Niin jos olen vielä 17 vuotias, opiskelen ja olisin muuttamassa pois kotoa poikaystäväni kanssa asumaan. En käy töissä, en saa opintotukea, vanhempani palkka ylittää sen rajan, että sitä sais. Olen nyt yrittänyt kattoa joka paikasta että paljonko saisin asumislisää tai jotain, niin sieltä tulee että 0e, sitten kun olen 18v, niin taas saisin jotain. Että onko noin? osaako joku auttaa jollain tavalla??
asumistuesta?
3
472
Vastaukset
- Otto von
Jos sä opiskelet muualla kuin korkeakoulussa, niin silloin mun mielestä vanhempien tulot vaikuttaa vielä vaik asuisit itekses (tai siis soikakaverin kanssa). Ja sitte kun muutatte yhteen, niin vaikuttaa vielä poikakaverinkin tulot. Mutta niis oli se raja ainaki joku vuosi sitte jotain vanhaa rahaa satatonnia vuodes ennenku alkoi vähentää sitä asumislisän määrää. Mutta onkohan Kelan sivuilla joku ohjeistus, en tie???
- lonti
Nooh, jos sä opiskelet ja muutat poikaystäväs kanssa asumaan samankaton alle, mielestäni saisit asumislisää (en tiiä vaikuttaako vanhempien tulot tähän) ja jos poikaystäväsi käy töissä, hän saa asumistukea. Itse muutin yksikseni 17-vuotiaana ja en käynyt koulua, joten "periaatteessa" olin oikeutettu asumistukeen (jota saa yli 18-vuotiaat). Kela minun tapauksessani venytti päätöstä siihen asti, kunnes olin täysi-ikäinen. Kannattaa ihan kelalta vaikka käydä kysymässä.
- jooo19
Alle 18 vuotiaalla vaikuttaa vanhempien tulot myös asumislisään, eli et voi saada, jos et opintorahaakaan saa. 18 vuotiaasta lähtien asumislisään ei enää vanhempien tuloilla ole vaikutusta, opintorahaan sen sijaan on 20 vuotiaaksi saakka, paitsi korkeakouluopiskelijalla. Puolison tulot vaikuttavat aina asumislisään (ei opintorahaan).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi735022Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1214727- 804213
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak1074189Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa33338Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1253147- 352848
- 282787
- 402783
- 372762