Olen tässä muutaman viime vuoden ajan seurannut ihmeissäni septijärjestelmän ympärillä vellovaa keskustelua. Itse olen veneillyt 15 vuotta eikä kertaakaan ole tarvinnut kipata paskoja mereen Aikaisemmin tosin veneeni oli pienempi ja siinä oli kem. wc jonka kannoin maihin tyhjennettäväksi.Nykyisessä veneessäni on ollut septi uudesta asti eikä siinä ole edes mahdollisuutta mereen tyhjennykseen.Kertaakaan 3 vuoden aikana ei ole ollut mitään ongelmia tyhjetämisen kanssa. Siksipä ihmettelenkin miksi viljellään propakandaa ettei järjestelmä tule toimimaan.Jopa venealan lehdet kirjoittavat ,että tyhjennys paikat ruuhkautuvat kun kaikki jonottavat yhtä aikaa tyhjentämään septiä.Haluaisin ensin nähdä ne ruuhkat itse olen havainnut ,että osa laitteista on olleet hämähäkinseitin peitossa ei se ihan ruuhkalta tunnu.polttoainettakin pitää tankata useammin ,kuin septiä tyhjentää miksei siinä puhuta ruuhkasta.
septi ihmettelyä
12
2259
Vastaukset
- P.N.
se ruuhka olisi päässyt syntymään kun tankin sisältö on kipattu mereen?
- veteen
Joo, välillä ihmetelly naapurivenettä jossa pennut pukkaa paskaa 60cm päähän makean veden sisääntulosta samalla kun otetaan vettä järvestä, heh, se on kai sitä kierrätystä, vai pitäiskö sanoa että makuasia.
Ois hauska nähä kuinka moni ottaisi juomavedet puolen metrin päästä rannalla olevasta paskakasasta ja pitäs sitä vielä uimapaikkanaan..
Ei muuta ku kunnon kyyläys ja vihjepalkkiot moisista sontiaisista ja septit ja kemsat kunniaan. - asiaa
Minulla on ollut septitankki venessä 25 vuotta. Tyhjennyspisteitä on esim saaristomerellä aika vähän, jos ajelee vähänkin ulompana. Esim Jurmon tietämillä oleillessa lähimmät paikat läytyvät Kökarista, Nauvosta ym. Tämä merkitsee pahimmillaan 50 mailin edestakaisia ajoja, jos haluaa käväistä tyhjentämässä tankin ja sitten palata takaisin. Sellaisille veneilijöille, jotka ajavat vieraslaiturista toiseen, imutyhjennyspaikkoja on riittävästi. Ainahan muutamassa päivässä joku satamasepti sattuu reitin varrelle. Mutta entä jos sattuu viihtymään luonnonsatamissa vähän sisäsaaristoa ulompana? Itse suunnittelen reittille 1-2 viikon välein sisäraaristovierailuja tankkaukseen ja ruokaostoksille. Samalla voi tyhjentää septitankin, mutta harvassa on imupaikat. Ei niitä joka kylästä löydy. Tietenkin reitin voi suunnitella tyhjennyspisteiden mukaan, mutta se on aika hölmöläisten hommaa.
Muutoinkin septin tyhjennyskielto on kärpäsen ampumista tykillä. Veneiden ympäristökuorma on niin pieni verrattuna muuhun, ettei sillä ole mitään vaikutusta lukuunottamatta joitain harvoja suosittuja sisälahtia. Laki oli "helppo nakki", sillä veneilijät harvalukuisina ja ympäristötietoisina eivät sitä kehdanneet paljoa vastuistaa.
