ulkoilu pakkasella

poika 5 vko

Voikohan reilun kuukauden ikäistä vauvaa käyttää ulkona noin -15 asteen pakkasilla? (puoli tuntia-tunti) Jos tumppaa kunnolla päälle ja laittaa harson suojaksi..? Pitäisi käydä päivällä koiran kanssa ulkona, kun mies on töissä.. Loppuviikoksi on luvattu noin 15 asteen pakkasia. Neuvolassa sanottiin pakkasrajaksi -10c.

9

1581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voit hyvin

ulkoilla 15 pakkasella. Laitat vaan paljon päälle. Munkin on vähä pakko mennä vauvan kanssa ulos, kun samoin, mies on viikot töissä toisella paikkakunnalla, kaupassa käynnit ja ja muut jutut. Mä laitan pakkasella sadesuojan vaunuihin, sitten saa pyyheliinan/ harson pysymään suojana. Meillä on vaunukopan pohjalla styroksi, lämpöä eristämässä. Sitte on patja ja vielä olen joskus laittanu viltin ja sitten makuupussin ja sen päälle fleecen ja sitten tuon vaunun suojan/päällys jutun (mikä se nyt onkaan nimeltään?)

• tarkennus edelliseen

siis viltti siellä pohjalla patjan päällä ja lapsi makuupusissa ja vauvan päällä se fleece...

• kävi

kun ajattelin etei niin kamalan tarkkaa ole,et jos pakkasta vähänkin yli 10 niin meidän vauva ei hengitä kunnolla vaan puhisee ja sylkee.huomasin myös että nenä hieman tukossa heti jos on ollut vaikka vaan matkan autosta kotiin.Että siitä ne rajat varmasti tulevat.

• pakkasella

Mä en laittais vauvaa (varsinkaan noin pientä) ulos yli 10 asteen pakkasella.Kyllä se kylmä ilma ottaa vauvan henkeen vaikka ois kuinka topattuna(ei kai välttämättä kylmä olekaan).Ei niitä vaunujakaan kokonaan voi peittää.Ja voihan posket paleltua kun ei kasvojakaan kokonaan voi peittää ja vauvallahan on vielä herkkä iho.Mulla on vielä yksi vuotiaallakin pakkasrajana 12 astetta.(sama raja on myös lasteni hoitopaikassa).

• pakkasrajat

Itse olen vienyt yksivuotiasta ulos leikkimään vartiksi vielä 23 asteen pakkasella. Hyvin pärjää, jos on ulkoillut koko syksyn säännöllisesti eikä pakkanen tule kertarysäyksellä silmille.
        Nukkuu myös ulkona säässä kuin säässä.

Makuupussin huppu vain kasvojen suojaksi ja pieni hengitysreikä. Lämmittää näin hengitysilmaansa sekä kasvonsa omalla hengityksellään.

• pakkasessa

Ei hyvä idea. Jokaisen, myös vauvan, pitää totutella pakkaseen pikkuhiljaa. Viisiviikkoinen ei ole vielä ehtinyt tottua -15 asteen pakkaseen hiljalleen - aloittaen pikkupakkasesta. Ongelmia tulee kylmän hengitysilman kanssa, joka salpauttaa hengityksen. Vauva ei saa hengitettyä kunnolla.

Samat ongelmat esiintyvät vielä muutaman kuukauden ikäisellä lapsella, jos lähdet juoksuttamaan tätä kovalla pakkasella. Hengitys salpautuu.

• Äityli

Meil poika on jo 4kk ja vieläkään en vie ulos vaunuilla yli -10c varsinkin jos on viimaa. Ilma on heti paljon kylmempää ja vieläkin, vaikka on ollut ulkona usein,kylmä ilma ottaa henkeen eikä meinaa saada hengitettyä.Mun mielestä kyl 5vkoa vanhalle lapselle pakkasilma on liian raakaa ja henki voi salpautua.Tämä on mun mielipide ja jollain toisella voi olla joku muu, mut en kuitenkaan suosittele ulkoilua yli -10c.

• Pojan äiti

Kysyin eilen neuvolasta pakkasrajoja, sanoivat, että noin pienen kohdalla raja on -10 astetta. Kylmä ilma "salpaa" pienen hengitystä, ei auta vaikka pukisi kuinka lämpimästi, kun hengitysilma on niin kylmää.

Soita neuvolaan ja kysy, jos haluat heiltä varmistuksen.

• on se harso?

Kun kaikki sanovat tässä että hengitysilma on niin kylmä, mutta jos se harso on vaunujen "suuaukon" suojana, niin meillä mittari vaunujen sisällä näyttää nollaa tai plusasteita.. Eli silloinhan hengitysilma ei ole pakkasenpuolella?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3025
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1580
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1432
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1332
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      41
      1260
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1186
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      979
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      902
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      783
    Aihe