SRK:n mahdollinen anteeksipyyntö liittyy suuriin asioihin. Jos tunnustetaan, että on sidottu väärin, tunnustetaan kai samalla, että vaikuttimena ja valtuuden antajana on ollut jokin muu kuin Pyhä Henki. Tämä taas saa epäilemään, ettei isolla VL-liikettä hoitokokousten aikaan ollut Pyhää Henkeä. Hyväksyihän liike pääosin hoitotoimenpiteet.
Kysymys vaikuttaa myös nykypäivään. Parin- kolmenkymmenen vuoden takaiset hoitajat ja heidän toimiensa hyväksyjät ovat paljon saarnanneet ja varmaan monelle antaneet yksityisenkin synninpäästön. Jos he ovat sitoneet väärin perustein, kuinka heidän synninpäästönsä voisi olla oikea. Missä ja kenellä siis on nyt Pyhä Henki?
On kaksi vaihtoehtoa: 1) Tunnustaa hoitokokoukset tai ainakin osa niistä synniksi ja kysyä, kenellä Pyhä Henki on nyt ja 2) pysyä siinä vakaumuksessa, että hoitokokoukset ovat olleet hengellisesti oikeita. Kumpikin vaihtoehto tuntuu aika kovalta.
Mutta onko kolmatta vaihtoehtoa?
Anteeksipyynnössä
25
1404
Vastaukset
- neuvojakaveri
1
srk tuomitsee nyt heti järjestönä kaikenlaisen hengellisen nöyryyttämisen jota mainituissa hoitokokouksissa harjoitettiin
2
srk sanoutuu sellaisesta toiminnasta kerta kaikkiaan irti ja erottaa palveluksestaan (sekä saarnaviroistaan)välittömästi sellaiset hoitomiehet joihin tällaiset epäilykset kohdistuvat. Henkilöt tiedetään kyllä.
3
srk tiedottaa erottamisista ja niiden syistä julkisesti päivämiehessä ja kotimaassa
3
NÄIDEN TOIMENPITEIDEN JÄLKEEN srk kehottaa uhreja ottamaan yhteyttä jotta väärät hoitotoimenpiteet voidaan nyttemmin peruuttaa- Hynde
mutta näillä "uhreilla" on nykyään selvästi eri uskon käsitys.
tais olla jo aikanaan.
- Raamatun sana
Yksi peruskysymys ratkeaa turvaamalla Jumalan sanaan. Joh. 20:31 ja 2 Tim. 3:15 osoittavat, että Jumalan kirjoitettu sana ja siihen perustuvaa usko pelastaa. Ei siis tarvitse turvata erehtyviin ihmisiin ja miettiä, mitä heidän sydämessään on. Joka sanan nojalla uskoo Kristukseen syntiensä sovittajana, pelastuu.
Miten sitten ihmisten väliset asiat pitäisi selvittää, on toinen asia. Siinä enemmän asiaa tuntevat voinevat neuvoa. Uskoa ja viisautta Oulun miehille ja muille. - kaalevi
Jos joku teko ei tule Pyhästä Hengestä, niin ei se tarkoita, että tekijällä ei olisi Pyhää Henkeä. Katsoppa kun jokainen, paraskin uskovainen tekee virheitä, näin on ollut aina, jopa 70-luvulla.
Mutta vaikka jotkut tekivät virheitä, niin emme voi auttamasti sanoa, ettei heillä ollut Pyhää Henkeä. Rakkaudettomia tai ylimielisiä nuhtelemisia voi pyytää anteeksi, mutta ei seurakunta voi pyytää tämän rikkeen tekijän puolesta anteeksi ihmiseltä, joka on vääryyttä kärsinyt.
Kai ymmärrät?- acim la i ne n
..Jeesuksen sana että hyvä puu ei tee huonoa hedelmää?
"..paraskin uskovainen tekee virheitä.."
Nekään jotka 70-luvulla tekivät huonoa hedelmää eivät voineet siis olla hyviä puita. Ja mitäs sanoikaan Jeesus että sellaisille pitää tehdä? - selität...
Tähän Raamatun kohtaa, että hedelmistään heidät tunnette?
Voiko tosiaan Pyhän Hengen omistajalla olla niitä huonoja hedelmiä? Rakkaushan pitäisi kaikessa näkyä ensisijaisesti. - Alkup. kirjoittaja
On selvää, että uskovakin erehtyy. Väärin perustein synteihin sitominen ei kuitenkaan ole mikä tahansa erehdys. Silloin toimitaan väistämättä väärän opin perustalla, missä kohden harha sitten onkin. Kysymys kuuluu, voiko näin toimittaessa Pyhä Henki todella vaikuttaa itse tilanteessa ja voiko näin toimivalla henkilöllä olla Pyhä Henki. Jos siis sitomiset ovat tapahtuneet väärän opin perustalla, kuinka kukaan voi luottaa siihen, että samojen henkilöiden ja näiden kanssa samassa hengessä olevien synninpäästöt ovat päteviä?
