Olin viikonloppuna illanistujaisissa kaverini luona.
Kutsuessaan kylään tekstiviestillä, hän mainitsi, että tarjolla on myös jotain syötävää ja joista hän myös perii sitten maksun.
Syödessämme valmispizzaa ja sipsejä saunan jälkeen hän kaivoi kuitin esiin ja alkoi laskemaan kuinka paljon tarjottavat olivat yhteensä maksaneet ja kuinka paljon kukin oli hänelle velkaa.
Ruuat olivat maksaneet reilut parikymppiä yhteensä ja niistä jäi yli puolet heidän jääkaappiinsa myöhemmin nautittavaksi.
Mielestäni tämänkaltainen rahastus oli erittäin tökeröä. Ellei ole varaa tarjota ystävilleen mitään, niin vaihtoehtoina ovat esim. nyyttärit, jolloin jokainen kantaa oman kortensa kekoon tai sitten jättää tyystin tarjottavat pois.
Yleensä on myös kohteliaana tapana vieraiden tuona emännälle jotain, esim. viinipullo tai kukkia, mikäli hän on järjestänyt jotain. Ilmeisesti kyseisen illan emäntä ei kuitenkaan luottanut vieraidensa tahdikkuuteen vaan päätti kylmästi ottaa omansa pois, ettei ainakaan jäisi tappiolle omissa kutsuissaan.
Kaverit kylään maksusta
18
5963
Vastaukset
- Jepjep
oliko kaverisi nimi sattumoisin Marika?
- robbien huppu
tuntemasi marika l-rannassa?
- yksinäisyyttään!
Tuollainen on paras keino karkottaa ystävät luotaan.
Kukin taaplaa tyylillään joten tuollaista tyyppiä on turha lähteä edes neuvomaan. Ei välttämättä oppis edes kantapään kautta kun te muut katoatte hänen lähipiiristään.
Teinä vähän makselisin takaisin moista huonoa käytöstä ja katoaisin. Syyttelisin kiireitä hänen ottaessaan yhteyttä, enkä koskaan enää ottaisi itse aloitetta. - Pöytä koreaksi
Meillä, kun kutsumme lähimmät ystävämme kylään niin laitamme pöydän koreksi. Hankimme montaa sorttia syötävää ja juomaa. Kun taas ystävämme kutsuvat meidät luokseen niin hekin ovat laittaneet pöydän koreaksi monilla herkuilla ja juomilla.
Me ja ystävämme emme peri toisiltamme mitään maksuja ruuasta tai juomista. - erikoista:)
perikö myös palvelumaksun sekä sähkö- ja vesimaksun?
- kääkvoi
siis olla totta, ainoastaan sitten jos on yhdessä sovittu että yksi hoitaa ostokset ja muut sitten osallistuvat kuluihin, eli niikuin nyyttärit, mutta isäntäväki hoitaa hommaamiset. Mutta tuostahan ei ilmeisesti ollut kyse, että voi hohhoijaa sentään.
- idea!
Voisi kutsua viikonloppuisin kavereita vaikkapa femman pääsymaksua vastaan. Juomista perisi myös korvauksen. Mistä kaikesta suostuisitte maksamaan kyläreissulla?
- kjklk
Ainut mistä suostusin ehkä maksaa olis emäntä ja siitäkin vaan jos se on aulis ja antavainen
- toki9
No jos etukäteen on sovittu että
noin menetellään niin ei siinä sitten mitään.
Mutta jos kotia lähdön hetkellä ladataan lasku käteen niin aika hanurilta kuulostaa.
Taidatte olla kovin nuoria vielä kun tuommoisia pelaatte. Yleensä kun ihmiset aikuistuvat tuollaiset jutut jäävät pois ja kukin tarjoaa vuorollaan, moraalinsa mukaan...- Noloa
Olemme hieman alle kolmekymppisiä, työssäkäyviä aikuisia ihmisiä.
