huh huh!!

huh huh!!

Ne puurot ja vellit..

Minä vl, uskon ja elän näin: Ei ole asioita jotka olisivat KIELLETTYJÄ. Olen vapaa tekemään VALINTANI itse ja vain itse. Mutta en halua hukata elämäni kalleinta aarretta, uskon lahjaa siis. Siksi haluan välttää SYNTIIN joutumisen.

SYNTI ei ole alkoholi, hiusten värjäys, meikkaus, televisio, korvakorut jne.. Koska RAKASTAN tämän 'hävitetyn kaupungin' tai 'hakomajan' asuvaisia, enkä halua olla rikkomassa yhteistä, keskinäistä RAKKAUTTA, siksi haluan välttää em. asioita.

Enkä myöskään haluaisi PAHENTAA muita käytökselläni, enkä halua KIINNITTÄÄ SYDÄNTÄNI asioihin, jotka olisivat VIETTELEMÄSSÄ minua pois Jumalan Valtakunnasta (joka ei ole R.Y.).

Yksin USKOSTA, yksin ARMOSTA, yksin KRISTUKSEN ANSION tähden minutkin on pelastettu. En pelastu sillä, etten laita korvakoruja, värjää hiuksia, katso telkkaria, tai jättäisi jotakin tekemättä.

Jos jollakulla on korvikset, meikit tai värjätyt hiukset, en todellakaan voi ajatella että hän ei voisi olla armosta uskovainen ja pelastettu. Ne ei paljoa paina tuomiopäivänä. SYDÄMEN TILA ratkaisi kelpasitko TAIVAASEEN.

Näin kävi mm. ristin ryövärille. USKO PELASTI. Toivottavasti myös SINUT.

44

3593

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O.Velin

...itselleen parhaiten sopivan.

• tuntuu...

Että rikot keskinäistä rakkautta ja pahennat lähinmäisesi jos teet näitä asioita joita luettelet? Käytät alkoholia kohtuullisesti, sävytät hiuksesi, meikkaat kevyesti, katsot televisiosta asiallisia ohjelmia, käytät koruja korvissa jne.

"SYNTI ei ole alkoholi, hiusten värjäys, meikkaus, televisio, korvakorut jne.. Koska RAKASTAN tämän 'hävitetyn kaupungin' tai 'hakomajan' asuvaisia, enkä halua olla rikkomassa yhteistä, keskinäistä RAKKAUTTA, siksi haluan välttää em. asioita."

Miksi lähinmäinen näistä pahentuisi ja se rikkoisi keskinäistä rakkautta? Eiväthän ne ole syntiä tai vääriätekoja niinkuin toteatkin.

• huh huh!!

.. juuri tämän vuoksi, etten rikkoisi RAKKAUTTA josta meidät Hänen opetuslapsikseen tunnetaan. Olen vapaa.

• rikkoisi
        huh huh!! kirjoitti:

.. juuri tämän vuoksi, etten rikkoisi RAKKAUTTA josta meidät Hänen opetuslapsikseen tunnetaan. Olen vapaa.

yhtenäistä rakkautta jos ei noudattaisi niitä seurakunnan neuvoja jotka on tarkoitettu kaikille vl-ihmisille noudatettaviski?

Nuo luettelemasi asiathan ovat sellaisia mistä tunnistaa vl-liikkeeseen luuluvat ja ovat vl-liikkeen omia neuvoja. Ei noista asioista tunnista ketään Jeesuksen opetuslapsiksi, eiväthän ne asiat ole syntiä eivätkä vääriätekoja.

• huh huh!!
        rikkoisi kirjoitti:

yhtenäistä rakkautta jos ei noudattaisi niitä seurakunnan neuvoja jotka on tarkoitettu kaikille vl-ihmisille noudatettaviski?