Kysymys on siitä, voiko kukaan olla varma VL-liikkeessä saamansa päästön pätevyydestä, jos harhoja kerran on hyväksytty. - kaaveli
acim la i ne n kirjoitti:
..Jeesuksen sana että hyvä puu ei tee huonoa hedelmää?
"..paraskin uskovainen tekee virheitä.."
Nekään jotka 70-luvulla tekivät huonoa hedelmää eivät voineet siis olla hyviä puita. Ja mitäs sanoikaan Jeesus että sellaisille pitää tehdä?sellaiset puut jotka eivät tee hyvää hedelmää, on heittettävä tuliseen pätsiin.
Paavlin kirje Roomalaisille: (7 luku)
18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
eli Paavali tietää, ettei sen lihassa asu mitään hyvää ja että hän alati tekisi vain pelkkä pahaa, jos Pyhä Henki ei vaikuttaisi hänessä.
Mutta koska Pyhän Henki on saanut hänen mielessään sellaisen vaihdoksen, ettei hän enää sielunsa puolesta halua tehdä pahaa, ei hän enää ole vastuussa omista teoistaan, koska hänen pahat tekonsa on tehnyt hänen turmeltunut lihansa.
Mutta hänen lihansa hedelmät eivät ole niitä hedelmiä, jota Paavali tahtoo tehdä. Hänen hedelmänsä ovat niitä Hedelmiä, jotka ovet lähteneet hänen sydämestään, jossa Pyhä Henki vaikuttaa. Paavalin koko elämä, niin kuin meidänkin elämä, on taistelua meidän lihaamme vastaan, koska emme halua tehdä pahaa.
Mutta koska Jeesus on sovittanut syntimme, emme ole enää vastuussa niistä pahoista teoista, joita lihamme on tehnyt, jos vain jaksamme uskoa Jeesukseen ja ottaa vastaan evankeliumia.
Ihminen, joka ei kadu syntejään ja tekee sydämensä pohjasta pahoja tekoja, on heitettävä pätsiin. Mutta ei sellaista ihmistä, joka yrittää hyvään, mutta huonosti siihen kykenee heikkojen voimiensa tähden. Jumala ei halua, että vain "vahvimmat" lihaa vastaan taistelijat pääsisivät taivaaseen. Itse asiassa kukaan meistä ei voi taistella omilla voimilla lihaa vastaan, eli kukaan ei pääsisi sinun ehdoillasi taivaaseen.
Paavali sielu ei tehnyt pahaa hedelmää, vaan hänen lihansa. Viimeisellä tuomiolla Jumala tulee tarkastamaan vain meidän sielun tilan, ei lihan tilaa, koska se on kumminkin kaikilla paha. - kaaveli
selität... kirjoitti:
Tähän Raamatun kohtaa, että hedelmistään heidät tunnette?
Voiko tosiaan Pyhän Hengen omistajalla olla niitä huonoja hedelmiä? Rakkaushan pitäisi kaikessa näkyä ensisijaisesti.koska Pyhän Hengen omistajallakin on vielä liha.
Ei ole täydellistä ihmistä, niin kuin varmaan tiedät.
Raukkaus pitäisi näkyä kaikessa, mutta valitettavasti se ei näy. Sielun vihollisemme Perkele käy kuin kiljuva jalopeura etsien kenet saisi niellä. Erityisesti se on uskovaisten joukossa, sillä jos se onnistuu saamaan vähänkään syntiä aikaan uskovaisten joukossa, niin se voi helpostii nostaa kovan metelin siitä pavelijoidensa välityksellä niin että mahdollisimman harva tulisi Jumalan valtakuntaan. - kaalevi
Alkup. kirjoittaja kirjoitti:
On selvää, että uskovakin erehtyy. Väärin perustein synteihin sitominen ei kuitenkaan ole mikä tahansa erehdys. Silloin toimitaan väistämättä väärän opin perustalla, missä kohden harha sitten onkin. Kysymys kuuluu, voiko näin toimittaessa Pyhä Henki todella vaikuttaa itse tilanteessa ja voiko näin toimivalla henkilöllä olla Pyhä Henki. Jos siis sitomiset ovat tapahtuneet väärän opin perustalla, kuinka kukaan voi luottaa siihen, että samojen henkilöiden ja näiden kanssa samassa hengessä olevien synninpäästöt ovat päteviä?
