onko vai ei?

???

en tiiä onko mulla anoreksiaa... oon 12v. ja oon 165/42 mut tunnen itseni lihavaksi reisistä, käsistä mahasta vähän... syön kerran päiväs ruuan, koska ei oo nälkä ja ruuan jälkeen alkaa oksettaa ja tulee huono omatunto... pelkään keväällä tulevaa terkkaritarkastusta en tiiä miks... en tiiä oonko eristäytynyt kun en ole nykyään koskaan koulun jälkeen kaverin kaa jne. ja oon alkanu liikkuu enemmän... joskus oon ruuan jälkeen koittanut oksentaa mut ei tuu koskaan mitään... mitä mun pitäis tehä? itsetuntokin on ihan maassa.... oon monesti miettiny et menisin terkkarille puhuu mut sit en uskalla ja sit tulee semmonen olo et mul ei ois mitään ongelmaa...

5

790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enkeli

Kyllä tuo kuulostaa epänormaalilta tuo sun suhtautuminen ruokaan ja kehoosi.Ja se,että olet yrittänyt oksentaa on tosi vakavaa.Kenties sulle on tosiaan kehittymässä syömishäiriö ja nyt on tärkeetä,että haet apua.Mä sairastuin sun iässäsi ja siitä on nyt 13 vuotta.Olen edelleen sairas ja jos joku olisi mua auttanut silloin 11-12 vuotiaana olisin kenties terve enkä kärsisi osteoporoosista tai sydänviasta nyt.
      Eli mene puhumaan terkkarille,sun asia on ihan riittävän vakava.

• kenn

Oon kyllä ihan samaa mieltä tuon enkelin kanssa. Vaikka tuossa iässä alkaa kiinnittää ehkä enemmän huomiota kroppaan niin ei tahallinen oksentamis yritykset, niukka ruokavalio, huono omatunto syömisen jälkeen ole normaalia. Eli kyllä sun hei ihan oikeesti kannattaisi mennä sinne terkkarin juttusille eikä se ihan varmana vähättele sun ongelmaasi, koska kyseessähän on aika vakava sairaus. Sulla se näyttäisi olevan aluillaan, eli nyt jos koskaan on parasta mennä sinne juttusille ku tällä hetkellä sulla on vielä hyvät mahdollisuudet parantua.
        Toivottavasti oli jotain apua. :)

• ekan viestin kirjottaja
        kenn kirjoitti:

Oon kyllä ihan samaa mieltä tuon enkelin kanssa. Vaikka tuossa iässä alkaa kiinnittää ehkä enemmän huomiota kroppaan niin ei tahallinen oksentamis yritykset, niukka ruokavalio, huono omatunto syömisen jälkeen ole normaalia. Eli kyllä sun hei ihan oikeesti kannattaisi mennä sinne terkkarin juttusille eikä se ihan varmana vähättele sun ongelmaasi, koska kyseessähän on aika vakava sairaus. Sulla se näyttäisi olevan aluillaan, eli nyt jos koskaan on parasta mennä sinne juttusille ku tällä hetkellä sulla on vielä hyvät mahdollisuudet parantua.
        Toivottavasti oli jotain apua. :)

Joo täytyy kai sit mennä toivottavasti pystyn... Tai en menekkään kun kerron sen terveystarkastuksessa se on keväällä... Mut se on mulle vaikeaa just se puhuminen siitä kun oon meinannu kertoo kaverille niin sit en oo kertonukkaan...

• kannattaa
        ekan viestin kirjottaja kirjoitti:

Joo täytyy kai sit mennä toivottavasti pystyn... Tai en menekkään kun kerron sen terveystarkastuksessa se on keväällä... Mut se on mulle vaikeaa just se puhuminen siitä kun oon meinannu kertoo kaverille niin sit en oo kertonukkaan...

Sun ihan oikeesti kannattais mennä nyt! Toi kyllä kuulostaa siltä että sulle ois kehittymässä syömishäiriö! Jos sun tulevaisuudella on sulle välii niin mee heti huomenna. Mitä aikasemmin hoidetaan sitä paremmat mahdollisuudet on parantua! Tsemppiä!

• äiti-kertaa-kolme
        ekan viestin kirjottaja kirjoitti:

Mene heti puhumaan kouluterveydenhoitajalle. Hän tuntee tämän sairauden kulun, ja osaa auttaa, sillä anoreksia on nykyään niin yleinen sairaus.
        Hänellä on myös vaitiolovelvollisuus. Tietysti vanhemmille tulee ilmoittaa, jos alaikäisellä on ongelmia.

Voin kokemuksella sanoa tyttäreni sairautta seurattuani, että paino voi alkaa laskea yhtäkkiä todella rajusti, kun kaikki energia menee elintoimintojen ylläpitämiseen, siis siihen, että sydän ja muut elämää ylläpitävät elimet jaksavat toimia. Paino saattaa laskea kilon per viikko, elimistö kuivuu, pulssi hidastuu... Sitten onkin jo kiire sairaalaan!

Mitä aikaisemmin saat apua, sitä helpompi sairaudesta on parantua! Älä odota!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3672
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      28
      3232
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2878
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2720
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1699
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      22
      1518
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    Aihe