Nuo luettelemasi asiathan ovat sellaisia mistä tunnistaa vl-liikkeeseen luuluvat ja ovat vl-liikkeen omia neuvoja. Ei noista asioista tunnista ketään Jeesuksen opetuslapsiksi, eiväthän ne asiat ole syntiä eivätkä vääriätekoja.

siinä on se asia, joista opetuslapset tunnetaan. Neuvot (ei säännöt), jotka ovat Jumalan Valtakunnassa koeteltuja, aiheuttavat tämänkaltaista konservatiivisuutta.

Epäilemättä tilanne muovautuu kaiken aikaa, tästä näemme ettei ihmisten neuvot vie pitkälle. Ainoastaan muuttumaton Jumalan Sana opettaa oikein. Mm. Paavalin kirjeet ovat terveellistä luettavaa kaikille.

Kaikki teot, joilla pyritään kelpaamaan Jumalalle ovat kuin saastainen vaate Hänen edessään. Se on omavanhurskautta. Se on synti, siinä missä muutkin.

'Sitä hyvää mitä minä haluan tehdä, en tee, ja sitä pahaa, mitä en halua tehdä, teen. En kuitenkaan minä, vaan synti joka minussa asuu, kuka pelastaisi minut tästä kuoleman ruumiista' kysyi Paavali. Samoin voin sanoa, kuinka voisin tuoda Jumalalle mitään hyvää.

Voin vain luottaa Kristuksen sovitustyöhön.

• nämä...
        huh huh!! kirjoitti:

siinä on se asia, joista opetuslapset tunnetaan. Neuvot (ei säännöt), jotka ovat Jumalan Valtakunnassa koeteltuja, aiheuttavat tämänkaltaista konservatiivisuutta.

Epäilemättä tilanne muovautuu kaiken aikaa, tästä näemme ettei ihmisten neuvot vie pitkälle. Ainoastaan muuttumaton Jumalan Sana opettaa oikein. Mm. Paavalin kirjeet ovat terveellistä luettavaa kaikille.

Kaikki teot, joilla pyritään kelpaamaan Jumalalle ovat kuin saastainen vaate Hänen edessään. Se on omavanhurskautta. Se on synti, siinä missä muutkin.

'Sitä hyvää mitä minä haluan tehdä, en tee, ja sitä pahaa, mitä en halua tehdä, teen. En kuitenkaan minä, vaan synti joka minussa asuu, kuka pelastaisi minut tästä kuoleman ruumiista' kysyi Paavali. Samoin voin sanoa, kuinka voisin tuoda Jumalalle mitään hyvää.

Voin vain luottaa Kristuksen sovitustyöhön.

Vl-liikkeen omat neuvot aja ihmisen juuri tähän mistä kirjoitat?

"Kaikki teot, joilla pyritään kelpaamaan Jumalalle ovat kuin saastainen vaate Hänen edessään. Se on omavanhurskautta. Se on synti, siinä missä muutkin."

Vl-liike on asettanut uskomisen ehdoksi neuvoja joita vl-ihmisten olisi hyvä noudattaa. He koittavat parhaansa mukaan niitä vältellä jotta olisivat mieliksi muille ja uskontilaa ei alettaisi veljien ja sisarten taholta epäilemään. Koittavat omilla teoillaan välttää syntiin joutumisen, että olisivat Jumalalle kelpaavia. Koittavat myös välttää niitä tekoja etteivät pahentaisi lähinmäisiä, vaikka lähinmäisellä ei olisi edes oikeus pahentua noista asioista koska ne eivät ole vääryyttä lähinmäistä kohtaan.

Tämäkin sinun hyvä tietää...

"Neuvot (ei säännöt), jotka ovat Jumalan Valtakunnassa koeteltuja, aiheuttavat
        tämänkaltaista konservatiivisuutta."

Luettelemasi neuvot ovat vl-herätysliikkeen neuvoja omilleen, ei suinkaan Jumalan Valtakunnan neuvoja.