Kysymys on siitä, voiko kukaan olla varma VL-liikkeessä saamansa päästön pätevyydestä, jos harhoja kerran on hyväksytty.kysyit:"Kysymys on siitä, voiko kukaan olla varma VL-liikkeessä saamansa päästön pätevyydestä, jos harhoja kerran on hyväksytty. "
Voi, koska Henki vastaa henkeen. Vaikka välillä erehdymme, niin kyllä sen vaistoaa, missä on henki ja missä ei.
Sitomiset eivät ole tapahtuneet väärän opin perusteella, vaan vääränlaisen asenteen; ylpeyden.
Jos joku ihminen ei halua tehdä sydämestään synnistä parannusta, ei ole totuuden mukaista sanoa tällaista ihmistä Jumalan lapseksi. Sillä niiden joidenka sydämessä asuu Herra, ne haluavat luopua pahasta ja kaikesta synnistä. - vielä koskaan
kaaveli kirjoitti:
koska Pyhän Hengen omistajallakin on vielä liha.
Ei ole täydellistä ihmistä, niin kuin varmaan tiedät.
Raukkaus pitäisi näkyä kaikessa, mutta valitettavasti se ei näy. Sielun vihollisemme Perkele käy kuin kiljuva jalopeura etsien kenet saisi niellä. Erityisesti se on uskovaisten joukossa, sillä jos se onnistuu saamaan vähänkään syntiä aikaan uskovaisten joukossa, niin se voi helpostii nostaa kovan metelin siitä pavelijoidensa välityksellä niin että mahdollisimman harva tulisi Jumalan valtakuntaan.Törmännyt ihmiseen joka olisi tullut sanomaan, että, hei minä olen ihminen joka omistaa Pyhän Hengen, siksi en osaa ajatella miten Pyhän Hengen omistaja toimii. Uskosin että juuri siksi Raamatussa puhutaan siitä, että helmistään te heidät tunnette, ei sanoista mitä suustä tulee.
Olettaisin, että sitä ei voi sanomisillaan edes kenellekkään todistaa olavansa Pyhän Hengen omistaja, vaan se näkyy juuri niissä heldelmissä. Oikean hengen omistaja luo ympärilleen rauhaa, rakkautta ja ystävällisyyttä, huolehtii lähimmäisistään rakkaudella.
Vääränhengen omistaja joka ei ole lahtöisin Pyhästä Hengestä, huitoo lihan käsivarrella, on ilkeämielinen, puhuu pahaa lähinmäisistään, ja luo ympärilleen riitaa, ajattelee enemmän itseään kuin lähinmäisiään. Eihän tällainen henki voi olla lähtöisin suuresta rakkaudesta jonka Jumala antaa? Nämä voisivat olla niitä hedelmiä mistä ei tunnista Pyhän Hengen omistajaa.
Jos tunnistettavista hedelmistä puhutaan mistä tietää oikean hengen, niin voisiko ihmisessä vaikuttaa kaksi henkeä yhtäaikaa? Aika mahdoton ajatus, kun varmasti jompi kumpi henki veisi voiton ainakin ennenpitkää, ja ne yhdenlaiset hedelmät vain sitten näkyisivät. - Alkup. kirjoittaja
kaalevi kirjoitti:
kysyit:"Kysymys on siitä, voiko kukaan olla varma VL-liikkeessä saamansa päästön pätevyydestä, jos harhoja kerran on hyväksytty. "
Voi, koska Henki vastaa henkeen. Vaikka välillä erehdymme, niin kyllä sen vaistoaa, missä on henki ja missä ei.
Sitomiset eivät ole tapahtuneet väärän opin perusteella, vaan vääränlaisen asenteen; ylpeyden.
Jos joku ihminen ei halua tehdä sydämestään synnistä parannusta, ei ole totuuden mukaista sanoa tällaista ihmistä Jumalan lapseksi. Sillä niiden joidenka sydämessä asuu Herra, ne haluavat luopua pahasta ja kaikesta synnistä.Sanoit, että henki vastaa henkeen ja sen vaistoaa, jos on oikea henki. Itse en uskalla luottaa vaistooni, sillä se voisi erehtyä. Sen sijaan Raamatun sana ei erehdy. Sen nojalla jokainen Jeesukseen uskova omistaa syntien anteeksiantamuksen (esim. Joh. 3:16) Tässä Raamatun sanaan turvaavassa uskossa on varmaan turvapaikka kaikille syntisille.
- kaalavi
vielä koskaan kirjoitti:
Törmännyt ihmiseen joka olisi tullut sanomaan, että, hei minä olen ihminen joka omistaa Pyhän Hengen, siksi en osaa ajatella miten Pyhän Hengen omistaja toimii. Uskosin että juuri siksi Raamatussa puhutaan siitä, että helmistään te heidät tunnette, ei sanoista mitä suustä tulee.
