhytaik.käytössä.Aerius,heinix,zyrtec,loratadin ratiopharm ovat olleet käytössä (ei jatkuvasti)lääkäri tokaisi viimeksi että kuuluu flunssan jälkioireisiin,kehotti kyllä tutkimuksiin jos ei tästä tokene kokonaan.Täytyy myös selventää että nykyään flunssan jälkeen räkä menee välittömästi keuhkoputkiin ja flunssat pitkittyvät näin.Kesällä on yleensä paras tilanne ja allerginen nuhakin on välillä joitakin kausia pois.Onneksi liman tulo on selkeästi rauhoittunut.
- anniina
Oireesi ovat hyvin paljon alkavan astman oireita. Itselläni alkoi astma samoilla oireilla jo 30-vuotta sitten ja vielä vaan "porskutetaan" eteenpäin aivan mukavasti.
Aamuöinen hengenahdistus ja liman lisääntyminen ovat usein alkavan astman oireita. Koho asento ja raitis ilma auttavat hiukan, niinkuin olet huomannut. Astmassa on keuhkoputkissa tulehdusta. Sitä hoidetaa enimmäkseen keuhkoputkia avaavilla sekä /tai hoitavilla hengitettävillä lääkkeillä.
Käänny oman lääkärisi puoleen mitä pikemmin. Voihan olla että apua saatuasi, se ei pääsekkään pahenmaan astmaksi asti. Mutta atmaa on turhaa pelätä. Sen kanssa pystyy elämään ja olemaan. Tärkeää on huolehtia itsestää ja omasta kunnostaa. Mukavaa kevättä sinulle ja hoida itsesi kuntoon.- varattua ajan
lääkärille.Ei tule mitään,yöt nukun hyvin mutta tämä limantulo alkaa jalkeilla ja on kohtauksittaista.Kestää hetken aikaa ja menee ohi mutta aina meinaan oksentaa yskimisen jälkeen.Ei normaalia.Jännää,että voi yskiminen alkaa esim.ulkoilmaan siirtyessä yhtäkkiä.Allerginen pakkasilmalle ;)Nyt uusiin testeihin.
- turha reissu
kävin sitten lääkärillä jolta sain vain allergialääkerepsun.Ei kuulemma astmaan viittaavaa.Keuhkoja kuunteli ja ei kuulunu rahinoita.En päässyt mihinkään tutkimuksiin,että rykäisen sitä limaa sitten varmaan jatkossakin,saapi nähdä.
- Hajusteintolerantti
Luepa viestiketjua tästä alempaa (pari muuta välissä), siellä infoa sinullekin.
Luin juuri ensimmäisen viestisi: olet myös herkistynyt homeelle!
Oletko atoopikko? Siis lapsena maitorupi ja murrosiässä ihottumia, sitten allergista nuhaa. Kesällä parempi olo ja iho parempi, talvella ihottumaa ja muuta vaivaa.
Onko siitepölyallergia testattu prick-testillä?
Onko pölyallergia (pölypunkki) testattu prickillä?
Tärkeää on myös, missä herkistyit homeelle, oletko mahdollisesti allerginen (siis testeissä näkyi), vai testattiinko yleensä?
Oletko nyt poissa hometiloista?
Altistutko jollekin allergeenille tai ärsyttävälle aineelle töissä? Eihän työpaikalla ole hometta?
Joudutko hengittämään hajusteita päivät pitkät?
Onko kotiin hankittu uusia huonekaluja, jotka mahdollisesti saivat aikaan hengitystieärsytystä ja tulehduksen?
Kysymyksiä voisi listata loputtomiin.
Kirjaa ylös historiaasi ja lääkitystä. Mikä auttoi, mikä ei? Kirjaa ylös tämä lääkärissäkäynti ja lääkärin 'diagnoosi' ja mitä lääkkeitä määräsi.
Jos oireilu jatkuu, varaa aika yksityiselle keuhkotauteihin erikoistuneelle lääkärille. Vaikka maksaa, se kannattaa.
Itse atoopikkona ja allergikkona opin, että kannattaa mennä suoraan allergioihin erikoistuneen lääkärin vastaanotolle, saa oikean diagnoosin ja oikeat lääkkeet. Jos lääkkeet eivät pure, vain välttäminen tehoaa. Välttäminen on asia, mitä lääkärit eivät korosta. Lääkitys auttaa esim. tulehdukseen, mutta jos tulehduksen syytä ei poisteta, tulehdus uusii. Jos hengitystiet ovat tulehtuneet, reagoi kaikelle, mikä vähänkin ärsyttää jo valmiiksi tulehtuneita hengitysteitä.