• huh huh!!
        nämä... kirjoitti:

Vl-liikkeen omat neuvot aja ihmisen juuri tähän mistä kirjoitat?

"Kaikki teot, joilla pyritään kelpaamaan Jumalalle ovat kuin saastainen vaate Hänen edessään. Se on omavanhurskautta. Se on synti, siinä missä muutkin."

Vl-liike on asettanut uskomisen ehdoksi neuvoja joita vl-ihmisten olisi hyvä noudattaa. He koittavat parhaansa mukaan niitä vältellä jotta olisivat mieliksi muille ja uskontilaa ei alettaisi veljien ja sisarten taholta epäilemään. Koittavat omilla teoillaan välttää syntiin joutumisen, että olisivat Jumalalle kelpaavia. Koittavat myös välttää niitä tekoja etteivät pahentaisi lähinmäisiä, vaikka lähinmäisellä ei olisi edes oikeus pahentua noista asioista koska ne eivät ole vääryyttä lähinmäistä kohtaan.

Tämäkin sinun hyvä tietää...

"Neuvot (ei säännöt), jotka ovat Jumalan Valtakunnassa koeteltuja, aiheuttavat
        tämänkaltaista konservatiivisuutta."

Luettelemasi neuvot ovat vl-herätysliikkeen neuvoja omilleen, ei suinkaan Jumalan Valtakunnan neuvoja.

vaikkapa vl-radioseuroja, joita tulee säännöllisesti ympäri Suomen et kuule yhdessäkään saarnassa ehtoja.

JOKAINEN, joka haluaa ottaa vastaan evankeliumin saa sen. Ilman ehtoja. 'Lahjaksi te olette saaneet, lahjaksi antakaa'.

Maaperästä riippuen kylvötyö kantaa hedelmää, Jeesuksen tunnetun vertauksen mukaisesti. Tämä vertaus kannattaisi palauttaa mieliin. Jeesus tietää tänäänkin ihmisten sydänten maaperät.

• vl-seurojen
        huh huh!! kirjoitti:

vaikkapa vl-radioseuroja, joita tulee säännöllisesti ympäri Suomen et kuule yhdessäkään saarnassa ehtoja.

JOKAINEN, joka haluaa ottaa vastaan evankeliumin saa sen. Ilman ehtoja. 'Lahjaksi te olette saaneet, lahjaksi antakaa'.

Maaperästä riippuen kylvötyö kantaa hedelmää, Jeesuksen tunnetun vertauksen mukaisesti. Tämä vertaus kannattaisi palauttaa mieliin. Jeesus tietää tänäänkin ihmisten sydänten maaperät.

lisäksi vl-liike on tehnyt omilleen oman lehden mistä voi aina päivittää ne tiedot mitkä ovat vl-uskovaiselle pahasta, päivämiestä olisi hyvä jokaisen vl-uskovaisen lukea. Varmasti myös veljet ja sisaret rakkaudella neuvovat mitkä asiat eivät ole uskovaiselle hyväksi jos ulkopuolinen vl-liikkeeseen liittyisi kuunneltuaan vl-seuroja.

• Webber

Minulla ei ole televisiota koska se on kielletty vanhoillislestadiolaisilta. 70-luvulla kitkettiin television käyttäjät pois liikkeestä.

• huh huh!!

ei myöskään pelasta. Pitäisi olla sydämen usko. Joskaan tv:n omistaminen ei rakenna yhteistä rakkautta, ainakaan näinä aikoina. Siksi en omista telkkaria. Enkä haluaisi sitä muutenkaan, juuttuisin siihen kiinni, ja sydämeni saattaisi siihen kiintyä liikaa.

• Webber
        huh huh!! kirjoitti:

ei myöskään pelasta. Pitäisi olla sydämen usko. Joskaan tv:n omistaminen ei rakenna yhteistä rakkautta, ainakaan näinä aikoina. Siksi en omista telkkaria. Enkä haluaisi sitä muutenkaan, juuttuisin siihen kiinni, ja sydämeni saattaisi siihen kiintyä liikaa.

