Olin kulttuuriaiheisilla kurssilla viime talvena. Siellä monikansallisessa ympäristössä opimme, että meillä kaikilla on oman reviirimme lisäksi myös omaan kulttuuriin liittyvä reviirimme. Tällainenkin asia on, kuulemma, ihan tutkittu juttu.
Eli, japanilaisilla on tutkimusten mukaan etäisin reviiri ja vain heillä, jotka ovat paljonkin tutustuneet länsimaiseen (ja siinäkin lähinnä jenkkityyliiseen) kulttuuriin, hyväksyvät läheisemmän keskusteluetäisyyden.
Opettajamme teki meille testejä. Minun reviirini oli täsmälleen sama kuin useimmilla suomalaisilla kuulemma on, eli 1 metri.
Testi oli varsin simppeli. Hän aloitti minusta kertomatta meille kenellekään mitä tällä haetaan:
Seisoin opettajaa vastapäätä luokan edessä. Hän astui aina askeleen verran lähemmäksi ja jossain vaiheessa otin askeleen taaksepäin. Silloin hän sanoi että siinä se! Tyypillinen suomalainen etäisyys, 1 metri!
Japanilaisilla se etäisyys on puolitoista metriä, amerikkalaisilla n. 90 cm ja venäläisillä voi, asuinalueesta riippuen, olla vain 60 cm! Arabeja ei kurssillamme ollut mutta kaksi irakilaista kurdia sanoi heillä olevan suurinpiirtein se 90cm. Mutta vain oman kultturin jäsenen kanssa. Länsimaalaiset pysykööt kauempana jos eivät ole tuttuja.
Opettaja kertoi nähneensä kerran hauskan tilanteen coctailkutsuilla: amerikkalainen mies halusi jutella japanilaisen miehen kanssa ja meni halaamaan tätä. Ei kovin tiivis halaus vaan lähinnä kosketus hartioihin. Sitten amerikkalainen jäi niille sijoilleen ja aloitti juttelemaan. Japanilainen vaikutti vaivautuneelta ja astahti hieman taaksepäin. Amerikkalainen astui eteenpäin. Ja japanilainen taas taaksepäin!
Näin miehet kiersivät huomaamattaan ympyrää salissa.
Kokeilkaapa seuraavissa illanistujaisissanne missä menee omat rahjnne! :D
Henkilökohtainen reviirimme
7
2571
Vastaukset
- on totta
itsellä on pari kaveria mitkä tuppaa aina kauhean lähelle puhuessaan ja itseään pitää ihan pakottaa ettei rupea pakittamaan kovin näkyvästi. Mutta kyllä sen on oppinut nykyisin jo toteuttamaan ihan hienovaraisesti, vaikka korjailee jotain paidan helmaa, tai muuten vaan mukamas muuttaa asentoa, jotkut sitten asettuvat siitä eivätkä tuppaannu, mutta valitettavasti toiset ei. Ei oikein kehtaisi suoraankaan sanoa, kun eivät varmaan itse mitään outoa tekemisessään huomaa.
- oma kokemus
Hassua, mutta minulla on oma kokemukseni japanilaisista hieman erilainen. (En ole asunut japanissa mutta tuntenut useamman japanilaisen.) Itsestäni tuntui, että he tulevat usein kovin lähelle seisomaan puhuessaan. En tiedä toimiiko juttu sitten erilailla vieraiden ihmisten kanssa kuin kavereille. Toisaalta heillä kuitenkin tuntuu olevan tuo raja sitten hirveän voimakas, eli sen määrätyn etäisyyden sisäpuolelle ei voi hetkellisesti "kurottaa". Kuten juuri koskeminen, ei voisi hetkeäkään kuvitella taputtavansa hartiaan tms. Kättely ja poskisuudelmat tuntuivat tungettelevalta, vaikka olimme molemmat silloin kulttuurissa, joissa ne ovat normaaleja. (En kokenut kumpaakaan paikallisten kanssa mitenkään oudoksi.)
Onko kenelläkään muulla vastaavaa kokemusta tai tietoa?
Itse olen nähnyt useamminkin juuri tuollaisia tilanteita, kuin opettajasi kertoi nähneensä. Aika hauskoja seurata, varsinkin kun kumpikaan osapuolista ei yleensä itse tajua mitä tapahtuu. - Hauskuuttelija
Minulla tuo väli on varmaan aika lyhyt, mutta joskus oikein huvittelen ja menen aivan naaman eteen selittämään jotain. Se on todella huvittavaa seurata ihmisten reaktioita :))
- Hauskuuttelija
Kun hermostun menen silloin joskus AIVAN naaman eteen huutamaan tai otan samalla rinnuksista kiinni. Ehkä 2-10cm päähän kasvoista niin että sylki lentää naamalle.
- ja Toisten Reviirit!
Ihan mielenkiintoinen juttu ja käytännössäkin toimiva.
Poikkeuksia kuitenkin tästä on, jos esimerkiksi madaltaa ja hiljentää ääntään kesken jutun, niin yleensä ja normaalisti vastapuoli kurottautuu lähemmäksi.
Kevyt kosketus kädelle tai hartianseudulle voidaan tulkita helposti väärin jos tilanne on ahdistava, toisessa tilanteessa se saattaa olla jopa jännitystä poistava ele.
Sinänsä ihan mielenkiintoinen alue tämä käyttäytymispsykologian ala-ala. :D- Charade.the.real.one
esimerkiksi jos henkilö ei ole suoraan edessä vaan hieman sivulla tai jos keskustelukumppani on tuttu. Tuntemattomien kanssa tosiaan pitää sen ~metrin.
- xxxL Jussi
"Arabeja ei kurssillamme ollut mutta kaksi irakilaista kurdia sanoi heillä olevan suurinpiirtein se 90cm."
Meillä töissä on ollut töissä ranskalaisia kavereita, lähtöisin P-Afrikasta ja L-Idästä. Heidän reviirinsä on likimain 30cm. Puhuessa tunkevat naamansa kahdenkeskisessä keskustelussa melkein vastapuoleen kiinni. Aika kiusallista oli ennen kuin heidän reviiriinsä tottui. Eikä se luontevalta tunnu edelleenkään vaikka on jo 10 vuotta harjoitellun.
Ranskalaisten valkoihoisten reviiri oleellisesti pikkea suomalaisten reviiristä, vaikka ehkä hiukan pienempi onkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71924
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708