mistä thyroxinia?

Unna

Olen vuosia ravannut lääkärillä ja aina on sanottu että arvot ovat normaalit. Mitä täältä olen lukenut niin eivät ole TSH 3.5 ja T4V 14. Eli tuo ensimmäinen liian korkea.

Yksityiselle minulla ei ole varaa mennä joten ajattelin kokeilla vaikka sitten terveyteni uhallakin ihan omatoimista lääkitystä. Eli millaista annosta suosittelette. Mikä on miedoin tabletti (0.025?) ja paljonko kannattaisi sitä ottaa (puolikas?) ennenkuin sitten menen taas vaatimaan arvojen mittauttamista. Seurantaa minulle nimittäin luvattiin, ei thyroxinia.

18

1951

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

thyroxin on reseptilääke, eli sitä ei oikein voi omatoimisesti hankkia..

• koelääkitystä

tee oireista lista jonka annat lääkärille ja pyydä koelääkitystä. Yleensä koelääkitys annetaan 2 kuukaudeks sen jälkee verikokeisii ja katotaa mitä ne näyttää ja mikä on olo. Ite sain koelääkityksen arvoilla TSH 2,88 T4V 13,3. Jos lääkäri ei suostu nii vaihda sit lääkäriä. Ilman reseptiä lääkettä ei todellakaan saa.

• Unna

Suvussani on paljon vajaatoimintaa (molemmat äidin siskot, mummoni ja yksi serkkuni) joten saan kyllä sitä lääkettä jonkin verran mutta en usko että ihan loppuikäni.

Olen rukoillut koelääkitystä kahdelta eri lääkäriltä mutta sanovat että sääntö ja viitearvot ovat niin ja näin. Sanoivat ettei ole lääketieteellisiä todisteita että siitä olisi mitään hyötyä näillä arvoilla!

Tiedän TSH:n olleen joskus nuorempana 1.7 jolloin voin tosi hyvin. Tavoite siis olisi saada se suunnilleen sellaisiin lukemiin.

Palelen kaikkialla ja kuukautiskiertoni on pidetynyt 25 vrk:sta 32-35:een mutta lääkäri sanoo että ihan normaalia sekin. Väsymys painaa niin etten jaksa kohta käydä töissä! Muuten olen vielä toistaiseksi ihan onnellinen (rakastunutkin :) ) mutta en jaksa ainaista lääkärien vihjailua vainoharhaisuudesta tai masennuksesta.

• bag_gie
        Unna kirjoitti:

Suvussani on paljon vajaatoimintaa (molemmat äidin siskot, mummoni ja yksi serkkuni) joten saan kyllä sitä lääkettä jonkin verran mutta en usko että ihan loppuikäni.

Olen rukoillut koelääkitystä kahdelta eri lääkäriltä mutta sanovat että sääntö ja viitearvot ovat niin ja näin. Sanoivat ettei ole lääketieteellisiä todisteita että siitä olisi mitään hyötyä näillä arvoilla!

Tiedän TSH:n olleen joskus nuorempana 1.7 jolloin voin tosi hyvin. Tavoite siis olisi saada se suunnilleen sellaisiin lukemiin.

Palelen kaikkialla ja kuukautiskiertoni on pidetynyt 25 vrk:sta 32-35:een mutta lääkäri sanoo että ihan normaalia sekin. Väsymys painaa niin etten jaksa kohta käydä töissä! Muuten olen vielä toistaiseksi ihan onnellinen (rakastunutkin :) ) mutta en jaksa ainaista lääkärien vihjailua vainoharhaisuudesta tai masennuksesta.

on tuttua monelle tuo siun saamasi kohtelu. Mutta en kyllä missään nimessä suosittele käyntiä kenenkään toisen lääkepurkilla vaikka miten siltä tuntuisi. Siitä ainakin tulee ongelmia kun lääkäri saa tietää. Ikävä kyllä ainoa järkevä keino on kulkea ja kinuta niin kauan lääkärillä kunnes saat koelääkityksen. Oirelista ja lista kaikista sukulaisista kenellä on häikkää kilpparista mukaan. Ja tarvittaessa jääräpäisyyttä.

Tuntuu varmasti ylvoimaiselta kun on tullut tyrmätyksi lääkärien taholta mutta ois vain jaksettava vääntää.
        Oletkos käynyt tutustumassa http://www.kilpirauhas.info/foorumi/index.php
        Sieltä löytyy vankkaa kokemusta samanlaisista kokemuksista. Vois myös löytyä faktoja lääkärille mukaan otettavaks.