Joten tämäntyyppinen "köyhäily" ja käteisen rahan pyytäminen parinkympin valmispizzojen takia sai minut ihmettelemään meininkiä ja purkamaan *itutukseni tänne, koska en sitä kehdannut päin naamaakaan sanoa.
Itselleni ei tulisi mieleenikään pyytää maksua ystäviltäni, jotka olen itse kutsunut omaan kotiini iltaa viettämään. En myöskään odottaisi ns. tuliaisia tai muita tuomisia mutta mikäli joku niitä toisi, olisi se tietenkin todella huomaavaista ja ystävällistä. Mutta ei missään tapauksessa pakollista. Kyllä illanistujaisten järjestäminen perustuu ihan omaan vapaaehtoisuuteen kuten myös mahdollinen ruokatarjoilu. Ja tällöin rahastus ei kuuluu asiaan. - Ieppo
Noloa kirjoitti:
Joten tämäntyyppinen "köyhäily" ja käteisen rahan pyytäminen parinkympin valmispizzojen takia sai minut ihmettelemään meininkiä ja purkamaan *itutukseni tänne, koska en sitä kehdannut päin naamaakaan sanoa.
Itselleni ei tulisi mieleenikään pyytää maksua ystäviltäni, jotka olen itse kutsunut omaan kotiini iltaa viettämään. En myöskään odottaisi ns. tuliaisia tai muita tuomisia mutta mikäli joku niitä toisi, olisi se tietenkin todella huomaavaista ja ystävällistä. Mutta ei missään tapauksessa pakollista. Kyllä illanistujaisten järjestäminen perustuu ihan omaan vapaaehtoisuuteen kuten myös mahdollinen ruokatarjoilu. Ja tällöin rahastus ei kuuluu asiaan.Mitä mieltä muut kylässä olleet oli ko. tapauksesta? Jos teillä on tiivis kaveripiiri, niin minä ainakin järjestäisin kunnon kemmakat sen seitsemän sortin tarjoiluin ja kutsuisin kaikki paikalla olleet mukaan. Eiköhän sieltä joku hoksaisi loppuillasta kysyä, että paljonko näistä antimista nyt pitää kunkin pulittaa. Ja siihenhän sinä vastaat, jotta tietenkään meillä ei vieraat rupea tarjoiluista maksamaan, pääasia, että kaikilla on maha ja pää täynnä.
- hyvät tavat kuniaan
Noloa kirjoitti:
Itselleni ei tulisi mieleenikään pyytää maksua ystäviltäni, jotka olen itse kutsunut omaan kotiini iltaa viettämään. En myöskään odottaisi ns. tuliaisia tai muita tuomisia mutta mikäli joku niitä toisi, olisi se tietenkin todella huomaavaista ja ystävällistä. Mutta ei missään tapauksessa pakollista. Kyllä illanistujaisten järjestäminen perustuu ihan omaan vapaaehtoisuuteen kuten myös mahdollinen ruokatarjoilu. Ja tällöin rahastus ei kuuluu asiaan.Silloin tällöin tulisiset paikallaan mutta ei missään tapauksessa välttämättömiä. Tuliaisina voi aivnhyvin olla lukka, kahvipaketti tai viinipullo. Pikkulapsi perheelle voi olla vaippapakettikin tervetullut tuliainen. Kukib harkitkoon itse viemisten tarpeellisuuden ja sisällön.
- ja^
kuitenkin haluat kutsua ihmisiä kotiisi, tuo maksun periminen on jotenkin puolusteltavaa. Miten muuten itse täysin varattomana hoidat kanssakäymiset. Asia kiinnostaa, sillä itse
köyhyyteen joutuessani, jäivät vierailut ja vieraaksikutsumiset.- ihmisiä
kutsua kylään muutenkin kuin syömään. Kyllä ilta sujuu mukavasti teekupposen tai kahvimukin kanssa. Ei siinä mitään pihvejä ja viinejä tarvii olla. Jos ei oo varaa ruokkii muita, niin pitääkö niitä syömään kutsua?