Olettaisin, että sitä ei voi sanomisillaan edes kenellekkään todistaa olavansa Pyhän Hengen omistaja, vaan se näkyy juuri niissä heldelmissä. Oikean hengen omistaja luo ympärilleen rauhaa, rakkautta ja ystävällisyyttä, huolehtii lähimmäisistään rakkaudella.
Vääränhengen omistaja joka ei ole lahtöisin Pyhästä Hengestä, huitoo lihan käsivarrella, on ilkeämielinen, puhuu pahaa lähinmäisistään, ja luo ympärilleen riitaa, ajattelee enemmän itseään kuin lähinmäisiään. Eihän tällainen henki voi olla lähtöisin suuresta rakkaudesta jonka Jumala antaa? Nämä voisivat olla niitä hedelmiä mistä ei tunnista Pyhän Hengen omistajaa.
Jos tunnistettavista hedelmistä puhutaan mistä tietää oikean hengen, niin voisiko ihmisessä vaikuttaa kaksi henkeä yhtäaikaa? Aika mahdoton ajatus, kun varmasti jompi kumpi henki veisi voiton ainakin ennenpitkää, ja ne yhdenlaiset hedelmät vain sitten näkyisivät.että ihan ulkosestikkin voidaan hedelmistä tuntea ihmisiä, mutta täytyy muistaa, että parhaimmatkin puut lankeavat ja saattavat erehtyä mitä pahimmin konstein.
Sillä Jumala ei halua saattaa ihmisiä liian ylpeiksi, vaan hän muistuttaa ihmistä hänen kelvottomuudestaan sillä tavoin, että sallii ihmisen oman lihan ja oman itsensä välillä päättää teoistaan. Ja jos ihminen saa itse päättää teoistaan ilman Pyhän Hengen johdatusta, niin silloin se aina päättää väärin, aina. Koska meissä itsessämme ei asu mitään hyvää.
Pyhän Hengen löytää, niin kuin oikein sanoit, hedelmistä, mutta myös siitä saarnasta, mitä Pyhän Hengen julistaja saarnaa.
Mutta ei kannata tehdä johtopäätöstä, että joku olisi uskoton, vaikka se olisi tehnyt suurimman mahdollisen synnin, mitä maan päällä voi tehdä. Koska niin suuri kuin pienikin erehtyy ja Jeesus on sitä varten, että erehtymisien takia ei jouduta pois hänen valtakunnastaan.
Itse omalta kohdaltani huomaan, että teen tosi paljon pahaa, mutta joskus harvoin saatan silti Pyhän Hengen voimasta tehdä yhden oikean teon. Ajattelen, että vaikka olen näin huono näissä "hyvissä" teoissa, niin silti en pelkää sitä, että viimeisellä tuomiolla minut pantaisiin tuomiolle heikkoudestani. Sillä yristystä kyllä minulla on, mutta voimaa hyvän tekemiseen ei ole.
sanoit:"Vääränhengen omistaja joka ei ole lahtöisin Pyhästä Hengestä, huitoo lihan käsivarrella, on ilkeämielinen, puhuu pahaa lähinmäisistään, ja luo ympärilleen riitaa, ajattelee enemmän itseään kuin lähinmäisiään. Eihän tällainen henki voi olla lähtöisin suuresta rakkaudesta jonka Jumala antaa? Nämä voisivat olla niitä hedelmiä mistä ei tunnista Pyhän Hengen omistajaa."
Nämä teot eivät olekkaan lähtöisin Pyhästä Hengestä, mutta kai myönnät sen, että jokainen ihminen on kaksi osainen. Uskovaisessa ihmisissä on sekä hänen hyvä osansa, sielu jossa Pyhä HEnki asuu ja sitten hänen paha osansa; oma liha.
Ja jos tämä hengen ääni lakkaa saarnaamasta hetkeksikään, niin on ihminen jo langennut varmasti moniin erheisiin.
Mutta Pyhän Hengen omistajalla on sellainen mieli, että jos hän tekee väärin, niin hän haluaa pyytää siitä anteeksi ja kertoa, että hän on tehnyt väärin. Joskus katumus tulee välittömästi, kun taas joskus anteeksi pyyttäminen saattaa olla hyvinkin vaikeaa, koska Perkele koittaa estää sitä kaikenlaisilla saarnoilla.
sanoit:"Jos tunnistettavista hedelmistä puhutaan mistä tietää oikean hengen, niin voisiko ihmisessä vaikuttaa kaksi henkeä yhtäaikaa?"
kyllä voi ja niin onkin, sillä jos ei olisi, niin silloin uskovaiset ihmiset olisivat täydellisiä. Tarkasteleppa vaikka omaa elämääsi, niin tajuat kuinka vaikea on olla synnitön.