Septin ruuhkautuminen ei ole pelkkää propakandaa. Ajattele vaikka 500 veneen pursiseuraa ja sen imutyhjennysasemaa viikonloppuna sunnuntaina kun 1/4 veneistä palaa satamaan. Tämä tarkoittaa arviolta 50 veneen septitankin tyhjennystä keskimäärin 10min/vene manööveerauksineen ja kiinnittäytymisineen. Eli yli 8 tunnin yhtäjaksoista ruljanssia. Koska rantautuminen tapahtuu 3-4 tunnin aikana niin kapasiteetti ja tilat loppuvat samantien. Meidän kerhossa hyvin harvat käyvät tyhjentämässä septin, mutta olen itse odotellut välillä tunnin verran asemalle pääsyä. Jos kaikki kävisivät imutyhjennyksessä, niin hommasta ei tulisi yhtään mitään. Kaiken lisäksi laitteet ovat vielä aivan lapsen kengissä kestävyydeltään. Kerhomme laitetta korjattiin useita kertoja kesän aikana.- luonnon ystävä
luonnonsatamissa, niin miksi et pissi ja kaki
pc:eihin tai metsään kuoppaan? - pissii tai kakkii
luonnon ystävä kirjoitti:
luonnonsatamissa, niin miksi et pissi ja kaki
pc:eihin tai metsään kuoppaan?PC:hen, se tietokone ei enää toimi ;-)
Älkää nyt hyvät ihmiset heittäkö paskojanne veteen. Sekin on parempi, että viette luonnossa ihanat ulosteenne 100m rannasta ja imeytätte ne maahan. - xxxxx
Saisihan noita tyhjennyspisteitä olla enemmän, mutta ei tilanne nyt aivan noin paha ole kuin yrität tuoda esille:
Esim. tuo Jurmo-juttu että lähin paikka on Nauvo tai Kökar ei pidä paikkansa, lähin on Björkö (5M) jossa on tyhjennysponttooni. Myöskin lähempänä ovat Gullkrona ja Korpo ström.
Eli löytyyhän noita jos tietää mistä etsiä, toinen asia on että en ymmärrä miksi niistä ei voi tiedoittaa kunnolla. Ei ole kustannuskysymys, laittaisivat vaikka nettin niin aina olisi tiedot ajantasalla ja voisi printata itselleen halutusta alueesta (tai kaverille jolla ei ole tietokone ellei hän itse jaksa käydä kirjastossa). Eli täysin ilmaista, mutta kun tahto puuttuu!
Jos vähän etukäteen suunnittelee matkansa, löytyy aina joku tyhjennyspiste matkan varrelta. Eihän septiä tarvitse tyhjentää päivittäin, jos tankki on oikein mitoitettu kyllä se maksimikuormituksella (maks. henk. määrä veneessä, kaikki juo olutta ja vatsa kuralla) ainakin pitäisi riittää 4-5 päivää.
Omasta mielestäni noita tyhjennysponttooneja voisi lisätä. Mielestäni käteviä kun kiinnitys on vaivatonta, ei häiritse ketään, ei vie arvokasta laituritilaa ja helppoja tyhjentää.
Vähän lisää tuotekehittelyä (esim. aurinkokennolla sähköisesti toimiviksi) olisi kuitenkin paikalla.
Täytyy kuitenkin muistaa että tämä toiminta on vielä lapsenkengissä, ei se tästä ainakaan huonone. Turhaa meidän on tällä palstalla toisillemme kiukuttelemme, ei se saa mitään parannuksia aikaan.
Jos kaikki sen sijaan lähettävät viestinsä osoitteisiin kuten Roska-Roope, Pidä saaristo siistinä, Saaristomeren luonnonpuisto, Ympäristöministeriöön, Merenkulkuhallitus, GreenPeace, Tarja Halonen...ym. se ehkä saisi enemmän aikaan.
