kysymys

tyhmä tyttö

en tiedä kuuluuko tämä edes tänne, mutta kuitenkin...

Mihin minun kannattaisi hakeutua jos haluan päästä psykiatrin puheille, saako tavalliselta lääkäriltä lähetteen esimerkiksi?

Entäs miten on sairasloman kanssa? En ole töissä, mutta työharjoittelussa ja koulussa?
Voiko saikkua saada vaikkei mitään fyysistä sairautta ole?
Olen nimittäin todella väsynyt ja surullinen koko ajan. En jaksaisi tehdä mitään, enkä välitä mistään...
En saa nukuttua ja seinät kaatuu päälle, koko ajan tekisi mieli vain itkeä ja huutaa, mutta en voi...
Ajattelen koko ajan töitä ja miten minun tulisi toimia ja mitä muut minusta ajattelevat... todella raastavaa... olen todella uupunut ja sekunnitkin tuntuvat liian pitkiltä...

mistä saisi apua, onko sairasloma mahdollista?

kiitos kaikille!

26

995

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka

Terveyskeskukseen tai yritä varata aika psykoloogin puheille, sieltä he ohjaavat edelleen psykiatrille jos tarvetta on. Ja voit saada sairaslomaa ja lääkkeistä voi olla apua.-Itse olen toiminut yllämainitulla tavalla ja apua olen saanut.

• tyhmä tyttö

kiitos vastauksestasi, ehkä on parempi että haen apua mitä pikimmiten.

ihan vain vaikka itseni takia, vaikka minusta on kyllä todella itsekästä ja säälittävää ajatella mitään tallaista, minullahan on kaikki "hyvin".

Vaikka harkitsenkin välillä satuttavani itseäni, mutta en kuitenkaan voi, muiden takia, se olisi väärin muita kohtaan. mutta sitä en tiedä milloin en enää jaksa ajatella muita...

itsekäs kun olen... pahemmassakin jamassa on ihmisiä ja he ehkä tarvisisivat apua enemmän, mutta...

selitän taas ihan ihme juttuja, anteeksi

• dfdafd
        tyhmä tyttö kirjoitti:

kiitos vastauksestasi, ehkä on parempi että haen apua mitä pikimmiten.

ihan vain vaikka itseni takia, vaikka minusta on kyllä todella itsekästä ja säälittävää ajatella mitään tallaista, minullahan on kaikki "hyvin".

Vaikka harkitsenkin välillä satuttavani itseäni, mutta en kuitenkaan voi, muiden takia, se olisi väärin muita kohtaan. mutta sitä en tiedä milloin en enää jaksa ajatella muita...

itsekäs kun olen... pahemmassakin jamassa on ihmisiä ja he ehkä tarvisisivat apua enemmän, mutta...

selitän taas ihan ihme juttuja, anteeksi

Älä nyt itseäsi vahingoita, mutta raivostuttaa tommonen ajattelutapa, ettet saisi itse päättää esim. oman elämän päättämisestä MUIDEN ihmisten kärsimysten vuoksi! Kuule, jokainen vastaa OMASTA elämästään, ja vain siitä! Eikä ole mitenkään itsekästä hakea apua, se on sinun elämäsi ja sinun oikeutesi, ei kuulu muille. Ja kuka olisi niin sadistinen että haluais sulta avun kieltää?! Se että on "kaikki hyvin", ei aina ole ihan niin, kuten sinäkin olet masentunut surullinen jne.

• dfg5
        dfdafd kirjoitti:

Älä nyt itseäsi vahingoita, mutta raivostuttaa tommonen ajattelutapa, ettet saisi itse päättää esim. oman elämän päättämisestä MUIDEN ihmisten kärsimysten vuoksi! Kuule, jokainen vastaa OMASTA elämästään, ja vain siitä! Eikä ole mitenkään itsekästä hakea apua, se on sinun elämäsi ja sinun oikeutesi, ei kuulu muille. Ja kuka olisi niin sadistinen että haluais sulta avun kieltää?! Se että on "kaikki hyvin", ei aina ole ihan niin, kuten sinäkin olet masentunut surullinen jne.

Apu on likimain olematonta tuon ikäiselle, koska hän voi melko varmasti paremmin kuin hoitajansa. Helpointa on vetää itsensä pois vanhusten joukosta kuin vetää itsensä viemäristä alas.

• dfg5

Soitto mielenterveystoimistoon, niin saat ajan. Saikkua saa helposti ja pitkiälkin aikoja ( työnantajat ei pidä). Sinua siltikin vaivaa hankala ympäristö. Verhot auki, musaradio päälle, kännykkä pois päältä ja jotakin syötävää kohtuumäärä napaan, niin elämä muuttuu hetkessä. Pian sinua syytetään eristäytymisestä!

