Varoituksena voin sanoa, että matkailuala on ihan turha. Itsekin mietin, että pitäisikö jotain muuta vielä opiskella... Pian valmistun matkailualalta ja oman alan töitä ei juuri tunnu olevan :( Mollista jos katsoo, niin ei siellä ole kuin muutama hassu paikka aina auki. Ja nekin ovat monesti sesonkitöitä.
Miksi ihmeessä matkailualalle koulutetaan jatkuvasti niin paljon turhaan väkeä!!! Ja vaikka olen amkin käynyt, niin ei siellä kyllä oppinut sellaisia asioita mitä matkailualalla oikeasti tarvitsisi tietää. Markkinoinnista ne perusasiat mitä opittii nyt tietää suunnilleen puoli Suomea! Kun on niin paljon tradenomejakin.
Muilla millaisia kokemuksia oman alan työnäkymistä ja koulutuksen tasosta? Entä mitä mieltä olette liiallisesta koulutuksesta?
Ei kannata opiskella matkailualaa!
10
1564
Vastaukset
- Matkailuala p***stä.
2000: Matkailun perusteet (T:reen avoin yliop.)
2001: Kokous- ja kongressivirkailija Tutkinto
2002: Matkailun Ohjelmapalvelujen Tutkinto
2004: Matkaoppaan Tutkinto
Ohessa opiskelin Malmin Kauppakorkeassa Amadeus-kurssin ja suoritin merenkulkualan vaatiman meriturvallisuuskurssin (530 euroa).
Eka kurssi oli 4 opintoviikkoa, muut tutkintoon tähtäävät kestivät 13 kk kukin.
Koko opintojen ajan oli pätkätyössä matkailualan yrityksessä erilaisissa toimistotehtävissä harjoittelijan palkalla ja sittemmin pätkätöissä laivoilla.
Ikää on 44v, ei pieniä lapsia jaloissa enää. Olen terve, hoikka ja erittäin hyväkuntoinen fyysisesti. Osaan äidinkielen lisäksi ruotsia, englantia ja viroakin kakkostason verran.
Minulle ei edes vastata kun olen laittanut hakemuksia. Viime vuonna hain 103 eri työpaikkaa mutta en ole vastausten arvoinen? Osaan tehdä hakemukset ja CV:t joten siitäkään se ei ole kiinni.
Tosiasia on, että hotellit ottavat mieluiten vuokratyövoimaa siivouksiin ja respaan (niihinkin lähinnä vartiointiliikkeiden hyvännäköisiä miehiä). Kun ottavat naisia, ottavat alle 30 vuotiaita jotka ovat missitasoisia ja sillä tavalla neutraaleja ettei mikään heidän ulkonäössään pistä silmään.
Ravintolat ja kahvilat haluavat oman alansa väkeä ja pakkokin oikeastaan kun vaateet on erilaiset. Harva niistäkään meikäläisestä olisi kiinnostuneita vaikka kokousvirkailijankin koulutukseeni kuului tarjoilu-, ravinto- ja viinitietouskurssit. Olen suorittanut sen opintoni yhteydessä myös hygieniapassin. Johonkin savuiseen räkälään voisivat ottaa 10 euron br-tuntipalkalla, luulen.
Myyntisihteerin pätevyys sisältyy myös kongressi-ja kokousvirkailijan koulutukseen, sillä pitää osata oikeasti laskea mitä matkailupaketin asiakkaalle tarjoaa ja myy.
Tosiasia on, että nyt kun vapun jälkeen rajat avautuvat balteille tänne Suomeen, matkailuala tulee saamaan sieltä edullista ja ammattitaitoista työvoimaa sillä kielitaitoa niillä riittää!
Ruotsi kuulemma kaipaa taas suomalaisia työntekijöitä matkailualan(kin) tehtäviin sillä olemme samalla kulttuuripohjalla, hyvin koulutettuja ja, suoraan sanoen, saman värisiä... Rasismi on vakavaa siellä ja yritykset eivät halua riskeerata sitä, että työpaikkaan kohdistuu skinien hyökkäyksiä tai että osa asiakkaista ei käytä yritystä koska työntekijät omaavat eri uskonnon kuin asiakkaat!