Vl sääntöjen mukaan television omistaminen johtaa helvettiin. Minä en jäisi koukkuun televisioon niinkuin ei kukaan tuntemani ihminen ole jäänyt. Internettikään ei rakenna yhteistä rakkautta. Ilmankin pärjää. Siihen voi jäädä koukkuun. Se sisältää rivoa ohjelmaa.

• lyysi

"..haluan vältää syntii joutumista"
      Kuka synnin oikein määrittää? Miten rakkaus rikkoontuu, jos käytän korvakoruja tai meikkaan? En usko, että keskinäinen rakkaus vahvistuu, jos vältän esim. hiusten värjäystä. Miten ihmeessä korvakorut sitten rikkovat yhteinäistä rakkautta? Tai miten nämä "synnit" meitä viettelee pois Jumalan valtakunnasta?

Sanot myös "Yksin USKOSTA, yksin ARMOSTA, yksin KRISTUKSEN ANSION tähden minutkin on pelastettu", mihin siis tarvitsemme yhteisöä? Eikö tämä kerro siitä, että me voimme pelastua ilman vlyhteisöön kuulumista? Myös ulkopuolella on pelastus:)

• huh huh!!

Jäsenyys ei ketään pelasta. Minun Jumalan Valtakuntani löytyy sieltä, parjattujen vl:ien keskeltä. Sieltä saan uskolleni vahvistusta ja syntien anteeksiantamuksen.

• törmätä...
        huh huh!! kirjoitti:

Jäsenyys ei ketään pelasta. Minun Jumalan Valtakuntani löytyy sieltä, parjattujen vl:ien keskeltä. Sieltä saan uskolleni vahvistusta ja syntien anteeksiantamuksen.

Siihen syytökseen että vl-uskovaisia parjataan ja pilkataan.

Kerro hyvä ihminen miten sinua parjataan ja koet olevasi uskosi vuoksi parjattu, niin asioista osaisi keskustella paremmin ja yrittää välttää loukkaamista koska ei ole ensinnäkään tarkoitus parjata ja pilkata kenenkään uskoa. Miten sinua uskosi vuoksi on parjattu?

• Ukko
        huh huh!! kirjoitti:

sinua parjataan?

• lyysi
        törmätä... kirjoitti:

Kerro hyvä ihminen miten sinua parjataan ja koet olevasi uskosi vuoksi parjattu, niin asioista osaisi keskustella paremmin ja yrittää välttää loukkaamista koska ei ole ensinnäkään tarkoitus parjata ja pilkata kenenkään uskoa. Miten sinua uskosi vuoksi on parjattu?

Tavallaan myös ei vanhoilliset ovat parjattuja, koska yhteisön jäsenet katsovat, että SRK:n ulkopuolella ei ole yhtään pelastusta? Ei-vanhoillista siis parjataan vanhoillisten puolelta epäämällä pelastus.

• sepeteus

Kyllä me tarvitsemme yhteisöjä, sillä emme voi elää irrallisina alkuasukkaina, joilla ei ole mitään järjestäytynyttä yhteisöä, tai onhan heilläkin jonkinlainen.