Keuhkotautilääkärin kanssa voitte sopia, että testaat mahdollista astmaa kotona PEFF-mittarilla.
Oli astmaa tai ei, tulehdus on hoidettava. Astmalääkkeiden joukossa on tulehdusta hoitavia, itselläni auttoi (välttämisen lisäksi/hajusteet ongelma), vaikka avaava astmalääke onkin minulle hyödytön, koska minulla ei ole ns. klassista astmaa. Oireet kuitenkin samantyyppiset, yskä ja limaisuus kuten sinulla.
Ei tarvitse vastata tänne noihin kysymyksiin, vastaa vain itsellesi.
Homesairauksista on paljon hyvää tietoa Suomi24:n Homesairaudet-keskustelussa.
Älä missään nimessä usko lääkäriin ja siihen, että mitään vikaa ei ole, jos itse koet, että sinulla on hengitysvaikeuksia, yskit mennessäsi nukkumaan, heräät aamuyöllä yskään, yms.
Olen itse syönyt allergialääkkeitä ja voin sanoa, että lievään allergiaan auttavat, mutta eivät voimakkaisiin reaktioihin.
Muistaakseni kirjoitit, että mennessäsi ulos alat yskiä. Syy ei ole välttämättä ulkoilma vaan sisäilma. Itse olen kokenut monet kerrat saman.
Kun pääsen saastuneesta (mm. hajusteet) sisäilmasta (kotona oltu hajusteetta yli 15 vuotta) ulos, kurkkuun tulee limaa, alan yskiä, nenä menee tukkoon. Välillä oksennan, sitä ei voi estää.
Sinulla syy voi olla muu, mutta kaikki ärsyttävä kannattaa todella poistaa ainakin kotoa. - kerron lisää
Hajusteintolerantti kirjoitti:
Luepa viestiketjua tästä alempaa (pari muuta välissä), siellä infoa sinullekin.
Luin juuri ensimmäisen viestisi: olet myös herkistynyt homeelle!
Oletko atoopikko? Siis lapsena maitorupi ja murrosiässä ihottumia, sitten allergista nuhaa. Kesällä parempi olo ja iho parempi, talvella ihottumaa ja muuta vaivaa.
Onko siitepölyallergia testattu prick-testillä?
Onko pölyallergia (pölypunkki) testattu prickillä?
Tärkeää on myös, missä herkistyit homeelle, oletko mahdollisesti allerginen (siis testeissä näkyi), vai testattiinko yleensä?
Oletko nyt poissa hometiloista?
Altistutko jollekin allergeenille tai ärsyttävälle aineelle töissä? Eihän työpaikalla ole hometta?
Joudutko hengittämään hajusteita päivät pitkät?
Onko kotiin hankittu uusia huonekaluja, jotka mahdollisesti saivat aikaan hengitystieärsytystä ja tulehduksen?
Kysymyksiä voisi listata loputtomiin.
Kirjaa ylös historiaasi ja lääkitystä. Mikä auttoi, mikä ei? Kirjaa ylös tämä lääkärissäkäynti ja lääkärin 'diagnoosi' ja mitä lääkkeitä määräsi.
Jos oireilu jatkuu, varaa aika yksityiselle keuhkotauteihin erikoistuneelle lääkärille. Vaikka maksaa, se kannattaa.
Itse atoopikkona ja allergikkona opin, että kannattaa mennä suoraan allergioihin erikoistuneen lääkärin vastaanotolle, saa oikean diagnoosin ja oikeat lääkkeet. Jos lääkkeet eivät pure, vain välttäminen tehoaa. Välttäminen on asia, mitä lääkärit eivät korosta. Lääkitys auttaa esim. tulehdukseen, mutta jos tulehduksen syytä ei poisteta, tulehdus uusii. Jos hengitystiet ovat tulehtuneet, reagoi kaikelle, mikä vähänkin ärsyttää jo valmiiksi tulehtuneita hengitysteitä.
Keuhkotautilääkärin kanssa voitte sopia, että testaat mahdollista astmaa kotona PEFF-mittarilla.