Suomalainen osuu tähän rakoon varsin neutrina....- inssipelle
Tuo kirjoittamasi kuvastaa suhteellisen hyvin tätä nykysuomen käytäntöä 40 ikäiselle kansanosalle (niin... varsinkin naisille). Ilmeisesti työnantajat ottavat mieluummin nuoria tyhjäpäitä "työhön" esim. työmarkkinatuilla ja kierrättäävät niitä, kuin palkkaavat OIKEASTI jonkun tekemään sitä työtä OIKEALLA palkalla. Eli kaiken takanahan on työnantajien ahneus ja kova kilpailu alalla.
No.. onneksi meillä on täällä suomessa toimiva järjestelmä, jolla ne 40 naiset saadaan pois työttömyystilastoista "työllisiksi jne", eli varmasti sinullekkin löytyy kohta paikka kurssilta, jossa piirrellään esim. ympyröitä paperille ja kirjoitetaan: "Täksi haluan tulla isona" :P Yritäpä siinä sitten arvostaa kotimaatasi, koulutustasi ja ennen pitkää; itseäsi.
Joten koitappa jaksaa ja laita edelleen hakemuksia menemään ja jos eivät viitsi kiireiltään vastata niihin, niin soitappa joku kerta ja kysy, että mikäs on kun ei viitsitä millään muodoin vastata hakemukseen. Ja sitten haukut ihan suoraan ja häpeilemättömästi kuin merimies koko sakin!
- hittolainen
Minä kun niin haaveilin matkailualasta, mutta niin moni on sanonut, että työllisyystilanne on surkea. :( En yhtään tiedä mitä muuta lähtisin opiskelemaan. Yliopistoon en kuitenkaan pääse, mutta muiden maiden kulttuurit ja erityisesti kielet kiinnostavat. Noh pitää varmaan sit uudestaan miettiä minne hakee.
- Nimetön
Itse vasta opiskelen matkailualaa (amk) ja hyvin on irronnut niin kesätöitä kuin osa-aikaista kyseiseltä alalta. Kannattaa huomioida, ettei matkailualan tutkinnon suorittaneet ole töissä pelkästään niissä hotelleissa ja matkatoimistoissa.
- nimetön
Nimetön kirjoitti:
Itse vasta opiskelen matkailualaa (amk) ja hyvin on irronnut niin kesätöitä kuin osa-aikaista kyseiseltä alalta. Kannattaa huomioida, ettei matkailualan tutkinnon suorittaneet ole töissä pelkästään niissä hotelleissa ja matkatoimistoissa.
itse olen harkinnut matkailualaa kovastikin! ja motivaatiota riittää,mut olen ymmärtänyt että työllisyys on paranemaan päin sillä alalla.. miten vahvat kielitaidot teillä on jotka kyseistä alaa opiskelette..?itselläni ei ole kauhean vahvat kielitaidot mutta luotan siihen että kielitaitoani voin vielä harjoittaa...
- restonomisiko..
Nimetön kirjoitti:
jäi kiinnostamaan mistä olet sitten saanut töitä matkailualalta?? itse harkitsen hakemista restonomiksi, mutta tulevat työmahdollisuudet kuulostaa huonoilta.. :( hotellissa en edes haluaisi työskennellä, mutta lomakeskuksissa kyllä tms turistikohteissa..
- lupukka
restonomisiko.. kirjoitti:
jäi kiinnostamaan mistä olet sitten saanut töitä matkailualalta?? itse harkitsen hakemista restonomiksi, mutta tulevat työmahdollisuudet kuulostaa huonoilta.. :( hotellissa en edes haluaisi työskennellä, mutta lomakeskuksissa kyllä tms turistikohteissa..
Ei matkailuala ole noin synkkä. Kyllä siltä alaltakin töitä löytyy jos jaksaa vaan yrittää. Mahdollisuudet ovat rajattomat jos ei ole liian suuria vaatimuksia. Ulkomaillakin tarvitaan jatkuvasti kielitaitoista porukkaa ja Suomeenkin lappaa turisteja. Ja on totta ettei matkailualaa lukeneena tarvitse löytää työtä juuri sieltä matkatoimistosta!
- Pilkullinen
lupukka kirjoitti:
Ei matkailuala ole noin synkkä. Kyllä siltä alaltakin töitä löytyy jos jaksaa vaan yrittää. Mahdollisuudet ovat rajattomat jos ei ole liian suuria vaatimuksia. Ulkomaillakin tarvitaan jatkuvasti kielitaitoista porukkaa ja Suomeenkin lappaa turisteja. Ja on totta ettei matkailualaa lukeneena tarvitse löytää työtä juuri sieltä matkatoimistosta!