Paavalin kirje Roomalaisille luku 7:
19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
Paavaliakin harmittää, koska ei voi päästä turmeltuneesta lihastaan irti: hän voihkailee:"kuka pelastaa minut tästä lihastani."
Vaan ei ole Jumalan tahto, että ihminen hänen lihastaan erotetaan. Se tapahtuu vasta taivaassa; siellä ei ole syntiä. - kaalevi
Alkup. kirjoittaja kirjoitti:
Sanoit, että henki vastaa henkeen ja sen vaistoaa, jos on oikea henki. Itse en uskalla luottaa vaistooni, sillä se voisi erehtyä. Sen sijaan Raamatun sana ei erehdy. Sen nojalla jokainen Jeesukseen uskova omistaa syntien anteeksiantamuksen (esim. Joh. 3:16) Tässä Raamatun sanaan turvaavassa uskossa on varmaan turvapaikka kaikille syntisille.
Jos vaiston lähettäjä on Pyhä Henki, niin silloin ei vaisto enää olekkaan tuuleen rakennettu.
Voi suoraan sanoa, että jos haluat tulla autuaaksi, niin ongelmasi ei tule olemaan se, että onkohan toi saarnaaja uskovainen, jos sellaisen tapaat.
Joh 3:
16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Jumalan sanojen uskominen pelastaa, mutta ei kukaan voi käydä sisään Jumalan valtakuntaan, ellei häntä Jumalan palvelija käy kutsumassa ja opastamassa.
A.p.t 8 luku:
15. Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
16. sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
17. Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
Täytyy myös uskoa se Jumalan sana, että Jumala antaa syntejä anteeksi vain palvelijoiden välityksellä. - senkin Raamatun
kaalevi kirjoitti:
Jos vaiston lähettäjä on Pyhä Henki, niin silloin ei vaisto enää olekkaan tuuleen rakennettu.
Voi suoraan sanoa, että jos haluat tulla autuaaksi, niin ongelmasi ei tule olemaan se, että onkohan toi saarnaaja uskovainen, jos sellaisen tapaat.
Joh 3:
16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Jumalan sanojen uskominen pelastaa, mutta ei kukaan voi käydä sisään Jumalan valtakuntaan, ellei häntä Jumalan palvelija käy kutsumassa ja opastamassa.
A.p.t 8 luku:
15. Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
16. sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
Täytyy myös uskoa se Jumalan sana, että Jumala antaa syntejä anteeksi vain palvelijoiden välityksellä.kohdan missä näin sanotaan?
"Täytyy myös uskoa se Jumalan sana, että Jumala antaa syntejä anteeksi vain palvelijoiden välityksellä."
Itse olen Raamattua lukenut jonkin verran hyvin vähän kuitenkin, mutta tänään otin Raamatun käteen kun keskustelin kanssasi tuossa ylempänä Pyhän Hengen hedelmistä. Se aukesi sellaisesta kohdasta kuin, ensimmäinen Johanneksen kirje, se vastasi pitkälle niitä näkemyksiä mitä itselläni on ollut uskosta ja Pyhästä Hengestä kun uskon saa lahjaksi, aiemmin en ollut sitä lukenut, niin en osannut mitenkään Raamatun mukaisesti vastailla kommentteihisi.
Olisi kiva saada sekin Raamatun paikka tietoon, missä kerrotaan että synnit voi saada anteeksi vain palvelijoiden välityksellä, lukisin senkin mieluusti samaan syssyyn. - admata.
kaalevi kirjoitti:
Joh 3:
A.p.t 8 luku:
Täytyy myös uskoa se Jumalan sana, että Jumala antaa syntejä anteeksi vain palvelijoiden välityksellä.>>
>>
Tuo on ihmisten valehtelua ja täysin vastoin Raamatun lupauksia! Raamattu ei tunne ketään muuta välimiestä ihmisen ja Jumalan välillä kuin Jeesuksen:
1. Tim. 2:5
Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
>>
Täytyy myös uskoa se Jumalan sana, että Jumala antaa syntejä anteeksi vain palvelijoiden välityksellä.
>>
Ikävää todeta, mutta sinulle on valehdeltu. Tuollaista "Jumalan sanaa" ei Raamatusta löydy. Usein kuulee tuon täyden valheen vl:ien suusta:( Jos kiinnostaa selvitellä itselle totuus tuosta, niin luepa tämä vanha ketju;
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000008207275#22000000008207275 - kaalevi
senkin Raamatun kirjoitti:
kohdan missä näin sanotaan?
"Täytyy myös uskoa se Jumalan sana, että Jumala antaa syntejä anteeksi vain palvelijoiden välityksellä."