Oli astmaa tai ei, tulehdus on hoidettava. Astmalääkkeiden joukossa on tulehdusta hoitavia, itselläni auttoi (välttämisen lisäksi/hajusteet ongelma), vaikka avaava astmalääke onkin minulle hyödytön, koska minulla ei ole ns. klassista astmaa. Oireet kuitenkin samantyyppiset, yskä ja limaisuus kuten sinulla.
Ei tarvitse vastata tänne noihin kysymyksiin, vastaa vain itsellesi.
Homesairauksista on paljon hyvää tietoa Suomi24:n Homesairaudet-keskustelussa.
Älä missään nimessä usko lääkäriin ja siihen, että mitään vikaa ei ole, jos itse koet, että sinulla on hengitysvaikeuksia, yskit mennessäsi nukkumaan, heräät aamuyöllä yskään, yms.
Olen itse syönyt allergialääkkeitä ja voin sanoa, että lievään allergiaan auttavat, mutta eivät voimakkaisiin reaktioihin.
Muistaakseni kirjoitit, että mennessäsi ulos alat yskiä. Syy ei ole välttämättä ulkoilma vaan sisäilma. Itse olen kokenut monet kerrat saman.
Kun pääsen saastuneesta (mm. hajusteet) sisäilmasta (kotona oltu hajusteetta yli 15 vuotta) ulos, kurkkuun tulee limaa, alan yskiä, nenä menee tukkoon. Välillä oksennan, sitä ei voi estää.
Sinulla syy voi olla muu, mutta kaikki ärsyttävä kannattaa todella poistaa ainakin kotoa.Niin,työpaikalla on todettu hometta ja on saneerattu,mutta edelleen kun menen sinne alkaa korvat kutisemaan,ja aivastelen.Mulla on lievästi atooppinen iho.Pric-testeillä siitepölyt,koivu paitsi et minusta en huomaa erityisesti että koivun siitepöly niin vaivaisi.Eläimistä koira ja kissa plussalla,pölypunkit näytti miinusta ja nyt kun pyysin uudestaan testeihin kun siitä on jo vuosia aikaa niin lääkärin mielestä turhaa...
mua ei yskitä nukkumaan mentäessä vaan aamulla ylösnoustessa tai päivällä kun lähden liikkeelle,yskänkohtaukset kuulostaa pahalle ja sitkeä kirkas lima nousee ylös kun rykii voimalla ja sitten oksettaakin.Kohtauksia ne musta on kun ei pysty lopettamaan ennenkuin keuhkoputket on tyhjät.Ehkä siks lääkäri ei ottanu mua tosissaan kun olen toimintakykyinen lukuunottamatta järkkyä väsymystä.Lääkäri sanoi että flunssan jälkeen limaa voi tulla kolmekin kuukautta.Nyt mulla on taas flunssa mikä ei ole ihan normaalia,vastustuskyky nolla? - en tiedä
kerron lisää kirjoitti:
Niin,työpaikalla on todettu hometta ja on saneerattu,mutta edelleen kun menen sinne alkaa korvat kutisemaan,ja aivastelen.Mulla on lievästi atooppinen iho.Pric-testeillä siitepölyt,koivu paitsi et minusta en huomaa erityisesti että koivun siitepöly niin vaivaisi.Eläimistä koira ja kissa plussalla,pölypunkit näytti miinusta ja nyt kun pyysin uudestaan testeihin kun siitä on jo vuosia aikaa niin lääkärin mielestä turhaa...