Kovastihan sitä on lopotettu, että sitten kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle niin sitten on meidän nuorten tilaisuus. Toivon, että näin on. Joka alalle nimittäin jatkuvasti valmistuu kuitenkin innokasta uutta verta.
Kyllä itsekin olen tykännyt matkailualan opinnoista. Aineet ovat mielenkiintoisia ja sopivat tällaiselle kielellisesti suuntautuneelle ihmiselle. Minusta ei olisi esim. matemaattiselle alalle, vaikka ihan perusmatematiikan osaankin hyvin. Mutta ainahan sitä hakee sellaista alaa, jossa oma mielenkiinto ja lahjakkuus kohtaisi. Testeissä olen saanut tulokseksi sen, että olen kielellisesti suht kyvykäs.
Mutta kielissä matkailualalla on kuitenkin tärkeintä varmasti se suullinen kielitaito. Sitähän ei monesti koulussa opi. Kun vaan intoa opiskella kieliä riittää ja kiinnostusta vaikka ulkomailla työskentelyyn, niin siinähän se kielitaito kasvaa. Ylioppilastutkinnossa sain englannista E:n, ruotsista, äidinkielestä ja saksasta M:n. Kai ne niitä arvosanoja kouluun pyrkiessä vähän katsoo, mutta eihän niillä sen jälkeen paljon painoarvoa taida olla :D
Motivaatio varmaan tärkeintä jos alalle aikoo. Itseäni vaan huolestuttaa se miten koulu antaa valmiuksia työelämään. Meidän koulussa ei monia tärkeitä asioita mielestäni kunnolla opiskeltu. Tuntui, että kaikessa raapaistiin vaan pintaa. Ja sellaisella pelillä ei lopulta osaa mistään mitään. Kannattaa huolehtia siitä, että saa hyvät harjoittelupaikat.
Ja kun puhuitte siitä, että alan töitä on muuallakin kuin hotelleissa ja matkatoimistoissa. Kyllä, mutta kun noita muitakaan virkoja ei näy olevan avoinna juuri koskaan. Olen pidemmällä aikavälillä jo seuraillut. Mutta toivon itsekin, että jospa esim. jonkin sesonkityön tekemällä löytäisi helpommin lisää työtä.
Luin vaan ihmeissäni tämän 40-kymppisen naisen tekstin. 40-kymppisethän ovat vielä nuoria ja simpsakassa työiässä olevia. Ja kirjoittajalla oli niin pätevät tutkinnotkin oikein spesifisti ja silti ei ole töitä löytynyt! Se on huolestuttavaa... Olen itse miettinyt olisiko jostain lyhytaikaisemmasta alan koulutuksesta apua työllistymiseen, mutta voi olla ettei sitten olekaan. Suomi on lopulta niin pieni maa. Matkailuala ei ole täällä kovinkaan iso loppujen lopuksi, joten on ihan ymmärrettävääkin ettei niitä työpaikkoja joka niemennotkossa ole.
On kai se tietysti kivaa lukea jotain itseä miellyttävää alaa ihan mielenkiinnosta. Vaikka olen kyllä sitä mieltä, että jos uhraa monta vuotta elämästään koulutukselle niin pitäisi sitten olla mahdollisuus myös hyödyntää oppimaansa työelämässä! - sabrina
Pilkullinen kirjoitti:
Kovastihan sitä on lopotettu, että sitten kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle niin sitten on meidän nuorten tilaisuus. Toivon, että näin on. Joka alalle nimittäin jatkuvasti valmistuu kuitenkin innokasta uutta verta.
Kyllä itsekin olen tykännyt matkailualan opinnoista. Aineet ovat mielenkiintoisia ja sopivat tällaiselle kielellisesti suuntautuneelle ihmiselle. Minusta ei olisi esim. matemaattiselle alalle, vaikka ihan perusmatematiikan osaankin hyvin. Mutta ainahan sitä hakee sellaista alaa, jossa oma mielenkiinto ja lahjakkuus kohtaisi. Testeissä olen saanut tulokseksi sen, että olen kielellisesti suht kyvykäs.
