Tekstiili- ja vaatetusala !

Apua

Ompelin viimeksi peruskoulussa 8-luokalla käsityötunneilla, peruskoulun jälkeen kävin 10-luokan, ja sen jälkeen pidin vielä välivuoden, eli siitä on jo reilut 3 vuotta kun olen viimeksi ommellut, kutonut, tms., enkä varmasti muista mitään enää ! Onko tämä este alalle? Eli pitääkö heti kättelyssä osata ommella, kutoa, jne. vaikkei minulla ole ollut mahdollisuutta opetella tuon peruskoulun jälkeen missään noita käsityötaitoja ?

6

1478

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alalle aikova

Ei tarvi osata, koulussa sitten opitaan kaikki alusta alkaen jos on tarvetta.

Itsekin oon hakemassa samalle alalle enkä enää muista mitään kyseisistä jutuista. Tutustumispäivänä kysäsin yhdeltä opettajalta ja hän sanoi että ei tarvi osata.

• alalle aikova

Niin no ite tarkoitinkin nyt lähinnä tuota artesaani-koulutusta, pukuompelijahan on sitten ihan eri asia. Eikös siihen koulutusohjelmaan ole ihan pääsykoekkin?

Itse oon siis hakemassa vaatetusalan artesaani-opintoihin ja sehän poikkeaa pukuompelijasta.
        En sitten tiedä kummasta keskustelun aloittaja on kiinnostunut?

• pukuompelija

ois parempi jos jotain osaa kun vaatetuspuolelle aikoo hakeutua. Ei siellä ole aikaa opettajilla kädestä pitäen opettaa, että miten ommellaan!! Voin kokemuksesta sanoa, että vaatetusala on enemmän kutsumusammatti kuin vain sellaisille jotka nyt vähän haluaa ommella. Koulussa opiskellaan muoto- ja kaavasuunnittelua, tuotesuunnittelua yms. asiakaspalvelua ja yrittäjyyttä. Ei kyllä suosittele hakeutumista alalle jos on vain "kotiompelija"!!!

• Apua

Kyllä osaan tietysti esim. ompelukonetta käyttää, ja käsin jotain perusompelutekniikoita ehkä, tosin taitavat olla ihan ruosteessa ne taidot.. ja mua siis kiinnostaa juuri se artesaani-koulutus, ei pukuompelija.

Eli koska mulla ei ole ollut mahdollisuutta oppia ompelemaan näiden vuosien aikana enempää, mahdollisuuteni päästä tekstiili- ja vaatetusalan kouluun on olematon??

• alalle aikova
        Apua kirjoitti:

Kyllä osaan tietysti esim. ompelukonetta käyttää, ja käsin jotain perusompelutekniikoita ehkä, tosin taitavat olla ihan ruosteessa ne taidot.. ja mua siis kiinnostaa juuri se artesaani-koulutus, ei pukuompelija.

Eli koska mulla ei ole ollut mahdollisuutta oppia ompelemaan näiden vuosien aikana enempää, mahdollisuuteni päästä tekstiili- ja vaatetusalan kouluun on olematon??

Teeppä sillä tavalla että kysy ihan sieltä koulusta minne aiot hakea odotetaanko siellä että osaa valmiiks joitakin juttuja? Jos sinne järjestetään pääsykoe niin sitten tietenkin on eri asia koska sitten siellä halutaan selvästi nähdä mitä osaa ja mitä ei...

Mutta siis mulla oli just ammatinvalintaneuvojan kanssa tosta puhetta, että kun hakee ammattikouluun mille tahansa linjalle, niin ei niitä juttuja tarvi todellakaan osata etukäteen, vaan ne opetetaan siellä, senhän takia sinne mennään. Tietenkin on ihan varmasti omaks eduks jos on jo taitoja kouluun mennessä, mutta ei se kyllä mikään este ole jos taidot on päässy unohtumaan tai niitä ei edes ole, jos kuitenkin on kiinnostusta oppia. Mutta lähetä vaikka sähköpostia sinne kouluun minne aiot hakea tälle linjalle, löytyy varmaan osoitteita ihan koulun sivujen kautta niin ei sitten tarvi miettiä enää... Jos saa kysyä, niin minne kouluun oot tarkemmin ottaen hakemassa?

• 705

Mie oon menos opiskelemaan modistiksi... Osaisko joku sanoa,et mitä pitää osata vai pitääkö mitään ja millanen pääsykoe on???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      28
      11508
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      58
      4086
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      118
      3271
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      172
      2582
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      111
      2335
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      206
      1875
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      324
      1190
    8. Kuvaile kaivattusi

ulkonäkö. Asiattomatkin kommentit saa laittaa. -🏚️
      Ikävä
      67
      983
    9. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      20
      937
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      65
      828
    Aihe