mua ei yskitä nukkumaan mentäessä vaan aamulla ylösnoustessa tai päivällä kun lähden liikkeelle,yskänkohtaukset kuulostaa pahalle ja sitkeä kirkas lima nousee ylös kun rykii voimalla ja sitten oksettaakin.Kohtauksia ne musta on kun ei pysty lopettamaan ennenkuin keuhkoputket on tyhjät.Ehkä siks lääkäri ei ottanu mua tosissaan kun olen toimintakykyinen lukuunottamatta järkkyä väsymystä.Lääkäri sanoi että flunssan jälkeen limaa voi tulla kolmekin kuukautta.Nyt mulla on taas flunssa mikä ei ole ihan normaalia,vastustuskyky nolla?En ole hankkinut uusia huonekaluja.Tuli mieleen että
pölyä kertyy nurkkiini aika nopeasti että ihan kuin imuroiminen vähän helpottaisi (tai sit kuvittelen)työpaikka onneksi vaihtuu,että pääsen ainakin pois sieltä homepesästä.Olen miettinyt voisiko sitä olla kotonani,ainakaan tunkkaista hajua ei ole.Kiitos pitkästä ja kattavasta viestistäsi. - Hajusteintolerantti
en tiedä kirjoitti:
En ole hankkinut uusia huonekaluja.Tuli mieleen että
pölyä kertyy nurkkiini aika nopeasti että ihan kuin imuroiminen vähän helpottaisi (tai sit kuvittelen)työpaikka onneksi vaihtuu,että pääsen ainakin pois sieltä homepesästä.Olen miettinyt voisiko sitä olla kotonani,ainakaan tunkkaista hajua ei ole.Kiitos pitkästä ja kattavasta viestistäsi.Oletko lukenut Homesairaudet-palstaa? Voisit lueskella. Löytyy: Terveys --> Homesairaudet
Olen oppinut, että ns. IgE-välitteinen allergia homeille ei ole yleistä, ts. vaikka ihminen on altistunut kosteusvauriohomeille, allergiatesteissä ei näy.
Itse olen yllätys yllätys allerginen Aureobasidium bullulans-nimiselle homeelle. Sitä on myös kosteusvauriorakennuksissa. Tämänkin opin vastikään, vaikka allergiatesti tehtiin n. -92. Luulin aiemmin, että se on ulkohome.
Atoopikkona en ihmettele, että olen sillekin allerginen. Ei aavistustakaan, mistä olen allergisoitunut ja milloin.
Prick-testit olisi ollut hyvä tehdä, niissä näkyy myös mahdollinen varastopunkkiallergia (pitää ottaa mukaan) pölypunkin lisäksi.
Itse reagoin aiemmin huonepölylle (en ole allerginen pölypunkille), mutta kun jäin pois töistä (ei enää altistuksia) ja kotona on hyvä sisäilma, kestän huonepölyä erinomaisen hyvin :-)
Koiralle en ole allerginen (pojan koira), mutta koiran ruan jollekin aineelle (lisä-, väri-, säilöntäaine) olin, sain pahan astmakohtauksen - se oli niin kunnon astmakohtaus, että 'oksat pois'. Lisäksi tärisin, osin kai siksi, että oli vaikea hengittää -- koira oli ollut yökylässä, oli silloin alta vuoden. Kyllä olin vihainen kohtalolleni, ajattelin, että en saa edes hoitaa koiraa. Omaa en ole uskaltanut hankkia (siksi poika hankki!). Kun koira siirtyi syömään 'luomu-koiranmuonaa', pärjään hyvin. Ollaan oltu mökillä viikkoja ja nukuttu samassa mökissä ja samassa huoneessakin.
Ei tuokaan asia selvinnyt hetkessä. Sain tuon astmareaktion jälkeen pahan ihottuman, siinä meni aikaa selvitellessä syytä. Tarkkaa syytä en vieläkään tiedä, mutta joku/jotkut lisäaineet olivat syynä. Jouluna ei kutissut (söin kinkkua). Silloin tajusin, että makkaran ja leikkeleiden syönti on lopetettava. Edes kesällä en voinut syödä HK:n sinistä :-) Olin vuoden lähes kasvissyöjä. Jos 'lipesin', kutina palasi. Se oli niin hirveä kutina, että mielellään vältti aiheuttajia.
Nuo esimerkit siksi, että 'pienestä voi olla kiinni' ja syyn löytäminen on välillä salapoliisityötä.
Jos luet Homesairaudet-keskustelua, huomaat, että kerran homeelle herkistyneet reagoivat niille, pienillekin määrille. Monasti korjaus ei ole ollut riittävä jo herkistyneelle. Tämä on vaikea normaalin ihmisen ymmärtää, mutta niin vain on.
On erinomaisen hyvä, että pääset pois entisestä työpaikastasi! Toivotaan, että uusi on terve rakennus.
Sisäilma on toinen asia, mikä aiheuttaa samanlaisia oireita, ts. sisäilmassa leijuvat haihtuvat orgaaniset yhdisteet (VOC:it, ovat synteettisiä kemikaaleja). Päästölähteitä on monia, ihmisen käyttämät hajustetut tuotteet ovat yksi suuri sisäilman saastuttaja. Siivouksessa käytettävät voimakkaat aineet, lattiavahat (petrokemikaalipohjaisia), ns. ilmanraikasteet (eivät raikasta, vaan saastuttavat ilmaa), yms. kuuluvat joukkoon: vältä!