• lääkärillä

Ei yksityisellä käynti kerran nyt niin kallista ole, voit labratulokset ottaa mukaan mitä sulle on tehty niin ei niitäkään tarvis uusiks ottaa. 30-40 euroa lääkärikäyntiin ei ole hirveesti kun on terveydestä vielä kyse? Ostatko sä vaatteita yhtään esim., onko sulla varaa ostaa niitäkään jos alkaa miettimään mistä säästää niin eikö terveyden kustannuksella säästäminen olisi aika typerää?

• Unna

No eihän sitä tiedä monellako yksityisellä joutuu ravaamaan ennenkuin saa lääkitykset! Ja minulle on sanottu että pitäisi ottaa joku vasta-ainetesti (=kallis) ennenkuin edes voisi määrätä thyroxinia. Ja asun kaukana lähimmästä endokrinologista, matkustuskustannukset tulevat jo kalliimmaksi kuin se lääkäri.

• lääkärille
        Unna kirjoitti:

No eihän sitä tiedä monellako yksityisellä joutuu ravaamaan ennenkuin saa lääkitykset! Ja minulle on sanottu että pitäisi ottaa joku vasta-ainetesti (=kallis) ennenkuin edes voisi määrätä thyroxinia. Ja asun kaukana lähimmästä endokrinologista, matkustuskustannukset tulevat jo kalliimmaksi kuin se lääkäri.

Tavallinen sisälääkäri kävis varmaan myös hyvin, voisit vaikka soittaa joihinkin lääkäriasemille joka on vähän lähempänä ja kysyä onko sellasta lääkäriä joka tietäisi kilpirauhassairauksista jne. Vastaanotossa osaa varmaan hyvin vastata tommosiin. Ja muutenkin tiedustella tarvitseeko millasia labratestejä, että sulla olisi valmiina(?) perusjutut ja voisit ottaa mukaan, jos sulla ne on..jos ei niin hakisit ne sieltä missä on otettu.
        Miten sun sukulaiset on saanu lääkityksen, kysy jos saisit apuja, neuvoja hyvästä lääkäristä?
        Sitten kertoisit lääkärille kanssa että teillä on suvussa sitä ja että haluaisit kokeeks lääkityksen. Ei kaikilta ole otettu vasta-ainetestiä että on saanu lääkityksen!

• vajaat on...

Nuo arvosi ovat kaikkien normien mukaan todella hyvät. Onko sinulla edes mitään oireita? En tiedä mistä olet saanut päähän että arvot eivät olisi hyvät, katso vaikka oikeat viitearvot kilpirauhasliiton sivuilta. Huomaat missä mennään. Ja toiseksi thyroxin on resepti lääke, ja kun sitä syö ennen kuin annos on hyvä on käytävä usein verikokeissa ja kontrollissa ja tutkittava koko ajan omaa oloaan.

Onklo sinulla edes mitään vajaatoiminnan oireita? Ety mainitse niistä mitään. Vain erikois tapauksissa arvosi oikeuttavat lääkitykseen ja silloin oireita pitää olla!

Ei kannata uskoa aina mitä täällä sanotaan, luotan itse ennemmin kilpirauhasliiton sivuilla oleviin kilpirauhasten viitearvoihin.

• Hanne_

• bag_gie

väittää ettei kyllä "kaikkien normien" ja "todella hyvät". Ja vaikka se niin kummalta siusta ehkä kuulostaa niin nuo "viiterajat" ovat liian väljät pelkästään tuijotettavaksi. Oireet on otettava aina huomioon samaten sukutausta ja fiksut lääkärit tietävät sen. Mie voin omasta kokemuksesta (yli 20v) että aiankin mie olisin zombie nuilla arvoilla ja pitään luotinkin lääkärin sanaan ja voin kurjasti kun en paremmasta ymmärtänyt(vajisoireita oli mutta kun lääkäri sanoi että "arvot on hyvät") Joten vain erikoistapauksessa nuo arvot EIVÄT vaadi ainakin koelääkitystä = jos ei ole mitään oireita

Mie sain unnan jutusta käsityksen että eiköhän oireita löydy kun kerran on arvot mitattu.

Viitearvoista on meneillään muutoksia jotka ei kaikille lekureille ole selvinneet.