Mutta kielissä matkailualalla on kuitenkin tärkeintä varmasti se suullinen kielitaito. Sitähän ei monesti koulussa opi. Kun vaan intoa opiskella kieliä riittää ja kiinnostusta vaikka ulkomailla työskentelyyn, niin siinähän se kielitaito kasvaa. Ylioppilastutkinnossa sain englannista E:n, ruotsista, äidinkielestä ja saksasta M:n. Kai ne niitä arvosanoja kouluun pyrkiessä vähän katsoo, mutta eihän niillä sen jälkeen paljon painoarvoa taida olla :D
Motivaatio varmaan tärkeintä jos alalle aikoo. Itseäni vaan huolestuttaa se miten koulu antaa valmiuksia työelämään. Meidän koulussa ei monia tärkeitä asioita mielestäni kunnolla opiskeltu. Tuntui, että kaikessa raapaistiin vaan pintaa. Ja sellaisella pelillä ei lopulta osaa mistään mitään. Kannattaa huolehtia siitä, että saa hyvät harjoittelupaikat.
Ja kun puhuitte siitä, että alan töitä on muuallakin kuin hotelleissa ja matkatoimistoissa. Kyllä, mutta kun noita muitakaan virkoja ei näy olevan avoinna juuri koskaan. Olen pidemmällä aikavälillä jo seuraillut. Mutta toivon itsekin, että jospa esim. jonkin sesonkityön tekemällä löytäisi helpommin lisää työtä.
Luin vaan ihmeissäni tämän 40-kymppisen naisen tekstin. 40-kymppisethän ovat vielä nuoria ja simpsakassa työiässä olevia. Ja kirjoittajalla oli niin pätevät tutkinnotkin oikein spesifisti ja silti ei ole töitä löytynyt! Se on huolestuttavaa... Olen itse miettinyt olisiko jostain lyhytaikaisemmasta alan koulutuksesta apua työllistymiseen, mutta voi olla ettei sitten olekaan. Suomi on lopulta niin pieni maa. Matkailuala ei ole täällä kovinkaan iso loppujen lopuksi, joten on ihan ymmärrettävääkin ettei niitä työpaikkoja joka niemennotkossa ole.
On kai se tietysti kivaa lukea jotain itseä miellyttävää alaa ihan mielenkiinnosta. Vaikka olen kyllä sitä mieltä, että jos uhraa monta vuotta elämästään koulutukselle niin pitäisi sitten olla mahdollisuus myös hyödyntää oppimaansa työelämässä!Olen samaa mieltä kirjoittajien kanssa että työn saanti matkailualalta tuntuu ainakin minusta kovin vaikealta. Hirveästi pitäisi olla suhteita ja ns. "hyvä veli" tuttuja jotka suosittelisivat sinua työnantajalle.
Minusta tosiaan meitä matkailuvirkailijoita valmistuu ihan liikaa ja jo työssäoppimispaikkaa hakiessani huomasin, että hyvää työharjoittelupaikkaa oli todella vaikea saada! - birdie100
sabrina kirjoitti:
Olen samaa mieltä kirjoittajien kanssa että työn saanti matkailualalta tuntuu ainakin minusta kovin vaikealta. Hirveästi pitäisi olla suhteita ja ns. "hyvä veli" tuttuja jotka suosittelisivat sinua työnantajalle.
Minusta tosiaan meitä matkailuvirkailijoita valmistuu ihan liikaa ja jo työssäoppimispaikkaa hakiessani huomasin, että hyvää työharjoittelupaikkaa oli todella vaikea saada!No jaaha..Kerronpa tarinani. Eli kävin matkailualan opintoni ja panostin työnhaussani aina hakemuksiin ja ansioluetteloon, eli näytätin ne opettajilla ja tutuillani joilla on haisua miten asiakirjoja tulisi kirjoittaa jne..ja tiedättekös, minulle tarjottiin niin paljon ensinnäkin työharjoittelupaikkoja matkailualalta että niistä oli vaikea valita kun niitä oli tosiaankin paljon. että menkäähän hyvät ihmiset itseenne. Sitä en kiellä että matkailualalla on vaikea työllistyä, mutta sitten tärvii vain keksiä se juju miten erottuu massasta ja miksi juuri sinut kannattaa valita. olen sitä mieltä että jos oikeasti haluaa jotain niin sen eteen tulee taistella..ja niin olen toiminut tähän asti, eikä voi valittaa... neuvona kaikille tulevaan: panostakaa älkääkä vain valittako jos ei löydy alan töitä esim. molin sivuilta. ottakaa luuri kauniiseen käteen ja soittakaa, tiedustelkaa tutuilta ja tuttujen tutuilta jos tietävät jotain. ja työnhaussa olen huomannut senkin että täytyy mennä ns. ulos laatikosta eli ajatella vähän eri tavalla. silloin tärppää, tsemppiä vaan kaikille! terveisin: tällä hetkellä onnellisesti matkailualan töissä oleva tyttö : )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383809Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 64724
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708