Tällä palstalla usein ammutaan kovilla. Annetaan loukkaavaakin kommenttia aiheen aloittajan/muiden keskustelijoiden ehdotuksista ja mielipiteistä.
Olen sen hyväksynyt. Näyttää olevan palstan henki. Onneksi asiallisempiakin foorumeita nimistä kiinnostuneille on. ;)
Asia, joka minua suuresti hämmästyttää, on kuitenkin mörköjen näkeminen siellä, missä niitä ei ole. Kärkevään näsäilyyn ei puututa, mutta ihan ystävällisessä hengessä kirjoitetut "puheenvuorot" herättävät närkästystä.
"Olitko koulukiusaaja?" "Miksi tahallasi loukkaat?"
-Jälkimmäinen tänään aiheessa, jossa kerroin koirallani ja sen sisarella olevan samat nimet kuin aloittajan lapsilla.
Meneekö nimi pilalle siitä, että se sama nimi on jonkun lemmikillä? Miksi sen oletetaan aiheuttavan pahaa mieltä? Elämmekö muslimimaassa, jossa "koiraan vertaaminen" (ja _korostan_ - EN ole verrannut koiraan kenenkään lapsia) on loukkaus?
Yleensä lemmikin omistajat, niinkuin pienten lasten vanhemmatkin, valitsevat silmäterälleen sen mielestään kauneimman/parhaimman nimen. Tästähän tulisi kai olla yksinomaan tyytyväinen?
-Joku muukin piti juuri samaa nimeä parhaana mahdollisena. ;)
Kirjoitukset tyyliin "Ota pilleris, idiootti!" eivät tunnu kenenkään vatsaa kääntävän. Sen sijaan poikkipuolinen sana kauden muotinimistä saa toisinaan melkoiset sättimiset osakseen.
Koitetaanko suhtautua kaikkiin mielipiteisiin samalla suvaitsevaisuudella kuin teinien/känniläisten "Mutsis oli xxxYYY000 =9?"@" -sivuhuomautuksiin?
Tai ainakin luetaan toisen kirjoitus _ajatuksella_ läpi, ennenkuin aletaan huutaa tunteettomaksi siaksi?
Yksi loukkaantuu suottakin, toinen loukkaa tarkoituksella. Kuvittelisin silti mielessäni suurimman osan kirjoittajista vain nimistä syystä taikka toisesta kiinnostuneiksi ihmisiksi, joilla ei ole tarvetta ketään nälviä ja joiden terve itsetunto kestää pienen, perustellun kritiikinkin. Palstalla ei ole kenenkään -minunkaan- pakko roikkua, jos ei palstan pyörteissä pää kestä.
Loukkaantumisesta ja loukkaamisesta keskustelupalstalla
13
731
Vastaukset
- sisiliskosisko
Kertoisitko, Gil, mistä löytää asiallisemman nimifoorumin ? En millään jaksaisi lukea näitä provoja, feikkejä, haukkumisia, nälvimisiä, ja "hanki elämä" huomautuksia. Vaikka ne eivät kohdistu itseeni, ne ovat ikäviä lukea.
Onneksi täällä on kunnonporukkaakin, juuri sinä, Aurora, Aada, tarja2, Liisa-Maria... perustetaanko ihan oma mukava nimifoorumi? :P ;)- Gil
Varmaan ei muita saisi täällä mainostaa, mutta silti ainakin nämä:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tt.asp?appid=83
http://www.activeboard.com/forum.spark?forumID=74027&subForumID=212165
;) - Täti
Gil kirjoitti:
Varmaan ei muita saisi täällä mainostaa, mutta silti ainakin nämä:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tt.asp?appid=83
http://www.activeboard.com/forum.spark?forumID=74027&subForumID=212165
;)Olen kai Gilille anteeksipyynnön velkaa, kun "ärähdin" sinulle kertoessasi koiriesi nimistä. En tarkoittanut sitä niin kärkevästi, kuin asian ymmärsit. Olen vain lukenut näillä sivustoilla monistakin nimiehdotuksista, jotka on "diskattu" sarjaan "koirien nimiä". Arvelin vaan, että näiden sisarusten äiti saattoi käsittää mielipiteesi loukkauksena.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, ettei tahallaan loukattaisi toisten tunteita. Nimen antaminen vauvalle on kuitenkin jokaisen oma asia. Toiset tykkää toisenlaisista nimistä kuin toiset. Kyllä mielipiteensä saa sanoa, mutta turhaa on pelkkä provosointi. Koetetaan nyt kaikki pysyä vaan asialinjalla. - Gil
Täti kirjoitti:
Olen kai Gilille anteeksipyynnön velkaa, kun "ärähdin" sinulle kertoessasi koiriesi nimistä. En tarkoittanut sitä niin kärkevästi, kuin asian ymmärsit. Olen vain lukenut näillä sivustoilla monistakin nimiehdotuksista, jotka on "diskattu" sarjaan "koirien nimiä". Arvelin vaan, että näiden sisarusten äiti saattoi käsittää mielipiteesi loukkauksena.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, ettei tahallaan loukattaisi toisten tunteita. Nimen antaminen vauvalle on kuitenkin jokaisen oma asia. Toiset tykkää toisenlaisista nimistä kuin toiset. Kyllä mielipiteensä saa sanoa, mutta turhaa on pelkkä provosointi. Koetetaan nyt kaikki pysyä vaan asialinjalla.Anteeksipyyntö hyväksytty ja kaiketi itsekin joudun sellaisen esittämään. Lievä ylireagointihan tämä multakin? ;)
Kirjoitus ei kummunnut kuitenkaan vain ja ainoastaan noista ihmisten koirakaimoista, vaan juurikin palstalla havaittavasta kaksinaismoralismista.