• minttu vajailla
        bag_gie kirjoitti:

väittää ettei kyllä "kaikkien normien" ja "todella hyvät". Ja vaikka se niin kummalta siusta ehkä kuulostaa niin nuo "viiterajat" ovat liian väljät pelkästään tuijotettavaksi. Oireet on otettava aina huomioon samaten sukutausta ja fiksut lääkärit tietävät sen. Mie voin omasta kokemuksesta (yli 20v) että aiankin mie olisin zombie nuilla arvoilla ja pitään luotinkin lääkärin sanaan ja voin kurjasti kun en paremmasta ymmärtänyt(vajisoireita oli mutta kun lääkäri sanoi että "arvot on hyvät") Joten vain erikoistapauksessa nuo arvot EIVÄT vaadi ainakin koelääkitystä = jos ei ole mitään oireita

Mie sain unnan jutusta käsityksen että eiköhän oireita löydy kun kerran on arvot mitattu.

Viitearvoista on meneillään muutoksia jotka ei kaikille lekureille ole selvinneet.

itse olen ainakin huomannut että lääkärit ottavat nuo kilpparikokeet menee sitten valittamaan ihan mitä vain. kun kerran menin valittamaan vatsaani niin verenkuvan yhteydes ottivat sit ne kilppariarvotki. Ja silloin ei viel ollu mitää ongelmia.

Kyllä kilppari potilaan hoito lähtee aina oireista. Kysyisinkin viestin alkuperäiseltä lähettäjältä mitä oireita hänellä on? Kyllä lääkärit yleensä voimakkaisiin oireisiin reagoi. kannattanee käydä yksityisellä, jos hoitoa haluaa! Puoskari lääkäreitäkin on liikkeellä(kokemus puhuu)etenki terveyskeskuksis.

Mut kevein perustein ei kuitenkaa kannata lääkkeit ottaa. Kannattaa pyytää lääkäriä ottaa se autoimmuunitulehdus arvo, siit viimeistää pitäis selvitä onko kilppari ongelma ja sit tietenki tulehdusarvot jos on pelkkä ohi menevä tulehdus!

• Unna
        minttu vajailla kirjoitti:

itse olen ainakin huomannut että lääkärit ottavat nuo kilpparikokeet menee sitten valittamaan ihan mitä vain. kun kerran menin valittamaan vatsaani niin verenkuvan yhteydes ottivat sit ne kilppariarvotki. Ja silloin ei viel ollu mitää ongelmia.

Kyllä kilppari potilaan hoito lähtee aina oireista. Kysyisinkin viestin alkuperäiseltä lähettäjältä mitä oireita hänellä on? Kyllä lääkärit yleensä voimakkaisiin oireisiin reagoi. kannattanee käydä yksityisellä, jos hoitoa haluaa! Puoskari lääkäreitäkin on liikkeellä(kokemus puhuu)etenki terveyskeskuksis.

Mut kevein perustein ei kuitenkaa kannata lääkkeit ottaa. Kannattaa pyytää lääkäriä ottaa se autoimmuunitulehdus arvo, siit viimeistää pitäis selvitä onko kilppari ongelma ja sit tietenki tulehdusarvot jos on pelkkä ohi menevä tulehdus!

Palelua, väsymystä, kramppeja, kuukautiskierron pidentymistä ja epäsäännöllisyyttä, sekavuutta, en hikoile, hiukset ohentuneet, kuiva iho, turvotusta, muistin heikkeneminen... olo kuin elävälläkuolleella.

• bag_gie

olet siinä että mitään lääkkeitä ei pidä kevein perustein ottaa eikä omin päin.

Tuo lääkärien herkkyys ottaa kilpparikokeet ei taida aina pitää paikkaansa, useimmat kilpparivaivaset (nimenomaan ne jotka vajisoireihen takia ovat lekuriin menneet) ovat lähtenet pois joko ilman mitään apua (kommenttina ryhdistäydy, liiku enemmään yms.) tai lääkäri on ilman mitään tutkimuksia diagnosoinut masennukseksi. Ja voimakkaillakin oireilla on kielletty yhteys kilppariin.
        Myös nuo viiterajat on usein tulkittu miten sattuu, kunhan arvot edes lähellä niitä ovat.(=näillä arvoilla EI VOI olla sairas eikä oireita VOI olla). Eli oireisiin ei reagoida.
        Terveyskeskuksissa ongelmana on se että lekurit on kiireisiä, leipääntyneitä, eivät tiedä kaikkea kaikesta ja ainakin meillä on selvästi painotettu ettei lähetteitä pidä antaa jos voi olla antamatta. Tosin poikkeuksia lääkäreissäkin löytyy

Ikävä kyllä turhan usein joutuu ehtimään hyvää lääkäriä joka kuuntelee todella potilasta

• hoidettu

"Puoskari lääkäreitäkin on liikkeellä(kokemus puhuu)etenki terveyskeskuksis."

