Hei
MEillä tyttö 6,5kk ja herää edelleen yöllä syömään kerran rintaa (nukuttuaan 6h yhteen menoon). Tämän jälkeen nukkuu n.2h ja herää vielä syömään aamulla ja voi sen jälkeen nukkua vielä 1-2h. Tällä tavalla saan itsekkin nukkua ruhtinaalliset yöunet 9-10h.
Kysymykseni kuuluukin, onko jotain haittaa jos yli puolivuotias syö vielä yöllä? Kun melkein kaikki tuntemani äidit kehoittavat lopettamaan yösyötöt. Eikö isokokoisella ja paljon päiväaikaan liikkuvala lapsella voi todellakin olla nälkä myös yöllä.
Illalla aloitamme "tankkauksen", mutta ei vaikuta yöllä heräämiseen. Tyttö herää joka yö vaikka olisin syöttänyt puuroa, velliä ja maitoa ennen nukkumaanmenoa. Päivällä syö 2 kiinteää ateriaa (vihannes-lihasose ja hedelmäsose) sekä tuttelia ja velliä.
Onko muiden äitien kehoitukset yösyötön lopettamisesta vain kannustin, etten rasittaisi itseäni yöheräämisillä vai onko siinä jokin vauvan hyvinvointia uhkaava tekijä jonka takia olisi yösyöminen syytä opettamalla lopettaa.
Itse olen ajatellut, että tyttömme kyllä jossain vaiheessa lakkaa itse haluamasta yöllä ruokaa, jos kerran nukkumisrytmiäänkin vauva muuttaa itsekseen (yöunille aikaisemmin).
Mitä olette mieltä? Kertokaa? Kiitos :)
Muita yli 6kk yöllä syöviä?
17
7037
Vastaukset
- pööpö
Yösyöminen on tapa, jota lapsi jatkaa niin kauan kuin jaksaa.
Ainut syy pistää stoppi on se ,jos et itse saisi levättyä tarpeeksi yöllä. Tissille haluaminen keskeyttää myös lapsen unen.
Meillä nukutaan nyt kokonaisia öitä kun ei äidin eikä lapsen "tarvitse" herätä syömään.
Mielestäni kuusi tuntia unta putkeen kuulostaa hyvältä ja kyseessä on puolivuotias, eli pieni vielä.
Tee niinkuin hyvältä tuntuu ja teille molemmille sopii.
Meillä lopetettiin syömingit 8kk iässä, kun yöt oli levottomia ja äiti aamuisin tillintallin. - yösyöppö
Heipä hei!
Meillä samanikäinen syö myös yöllä vähintään tuon pari kertaa. Illalla olemme syöneet alle puuroa, mutta eipä tunnu pitävän nälkää pois koko yötä - tai sitten tuo syöminen on vauvalle vain mukava tapa.
Vauvamme heräilee kyllä muutenkin yöllä, joten omat unet ovat edelleen max 3h pätkiä. Olenkin ajatellut, että josko tässä parin kuukauden sisällä yrittäisin päästä tuosta imetyksestä kokonaan irti - meillä ei ole vielä kokeiltu korvikkeita koskaan, mutta josko ne menisivät. Sitten, kun imetys olisi ohi, saisin ehkä minäkin nukuttua näitä reilun puolen vuoden univelkoja pois. - Hansu
Meillä tyttö nyt 7kk ja risat. Viikon aikana on nyt syönyt kolme kertaa vain kerran yöllä eli 21.30-8.00 välillä. Ylelliseltä tuntuu, jos tosiaan on toinen syöntikerta jäämässä pois. Ei meillä auttanut kiinteisiin siirtyminen, iltapuurot, iltatankkaamiset. Olen ajatellut, että kyllä tuo yösyöminen ajan kanssa jää pois. Viime yönäkin noin vartin yritin rauhoitella mutta maidolla nukahti sitten heti.
http://www.lapsiperhe.net/unihiekka/ -sivuilta löytyy seuraavaa:
Suurin osa lapsista näyttää tutkimusten valossa lopettavan yösyömisen noin puolen vuoden iässä, mutta sitä ei voida yleistää kaikkiin lapsiin. Tähän vaikuttaa paljolti iltaruokailu: kuinka paljon ja mitä lapsi saa syödäkseen. Toiset lapset eivät syö iltaisin niin suuria annoksia että pysyisivät koko yön kylläisenä, ja myös aineenvaihdunnalliset tekijät saattavat vaikuttaa. - Tinde
vielä 6 kk iässä muutaman kerran yössä. Kun tytsy oli 10 kk lopetin imetyksen kokonaan ja myös yösyötöt.