Ollaanpa sitten suoria, taikka hienotunteisia, toivottavaa olisi, että kommentit -mahdollisuuksien mukaan- olisivat perusteltuja ja rakentavassa hengessä kirjoitettuja.
Itse kunkin kannattaa myös opetella ottamaan kritiikkiä vastaan. (Niinpä niin, siis minunkin.)
Sekaannus "koira-asiassa" on ymmärrettävä. "Nehän on koirannimiä!" ja "Minun koirallani on sama nimi." saattavat _kuulostaa_ samalta. ;) - Täti
Gil kirjoitti:
Anteeksipyyntö hyväksytty ja kaiketi itsekin joudun sellaisen esittämään. Lievä ylireagointihan tämä multakin? ;)
Kirjoitus ei kummunnut kuitenkaan vain ja ainoastaan noista ihmisten koirakaimoista, vaan juurikin palstalla havaittavasta kaksinaismoralismista.
Ollaanpa sitten suoria, taikka hienotunteisia, toivottavaa olisi, että kommentit -mahdollisuuksien mukaan- olisivat perusteltuja ja rakentavassa hengessä kirjoitettuja.
Itse kunkin kannattaa myös opetella ottamaan kritiikkiä vastaan. (Niinpä niin, siis minunkin.)
Sekaannus "koira-asiassa" on ymmärrettävä. "Nehän on koirannimiä!" ja "Minun koirallani on sama nimi." saattavat _kuulostaa_ samalta. ;)Kiva, kun voidaan jatkaa taas "puhtaalta pöydältä". Sattuuhan näitä lipsahduksia itse kullekin, mutta juuri tällainen asiallinen keskustelu on hyvin rakentavaa. Jatkakaamme kaikki samoilla linjoilla. Hyvää päivänjatkoa Sinulle, Gil, tv. Täti
- Liisa-Maria
Gil kirjoitti:
Anteeksipyyntö hyväksytty ja kaiketi itsekin joudun sellaisen esittämään. Lievä ylireagointihan tämä multakin? ;)
Sekaannus "koira-asiassa" on ymmärrettävä. "Nehän on koirannimiä!" ja "Minun koirallani on sama nimi." saattavat _kuulostaa_ samalta. ;)Mutta ilmiö ei ole mikään uusi. Aarno Maliniemi totesi Eetunimi kirjassa jo vuonna 1947, että eläinten nimissä on säilynyt monia muinaisuomalaisia etunimiä. Esim lehmien nimet Mansikki, Mustikki, Pilvikki ja Tuomikki ovat entisten emäntien nimiä. Samoin sukuniminä on säilynyt vanhoja etunimiä.
Nimet ovat minusta ihan hyvä ja taatusti viaton harrastus. Esim Ilta Sanomien keskustelupalstalla oli aikoinaan pitkä keskustelu etunimistä, joka käytiin rauhallisessa, ystävällisessä ja sivistyneessä hengessä. Täällä on joskus liian voimakkaita mielipiteitä. Pitäisi aina muistaa, että nimet ovat puhdas makuasia, eikä makuasioista voi kiistellä.