Tulehdus sinulla varmaan on ja se pitäisi hoitaa.
Jos huonepölykin ärsyttää (et ole allerginen), se on merkki siitä, että limakalvot ovat ärtyneet ja herkästi reagoivat.
Olin itse kurssilla keväällä -97, muiden hajusteet olivat minulle liikaa jo ensimmäisenä päivänä (4h). Menin heti lääkäriin (yksityinen) ja sain astmalääkityksen ja allergialääkettä. Ostin itse Lomudal-nenäsuihketta (allergiaan). Mikään ei auttanut. Soitin Allergialiiton puhelimeen ja kysyin, josko olisi olemassa vielä jotain lääkettä, mistä en tiedä. Ei ollut/ei ole.
Ryhmä suostui lopettamaan voimakkaiden hajusteiden käytön, se auttoi, mutta lääkitys piti olla koko ajan maksimissaan ja välillä tuntui, että on pakko lopettaa koko kurssi. Kestin sen sitkeästi loppuun, mutta siihen loppui 'normaali elämä', olin niin hyperherkistynyt hajusteille, etten voinut mennä enää minnekkään, enkä tietysti voi kutsua kylään hajusteellisia vieraita.
Kurssi loppui toukokuun alussa. Minä oireilin koko kesän, sain 'allergista' nuhaa heinien siitepölystäkin, ensimmäisen kerran elämässäni.
Sen jälkeen en ole reagoinut.
Saan kyllä nuhan koivun ja männyn siitepölystä, jos sitä on paljon ilmassa.
Vedäpä noista :-)
Tee saneeraus kotona, heitä pois vahvat siivousaineet, siirry hajusteettomiin pyykinpesuaineisiin ja siivousaineisiin.
Vältä hajustettua kosmetiikkaa, hajustamatonta on saatavilla.
Kaikki mikä vähentää ärsytystä, on plussaa!
Itse muuten myös kärsin pahoista oireista työpäivän päätyttyä - töissä meni joten kuten ja antihistamiinia söin, särkylääkettä päänsärkyyn.
Sauna -kostea löyly - auttaa. Höyryhengitystä voisit kokeilla.
Olen lukenut näiltä palstoilta, että jotkut käyttävät suolahuuhtelua nenäongelmiin (apteekista saa välineet). On myös olemassa suolapiippu hengitystieongelmiin - tulehduksiin. Itse en ole kokeillut, olen ainoastaan lukenut.
Ala pitämään kirjaa, huomaat itsekin paremmin, mikä on pahasta, mikä auttaa, yms.
Jos jossain alat oireilla (esim. kylässä), älä mene! Itse luulin pitkään, että olen naapurin koiralle allerginen, koska lyhyen vierailun jälkeen tullessani ulos aloin ensin yskiä, sitten oksensin pihallemme. Tuon kurssin jälkeen selvisi: reagoinkin naapurin sisäilman hajusteille. Tuossa vaiheessa jo haistoin ne.
Hajuaisti tottuu, ihminen ei haista pieniä määriä hajustetta ilmassa, jos ei elä täysin hajusteetta itse. Jos menee hajustettuun tilaan, ensin haistaa, sitten ei. Kolmoishermo reagoi, ei hajuaisti, joten hajuaistilla ei ole tässä muuta kuin varoittava osa.
Itse haistat homeen hajun. Minä en haista yhtä pieniä määriä, kuin homeesta sairastunut (tuttuja on). Ihmisen elimistö on niin fiksu, että yrittää suojata meitä lisävaurioilta.
Tsemppiä ja onnea uuteen työhön! - Hajusteintolerantti
Oletko lukenut Homesairaudet-palstaa? Voisit lueskella. Löytyy: Terveys --> Homesairaudet
Olen oppinut, että ns. IgE-välitteinen allergia homeille ei ole yleistä, ts. vaikka ihminen on altistunut kosteusvauriohomeille, allergiatesteissä ei näy.
Itse olen yllätys yllätys allerginen Aureobasidium bullulans-nimiselle homeelle. Sitä on myös kosteusvauriorakennuksissa. Tämänkin opin vastikään, vaikka allergiatesti tehtiin n. -92. Luulin aiemmin, että se on ulkohome.
