Olkaa tarkkana kun ostatte polttopuuta. Ainut oikea mittayksikkö on pinokuutio kun puhutaan polttopuista. Se tarkoittaa metrin korkeaa ja metrin leveää pinoa metrin halkoja (1m3). Käypä pinokuution hinta Koivusta metrin halkoina on n.30-35€,muilla hinta on alempi. Klapeina,eli n.33cm mittaisina ja enemmän halottuna hinta on: PINOKUUTIO PIENITTYNÄ,elikkä 10-15€ korkeampi riippuen siitä miten myyjä työnsä hinnoittelee. Kaikenlaiset heitto ja irtokuutiot on huijausta,niissä myydään suureksi osaksi ilmaa. Kaikkein luotettavin olisi kilohinta,koska polttopuun täytyy olla kosteudeltaan alle 25%. Jos Koivu-kuitupuun hinta metsässä pystyyn ostettuna on 11€ kuutio,ei klapeista kannata maksaa yli 50€:a. Oikeamielisyys ja rehellisyys on saatava tähänkin hommaan. Kannattaa ottaa yhteyttä metsäkeskuksiin ja siellä hankinta vastaaviin jos haluaa ostaa esim. porukalla suuria määriä kuitupuuta. Siitä kannattaa maksaa jopa hiukan enemmän kuin tehtaat maksavat metsän omistajille. Perustamalla porukan,jolla on pilkekone, säästätte ison summan polttopuissa. Näin toimien meillä on ollut jo yli kymmenen vuotta kilpailukykyinen energia tarjolla jatkuvasti,tosin kyseessä on monta isoa kuluttajaakin.
Huijarit liikkeellä!
20
4507
Vastaukset
- mulle saa tuoda
jos pystyt järkkäämään 30 eurolla pinokuution kuivattua koivuklapia kotiin tuotuna, niin mulle saa tuoda 20 pinokuutiota heti.
(toimitus paikka järvenpää)- Talkkari
Metrisen Koivu-halon Käypä hinta 30-35€,kuivaa tietysti,ja klapeina tietysti jonkinverran enemmän. En ole myyjä,vaan ostaja itsekin (140m3/v). Teemme usean tarvitsijan kanssa isot hankinnat kerralla ja hinta on vielä huomattavasti alle tuon 30€:n. Halomme puut kuivumaan itse,joten tuoreen ostossa hinta ei juuri kantohinnasta poikkea. Minulla on aivan tarpeeksi tässä hommaa lämmittää näitä kiinteistöjä,niin että halkokaupan saa hoitaa joku muu. Eikä pidä aiheuttaa katkeruutta kenessäkään se,että olemme perustaneet hankinta ringin jolloin hinta pysyy suuresta määrästä johtuen kohtuullisena. Olen kuullut että perustetaanhan niitä Hirvi-porukoitakin.
- kilogramma ja
kilohinta. Todellakin.
Jos kosteus on sama, niin edes puulajilla ei olisi suurta eroa lämpösisällössä.
Kilo koivua, kilo mäntyä samassa kosteudessa. - löytyy
Asiallista ja tärkeää asiaa!
- Raikku
No, tässä on yksi mahdollinen vastaveto. Minusta aika mukava idea, näin Pohjoisessa oltaessa.
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=545318
Niille, jotka eivät paikkaa osaa sijoitta kartalle niin kerrottakoon, että se on Oulun lähellä oleva "maalaispitäjä" josta mm käydään Oulussa töissä omilla autoilla. Halpoja taloja.- Talkkari
Tuossa on kyllä tosi hyvä idea. Näin pitäisi yhteiskunnallisten instituutioiden hoitaa asioita asukkaidensa ja veronmaksajiensa hyväksi,eikä vieraannuttaa ihmisiä luonnosta ja siellä tehtävistä askareista. Monellako muulla kunnalla olisi tuohon mahdollisuuksia?
- Vanhempi suunnittelija
Talkkari kirjoitti:
Tuossa on kyllä tosi hyvä idea. Näin pitäisi yhteiskunnallisten instituutioiden hoitaa asioita asukkaidensa ja veronmaksajiensa hyväksi,eikä vieraannuttaa ihmisiä luonnosta ja siellä tehtävistä askareista. Monellako muulla kunnalla olisi tuohon mahdollisuuksia?
Kun kylillä silmäilee ympäristöjen hoitoa, niin paljon olisi tuollaisilla sopimuksilla tilausta. Nimenomaan kuntien omat maat ovat rytöjä. Jopa keskellä taajamia on kaikenmoista pajukkoa ja lepikkoa alennustilassa. Mistä löytyy ymmärrystä, jotta kunnanpuutarhuri osoittaisi raivauskohteita polttopuun keräämiseksi. Ilmaista työvoimaa olisi. Voi olla kyllä niin, että ne joilla oikeasti olisi aikaa kerätä saavat kunnan puita pihaan tai kellariin kannettuna.
- huijausta?
ja vielä kun jostain tähän hintaan saisi, niin mikä ettei!
Kaikilla pientaloasujilla tuskin on intressejä tai aikaa perustaa porukoita hankkimaan halvempaa polttopuuta.
Monet alan yritykset läpi soitelleena voi vain tulla siihen tulokseen, että kaikki huijaavat.- tammikaari
Vaan ne tekee businesta, jotta urbanisoitunut torppari saa oman puukasansa pihalle tuotuna.