Uskomatonta kirjoittelua järjestelmästä ja sen työntekijöistä joka sentään on vuosikymmenet huolehtinut suomalaisten terveydestä. suomalaisten keski-ikä on noussut ja lasten kuolleisuus kutistunut olemattomiin.

Ongelma on vain se että joka hemmetin räkätautia lähdetään hoidattamaan lääkärissä vaikka peruskoululainenkin tietää, ettei flunssan hoitoon ole lääketieteen lääkkeitä. Luontaispuolelta löytyy, mutta se on taas toinen asia.

Että joku kehtaa kirjoittaa tuolla tavalla. Eikö ihmiset enää ajattele mitä suustaan päästävät.
        Yhteenkään puoskariin en ole terveyskeskuksessa törmännyt. Jos niihin olet törmännyt, kummallista ettet vie asiaa eteenpäin vaan öriset jatkuvasti tällä palstalla ja solvaat pohjimmiltaan hienoa järjestelmää.

• oma kokemus
        hoidettu kirjoitti:

"Puoskari lääkäreitäkin on liikkeellä(kokemus puhuu)etenki terveyskeskuksis."

Uskomatonta kirjoittelua järjestelmästä ja sen työntekijöistä joka sentään on vuosikymmenet huolehtinut suomalaisten terveydestä. suomalaisten keski-ikä on noussut ja lasten kuolleisuus kutistunut olemattomiin.

Ongelma on vain se että joka hemmetin räkätautia lähdetään hoidattamaan lääkärissä vaikka peruskoululainenkin tietää, ettei flunssan hoitoon ole lääketieteen lääkkeitä. Luontaispuolelta löytyy, mutta se on taas toinen asia.

Että joku kehtaa kirjoittaa tuolla tavalla. Eikö ihmiset enää ajattele mitä suustaan päästävät.
        Yhteenkään puoskariin en ole terveyskeskuksessa törmännyt. Jos niihin olet törmännyt, kummallista ettet vie asiaa eteenpäin vaan öriset jatkuvasti tällä palstalla ja solvaat pohjimmiltaan hienoa järjestelmää.

Voin kertoa omasta kokemuksesta että esim. väsymykseen minulle annetiin masennuslääkkeitä eikä katsottu mitään kilpirauhasarvoja vaikka pyysin. Masennuslääkkeistä tuli eräs toinen oire, jota taas hoidettiin toisella lääkkeellä. Lisäksi minulle on annettu jalkojen paleluun ja huonoon verenkiertoon verenkiertolääkettä vaikka thyroxin poistaisi myös nuo oireet. Jos alkuperäinen syy hoidettaisiin eli nostettaisiin arvoni thyroxiinilla, olisi helpompaa, halvempaa ja oireeni kenties häviäisivät kokonaan.

Lääkäri ehdotti myös kuukautiskiertoni pidentymiseen lääkettä jotta se saataisiin normaaliksi. Thyroxin tepsisi tähänkin.

• Unna
        oma kokemus kirjoitti:

Voin kertoa omasta kokemuksesta että esim. väsymykseen minulle annetiin masennuslääkkeitä eikä katsottu mitään kilpirauhasarvoja vaikka pyysin. Masennuslääkkeistä tuli eräs toinen oire, jota taas hoidettiin toisella lääkkeellä. Lisäksi minulle on annettu jalkojen paleluun ja huonoon verenkiertoon verenkiertolääkettä vaikka thyroxin poistaisi myös nuo oireet. Jos alkuperäinen syy hoidettaisiin eli nostettaisiin arvoni thyroxiinilla, olisi helpompaa, halvempaa ja oireeni kenties häviäisivät kokonaan.

