Opiskelijan säästövinkit -järkevät

fiksumies

1. Ruoka on erityisen kallista nykyään, joten itse
ostamme tyttöystäväni kanssa sapuskat VAIN lähinnä
Cassa -ja Lidl myymälöistä. On IHMEELLISTÄ, miten niissä kaupoissa mm. hedelmät ja vihannekset, säilykkeet ja juustot ovat 50-60% halvempia.
Ja metsästä ALE-ilmoituksia sekä tutki kirppareita, mutta älä sorru sekundaan kumminkaan.

2. Ota ilmaiseksi mahdollisimman paljon: Itse haen mm. tuoreet leivät ja silloin tällöin kulloinkin tarjolla olevat esim. valmissalaatit, leikkeleet ym. läheisestä köyhien ruokalasta. Opintotuilla elo tekee kuule ihmisestä melko köyhän, talvella ei ehdi töitä jos lukee esim.kemiaa.
Opiskelupaikastani vien välillä pinkan talouspaperia kotiin... nyt emme ole ostaneet talouspaperia noin 2 vuoteen; Kouluissa ja työpaikoilla on niitä taittopapereilla täytettäviä telineitä, joista otan kerran viikossa pari 20cm:n kourallista. Kulutukseenhan ne on tarkoitettu, ja säästöä se on pienikin säästö. Myös kaikki muu ilmaishyödykkeen käyttö, joka ei mene varstelun ja huonon maun puolelle.

3. Jos harrastaa musiikkia ja elokuvia, lainaa kavereiltasi mahd. paljon uusia, kehitä vaihtariketju, jossa polttelette toisillenne leffat ja musiikit DVD:ille ja CD:ille, niin tulee minimikulutus siinäkin. Kaverivaihtareita ei laki kiellä, nettipolttelun kylläkin.

4. Osallistu semmoisiin ilmaiskilpailuihin vuoden mittaan, missä voi voittaa yleishyödykkeitä kotiin. Aina jokin tärppää.

5. Hanki harrastuksia, jotka ei vaadi jäsenyyksiä ja toistuvia harrastemaksuja. Tämä on monille kyllä vaikeaa... Itsellä on luonto, keräilen perhosia, kalastelen ja harrastan terraarioeläimiä. Se on tähän asti ollut hyvin halpaa, kun perussetin on saanut kasaan.
Ja ennenkaikkea, harrasta liikuntaa ilman saleja.
Pari perusvälinettä kotiin, painot esmes riittää hyvin. Punnerruksia, painojennostoa ja vatsalihaksia ym. voi kuntoilla ihan kotonakin, ilman hienhajuista ja ihosienillä kuorrutettua jumppasalia joka vielä maksaakin.

6. VÄLTÄ BAAREJA ILLANVIETOSSA:
Jos haluaa nähdä kamuja ja olla sosiaalinen ynnä pitää hauskaa, voi tutun poppoon kutsua kylään.
Lauantai-illan vietto jonkun tutun kotona on musta mukavampaa ja rennompaa kuin baareissa käynti: musiikin voi valita itse, juomat ovat halvempia kuin baarien kalliit tuopit ja drinkit (Alkosta saa AINA halvemmalla esim. pikkupullon väkevää joka vastaa monta tuoppia). Ympäristökin on turvallisempi eikä tarvitse välttämättä palella taksijonossa ym.

Noilla menetelmillä esim. minä olen saanut useita satoja euroja vuodessa säästöön tulevaisuutta varten.

9

5847

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • @£$~!"#¤

Toivottavasti voisit, opiskelija, bilettää joskus muualla kuin jonkun kotona. Tuskin teillä kuitenkaan on omakotitaloa, joten minun yörauha siinä menee teidän riehuessa. Kai ymmärrätte, että minä hommaan ennemmin tai myöhemmin häädön teille tuosta käyttäytymisestä, enkä todellakaan ymmärrä miksi minun pitää ensin valvoa takianne ja sitten vielä hoitaa byrokratiat, jotta saan tuhottua elämänne, kuten te tuhoatte minun.

Kaikilla ei ole koko viikonloppua vapaata, jotta voi krapulaansa nukkua pois sunnuntaiaamuna.

T: Perheellinen opiskelija

• Perheellinen opiskelija myös

Uskon, että sulla on huonoja kokemuksia juhlivista opiskelija-naapureista, mutta älä silti yleistä ihan noin vakavasti! Itsekin perheellisenä opiskelijana ymmärrän, että vapaat "lepoviikonloput" eivät ole itsestäänselvyyksiä vaan silkkaa ylellisyyttä.

Itse olen sitä mieltä, että eivät ne riehujat ja rellestäjät ole AINA nuoria ja opiskelijoita, niinkuin usein väitetään. Ihan aikuisia ihmisiä sitä yleensä on kaikki, useim vielä vanhempia sellasia! Usein nuoret osaavat käyttäytyä fiksummin kuin vanhemmat.

Itse en ole koskaan ollut rellestäjä-nuori, mutta ikäsyrjintää kokenut muuten.

• tätirukka

Hei, muuten hyvää ja järkevää, mutta jätä paperipyyhkeet varastamatta, sillä joku ne joutuu maksamaan puolestasi.
      Olen pienyrittäjä, vaatimattomilla tuloilla elän itse. Ei ole kivaa, kun huomaan vessasta joidenkin asiakkaiden jäljiltä kadonneet wc-paperirullat ja pyyhkeet.
      Minähän siinä syön yhden sämpylän vähemmän, kun aina saa olla ostamassa lisää.