Ensimmäinen yhteisö on perhe ja oma koti.
        Jokaisella pitää olla oma koti, omat vaatteet, oma auto, oma työpaikka. Sitten se ketju suurenee. Suurempi yhteisö on kunta, valtio, Euroopan yhtisö, nato, kansainväinen atomienergiajärjestö, jne.
        Myös hengellinen elämä tarvitsee omat yhteisönsä, kuten seurakunnan, kirkot, hiippakunnat, rauhanyhdistyksen.
        Moni sanoo Melperin tavoin, ettei tarvitse olla mitään uskonnollista yhteisöä, vaan voi harjoittaa uskontoa yksikseen ja omassa rauhassaan.
        Sekin on toki mahdollista, mutta harvoin ihminen viihtyy ihan yksinään, vaan hän tarvitsee yhteisen lauman.Erakkonakin on toki mukavaa välillä elää ja antaa muiden touhuta mielin määrin erilaisissa yhteisöissä.
        Jeesuksella ei ollut järjestäytynyttä seurakuntaorganisaatiota, vaan hän toimi melko irrallisesti yrittäen kuitenkin olla sujut kaikkien kanssa.
        Siltikään Jeesus ei onnistunut pyrkimyksissään elää sovussa kaikkien kanssa, vaan hän sai Juutalaisten ja roomalaisten vihat niskoilleen.

Ekumenia pyrkii siihen, että kaikki uskonnot olisivat yhtä ja veljeilisivät keskenään.
        Vanhoillislestadiolaisuus haluaa olla itsenäinen, joskin luterialisen kirkon kanssa veljeilevä uskonto, mutta kaikkien muiden kanssa pysyy visusti erillään.
        Säännöt ja määräykset koskevat niin maallisia, kuin myös hengellisiä organisaatioita, joten on turha puhua, ettei sääntöjä ole.
        Jumalallahan on selvät säännöt, jotka hän antoi siinain vuorella Mooseksen kautta meille.
        Mitä kymmenent käskyt pitää sisällään?
        Kun niitä lähemmin tarkastelee, niistä voi poimia tärkeimmät tai jättää ottamatta. Niissä on samoja käskyjä kuin maallisissakin laeissa.
        Esim. tupakka voi muodostua epäjumalaksi, samoinkuin raha, kunnianhimo, ylpeys, korskeus.
        Kun elää kokonaan Jumalan tahdon mukaan, ei tarvitse mitää epäjumalia palvoa.
        Tupakanhimo on aivan selvä eräs kymmenien käskyjen laeista, joissa sanotaan:"Älä himoitse!"
        Himoita voi muutakin kuin vain toisen aviopuolisoa, riippuen siitä, miten tuon käskyn kohdan haluaa tulkita.

• huh huh!!
        törmätä... kirjoitti:

Luo pikainen silmäys tämän palstan sisältöön, niin näet mitä tarkoitan. Lisäksi nuorena koin senkaltaista henkistä ja fyysistä väkivaltaa uskoni tähden, etten soisi sitä kenellekään.

• huh huh!!
        törmätä... kirjoitti:

viestini piti tulla tähän. Lisäyksenä voin myös sanoa, että nykyään saan enemmän asiallista, kunnoittavaa kohtelua kuin parjaamista. Tätä ei sovi unohtaa. Kiitos niistä.

• lyysi
        huh huh!! kirjoitti:

Luo pikainen silmäys tämän palstan sisältöön, niin näet mitä tarkoitan. Lisäksi nuorena koin senkaltaista henkistä ja fyysistä väkivaltaa uskoni tähden, etten soisi sitä kenellekään.

Minäkin olen kokenut henkistä väkivaltaa ainakin koulukiusaamisen muodossa. Valitettavasti koin aika pahaa joukkokiusaamista ulkonäköni takia. Suurin osa näistä kiusaajista oli vanhoillislestadiolaisista perheistä tulevia jälkeläisiä. Vain yksi heistä on pyytänyt anteeksi, serkultani jota myös kiusattiin ei yksikään. Vahvalla oman paremmuuden korostamisella voi olla myös muita yksilöitä vahingoittavia piirteitä. En kuulunut heidän joukkoonsa, olin ulkopuolinen, jota haukuttiin ja joskus jopa hakattiin. Enkö uskonut oikein? Olisiko joukkokiusaamista tapahtunut, jos olisin ollut yksi heistä?