Hauskaa minusta on yrittää keksiä kunkin kysyjän lapselle soveltuva nimi, ja joskus on keksimäni onkin kelvannut. Usein kuitenkin saa tuntea olevansa eri sukupolvea. Nimissä on omat muotinsa. Samat muotinimet kiertävät palstalla jatkuvasti. Me vanhat taidamme ehdottaa liian vanhanaikaisia nimiä näille nykyajan lapsukaisille. - Gil
Täti kirjoitti:
Kiva, kun voidaan jatkaa taas "puhtaalta pöydältä". Sattuuhan näitä lipsahduksia itse kullekin, mutta juuri tällainen asiallinen keskustelu on hyvin rakentavaa. Jatkakaamme kaikki samoilla linjoilla. Hyvää päivänjatkoa Sinulle, Gil, tv. Täti
päivänjatkoa sinullekin, Täti. :)
- Gil
Liisa-Maria kirjoitti:
Mutta ilmiö ei ole mikään uusi. Aarno Maliniemi totesi Eetunimi kirjassa jo vuonna 1947, että eläinten nimissä on säilynyt monia muinaisuomalaisia etunimiä. Esim lehmien nimet Mansikki, Mustikki, Pilvikki ja Tuomikki ovat entisten emäntien nimiä. Samoin sukuniminä on säilynyt vanhoja etunimiä.
Nimet ovat minusta ihan hyvä ja taatusti viaton harrastus. Esim Ilta Sanomien keskustelupalstalla oli aikoinaan pitkä keskustelu etunimistä, joka käytiin rauhallisessa, ystävällisessä ja sivistyneessä hengessä. Täällä on joskus liian voimakkaita mielipiteitä. Pitäisi aina muistaa, että nimet ovat puhdas makuasia, eikä makuasioista voi kiistellä.
Hauskaa minusta on yrittää keksiä kunkin kysyjän lapselle soveltuva nimi, ja joskus on keksimäni onkin kelvannut. Usein kuitenkin saa tuntea olevansa eri sukupolvea. Nimissä on omat muotinsa. Samat muotinimet kiertävät palstalla jatkuvasti. Me vanhat taidamme ehdottaa liian vanhanaikaisia nimiä näille nykyajan lapsukaisille.ihmisen nimestä eläimen nimeksi kävi minunkin koiranpentuni kutsumanimen tie. Tumma kaunotar oli seitsenviikkoisena palleroisena kuin ilmetty huippumalli Ninja Sarasalo. ;)
Koirilla ovat suosittuja samat nimet kuin ihmisilläkin. Erotuksena se, etteivät kolmitavuiset (tällä hetkellä kovassa hypessä oleva Lumia esimerkiksi) juurikaan toimi koiran niminä ja sitä kautta karsiutuvat pois. Aadoja ja Emmoja on tavattu neljällä jalalla "maailman sivu". Ainoon tosin en vielä ole törmännyt. Varmasti niitäkin on. ;)
Nimipalstoissa viehättää minuakin Liisa-Marian mainitsemat seikat. Ja minusta erilaiset ehdotukset ovat rikkautta. Olisihan aika puuduttavaa lukea 20 kertaa sama ehdotus. ;)
Vanhanaikaiset nimet ovat nyt hot ja pop.
Nimimuoti pomppaa aina yhden sukupolven yli, mutta toki kullakin ajalla on ne omat trendinimensä, jotka sitten tulevat vastaan aina uudestaan ja uudestaan, jos tämänkaltaisilla keskustelufoorumeilla viihtyy. - koirall..
Täti kirjoitti:
Olen kai Gilille anteeksipyynnön velkaa, kun "ärähdin" sinulle kertoessasi koiriesi nimistä. En tarkoittanut sitä niin kärkevästi, kuin asian ymmärsit. Olen vain lukenut näillä sivustoilla monistakin nimiehdotuksista, jotka on "diskattu" sarjaan "koirien nimiä". Arvelin vaan, että näiden sisarusten äiti saattoi käsittää mielipiteesi loukkauksena.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, ettei tahallaan loukattaisi toisten tunteita. Nimen antaminen vauvalle on kuitenkin jokaisen oma asia. Toiset tykkää toisenlaisista nimistä kuin toiset. Kyllä mielipiteensä saa sanoa, mutta turhaa on pelkkä provosointi. Koetetaan nyt kaikki pysyä vaan asialinjalla.oli nimenä. Ihan totta. Sitten tiedän Mikon, Leenan ja sen kotikadun Ilonan. Ei koirista pidä pahastua.