Lääkäri ehdotti myös kuukautiskiertoni pidentymiseen lääkettä jotta se saataisiin normaaliksi. Thyroxin tepsisi tähänkin.

siis noi meni väärinpäin, sori =)

• 48v

Vuosi sitten aloitin lääkärikierroksen. Kaikki vajisoireet pahimmillaan. Kilpparin toimintakokeet rajoilla. Lääkäri suositteli psykologia...Seuraavaks psykiatri jonka mielestä vaivat hormonaalisia. Mielialalääkkeet. Gyneltä vaihdevuosihormooneita. Yksityinen teetätti uniapneamittauksen, ja kilpparin vasta-ainekokeet. uniapneaa ei ollu, mut vasta-aineet korkeimmassa titterissä. Tyroxin koelääkitys, joka vähän auttoi. Osa vaivoista vaan jatkui, ja lopulta työterveyslääkäri laitto sis.polille. Kilppari ultrattiin, vaikka useat aikasemmat lääkärit väitti sen olevan tunnustellen normaali. Ultralääkäri sanoi mun kilpparin olevan pahasti siipeensä saanu tulehdusten takia, ja siin on kyhmy, jota taas kohta ultrataan. Ja otettiin liuta verikokeita, jotka viittaa johonkin sidekudostautiin,joka ei oo vielä selvinny.Sis.lääkäri laitto vielä lähetteen neurologille, puutumisten ja kovan väsymyksen takia. Neurologi halusi poissulkee aivoperäiset jutut, ja laitto magneettikuvaan. Aivoista loytyikin tulehdusta ja plakkei...Nyt odottelen selkäydinpunktion tuloksii ms-tautiepäilystä... Oon tavallaan onnekas, kun oon jo vuoden lääkärirumbam jälkeen saanu näin paljon selvyyttä kamalaan olotilaani. Luulosairaaks muakin vihjailtiin monta kertaa. Oikeen sydämestä riipasee kun lukee ihmisten epätoivoisia yrityksiä saada lääkäreiltä apua kurjaan vointiin. Tarpeeks kauan kun jaksaa yrittää, niin kyllä jossain vaiheessa tärppää.

• mari**
        48v kirjoitti:

Vuosi sitten aloitin lääkärikierroksen. Kaikki vajisoireet pahimmillaan. Kilpparin toimintakokeet rajoilla. Lääkäri suositteli psykologia...Seuraavaks psykiatri jonka mielestä vaivat hormonaalisia. Mielialalääkkeet. Gyneltä vaihdevuosihormooneita. Yksityinen teetätti uniapneamittauksen, ja kilpparin vasta-ainekokeet. uniapneaa ei ollu, mut vasta-aineet korkeimmassa titterissä. Tyroxin koelääkitys, joka vähän auttoi. Osa vaivoista vaan jatkui, ja lopulta työterveyslääkäri laitto sis.polille. Kilppari ultrattiin, vaikka useat aikasemmat lääkärit väitti sen olevan tunnustellen normaali. Ultralääkäri sanoi mun kilpparin olevan pahasti siipeensä saanu tulehdusten takia, ja siin on kyhmy, jota taas kohta ultrataan. Ja otettiin liuta verikokeita, jotka viittaa johonkin sidekudostautiin,joka ei oo vielä selvinny.Sis.lääkäri laitto vielä lähetteen neurologille, puutumisten ja kovan väsymyksen takia. Neurologi halusi poissulkee aivoperäiset jutut, ja laitto magneettikuvaan. Aivoista loytyikin tulehdusta ja plakkei...Nyt odottelen selkäydinpunktion tuloksii ms-tautiepäilystä... Oon tavallaan onnekas, kun oon jo vuoden lääkärirumbam jälkeen saanu näin paljon selvyyttä kamalaan olotilaani. Luulosairaaks muakin vihjailtiin monta kertaa. Oikeen sydämestä riipasee kun lukee ihmisten epätoivoisia yrityksiä saada lääkäreiltä apua kurjaan vointiin. Tarpeeks kauan kun jaksaa yrittää, niin kyllä jossain vaiheessa tärppää.

Heti olisi pitänyt laittaa lääkitys ja pikku hiljaa nostaa sitä sille tasolle että poistaa oireet.
        Ihan puistattaa lukea viestiäsi.
        Jätä mielialääkkeet pois. Kyllä se mieliala korjaantuu kun tyroksiiniannostus on oikealla kohdallaan. Näin on käynyt minulle ja lukemattomille muille palstan kirjoittajille.
        Nuo muut taudit voivat olla pitkään jatkuneen vajaatoiminnan seurausta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3672
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      28
      3232
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      68
      2871
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2720
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1699
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      22
      1518
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1468
    Aihe