En tiedä kenelle tämä ongelma kuuluu (tuskinpa tietävät itsekään) mutta siitä ne voivat tapella keskenään (riittää kun itse on veronsa maksanut. Pelkästään oopperatalon veskien hinnalla voisi saaristossa tuplata tyhjennyspisteiden määrä) - netissä
xxxxx kirjoitti:
Saisihan noita tyhjennyspisteitä olla enemmän, mutta ei tilanne nyt aivan noin paha ole kuin yrität tuoda esille:
Esim. tuo Jurmo-juttu että lähin paikka on Nauvo tai Kökar ei pidä paikkansa, lähin on Björkö (5M) jossa on tyhjennysponttooni. Myöskin lähempänä ovat Gullkrona ja Korpo ström.
Eli löytyyhän noita jos tietää mistä etsiä, toinen asia on että en ymmärrä miksi niistä ei voi tiedoittaa kunnolla. Ei ole kustannuskysymys, laittaisivat vaikka nettin niin aina olisi tiedot ajantasalla ja voisi printata itselleen halutusta alueesta (tai kaverille jolla ei ole tietokone ellei hän itse jaksa käydä kirjastossa). Eli täysin ilmaista, mutta kun tahto puuttuu!
Jos vähän etukäteen suunnittelee matkansa, löytyy aina joku tyhjennyspiste matkan varrelta. Eihän septiä tarvitse tyhjentää päivittäin, jos tankki on oikein mitoitettu kyllä se maksimikuormituksella (maks. henk. määrä veneessä, kaikki juo olutta ja vatsa kuralla) ainakin pitäisi riittää 4-5 päivää.
Omasta mielestäni noita tyhjennysponttooneja voisi lisätä. Mielestäni käteviä kun kiinnitys on vaivatonta, ei häiritse ketään, ei vie arvokasta laituritilaa ja helppoja tyhjentää.
Vähän lisää tuotekehittelyä (esim. aurinkokennolla sähköisesti toimiviksi) olisi kuitenkin paikalla.
Täytyy kuitenkin muistaa että tämä toiminta on vielä lapsenkengissä, ei se tästä ainakaan huonone. Turhaa meidän on tällä palstalla toisillemme kiukuttelemme, ei se saa mitään parannuksia aikaan.
Jos kaikki sen sijaan lähettävät viestinsä osoitteisiin kuten Roska-Roope, Pidä saaristo siistinä, Saaristomeren luonnonpuisto, Ympäristöministeriöön, Merenkulkuhallitus, GreenPeace, Tarja Halonen...ym. se ehkä saisi enemmän aikaan.
En tiedä kenelle tämä ongelma kuuluu (tuskinpa tietävät itsekään) mutta siitä ne voivat tapella keskenään (riittää kun itse on veronsa maksanut. Pelkästään oopperatalon veskien hinnalla voisi saaristossa tuplata tyhjennyspisteiden määrä) - jamo
xxxxx kirjoitti:
En tiedä kenelle tämä ongelma kuuluu (tuskinpa tietävät itsekään) mutta siitä ne voivat tapella keskenään (riittää kun itse on veronsa maksanut. Pelkästään oopperatalon veskien hinnalla voisi saaristossa tuplata tyhjennyspisteiden määrä)Ne imutyhjennysponttoonit vähän onnettomia on.
Koetin taannoin kiinnittyä tuulella siihen Björkön ponttoonin kylkeen,kun sain köyden kiinni huomasin että nyt mennään yhdessä kohti rantaa kun ponttoonin ankkuri oli joku heppoinen puntti,eipä muuta kuin vaimo koneella pitämään yhdistelmää paikoillaan,vaan eipä sillä käsipumpulla mitään aikaiseksi saanut kun tankki on kooltaan 250 litraa ja pumpulla menee vaan pikku liri,hiki tuli ja vitutus,joten ulos merelle ja tuotos kaloille. - ympäristötietoinen
Niin kyllähän sitä tuolla tapaa saakin ruuhkaa aikaan.Miksi se septi on tyhjennettävä juuri samantien kun tulee viikoloppureissusta,kun siinä tosiaan on muitakin manöövereitä ja kassien ja nyssäköiden nostelua veneestä.Minä tarkkailen kotisatamaan tullessa mikä on tilanne ja jos joku muu on septillä jätän sen tyhjetämättä.Usein tulen viikolla samalla,kun muutenkin varustelen venettä seuraavaan reissuun niin käyn tankkaamassa sekä tyhjennän septin,jos on tarvetta.Muutenkin kulussa ollessa en odota,että septi täyttyy vaan tyjennän sen aina,kun on tilaisuus niin siitä ei tule itselle mitään murhetta.ja onhan se pieni vaiva,jos sillä pystyy omalta osaltaan suojelemaan vesistöjämme.