Tai sitten järjestää nyyttikestit, jolloin jokainen tuo syötävää.
Ei aineellisesti köyhän tarvi olla henkisestikin köyhä...
- ´ja en tosiaankaan ymmärrä
Kyllä meidän ystäväpiirissä on ollut tapana järjestää illanistujaisia niin että isäntäväki on ostanut kaiken ruuan ja sitten kaikki kuittaavat siitä jotain. yl. hankimme viinit, hyvät ruuat ja muut juomat mistä porukat sitten OSAN kuitaavat. Mielestämme tämä on toiminut paremmin kuin perinteiset nyyttärit sillä esim yksi vuosi uutena vuonna pariskunta jonka piti tuoda nakit (heh perinteet kunniaan) jättivät tulematta... onneksi oli muutakin tarjottavaa kuin perunasalaatti..
Summa minkä olemma perineet on yl. siinä 2-3 € hujakoilla eikä todellakaan kata kustannuksia, mutta jäähän meille aina syötävää pitkäksi ajaksi.
Ja niin me olemme melkein nelikymppisiä.
On toki aivan eri asia jos tästä maksusta ei ole etukäteen ilmoitettu...- ja nyyttärit
sen kummemmin toisten tapoja kritisoimatta, minä kummeksuisin todellakin tapaa, jossa isäntäväki ottaa rahaa vastaan illan tarjoiluista.
Nyyttikestit meidän tuttavapiirissämme ovat onnistuneet aina niin, että isäntäväki hommaa juhlan "pääruuan", kuten esim. uuden vuoden ollessa kyseessä nakit ja perunasalaatin, ja muut tuovat sitten itse valitsemiaan härpäkkeitä. Näin syötävä on monipuolista ja jopa yllättävää, mutta kenenkään poissaolo ei kaada koko tarjoilua.
- kääck
tämän vinkin kun "sukulaistyttö" lukee, ottaa konstin välittömästi käyttöön. Nuukailun kuningatar.
- tss
Me kutsumme paljon ihmisä kylään, laitamme aina viimeisen päälle ruoat (joiden ei aina tarvitse olla kalliita, edullisistakin aineksista saa näyttävää ja maittavaa ruokaa) ja juomat. Vieraat tuovat yleensä viiniä mukanaan. Jotkut ystävät haluavat tuoda esim jälkiruoan ja tarjous on otettu ilolla vastaan. Isoja juhlia seisovan pöydän tarjoiluineen, booleineen ja viineineen ja pieniä illallisia järjestämme vuosittain useita.
Erään ystäväni kanssa harrastamme kokkisotaa, tuon osan ruoka-aineista mukanani ja annan hänelle etukäteen listan mitä aineksiä hänen pitää hankkia. Kokkaamme näistä sitten yhdessä ruokaa.
Vain joillain mökkireissuilla, kun mukaan on tulossa paljon väkeä ja toiset ovat organisoituneempia ruoan hankkijoita/kokkeja saatetaan sopia ruoan tuomisesta tai kustannusten jaosta, muta tämä on sulassa sovussa etukäteen sovittu.
Nuorempana, kun olimme köyhiä opiskelijoita, eräs ystäväni kutsutti usein itsensä luokseni syömäänn tai menimme kahville, minä hankin aina ruoat ja maksoi kahvit. Kerran kävin hänen luonaan syömässä, tarjolla oli pastaa voikastikkeessa = lasagnelevyjä ja voisulaa... Tosin tällä ystävällä oli muitakin outoja tapoja; hän mm. otti pöytään jättämäni tippirahat eräässä ravintolassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi724899Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1134600- 794070
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak973968Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1223004- 352748
- 282687
- 372662
- 392643
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232494