Hammashoitaja suositteli hampaiden pesua (totutteluidea) ja fluoritabletteja iltaisin ja yöjuomiseksi vettä siitä lähtien kun tulee ensimmäiset hampaat.
En todellakaan usko, että imettämisestä on mitään haittaa. Lähinnä yösyötöistä "kärsii" äiti, lapselle se totuttu tapa. Toisaalta 6 kk on vielä niin pieni, että sillä voi olla ihan nälkäkin. 6h unta putkeen on kuitenkin tosi hyvin puolivuotiselta. Meillä alkoi mennä lähellä 10 kk syötöt niin tiiviiksi, että tissiä sai antaa parinkin tunnin välein ja tämä ei ole enää tarkoituksenmukaista. Vauva ei halunnut sitä enää nälkäänsä vaan läheisyydentarpeesta. - piitsu
meillä on poika vähän yli 6kk ja herää vähintään 3 kertaa yössä rinnalle vaikka illalla annetaan kiinteää ruokaa. joten on aivan normaalia herätä syömään tuon ikäisenä
- täti
Mulle sanottiin neuvolassa, että yli 6 kk vanhat vauvat heräävät vain tavan vuoksi. Ovat siis tottuneet yötankkaukseen. Minä lopetin yösyötöt heti pojan töytettyä 6 kk, ja kolmena yönä poika heräsi kaksi kertaa/yö. Nostin hänet kyllä sängystään pois molemmilla kerroilla, ja rauhoittelin sylissä vähän aikaa, ja sen jälkeen laskin takaisin omaan sänkyynsä. Näin siis tapahtui kolmena yönä, ja sen jälkeen poika kai tajusi, että maitoa ei tule yöllä. Ja nukkui kuin tukki aamuun asti siitä lähtien.
- meillä syödään vieläkin
Meidän neiti herää edelleenkin syömään kerran yössä vaikka on nyt jo vuoden vanha.
Neuvolassa asiaan puututtiin hampaiden takia. Ja neuvottiin pikkuhiljaa vaihtamaan maito veteen, koska jos kyseessä on vain tapa ei lapsi monena yönä vettä herää juomaan. - minä vaan
kun itse lopetti yösyömiset. Yks yö vaan nukkui yösyömisten "ohi" ja tätä on nyt jatkunut viikon verran.
- syödään
Meidänkin 6kk vesseli tankkaa yöllä 3-4 kertaa. Päivälläkin on usein nälkä, joten en usko, että ihan heti lopettaa tuota yösyömistä. Neuvolasta annettiin unikouluohjeet, mutta en vielä halua kouluttamaan ruveta. Rintalapset syövät usein yöllä pidempään kuin pullolapset. Toivotaan, että itse sen lopettaa, ettei tarvitse huudatuskoulua lähteä läpikäymään...
- pikkuötökkä
Meillä syö vielä kymmenkuinen kerran yössä, viiden maissa. Ku on nälkä, niin on nälkä. Kyllä se syöpöttely loppuu vuoden ikään mennessä tai sitten se lopetetaan silloin. :)
- syödään ja useasti
Meidän poika eilen 6kk, käy yöunille n. klo 20, eka syöttö 24-01 aikoja ja sitten vaihdellen noidn 2 tunnin välein ja herää aamutisulle seitsemältä. En ole ajatellut, että siitä mitään haittaa on muuta kuin äidille ainainen väsymys :) Olen kyllä suunnitellut, että alkaisin "kouluttamaan" 1-2 yösyötölle, koska poika vetää päivisin ihan kunnon annokset jo kiinteitä ja tisua joka välissä ja äidistä olisi ehkä enemmän hyötyä virkeänä.
Onko kellään hyviä neuvoja "pehmeän unikoulun" suhteen? - mayyy
Hei!
Minun mielestäni lapsesi ei ole valmis lopettamaan yösyöttöjä. Kyllä hän sinulle sen ilmoittaa. Paljon hän syö yöllä maitoa/ tai kauan imee rintaa? Jos arvioit sen olevan alle 20ml. voit yrittää antaa tuttia suuhun mikäli vauvallanne on tutti käytössä. Ja tällä tavalla kokeilla jatkaako vauva unia.
Turhaan rasitat lasta, ei se pahaksi ole se yösyöttö, luultavasti hän vain tahtoo saada kosketusta äidiltään.