- mietaaskin
Täällä on joskus tosi ärhäkkää menoa. Toisaalta se huvittaa minua suuresti, mene ja tiedä miksi? Ehkä sen ironisuus on siinä, että tällaisessa paikassa on helppo unohtaa sovinnaisuussäännöt ja laukoa nimettömyyden suojissa ihan mitä tahansa. Täällä sen voi tehdä turvallisesti jopa sellainen, joka todellisessa elämässä ei uskalla suutaan avata tai saa ehkä edes suunvuoroa.
Vai onko ilkeily jotain, mihin tunnemme alitajuisesti vetoa, mutta emme voi tehdä juuri niiden sääntöjen ja tapojen vuoksi tuolla ulkomaailmassa (tästäkin on poikkeuksia, huomattu on!) Ennen vanhaan sai suoraan haukkua kaikkea poikkeavaa julkisesti; äpäriä, susipareja, noitia, ämmiä jne, niin yhteiskunnan muuttuessa siitä onkin tullut kiellettyä. Onko tämä paluuta juurille vai teknologian kehittymisen ärsyttävä lieveilmiö?
Jokainen joka täällä seikkailee on vähän kuin omillaan. Jokainen meistä on tavallaan alttiina haukulle ja ivalle, ihmettelylle ja myös sille kehulle. Minusta sinä Gil otat kritiikin ja haukut vastaan todella hienosti. Ainakin minulla on jäänyt sinusta sellainen kuva :).
Minusta on ihan hauskaa lukea kommentteja, joita saan. Vielä hauskempaa on kun minulle esitetään vasta-argumentteja. Pidän siitä, että minut "pistetään koville". Huvinsa kullakin :D. Nimet ovat mukava harrastus, joka syttyi toisen lapsen nimeämisen myötä.
Jatkoja kaikille! Saattaa olla, etten vähään aikaa palstaile.- Gil
Hieno kirjoitus, asiaa joka sana. Ja kiitokset kehuista. *punastuu vähän*
Kieltämättä juuri tuo ilkeily voikin olla se, joka vetää tänne aina uudestaan, hmm? Palstan sähkösanomatyyli on kuin konekivääritulitus. Ei selitellä, ei perustella, ei puolustella. Ammutaan vaan.
Toisilla palstoilla tyyli on hienovaraisempi, toisia keskustelijoita kunnioittavampi. Siellä voi harrastaa syvällisempiä pohdintoja ja muokata jo ehdottamaansa parempaan uskoon. Täällä kerran sanottuun kommentti tulee viiden minuutin sisällä: "Idiootti!" tai "Ite oot!" ;D
Myös suurin osa aiheen aloittajista tuntuu pitävän palstaa jonkinlaisena mielipideautomaattina/nimigeneraattorina. Jos itse ehdotetut eivät saa toivotunlaista palautetta, palstalta poistutaan niskoja nakellen. Jos pyydetyt ehdotukset miellyttävät, ne printataan paperille ja jos eivät, jatketaan seuraavaan osoitteeseen.
Kirjoittajat harvoin kommentoivat aloittamiaan ketjuja. Kysytään: "Mikä meidän Liisukan pikkusiskolle nimeksi?" ja kadotaan kuin pieru Saharaan. Nimien ehdottajat saavat harvoin tietää, löysivätkö he etsimäänsä. Ja toisaalta ketjun aloittaja saattaa jäädä juuri siksi sitä ehkäpä kaikkein parasta ehdotusta vaille.
Sähkösanomatyylissä on plussansa ja miinuksensa. Jokin siinäkin silti kiehtoo. Emmehän muuten palstalle palaisi. ;)
Hyvää taukoa mietaaskin! Palaathan taas. ;D
- nico-jimi
Vanhemmathan valitsevat tavallisesti kauneimman, sopivimman ja joskus - valitettavasti - myös hienoimman imen, minkä keksivät.
Silloin päädytään helposti epäsovinaisuuteen ja huonoon makuun.
Tunnettuahan on, että erikoisuudet tässä suhteessa kasautuvat useimmiten määrättyihin ryhmiin luokiteltaville vanhemmille. - hyrai
Olipa kerrankin asiaa. Hyvä, että rohkenit kirjoittamaan. Täällä vielä aloittelija arvostaa paljon sinun mielipiteitäsi nimiasiantuntijana. Ja ihan oikesti...ota kehut vastaan vain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää382181Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten642032Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211930HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363881670Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1031641Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241464Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821092Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53967- 75915
- 27899