Itse olen Raamattua lukenut jonkin verran hyvin vähän kuitenkin, mutta tänään otin Raamatun käteen kun keskustelin kanssasi tuossa ylempänä Pyhän Hengen hedelmistä. Se aukesi sellaisesta kohdasta kuin, ensimmäinen Johanneksen kirje, se vastasi pitkälle niitä näkemyksiä mitä itselläni on ollut uskosta ja Pyhästä Hengestä kun uskon saa lahjaksi, aiemmin en ollut sitä lukenut, niin en osannut mitenkään Raamatun mukaisesti vastailla kommentteihisi.
Olisi kiva saada sekin Raamatun paikka tietoon, missä kerrotaan että synnit voi saada anteeksi vain palvelijoiden välityksellä, lukisin senkin mieluusti samaan syssyyn.Matt 16:19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."
Kuinka voit päästä taivasten valtakuntaan, ellei avaimilla sinulle sitä avata? - kaalevi
admata. kirjoitti:
>>
>>
Tuo on ihmisten valehtelua ja täysin vastoin Raamatun lupauksia! Raamattu ei tunne ketään muuta välimiestä ihmisen ja Jumalan välillä kuin Jeesuksen:
1. Tim. 2:5
Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
>>
Täytyy myös uskoa se Jumalan sana, että Jumala antaa syntejä anteeksi vain palvelijoiden välityksellä.
>>
Ikävää todeta, mutta sinulle on valehdeltu. Tuollaista "Jumalan sanaa" ei Raamatusta löydy. Usein kuulee tuon täyden valheen vl:ien suusta:( Jos kiinnostaa selvitellä itselle totuus tuosta, niin luepa tämä vanha ketju;
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000008207275#22000000008207275kertonut mitä tarkoittaa tämä välimies asia.
Et voi kieltää, etteikö Jumalalla olisi palvelijoita, joita hän käyttää hyväksi tahtonsa toteuttamiseksi?
Tästä huomaamme, että tässä kohdin välimies asialle ei tarkoiteta, etteikö Jumalan tahtoa olisi ihmisille välittämässä kuin vain Jeesus.
Välimies asialla tarkoitetaan, että ainoastaan Jeesuksen sovintotyön kautta ja sen välityksellä tulla Jumalan tykö. - ovat...
kaalevi kirjoitti:
Matt 16:19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."
Kuinka voit päästä taivasten valtakuntaan, ellei avaimilla sinulle sitä avata?Jumalan Sanassa. Uskovainen ihminen julistaa Jumalan Sanaa, jokaisen kenen hän saa uskomaan, niin hän myös pääsee Taivaaseen. He jotka eivät usko, eivät pääse myöskään Taivaaseen, silloin on sidottu synteihinsä niin maanpäällä kuin Taivaissa.
Vai millaiset avaimet sinulla on mitkä sinulle on anttettu millä sinä päästät ihmisiä Taivaseen ja keltä eväät Taivaaseen pääsyn? - oulun vl
kaalevi kirjoitti:
kysyit:"Kysymys on siitä, voiko kukaan olla varma VL-liikkeessä saamansa päästön pätevyydestä, jos harhoja kerran on hyväksytty. "
Jos joku ihminen ei halua tehdä sydämestään synnistä parannusta, ei ole totuuden mukaista sanoa tällaista ihmistä Jumalan lapseksi. Sillä niiden joidenka sydämessä asuu Herra, ne haluavat luopua pahasta ja kaikesta synnistä.Nyt olet kaalevi siinä ajatuksen ytimessä mistä hoitomiehet hakivat toiminnalleen oikeutuksen. Henki vastaa henkeen.
En nyt rupea raamatunkohtia hakemaan, mutta ihmisen ja seurakunnan näkökyky on siinä mikä näkyy silmäin edessä, Jumala näkee sydämmeen. Sitomispäätös voidaan suorittaa vain synnistä, raamatun mukaisesta synnistä seurakunnan päätöksellä.
-70 luvulla kävi niin että 2 tai 3 ukkoa haisteli henkiä ihmisistä ja vaistojensa varassa tekivät päätöksiä sitomisista. Ihminen korotti itsensä Jumalan paikalle, näkemään toisen ihmisen sydämmeen. Ihmisen silmä hakee jo itsessään syntiä lihalle. Silmä jopa käsketään repimään pois päästä, "parempi mennä taivaan valtakuntaan silmäpuolena."
Miten tällainen turmeltunut ihmissilmä voisi havaita oikean ja väärän hengen, ei mitenkään. Huom. Silmä näkee sukulaisuhteet, poliittiset erimielisyydet, vastemielisen persoonan, luonteenpiirteet, pukeutumistyylin ym.