• aurinko

aurinko paistaa risukasaankin-onhan meillä kaikilla joskus ja useimminkin huonoja päiviä ja aikoja.Hae vain apua- kyllä sinä sitä saat. Toivon sinulle hyvää jatkoa !

• tyhmä tyttö

kiitos vastauksista, kyllä minä apua haen...
      eikä minua luultavasti aleta syyttelemään syrjäytymisestä, olen todella sosiaalinen ja tapaan ystäviäni lähes päivittäin. syön hyvin ja YRITÄN nukkua hyvin... kaikki on siis päälisin puolin hyvin, mutta sisällä kiehuu, kuplii ja huutaa...
      sairasloma vois kuulostaa todella houkuttelevalta... ja työnantajallekki se on ihan sama mitä ajattelee, olen nimittäin siis työharjottelussa ja mitä tylsimmässä, tyhjänpäiväsimmässä ja inhottavimmassa paikassa...

mutta hyvää jatkoa teille kaikille...

• dfg5

Se kurja olotila johtuu siitä työpaikasta! Ne pitäisi kieltää lailla!

• tyhmä tyttö

jos nyt psykiatrille pääsen, niin miten on sitten yleensäkkin tämän maksupolitiikan kanssa? Minulla kun ei ole varaa kalliisiin maksuihin, eikä eden halvempiin. Missä vaiheessa kelalta saa avustusta ja miten se asia sitten toimii...

eräänlainen ongelma tämä avun hakeminen/saanti, siksi kait sitä on osaksi lykännytkin...

• toimistossa / keskuksessa

asiointi on ilmaista. Jos päädytte lääkkeisiin ne kyllä maksavat. Voisit aloittaa seronililla - ei ole kallis lääke ja voi vaihtaa apteekissa halvempaan. Auttoi ainakin minulla. Ensimmäinen ohje lopeta tuon nimimerkin käyttäminen sä halvennat itseäsi.

• dfg5
        toimistossa / keskuksessa kirjoitti:

asiointi on ilmaista. Jos päädytte lääkkeisiin ne kyllä maksavat. Voisit aloittaa seronililla - ei ole kallis lääke ja voi vaihtaa apteekissa halvempaan. Auttoi ainakin minulla. Ensimmäinen ohje lopeta tuon nimimerkin käyttäminen sä halvennat itseäsi.

Pitää paikkansa, että asiointi on ilmaista, mutta ongelman ydin on varmastikkin siellä työpaikalla. Käytännön tunne saattaa olla nuoremmalla näiden vanhempien tekijöiden kanssa se, että lentää suoralta jaloilta henkisesti perseelleen. Vaikuttava elementti on siis se sairasloma, eikä lääke jos käytännön hoitoon lähtee.

• sisu

Olen ollut samanlaisessa tilanteessa varmaankin vielä saman ikäisenä kuin sinä. En kyllä hakenut apua,kun en tiennyt miten,sen vuoksi kärsinkin varmaan vuoden verran...! En tiennyt miten pääsin siitä yli. Älä vaivu oikeeseen masennukseen,se on kauheaa. Piristä itseäsi huvän sään aikana. Keksi mitä haluat elämässäsi,ja toteuta se!!!

Kun kerran olet koulussa,mene kysymään terveydenhoitajaltasi lähetettä psykologille. Pitäisi olla ilmaista.Ja jos ei ole,hän varmasti keksii sinulle toisen tien saada apua. :) (Pieni korjaus tietoihisi:Psykiatri on lääkäri,joka hoitaa vakavasti mielisairaita ihmisiä,psykologi neuvoo "normaaleja",terveitä ihmisiä elämän alamäissä eteenpäin).

• tyttö
        sisu kirjoitti:

Olen ollut samanlaisessa tilanteessa varmaankin vielä saman ikäisenä kuin sinä. En kyllä hakenut apua,kun en tiennyt miten,sen vuoksi kärsinkin varmaan vuoden verran...! En tiennyt miten pääsin siitä yli. Älä vaivu oikeeseen masennukseen,se on kauheaa. Piristä itseäsi huvän sään aikana. Keksi mitä haluat elämässäsi,ja toteuta se!!!

Kun kerran olet koulussa,mene kysymään terveydenhoitajaltasi lähetettä psykologille. Pitäisi olla ilmaista.Ja jos ei ole,hän varmasti keksii sinulle toisen tien saada apua. :) (Pieni korjaus tietoihisi:Psykiatri on lääkäri,joka hoitaa vakavasti mielisairaita ihmisiä,psykologi neuvoo "normaaleja",terveitä ihmisiä elämän alamäissä eteenpäin).

kiitos viestistäsi, kiitos myös muille avusta.

tänään soitan lääkärille ja varaan ajan unihäiriöiden takia, sekin nimittäin vaivaa.
        En ole koulussa vaan kurssilla, joka järjestää työharjoitteluja, joten terveydenhoitajaa ei löydy.