Atoopikkona en ihmettele, että olen sillekin allerginen. Ei aavistustakaan, mistä olen allergisoitunut ja milloin.
Prick-testit olisi ollut hyvä tehdä, niissä näkyy myös mahdollinen varastopunkkiallergia (pitää ottaa mukaan) pölypunkin lisäksi.
Itse reagoin aiemmin huonepölylle (en ole allerginen pölypunkille), mutta kun jäin pois töistä (ei enää altistuksia) ja kotona on hyvä sisäilma, kestän huonepölyä erinomaisen hyvin :-)
Koiralle en ole allerginen (pojan koira), mutta koiran ruan jollekin aineelle (lisä-, väri-, säilöntäaine) olin, sain pahan astmakohtauksen - se oli niin kunnon astmakohtaus, että 'oksat pois'. Lisäksi tärisin, osin kai siksi, että oli vaikea hengittää -- koira oli ollut yökylässä, oli silloin alta vuoden. Kyllä olin vihainen kohtalolleni, ajattelin, että en saa edes hoitaa koiraa. Omaa en ole uskaltanut hankkia (siksi poika hankki!). Kun koira siirtyi syömään 'luomu-koiranmuonaa', pärjään hyvin. Ollaan oltu mökillä viikkoja ja nukuttu samassa mökissä ja samassa huoneessakin.
Ei tuokaan asia selvinnyt hetkessä. Sain tuon astmareaktion jälkeen pahan ihottuman, siinä meni aikaa selvitellessä syytä. Tarkkaa syytä en vieläkään tiedä, mutta joku/jotkut lisäaineet olivat syynä. Jouluna ei kutissut (söin kinkkua). Silloin tajusin, että makkaran ja leikkeleiden syönti on lopetettava. Edes kesällä en voinut syödä HK:n sinistä :-) Olin vuoden lähes kasvissyöjä. Jos 'lipesin', kutina palasi. Se oli niin hirveä kutina, että mielellään vältti aiheuttajia.
Nuo esimerkit siksi, että 'pienestä voi olla kiinni' ja syyn löytäminen on välillä salapoliisityötä.
Jos luet Homesairaudet-keskustelua, huomaat, että kerran homeelle herkistyneet reagoivat niille, pienillekin määrille. Monasti korjaus ei ole ollut riittävä jo herkistyneelle. Tämä on vaikea normaalin ihmisen ymmärtää, mutta niin vain on.
On erinomaisen hyvä, että pääset pois entisestä työpaikastasi! Toivotaan, että uusi on terve rakennus.
Sisäilma on toinen asia, mikä aiheuttaa samanlaisia oireita, ts. sisäilmassa leijuvat haihtuvat orgaaniset yhdisteet (VOC:it, ovat synteettisiä kemikaaleja). Päästölähteitä on monia, ihmisen käyttämät hajustetut tuotteet ovat yksi suuri sisäilman saastuttaja. Siivouksessa käytettävät voimakkaat aineet, lattiavahat (petrokemikaalipohjaisia), ns. ilmanraikasteet (eivät raikasta, vaan saastuttavat ilmaa), yms. kuuluvat joukkoon: vältä!
Tulehdus sinulla varmaan on ja se pitäisi hoitaa.
Jos huonepölykin ärsyttää (et ole allerginen), se on merkki siitä, että limakalvot ovat ärtyneet ja herkästi reagoivat.
Olin itse kurssilla keväällä -97, muiden hajusteet olivat minulle liikaa jo ensimmäisenä päivänä (4h). Menin heti lääkäriin (yksityinen) ja sain astmalääkityksen ja allergialääkettä. Ostin itse Lomudal-nenäsuihketta (allergiaan). Mikään ei auttanut. Soitin Allergialiiton puhelimeen ja kysyin, josko olisi olemassa vielä jotain lääkettä, mistä en tiedä. Ei ollut/ei ole.
Ryhmä suostui lopettamaan voimakkaiden hajusteiden käytön, se auttoi, mutta lääkitys piti olla koko ajan maksimissaan ja välillä tuntui, että on pakko lopettaa koko kurssi. Kestin sen sitkeästi loppuun, mutta siihen loppui 'normaali elämä', olin niin hyperherkistynyt hajusteille, etten voinut mennä enää minnekkään, enkä tietysti voi kutsua kylään hajusteellisia vieraita.