- veljenne Herrassa
Niin, jos SRK pyytää anteeksi, se joutuu myös määrittelemään oppia avaintenvallasta uudelleen. Jumala ei siis sitoudukaan kaikkeen, mitä uskovat täällä maan päällä julistavat. Jumala ei olekaan ihmisten juoksupoika!!!
ps. katso laajempi kirjoitukseni aiheen "AVAINTENVALTA JA HOITOKOKOUKSET" avauksesta. (Näytti tulleen aiheen alkuun ylimääräinen V-kirjain...) Suuri laiva kääntyy hitaasti. Asiat on helpompi kieltää niin kauan kun ne voidaan uskottavasti selittää omille parhain päin. Miksi ei voitaisi, koska eihän seurakunnan opetusta saisi edes epäillä, vaan sille täytyy olla kuuliainen;)
Tällä ja naapuripalstalla on hoitokokouksista kirjoitettu jo kohta ainakin kolmisen vuotta. Hoitokokouksista kertoneet on pääsääntöisesti leimattu järkiään vain katkeriksi valehtelijoiksi:(
Useampia hoitokokoukset omakohtaisesti kokeneita on kuitenkin aikaa myöten palstalla kokemansa kertonut, eikä väitteet savusta ilman tulta ole olleet uskottavia. SRK:n suhteen jäljelle on jäänyt vain huonoja vaihtoehtoja. Valitut keinot näyttäisivätkin olleen aktiivinen välinpitämättömyys koko palstaa kohtaan. Tänne palstalle onkin aktiivisesti kirjoitettu kuinka naurettavaa on edes kuvitella että kukaan näitä kirjoituksia ottaisi todesta ja että täytyy olla hieman höyrähtänyt jos kuvittelee että täällä tehdyt esitykset menisivät edes SRK:n johtajien tietoon.
Kotimaan juttu, ja se että (itse vanhoillislestadiolainen) tutkija Seppo Lohi on rohkeasti ottanut nämä tapaukset esille, on suuri erävoitto totuudelle:)
En usko että kysymyksiisi ei saadaan vielä lähiaikoinakaan vastausta. Vl-liikkeen yleinen fraasi, "näin ollaan aina uskottu", on lopullisesti murenemassa ja koska vähänkään väärin opettavassa liikkeessä ei SRK:n oman opetuksen mukaan ole pelastusta, niin vaikeaa on.
Näkisin jatkossa vl-liikkeen, joka on myöntänyt erehdyksensä niin opissa kuin toimissaankin ja pyytänyt väärin kohdelluilta anteeksi. Sillä tiellä on kuitenkin suuri liikkeen sisäinen hajoamisvaara, mutta niin on siinäkin tapauksessa ellei parannuksen tielle lähdetä.
Valitettavasti liikkeestä löytyy niin äärivääriä, kuin muutosvoimaan ja asioiden korjaamiseenkin uskovia, kuten olemme tämänkin palstan kirjoituksista nähneet. Lähitulevaisuudessa käydään viivytystaistelua, mutta pidemmällä juoksulla muutos on pysäyttämätön. Ainoa kysymys onkin, että mihin suuntaan? 80-luvulla kun Neuvostoliitto alkoi olla järjestelmänä tiensä päässä ja perestroika lähti liikkeelle, niin vanhat diktatuurikeinot yritettiin ottaa uudelleen käyttöön, onneksi kuitenkin epäonnistuneen, armeijan johdon vallankaappauksen avulla.
On hyvä tukea muutosta ja asioiden selvittelyä, mutta maltillisesti. Itse näen jonkinlaista kunnianpalautusta hoidetuille jo siinä, että Seppo Lohi totesi vääryyttä tapahtuneen niin käytännössä kuin opillisestikin. Se oli todella paljon sanottu varsinkin itse vanhoillislestadiolaisuuteen kuuluvalta ihmiseltä.- acim lai ne n
Mitä vääräoppista on siinä että vääristä hengistä on tehtävä parannus.
Ihmisenhän tulee olla vain Pyhän Hengen eli Totuuden Hengen ohjauksen alla. Jos on vaikka ahneuden hengen alla ja käyttää suuresti aikaansa omaisuuden kartuttamiseen niin eikö tästä ahneuden hengestä pidäkin sanoutua irti? - admata.
acim lai ne n kirjoitti:
Mitä vääräoppista on siinä että vääristä hengistä on tehtävä parannus.
Ihmisenhän tulee olla vain Pyhän Hengen eli Totuuden Hengen ohjauksen alla. Jos on vaikka ahneuden hengen alla ja käyttää suuresti aikaansa omaisuuden kartuttamiseen niin eikö tästä ahneuden hengestä pidäkin sanoutua irti?>>
Jos on vaikka ahneuden hengen alla ja käyttää suuresti aikaansa omaisuuden kartuttamiseen niin eikö tästä ahneuden hengestä pidäkin sanoutua irti?
>>
"väärä henki" oli ja on siinä mielessä kätevä, että sillä voi syyttää perustelematta asiaa Raamatulla tai muutenkaan yhtään millään.