Olen käynyt psykologilla, mutta hän suositteli minulle psykiatria, en siis aivan terve ilmeisesti ole...

mutta kiitos teille!

• voi myös
        tyttö kirjoitti:

kiitos viestistäsi, kiitos myös muille avusta.

tänään soitan lääkärille ja varaan ajan unihäiriöiden takia, sekin nimittäin vaivaa.
        En ole koulussa vaan kurssilla, joka järjestää työharjoitteluja, joten terveydenhoitajaa ei löydy.

Olen käynyt psykologilla, mutta hän suositteli minulle psykiatria, en siis aivan terve ilmeisesti ole...

mutta kiitos teille!

olla terapeutti, jos on saanut siihen tarvittavan koulutuksen. Psykiatri on erikoislääkäri ei sen kummempaa. Terveyskeskuslääkäri on yleislääketieteen erikoislääkäri, jos on kouluttanut itsensä. Myös hän voi määrätä masennukseen / uniongelmiin lääkkeitä, mutta parempi puhua psykiatrin kanssa. Ja sinä olet fiksu kun olet hakemassa itsellesi apua. Tsemppiä !

• tyttö

kiitos siis kaikille rohkaisevista viesteistä. Nyt on aika varattuna lääkärille, sain jopa huomiselle.

Nyt mua alko vaan kaduttaa, siis ku meen sinne niin en osaa kuitenkaan sanoo mitään oikeen. En yleensäkkään saa sanottua omia tunteitani, varsinkaan vieraille ihmisille. kirjottaminen on kyllä helppoa, sen mä oon aina osannu.

Mutta musta alko tuntua, että ei se lääkäri tajua mikä mulla on, ku eihän mulla oikeestaan ehkä oo mitään, äh, siis kaikki on vaan niin sekavaa. entä jos se vaan vähättelee mua ja käskee mun käydä reippaasti työharjottelu loppuun, jos se vaan ajattelee että mä oon laiska, ku en jaksais käyä siellä. On kyllä tullu itsekki mietittyä sitä vaihtoehtoa, mutta...

Mä oon ihan varma siitä että en osaa huomenna puhua mistään mitään ja vähättelen tuntemuksiani ja sitä että kaipaisin kovasti apua.

Kaikenlisäksi lääkärini on mies ja valitettavasti, osaan vielä vähemmän puhua miehille kuin naisille. Mulla on siis näköjään sosiaalisiakin ongelmia, vaikka sen mä oon kyllä aina tienny... noh, mutta kuitenki, huomenna siis lääkäriin... katsotaan miten käy.

• sanoa lääkärille

että epäilet olevasi masentunut. Ekana kirjoittamasi viesti on tosi hyvä - voit tulostaa sen ja antaa lääkärille. Ei ole väliä onko lääkärinä mies tai nainen - voi olla parempikin että naisilla on mies lääkäri ja miehillä naislääkäri ? Tärkeintä on että menet sinne ja purat tuntemuksiasi niin hyvin kuin taidat. Tsemppiä !

• dfg5

Kerrot vain olotilastasi ja miten se on muuttunut viimeaikoina aivan kamalaksi ja että haluaisit sairaslomaa.

• tyttö
        sanoa lääkärille kirjoitti:

että epäilet olevasi masentunut. Ekana kirjoittamasi viesti on tosi hyvä - voit tulostaa sen ja antaa lääkärille. Ei ole väliä onko lääkärinä mies tai nainen - voi olla parempikin että naisilla on mies lääkäri ja miehillä naislääkäri ? Tärkeintä on että menet sinne ja purat tuntemuksiasi niin hyvin kuin taidat. Tsemppiä !

kiitos, tuo oli ihan hyvä idea, siis että tulostan ensimmäisen viestin. En sitä kyllä pysty tulostamaan, mutta kirjoitin sen kävin.

Voisin antaa sen lääkärille, kaiken varalta, olen nimittäin niin huono puhumaan asioistani vieraille ihmisille...

Mutta kirjoittaminen onnistuu, kuten huomaatte...

Kohta alkaa jännittämään sinne lääkärille meno.