Kurssi loppui toukokuun alussa. Minä oireilin koko kesän, sain 'allergista' nuhaa heinien siitepölystäkin, ensimmäisen kerran elämässäni.
Sen jälkeen en ole reagoinut.
Saan kyllä nuhan koivun ja männyn siitepölystä, jos sitä on paljon ilmassa.
Vedäpä noista :-)
Tee saneeraus kotona, heitä pois vahvat siivousaineet, siirry hajusteettomiin pyykinpesuaineisiin ja siivousaineisiin.
Vältä hajustettua kosmetiikkaa, hajustamatonta on saatavilla.
Kaikki mikä vähentää ärsytystä, on plussaa!
Itse muuten myös kärsin pahoista oireista työpäivän päätyttyä - töissä meni joten kuten ja antihistamiinia söin, särkylääkettä päänsärkyyn.
Sauna -kostea löyly - auttaa. Höyryhengitystä voisit kokeilla.
Olen lukenut näiltä palstoilta, että jotkut käyttävät suolahuuhtelua nenäongelmiin (apteekista saa välineet). On myös olemassa suolapiippu hengitystieongelmiin - tulehduksiin. Itse en ole kokeillut, olen ainoastaan lukenut.
Ala pitämään kirjaa, huomaat itsekin paremmin, mikä on pahasta, mikä auttaa, yms.
Jos jossain alat oireilla (esim. kylässä), älä mene! Itse luulin pitkään, että olen naapurin koiralle allerginen, koska lyhyen vierailun jälkeen tullessani ulos aloin ensin yskiä, sitten oksensin pihallemme. Tuon kurssin jälkeen selvisi: reagoinkin naapurin sisäilman hajusteille. Tuossa vaiheessa jo haistoin ne.
Hajuaisti tottuu, ihminen ei haista pieniä määriä hajustetta ilmassa, jos ei elä täysin hajusteetta itse. Jos menee hajustettuun tilaan, ensin haistaa, sitten ei. Kolmoishermo reagoi, ei hajuaisti, joten hajuaistilla ei ole tässä muuta kuin varoittava osa.
Itse haistat homeen hajun. Minä en haista yhtä pieniä määriä, kuin homeesta sairastunut (tuttuja on). Ihmisen elimistö on niin fiksu, että yrittää suojata meitä lisävaurioilta.
Tsemppiä ja onnea uuteen työhön!Töissä ollessa silmät olivat välillä todella suuri ongelma. Silmiä kirveli, oli roskantunnetta silmässä, valonarkuutta. Oli aikoja, jolloin ne olivat niin tulehtuneet, että aamulla piti pestä rähmä pois, että sai yleensä silmänsä auki.
Kortisoni auttoi, mutta sitä ei saa käyttää pitkään.
Minulle sanottiin, että minulla on kuivat silmät, piti käyttää kosteustippaa (kertakäyttö-pakkauksessa, ei sisällä lisä- yms. aineita). Ei auttanut. Viikonloppuisin ja lomalla ei ongelmia.
Kun jäin pois töisä, silmät 'ihmeparanivat'.
Silmäni ovat herkät, sen myönnän, mutta pärjään ilman mitään lääkitystä, kun en altistu ilmansaasteille (laajasti ottaen).
Jos syön 'väärää' ruokaa, tai ruokia, mitä en saa syödä kuin harvoin (esim. kala, sitrushedelmät, yms.), silmät kyllä kertovat, alkaa kutina ja luomi voi turvota.
Jos lääkäri ei usko, että silmäsi reagoivat, usko silmiäsi, älä lääkäriä.
Kyllä silmät reagoivat siinä missä hengitystietkin.
Kosmetiikan testauksessa on testattu kaneilla, ainetta laitetaan silmiin ja katsotaan, miten vaikuttaa. Karmivan näköistä, olen joskus nähnyt kuvia.
Pikku hiljaa minusta on tullut luomu, pärjään ilman kosmetiikkaa. Ripsiväriä en ole käyttänyt vuosiin. Nuorena ei voinut mennä edes kauppaan ilman 'kunnon meikkiä'.