• palstalla
        huh huh!! kirjoitti:

arvostelu pääsääntöisesti kohdistuu vl-oppiin. Sitä ei kannata ottaa henkilökohtaisena parjauksena, eikä varsinkaan ajatella että se kohdistuisi oman sydämenuskon arvioimiseen.

Yleensä parjausta saa kuulla ei-vl uskovaiset vl-uskovaisten taholta, että he ovat epäuskoisia kun eivät kuulu vl-liikkeeseen. Näissä arvosteluissa se kohdistuu yleensä aina ihmisen henkilökohtaiseen uskoon, vl-opin arvostelu taas siihen mitä opetaan ihmisille ei kenenkään uskontilaan.

• huh huh!!
        lyysi kirjoitti:

Minäkin olen kokenut henkistä väkivaltaa ainakin koulukiusaamisen muodossa. Valitettavasti koin aika pahaa joukkokiusaamista ulkonäköni takia. Suurin osa näistä kiusaajista oli vanhoillislestadiolaisista perheistä tulevia jälkeläisiä. Vain yksi heistä on pyytänyt anteeksi, serkultani jota myös kiusattiin ei yksikään. Vahvalla oman paremmuuden korostamisella voi olla myös muita yksilöitä vahingoittavia piirteitä. En kuulunut heidän joukkoonsa, olin ulkopuolinen, jota haukuttiin ja joskus jopa hakattiin. Enkö uskonut oikein? Olisiko joukkokiusaamista tapahtunut, jos olisin ollut yksi heistä?

Tiedän tarkalleen miltä sinusta tuntuu. Voin vain kehottaa sinua antamaan anteeksi kiusaajillesi, samoin kuin itse olen yrittänyt tehdä, (vaikeaa se on).

Kaikki väkivalta, henkinen tai fyysinen, on syntiä. Kenen tahansa tekemänä. Se pitäisi korjata.

• myös vl

SYNTI ei ole alkoholi, hiusten värjäys, meikkaus, televisio, korvakorut jne.. Koska RAKASTAN tämän 'hävitetyn kaupungin' tai 'hakomajan' asuvaisia, enkä halua olla rikkomassa yhteistä, keskinäistä RAKKAUTTA, siksi haluan minäkin välttää em. asioita,

.....mutta ei se mikään PAKKO AINA OLE koska ne ei todellakaan ole mitään SYNTIÄ!!

Joten esim viinimaissa matkustelun lomassa voin IHAN HYVIN nauttia lasillisen. Joten voin ihan hyvin katsoa joskus haluamani elokuvan. Joten voin ihan hyvin hiukkasen ehostaa harmaata naamaani.

JNE JNE JNE kunhan en vain riko yhteistä rakkautta - eli en tee näitä ehdoin tahdoin ainakaan ns tiukkapipoisten seurassa.

SÄÄNTÖJÄHÄN KUN EI OLE!

• huh huh!!

opetuksen mukaan, silloin et tee syntiä. Evankeliumilla hoidettu omatunto kyllä opastaa ihmisen perille. Lakihenkisyys taas tahtoo pakottaa ihmisen tekojen tielle. Se vasta synti on.

• EIVÄT OLE
        huh huh!! kirjoitti:

opetuksen mukaan, silloin et tee syntiä. Evankeliumilla hoidettu omatunto kyllä opastaa ihmisen perille. Lakihenkisyys taas tahtoo pakottaa ihmisen tekojen tielle. Se vasta synti on.

SYNTIÄ.

Lasi viiniä ei ole syntiä kunhan et loukkaa sillä tiukkapipoisen tunteita. Loukkaaminen on syntiä.

Ja niinhän ei käy kun ko kaveri on muutaman tuhannen kilometrin päässä.

• pohdiskelija

Onkohan kenelläkään muulla samaa heikkoutta kuin minulla: katson naishenkilön tavatessani, onko hänellä korviksia. Jos ei, mietin olisikohan kenties meikäläisiä. Jos on, ajattelen että ei ole meikäläisiä.