- Pienistä pisaroista se virt...
Kyseessä on puhtaasti tahdon asia: haluammeko jättää jälkeemme vesistön, missä tulevatkin sukupolvet voivat veneillä ja viihtyä. Nykyinen meno ei hyvältä näytä: ulkosaaristossa mökkeilevänä ja veneilevänä on voinut jo muutamien vuosien ajan todeta levälauttojen ajautuvan sinne, missä ennen vedet olivat kirkkaat. Viime kesänä joku veneilijä kertoi Ruotsin edustalla jossakin ajaneensa 20 cm:n paksuisessa leväpuurossa - onko tämä myös meillä edessä?! Takuulla on, jos ei asenteet ala muuttumaan. Tulevaisuudessa ei kukaan veneile, kun paksu leväpuuro hyydyttää laitteet ja latistaa tunnelmat. Kannattaisi jokaisen miettiä hieman "globaalimmin" eikä tässäkin asiassa tuijottaa vain omaan napaansa. Luonnonsatamissa voi tosiaankin pissiä luontoon, kun muutenkin varmaan haluaa veneestään ulos käyskentelemään ts. silloin kun ei voi tyhjentää septiä, auttaa maalaisjärki ja mielikuvitus kummasti...
- kesän kokemuksia
Hämähäkinseitti syntyy siitä kun ne eivät toimi tai niille ei pääse. Taalintehtaan Essolla käydessäni toimi vain pilssi-imuri. Kasnäsin eteläisemmän imurin saartoivat keskikesällä erikokoiset nakkikioskit ja vakiokaljaasin lisäksi eräs troolari, joka näytti pitävän sitä kotilaiturinaan. Sisemmän laiturin imuri oli joko rikki tai ei jaksanut imeä. Kerran soitin ja kysyin toimiiko imuri etten aja tunnin lenkkiä turhaan - kuulemma toimi, mutta olikin paikalle ehtiessäni hajonnut uudelleen. Paraisilla sinänsä mainion imurin edessä olivat loma-asuntomessuille väkeä kuskaavat vesibussit sekä yhteysalus Kökar. Kelluvaan paskajollaan en ole edes yrittänyt kiinnittyä yksin 8 tonnin veneellä. Kuinka vaikeaa voi olla 10-15min pysäköinnin sallivan merkin asentaminen septilaiturille? Ei auta muu kuin ottaa kylkeen ja vetää paskaletku toisen kannen yli? Minä taas tankkaan polttoainetta vain kerran kesässä ja pumput toimivat ja jono liikkuu jostain syystä takuuvarmasti. Olisikohan rahalla jotain osuutta asiaan?
- Septitankki 300 litraa
Valitettavasti täällä Päijänteellä tapaa vieläkin järveen pumppaajia vaikka imutyhjennyspaikkoja on riittävästi. Se on asennekysymys, yleisin selitys on että, eihän se pieni lasti mitään haittaa!! Puhtaat vedet on meidän kaikkien vastuulla ja kyllä minä uskallan asiasta sanoa jos joku kehuu paskantavansa hesalaisten juomaveteen, näitäkin juttuja kuulee jopa veneseurojen toimihenkilöiltä. Ruuhkia en ole nähnyt kuin joskus kesätapahtumien aikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi534290Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal813973- 703458
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963380Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1052393- 352258
- 362129
- 242129
- 382109
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232004