En ole koskaan kestänyt kosmetiikka (enkä varsinkaan hajusteita) hyvin, monet kokeet on tehty ja tutut olivat tyytyväisiä 'ilmaisnäytteistä'. - Hajusteintolerantti
Töissä ollessa silmät olivat välillä todella suuri ongelma. Silmiä kirveli, oli roskantunnetta silmässä, valonarkuutta. Oli aikoja, jolloin ne olivat niin tulehtuneet, että aamulla piti pestä rähmä pois, että sai yleensä silmänsä auki.
Kortisoni auttoi, mutta sitä ei saa käyttää pitkään.
Minulle sanottiin, että minulla on kuivat silmät, piti käyttää kosteustippaa (kertakäyttö-pakkauksessa, ei sisällä lisä- yms. aineita). Ei auttanut. Viikonloppuisin ja lomalla ei ongelmia.
Kun jäin pois töisä, silmät 'ihmeparanivat'.
Silmäni ovat herkät, sen myönnän, mutta pärjään ilman mitään lääkitystä, kun en altistu ilmansaasteille (laajasti ottaen).
Jos syön 'väärää' ruokaa, tai ruokia, mitä en saa syödä kuin harvoin (esim. kala, sitrushedelmät, yms.), silmät kyllä kertovat, alkaa kutina ja luomi voi turvota.
Jos lääkäri ei usko, että silmäsi reagoivat, usko silmiäsi, älä lääkäriä.
Kyllä silmät reagoivat siinä missä hengitystietkin.
Kosmetiikan testauksessa on testattu kaneilla, ainetta laitetaan silmiin ja katsotaan, miten vaikuttaa. Karmivan näköistä, olen joskus nähnyt kuvia.
Pikku hiljaa minusta on tullut luomu, pärjään ilman kosmetiikkaa. Ripsiväriä en ole käyttänyt vuosiin. Nuorena ei voinut mennä edes kauppaan ilman 'kunnon meikkiä'.
En ole koskaan kestänyt kosmetiikka (enkä varsinkaan hajusteita) hyvin, monet kokeet on tehty ja tutut olivat tyytyväisiä 'ilmaisnäytteistä'.Flunssainen olo on 'normaalia', kun reagoi johonkin.
Flunssainen olo, pientä lämpöä, köhää, väsymystä.
Moni on kokenut saman.
Jos joudut vielä pitkäänkin olemaan vanhassa työpaikassa, hanki sairaslomaa! Ei ole mitään järkeä sairastua lisää.
Antibioottikuurit eivät ole hyväksi, jos niitä tarvitsee syödä usein. (Minä olen antibiooteille 'allerginen'/yliherkkä, en syö).
Jos altistus jatkuu, tulehdus uusii, kun kuuri loppuu.
Minulla oli noin vuosi sitten aito flunssa korkean kuumeen kanssa. Kun toivuin (kesti pitkään) ja menin kauppaan, jouduin hengittämään erään työntekijän myrkky-hajustetta (todella paha hengitystieärsytys). Olin uudelleen sänkypotilaana ja vielä pahemmassa yskässä. Silloin todella luulin, että se on menoa nyt.
Selvisin kuitenkin.
Lue todella Homesairaus-keskusteluja, huomaat, että siellä on muitakin, joilla ihan samoja ongelmia, kuin itselläsi.
- aloittaja
Kaivoin ilmanpuhdistimen kaapista ja vaihdoin hepa suodattimet siihen ja apua on ollut, oireet on lieventyneet eli epäilen et sisäilmas pöly tai joku muu vaikuttaa.Eli sisäilmas voi olla jotain pielessä.Kokeilen myös hajusteettomia pesuaineita ja muita.Pakko kokeilla näitä kun yksityisellekään ei ole varaa mennä ja kunnallisesta ei apua heru.HYvä kun muistin tuon ilmanpuhdistajan,olin sen sysännyt kaappiin aikoinaan kun ei sil meinannu löytyä tilaa.
- Hajusteintolerantti
Lukaisin noita edellisiä viestejäsi uudemman kerran.
Toivottavasti pääset uuteen työpaikkaan pian!
Homeista on moni sairastunut.
Jos jatkossa ongelmia, lue Homesairaudet-keskustelua.
Sisäilmasaneeraus on hyväksi kaikille, erityisen hyvä 'hoitokeino' atoopikoille, allergisille, astmaatikoille, jne.
Hyvä, että ilmanpuhdistin auttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3411281- 609058
- 1375445
- 1443744
- 743664
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373599- 403338
- 602698
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak722410- 331933