Mua rupes niin harmittamaan oma tilanteeni kun luin sun imettämisestä, itse vasta lopetin imettämisen.. Täysi imetin 4kk, ja 5kk asti suurimmaksi osaksi ja 6kk asti ainoastaan öisin, on se niin ihanaa..Imettäminen loppui koska meni niin vaikeaksi, likka tiesi saavansa helpommallakin maitoa(laiska imemään=)).
Itselläni 7kk vaavi ja herää öisin 1-2 kertaa syömään pullosta ja voi että kun se olikin helppoa se imettäminen.
Teillä taitaakin olla nyt jo 8-9kk vauva mutta olkoon tämä viesti sitten avuksi jolle kulle muulle samaa asiaa ihmettelevälle..- Poomoo
..älkää hyvät ihmiset yösyöttöjä lopeta ainakaan hampaiden takia! Imetyksestä ei ole mitään haittaa jos hygienia ja ruokarytmi muuten on kunnossa. Hammashoitajilla on valitettavasti edelleen hyvin vanhaa (ja väärää) tietoa ja uskomuksia aiheesta.
Lopettaa kannattaa vain oman jaksamisensa vuoksi! Oma 6kk ikäiseni kyllä on nälkäinen yöllä, olemmehan vasta pari viikkoa sitten aloittaneet kiinteät.
- 9+8
ihan hyvältä, eikä ole kiire vielä lopettaa. Tyttöhän nukkuu 6 tuntia putkeen, mikä on jo tosi hyvin. Jotkut lapset myös tarvitsevat yhden yösyötön aina vuoden ikään saakka, joten jokainen äiti tuntee oman lapsensa parhaiten. Ei kukaan muu voi sinulle sanoa, että juuri nyt pitäisi lopettaa. Sitten ehkä pitäisi tehdä jotain, jos vauva heräisi tunnin välein syömään, etkä itse saisi nukuttua.
Nyt ei ole mitään syytä kiirehtiä, vaan ihan hyvin vielä muutaman kuukauden voi jatkaa noin. Vasta lähempänä vuotta yrittäisin kunnolla pyrkiä yösyömisestä pois, mikäli se olisi vain kerran yössä tapahtuvaa.- sassuli85
Mulla on 7,5 kuukautinen vauva, joka lopetti yösyömiset ja nukkui 10 tuntia putkeen jo vajaa kahden kuukauden ikäisestä, ja ihmettelimme mieheni kanssa helppoa vauvaa... No, eipäs nuolaista ennen kuin tipahtaa! :) Puolen vuoden ikäisenä alkoi yösyötöt uudestaan, vähintään kerran, yleensä kaksi kertaa yössä, plus sitten tuttirumba siihen päälle... Eli heräämisiä tuli joka yö vähintään seitsemän. Pari viikkoa noin, kunnes kävi vielä niin että vauva heräsi yöllä eikä enää nukahtanutkaan uudestaan, vaan saattaa edelleen parikin tuntia keskellä yötä (yleensä juuri se ikävin aika, eli klo 2-4...) leikkiä, kikattaa ja kiljahdella sängyssä! No, positiivinen ajattelu kunniaan, eipähän ainakaan itke, ja on tyytyväinen vaikkei pääsisikään sängystä pois! On kyllä omakin vuorokausirytmi hiukan sekaisin kun pitää päivällä nukkua että ei olisi koko ajan väsynyt... Olettaisin että tämä on joku vaihe, kun eka hammas tuli juuri ja koko ajan oppii niin paljon uutta... Mutta joo, siis maitoa saa jos on nälkäinen, enkä ole ajatellut siitä edes yrittää vieroittaa ainakaan pariin kuukauteen vielä...
- 8+8
9kk ikäinen vauva menee meillä nukkumaan klo 21 vellipullon kanssa. Välillä herää yhdeltä ja kuudelta (jolloin ei nuku enää uudelleen), välillä neljältä ja saattaa nukkua sen jälkeen kahdeksaankin. Olen aivan liian laiska lopettaakseni yösyötöt väkisin. Jos olisin lähdössä töihin olisi tilanne toinen.
- mööheli
syö yöllä ainakin kaks kertaa vielä(ottaa maitoa) yöllä 1,1kk että ehkä teillä ei ole mitään hätää ton yö syömisen kanssa,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1413928Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3573048Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt141978Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa101685Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41129- 71974
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar42889Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23831- 70818
- 44794