• yo-opiskelija

Säästöä ei totta totisesti ole se,että varastaa toiselta. Ei Suomessa opiskelevilla vielä,niin huonosti mene,että täytyisi ryhtyä varastamaa tai näpistämään Wessa papereita, tai mitään muutakaan.
        Eli, josnyt ajattelen esimerkiksi pienyrittäjän kertomaa, niin hän on uhrautuvaisesti heti valmis ajattelemaan,että se on hän joka maksaa. Ikävä totuus on,että kyllä me kaikki joudumme siitä maksamaan viime kädessä, jos joku, tai jotkut lipeävät yleisistä säännöistä/rikkovat lakia.
        Jos joakinen opiskelija aina Wessaan menneessään nappaisi kotiin viemiseksi wessa paperi" mukaan, niin kyllä se pian näkyisi kahvikuppien hinnassa. Ja varmaan aikaa myöten myös siinä,että kukaan ei enää haluaisi tätä palvelua tarjota, mikä ehkä saattaisi ajaa useat ihmiset kadulle ...lopettaen kahviloita ja hyviä työllistäviä yrityksiä...

• Tradeopiskelija86
        yo-opiskelija kirjoitti:

Säästöä ei totta totisesti ole se,että varastaa toiselta. Ei Suomessa opiskelevilla vielä,niin huonosti mene,että täytyisi ryhtyä varastamaa tai näpistämään Wessa papereita, tai mitään muutakaan.
        Eli, josnyt ajattelen esimerkiksi pienyrittäjän kertomaa, niin hän on uhrautuvaisesti heti valmis ajattelemaan,että se on hän joka maksaa. Ikävä totuus on,että kyllä me kaikki joudumme siitä maksamaan viime kädessä, jos joku, tai jotkut lipeävät yleisistä säännöistä/rikkovat lakia.
        Jos joakinen opiskelija aina Wessaan menneessään nappaisi kotiin viemiseksi wessa paperi" mukaan, niin kyllä se pian näkyisi kahvikuppien hinnassa. Ja varmaan aikaa myöten myös siinä,että kukaan ei enää haluaisi tätä palvelua tarjota, mikä ehkä saattaisi ajaa useat ihmiset kadulle ...lopettaen kahviloita ja hyviä työllistäviä yrityksiä...

on aika vi**umaista kun menee vessaan ja sieltä on sit kaikki paprut lopussa. Alapään voi viel pestä mut miten sit kuivaat kaikki?? Kiva se on sit mennä peppu ja kädet märkänä kirjanpidon tunnille kun kaikki muistiinpanot kastuu. Monesti oon kironnu teitä wc-paprua/käsipyyhkeitä varastelevia ja toisaalta myös niitä, jotka sit sotkee vessan edellä mainituilla. Itelläkin tulot rajottuu tällä hetkellä opintorahaan ja asumislisään (tosin alotan työt huhtikuussa ja homma on vakinaista koulun ohessa ja lomilla tehtävää elintarvikkeiden myyntiä kalatiskillä) mut ajattelen sentäs muita näissä asioissa. Hyvä antaa vähästäkin paha ei paljostakaan. Toivottavasti ne siun rahat siellä pankkitililläs nostaa siun egon arvoon arvaamattomaan!

• Tradeopiskelija86
        yo-opiskelija kirjoitti:

kommentti oli siis tarkoitettu keskustelun aloittajalle;)

• ...

Voi jessus mikä nuija. Ne mainitsemasi varasteltavat paperit on tosiaan tarkoitettu kulutukseen, mutta SIINÄ nimenomaisessa vessassa, keittiössä, telineessä jne. mistä sinä niitä nyysit. Ymmärrätkö, että se on va-ras-ta-mis-ta. Työpaikalta, koulusta tai ylipäätään mistään ei voi hyvällä omalla tunnolla viedä luvatta mitään. Ei edes vessapaperia. Jos samassa paikassa on duunissa 200 tyyppiä. Jos jokainen olisi yhtä nuija kuin sinä ja pöllisi joka kuukausi vaikkapa kympillä paperia. (Se on kallista sille, joka sen maksaa, usko pois.) Niin mietipä paljonko olisi työnantajan loppulasku vuoden kuluttua..?

Ja samaiseen asiaan liittyen - tapahtui tosielämässä: erään suuremman tavarataloketjun politiikka asiassa on selkeä. Talossa parikymmentä vuotta työskenneltyään eräs vessapaperin varastaja sai potkut kun kassista löytyi talon vessasta nyysitty rulla. Ei auttanut selittely. Se oli 'vain' vessapaperirulla. Mutta työpaikalla oli säännöt, joita noudatettiin yksioikoisesti. Koskivathan ne myös vessapaperia.

Eli mitä tästä opimme. Oma mitätön rahansäästö tuntuu todella mitättömältä siinä vaiheessa, jos siitä joutuu hankaluuksiin. Eli älä VARASTA.

• Tee kiljua

Pistä kiljupönttö huppaseen. on halpaa !

• ........
        Tee kiljua kirjoitti:

Pistä kiljupönttö huppaseen. on halpaa !

Vai tuollaisella nuukailulla säästää 'monta sataa' euroa vuodessa??! Luulisi säästävän tuhansia! Itse säästän enemmän kuin muutami satoja eikä tarvitse baarireissujakaan vältellä;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2895
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      238
      1538
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      91
      1396
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1312
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1236
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      147
      1172
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1128
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      116
      950
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      882
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      43
      763
    Aihe