• tyttö

no niin nyt on lääkärillä käyty ja on vaan pahempi mieli, sainpahan sentään itkettyä...

se ei oikeestaan sanonu mulle mitään, muutaku että tyyliin sullahan on kaikki ihan hyvin, se on ihan normaalia jos joskus on surullinen.

näytin sille muuten tuon mun eka viestin...

se käski mun ottaa yhteyttä psykologiin, no mä olin jo ottanu, onneksi sinne sentään pääsee jo 28.päivä... nyt vaan on ihan agrr olo.

ihan sama en jaksa nyt enää mennä vinkumaan apua mistään, ku ei sitä näytä saavan. jos vaan työnnän kaiken inhottavan syrjään mielessäni, niin mä oon aina ennenki tehny...

mutta kiitos teille kaikille ku ootte ollu niin kannustavia.

• että sinulla

on se psykologin aika. Kerro hänelle niinpaljon pahastaolostasi kuin suinkin mahdollista. Ja jos lääkkeitä tarvitset niin kyllä psykologi voi puhua asiastasi lääkärille. Voimia sulle !

• dfg5

Tyypillistä lääkärin logiikkaa. Ei sitten voida kirjoittaa sairaslomaa jokunen päivä jolakin ö-koodilla jostain harjoittelupaikasta jossa käynnillä ei ole tuon taivaallista merkitystä, mutta moni työssäkäyvä ja työtön saa sairaslomaa hakemalla useita viikkoja. Työssäkäyvä = arkiaktiviteetit, työtön = aivan sama makaako sairaspäivärahalla vai työttömyyskorvauksella.

• tyttö
        että sinulla kirjoitti:

on se psykologin aika. Kerro hänelle niinpaljon pahastaolostasi kuin suinkin mahdollista. Ja jos lääkkeitä tarvitset niin kyllä psykologi voi puhua asiastasi lääkärille. Voimia sulle !

siis minulla ei ole aikaa psykologille, se aika mikä minulla on varattuna on toiselle lääkärille... psykologille en siis ole vielä pääsemässä pitkään aikaan. en kyllä ymmärrä miten kestän tuon viisi viikkoa...

• dfg5
        tyttö kirjoitti:

siis minulla ei ole aikaa psykologille, se aika mikä minulla on varattuna on toiselle lääkärille... psykologille en siis ole vielä pääsemässä pitkään aikaan. en kyllä ymmärrä miten kestän tuon viisi viikkoa...

Sinun pitäisi saada jotakin positiivista juttuseuraa. Kaikki seura ei ole aina positivista, mutta seuraa ihmisestä joka osaisi ottaa sinut huomioon kaikin puolin.

• tyttö

en jaksa olla täällä työharjottelussa, hyppäisin mielummin vaikka junan alle tai jotain. musta tuntuu että mä en enää huomen aamulla vaan saa itteeni lähtemään tänne ja nytki tekis mieli lähtä vaan käveleen täältä.
      Kaiken lisäksi mä tunnen itteni täällä yksinäisemmäksi, ku sillon ku oon oikeesti yksin. En keksi muutakaan ku valittaa vaan tänne.

Paljokohan maksaa jos meen käymään yksityisellä lääkärillä, vaikka päivystyksessä... ja sanon ihan suoraan että haluun sairaslomaa, ku en vaan jaksa. voikohan ne sieltä antaa, kuinkahan kalliiksi se reissu tulee? oon kyllä jonku verran valmis maksamaan, sen verran ärsyttää olla täällä.

En kyllä tiiä mitä tekisin, mutta sen tiiän että täällä en jaksa olla, en todellakaan...

• psykiatrilta

ja aikaa varatessasi kysy mikä on käynnin hinta. Hinta tietysti vaihtelee sen mukaan kuinka pitkään keskustelet lääkärin kanssa. Ja pyydä suoraan niitä mielialalääkkeitä. Voit sanoa senkin lääkärille, että haluat halpoja lääkkeitä. Hintahan on sitä korkeampi mitä uudempi lääke on.

• tyttö

Olin jonotuslistalla psykologille, tänään hän sitten soitti ja kyseli miksi haluaisin tulla juttelemaan... En kuitenkaan voinut nyt puhua asioistani (olen töissä), joten hän soittaa minulle maannataina.
      En kuitenkaan yhtään tiedä mitä sanoisin ja mikä on asia joka painaa mieltäni, pelkäämpä että en pääse psykologin kanssa keskustelemaan, kun en tiedä mikä minua painaa. Enkä kyllä ole varma painaako minua kunnolla enää mikään ja että haluanko edes keskutella asioistani vieraan ihmisen kanssa.
      Aika ongelmallinen tilanne, nyt kun olisi mahdollisuus apuun, niin en ole varma haluanko sitä...

Uniogelmani ovat muuten hieman hellittäneet, saan nukuttua suhteellisen hyvin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11301
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9162
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3690
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3599
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      61
      2713
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2430
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      15
      2249
    Aihe