- Talkkari
Toisen puolesta juuri tuota Koivu-kuitupuuta, elikkä propsia, Metsänhoitoyhdistyksen teknikolta. Minulle kerrottiin että kyseistä lajia saa ostettua pien eriä (alle 100m3) hintaan 21,75€ kiintokuutio (1km3=1,4 pinokuutiota (pm3)),kolme metrisenä tavarana tien varressa. Jos on paikka missä kuivatella puita niin tuo halvemmalla niitä ei saa mistään. En halua moittia kenenkään elämän tapaa,mutta minulle riittää liikunnaksi tuo halkojen kanssa pelaaminen. Joku toinen hikoilee mieluummin jossain muualla.
- metsien mies
Talkkari kirjoitti:
Toisen puolesta juuri tuota Koivu-kuitupuuta, elikkä propsia, Metsänhoitoyhdistyksen teknikolta. Minulle kerrottiin että kyseistä lajia saa ostettua pien eriä (alle 100m3) hintaan 21,75€ kiintokuutio (1km3=1,4 pinokuutiota (pm3)),kolme metrisenä tavarana tien varressa. Jos on paikka missä kuivatella puita niin tuo halvemmalla niitä ei saa mistään. En halua moittia kenenkään elämän tapaa,mutta minulle riittää liikunnaksi tuo halkojen kanssa pelaaminen. Joku toinen hikoilee mieluummin jossain muualla.
Yksi kiintokuutiometri ei ole yksiselitteisesti 1,4pm.Kolmimetrisellä kuitupuulla se on keskimäärin 1,7pm,pöllin koosta ja suoruudesta riippuen.
- Talkkari
metsien mies kirjoitti:
Yksi kiintokuutiometri ei ole yksiselitteisesti 1,4pm.Kolmimetrisellä kuitupuulla se on keskimäärin 1,7pm,pöllin koosta ja suoruudesta riippuen.
No tuo mun kerroin oli vissiin lähinnä havukuitupuun kerroin,mutta en ainakaan vetäny yläkanttiin.:-)
- jos ...
metsien mies kirjoitti:
Jos myyjä kertoo, että
Pinomotti on n. 0,6-0,7 kiintokuutiota
Klapimotti on n. 0,55 kiintokuutiota
Heittomotti on n. 0,4 kiintokuutiota
(Numerot muistinvaraisia, joku instanssi on kyllä asian mitannutkin)
Ja kertoo samalla, mitä mikin on. Klapeja, siis pesään mahtuvia pienittyjä puita, kukaan ei taida toimittaa pinoissa. Niissä heittomotti on järkevä tapa, ei tarvitse pinota.
Halvalla voisi saada pilkekoneella tehtyä märkää ja roskaista sekaklapia (siis paremmat koivut eroteltu pois) täysin kuorma-autolavoin pihaan kipattuna. Siis jos sitä joku ostais ja joku myisi.
Ja toinen vaihtoehto on kuitupuu märkänä tienvarressa. Mäntyäkin voisi olla tarjolla vielä koivua selvästi halvemmalla.
Toisaalta halpaa tavaraa ei moni vaivaudu myymään kovin pieniä eriä. - heppu
Talkkari kirjoitti:
Tuohon maksat vielä alvin 22% ja jonkun muun pikku veron päälle, jolloin kiinto maksaakin jo lähelle 30€. Ostin tuossa vuosi sitten MHY:ltä... Kyllä kiintokuutiosta tulee melkein 2 pinomottia käytännössä ja oikein ilmavasti viskelemällä neljäkin heittomottia. Koivurankaa sai tuolloin 12€ plus verot. Rankakauppaa suosittelisin tekemään jos halvalla haluaisi päästä.
- Anonyymi
heppu kirjoitti:
Tuohon maksat vielä alvin 22% ja jonkun muun pikku veron päälle, jolloin kiinto maksaakin jo lähelle 30€. Ostin tuossa vuosi sitten MHY:ltä... Kyllä kiintokuutiosta tulee melkein 2 pinomottia käytännössä ja oikein ilmavasti viskelemällä neljäkin heittomottia. Koivurankaa sai tuolloin 12€ plus verot. Rankakauppaa suosittelisin tekemään jos halvalla haluaisi päästä.
Kiintokuutio on 1,5 pinomottia.
- Anonyymi
Olen törmännyt toistuvasti samaan ongelmaan ostaessa polttopuuta oulun alueella. kokeneet herrat myyvät ilmoituksella pino m, esim 0.8 m pitkää tavaraa. kun myöhemmin soittaa, ovat huolissaan maineestaan(mutta ei kehtaa hyvityshalkoja lähteä hakemaan)
sama ilmoitus toistuu kuitenkin taas...?- Anonyymi
Osta brikettiä tulee samanhintaiseksi ja on kuivaa
- Anonyymi
kannattavin on polttopuuntekoyhdistys ....
- Anonyymi
Pinotaas taas
https://m.youtube.com/watch?v=4CdmUC3pQbY
Bluetrain - Anonyymi
Poltan metrin halkoja. Kuusi halkeaa nätimmin suoraan kerralla neljään osaan. Oksaiset vanhat isot koivut ovat keljuimpia metrisiä halkoja tehdä. Siksi en huoli koivuja lainkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006374
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303813törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283190Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46969Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42869