riittääkö propral?

helena

hei, onko kokemuksia? Jännitän nykyään todella paljon etenkin sosiaalisia tilanteita, erityisesti kaikki esiintymiset ja ääneen puhuminen ovat tuskia ja niitä tuleekin välteltyä. Opiskelen yliopistolla sosiaalialaa, eli sosiaalityöntekijä pitäisi minusta tulla. Mutta seminaarit olenkin jättänyt väliin ja siksi opiskelutahti hidastunut... Lääkkeenä olen käyttänyt Propral 40mg, mutta en koe sen auttavan... se vaan hikoiluttaa! Ja ei se estä niitä fyysisiä oireitakaan, aluksi kyllä se auttoi, mutta ei enää näiden 3 vuoden käytön jälkeen.

Tulisiko minun hankkia muita lääkkeitä? Vai olisiko Propral kuitenkin paras mahdollinen, kun en nyt niin ahistunut ole muuten... Olen täysin normaali, sosiaalinen persoona, mutta nyt vaan vaikean elämäntilanteen ym. takia sos.tilanteet ovat alkaneet pelottaa entistä enemmän.

Kiitos jos kommentoitte! Efexoria testasin aikoinaan, muttei sekään auttanut...

7

6492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viivia

Mikä sinua esiintymisessä pelottaa eniten?
      Miksi pelkäät, onko siihen joku syy?

• samassa liemessä, mies 30v

Todennäköisesti aloittajalla on ollut hankala lapsuus, se on yleisin selittävä tekijä sosiaalisessa fobiassa. Pahenee vuosi vuodelta ja tuo mukanaan luonnollisesti masennusta ym. Ulospääsyä ei ole kuin intensiivisen vuosia kestävän terapian kautta. Kiitos vanhemmat!

• helena

niin, ei mulla kylläkään ole ollut todellakaan hankalaa lapsuutta, mutta hankala elämäntilanne muuten nyt viimeset 4 vuotta... parisuhteen takia. Eli, ei voi todellakaan yleistää aina kaiken johtuvan lapsuudesta. :) Mulla on erittäin rakastavat vanhemmat ja hyvä lapsuus ollu. Ja tää ongelma onkin tullu vasta nyt aikuisuudessa, kuten sanoin - vaikean elämäntilanteen vuoksi :)

• JuhanaHerttua
        helena kirjoitti:

niin, ei mulla kylläkään ole ollut todellakaan hankalaa lapsuutta, mutta hankala elämäntilanne muuten nyt viimeset 4 vuotta... parisuhteen takia. Eli, ei voi todellakaan yleistää aina kaiken johtuvan lapsuudesta. :) Mulla on erittäin rakastavat vanhemmat ja hyvä lapsuus ollu. Ja tää ongelma onkin tullu vasta nyt aikuisuudessa, kuten sanoin - vaikean elämäntilanteen vuoksi :)

Itse käytän propralia myös, mutta vain tarvittaessa.10mg, joskus 5 mg riittää minulle, joten tuo 40 mg on minusta aika paljon. Käytätkö lääkettä miten usein? Ehkä elimistösi on tottunut lääkkeseen eikä vaikutus ole sama kuin käytön alussa oli.
        Onko sinulla minkäänlaisia harrastuksia?
        Itse rupesin harrastamaan 5 vuotta sitten aikidoa ja se on auttanut minua pääsemään esiintymis sekä sosiaalisten tilanteiden peloista. Aikidoa harrastaessa joutuu toisten kanssa harjoittelemaan pareittain ja joutuu sekä sosiaaliseen että fyysiseen kontaktiin toisen ihmisen kanssa, ja vyökokeessa joutuu esiintymään.
        Fyysinen tekeminen sekä sosiaalinen kontakti samassa oli minusta ainankin tehokas keino lieventämään pelkoja.
        Pystytkö elämäntilanteesi takia harrastamaan yleensä mitään?

• pantteri
        JuhanaHerttua kirjoitti:

Itse käytän propralia myös, mutta vain tarvittaessa.10mg, joskus 5 mg riittää minulle, joten tuo 40 mg on minusta aika paljon. Käytätkö lääkettä miten usein? Ehkä elimistösi on tottunut lääkkeseen eikä vaikutus ole sama kuin käytön alussa oli.
        Onko sinulla minkäänlaisia harrastuksia?
        Itse rupesin harrastamaan 5 vuotta sitten aikidoa ja se on auttanut minua pääsemään esiintymis sekä sosiaalisten tilanteiden peloista. Aikidoa harrastaessa joutuu toisten kanssa harjoittelemaan pareittain ja joutuu sekä sosiaaliseen että fyysiseen kontaktiin toisen ihmisen kanssa, ja vyökokeessa joutuu esiintymään.
        Fyysinen tekeminen sekä sosiaalinen kontakti samassa oli minusta ainankin tehokas keino lieventämään pelkoja.
        Pystytkö elämäntilanteesi takia harrastamaan yleensä mitään?

Minulle tulee myös Propralista voimakas kokovartalohikoilu, tykytyksen se kyllä poistaa.
        Kokeilen parhaillaan SSRI-lääkitystä. En tiedä vielä vaikutuksista. Käy lääkärin juttusilla.
        Se mikä auttaa kellekin on kai aika yksilöllistä ja aiheuttajasta riippuvainen. Tsemppiä!

• milla
        pantteri kirjoitti:

Minulle tulee myös Propralista voimakas kokovartalohikoilu, tykytyksen se kyllä poistaa.
        Kokeilen parhaillaan SSRI-lääkitystä. En tiedä vielä vaikutuksista. Käy lääkärin juttusilla.
        Se mikä auttaa kellekin on kai aika yksilöllistä ja aiheuttajasta riippuvainen. Tsemppiä!

Itselläni on ollut 4 vuotta propral 10 mg (1x3) käytössä tarvittaessa jännitykseen.
        Opiskellessa käytin sitä lähes päivittäin, mutta opiskelun päätyttyä enään harvemmin. Välissä oli tauko etten tarvinnut ollenkaan.
        Nyt oireet uusiutunut ja hakeuduin kongnitiiviseenterapiaan, joka tänään alkaa.
        Lääkäri ehdotti lääkitykseksi cipralex 10 mg, joka ei ole poistanut jännitystä, mutta ennakkoahdistusta
        hyvin, joka itselläni oli valtava ja sen takia usein jätin menemättä näihin ahdistaviin tilanteisiin. Olin oravanpyörässä.
        Nyt tulevaisuus näyttää jo valoisammalta, kun tiedän että terapioilla on saatu hyviä tuloksia ja olen mennyt nyt tilanteisin jotka jännittää paremmin lääkkeen avulla.
        Tsemppiä!

• hilla

Huh, minä kun toivoin että betasalpaajat voisivat auttaa vähän liialliseen hikoiluun, samalla kuin muihin fyysisin oireisiin. Taitaa siis olla turha toive. :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11427
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9830
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      146
      5574
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3740
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2593
    Aihe