Jos haluamme neuvoa ja nuhdella lähimmäisiämme "vääränlaisesta hengestä", niin meidän ei tarvitse mennä henkioppiin saakka, vaan voimme keskustella todellisista asioista ja niihin suhtautumisesta. Sen sijaan että asiat "hengellistettäisiin", niin voisi olla parempi että ne konkretisoitaisiin jotta toinen ymmärtäisi mistä on kysymys.
70-luvulla "vääriä henkiä" käytettiin juuri sen vuoksi koska mitään konkreettista ja todellista ei ollut, mutta syyttäminen sekä simputus oli pääasia. Abstrakti syyte on kätevä, sillä miten voit puolustautua asiasta, jota et edes ymmärrä? Toisaalta miten voit tehdä aidosti parannusta jostain mitä et ymmärrä? Henkiopin pääasia ei ollutkaan aito toisen parannus, vaan toisen kuuliaisuus, ei Pyhälle hengelle, vaan ihmisille:(
Nyt myöhemmin SRK:n virallinen kanta on että 70-luvulla tapahtui "inhimillisiä ylilyöntejä". Taannoin ne olivat kuitenkin "erehtymättömän Jumalan valtakunnan Pyhän hengen johdatuksella" tehtyjä päätöksiä... Eli sanomattakin on selvää että nyt ja 20-30 vuotta sitten on koko vl-liikkeessä "erilainen henki" ja oppi. Mennyttä on kuitenkin vaikea tuomita vääräksi, koska silloin joudutaan myöntämään että näin ei olla aina opetettu. Jos ei olla aina opetettu oikein, niin ei puolestaan voida olla enää "ainoa oikeaa opettava joukko"... Ymmärtänet ongelman, kun korttitalo sortuu;)
Mitä tulee näihin henkisyytöksiin vielä, niin on hyvä muistaa että kun fariseukset eivät Raamatussa löytäneet Jeesuksesta mitään väärää, niin hekin alkoivat hokemaan kuinka Jeesuksessa olisikin "saastainen henki". Tämän Jeesus totesi olevan Pyhän hengen pilkkaa... - acim lai nen
admata. kirjoitti:
>>
Jos on vaikka ahneuden hengen alla ja käyttää suuresti aikaansa omaisuuden kartuttamiseen niin eikö tästä ahneuden hengestä pidäkin sanoutua irti?
>>
"väärä henki" oli ja on siinä mielessä kätevä, että sillä voi syyttää perustelematta asiaa Raamatulla tai muutenkaan yhtään millään.
Jos haluamme neuvoa ja nuhdella lähimmäisiämme "vääränlaisesta hengestä", niin meidän ei tarvitse mennä henkioppiin saakka, vaan voimme keskustella todellisista asioista ja niihin suhtautumisesta. Sen sijaan että asiat "hengellistettäisiin", niin voisi olla parempi että ne konkretisoitaisiin jotta toinen ymmärtäisi mistä on kysymys.
70-luvulla "vääriä henkiä" käytettiin juuri sen vuoksi koska mitään konkreettista ja todellista ei ollut, mutta syyttäminen sekä simputus oli pääasia. Abstrakti syyte on kätevä, sillä miten voit puolustautua asiasta, jota et edes ymmärrä? Toisaalta miten voit tehdä aidosti parannusta jostain mitä et ymmärrä? Henkiopin pääasia ei ollutkaan aito toisen parannus, vaan toisen kuuliaisuus, ei Pyhälle hengelle, vaan ihmisille:(
Nyt myöhemmin SRK:n virallinen kanta on että 70-luvulla tapahtui "inhimillisiä ylilyöntejä". Taannoin ne olivat kuitenkin "erehtymättömän Jumalan valtakunnan Pyhän hengen johdatuksella" tehtyjä päätöksiä... Eli sanomattakin on selvää että nyt ja 20-30 vuotta sitten on koko vl-liikkeessä "erilainen henki" ja oppi. Mennyttä on kuitenkin vaikea tuomita vääräksi, koska silloin joudutaan myöntämään että näin ei olla aina opetettu. Jos ei olla aina opetettu oikein, niin ei puolestaan voida olla enää "ainoa oikeaa opettava joukko"... Ymmärtänet ongelman, kun korttitalo sortuu;)
Mitä tulee näihin henkisyytöksiin vielä, niin on hyvä muistaa että kun fariseukset eivät Raamatussa löytäneet Jeesuksesta mitään väärää, niin hekin alkoivat hokemaan kuinka Jeesuksessa olisikin "saastainen henki". Tämän Jeesus totesi olevan Pyhän hengen pilkkaa...Tuo valaisi paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383672Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal283232- 682871
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912720- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811699- 221518
- 281507
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474- 281468