Itse aina kauhistun tuota tapaani tehdä huomioita, mutta silti sorrun siihen aina uudelleen. Se on jotenkin sisäänrakennettu ominaisuus minussa.

Katson korviksia tai niiden puuttumista vaikka olen periaatteessa sitä mieltä, että ne eivät ole uskomisen asioita. Heikkoutensa kullakin, tämä siis eräs minun heikkouksistani.

• nilli

Minullapa asia on täysin päinvastoin. Minä katselen vl:n meikkauksia,korvakoruja jne.

Olen tehnyt havainnon,että etelässä "suvaitsevaisuutta" ns. kiellettyihin asioihin on huomattavasti enemmän kuin pohjoisessa.

• tuo ainainen

VALINNOISTA jauhaminen. "Jumala armossaan antaa ihmisille vapauden valita." Kuitenkin toisinajattelijoita rangaistaan pahimmalla mahdollisella tavalla. Puhtainta kiristystä se on, eikä mitään valintaa.

• huh huh!!

Kovia sanoja. Millä te mittaatte, sillä teitä mitataan.

• ...................

Totta turiset. Tällä palstalla tuollainen puhe menee kuitenkin kuin kuuroille korville. Ei sitä voi "uskosta osaton" ymmärtää. Suurin osa ei edes HALUA ymmärtää.

• Tavallinen tallaaja

Valtaosa ihmisistä ei todellakaan halua ymmärtää eikä ottaa omalle kohdalleen niitä hengellisiä harhaoppeja, joita vl-herätysliike opettaa eikä alistua sen mielettömän ja täysin järjen vastaisen sääntötaakan alle, jolla ei ole mitään tekemistä uskomisen kanssa.

Vain vl-perheeseen syntyvälle henkilölle osuu se lottovoitto, että on pakko olla ensimmäisessä kappaleessa mainittujen vaikutuspiirissä.

• ...................
        Tavallinen tallaaja kirjoitti:

Valtaosa ihmisistä ei todellakaan halua ymmärtää eikä ottaa omalle kohdalleen niitä hengellisiä harhaoppeja, joita vl-herätysliike opettaa eikä alistua sen mielettömän ja täysin järjen vastaisen sääntötaakan alle, jolla ei ole mitään tekemistä uskomisen kanssa.

Vain vl-perheeseen syntyvälle henkilölle osuu se lottovoitto, että on pakko olla ensimmäisessä kappaleessa mainittujen vaikutuspiirissä.

Puhut "järjen vastaisuudesta". Tämä on juuri se ongelma, miksi et edes voi ymmärtää toisella tavalla ajattelevia. Usko ei ole järjen asia.

Sanopa muuten yksikin "hengellinen harhaoppi", jota vl-liike opettaa?

• Tavallinen tallaaja
        ................... kirjoitti:

Puhut "järjen vastaisuudesta". Tämä on juuri se ongelma, miksi et edes voi ymmärtää toisella tavalla ajattelevia. Usko ei ole järjen asia.

"Puhut "järjen vastaisuudesta". Tämä on juuri se ongelma, miksi et edes voi ymmärtää toisella tavalla ajattelevia. Usko ei ole järjen asia."

vastauksesi. Tuo on niin tyypillinen vl-vastaus ja sitä käytetään aivan väärin.

Tuon lausahduksen todellinen sisältö on se, että meidän pitää uskoa "lapsen lailla". Meidän pitää olla uskossamme aitoja ja vilpittömiä eikä koko ajan jotain uskoamme vastaan järkeileviä ja vikoilevia "epäileviä Tuomaita".

Mutta Jumala ei ole tarkoittanut meitä tyhmiksi.

• Niemonen

Yksi esimerkki hengellisestä harhaopista on, että seurakunta on erehtymätön.

• ...................

"Puhut "järjen vastaisuudesta". Tämä on juuri se ongelma, miksi et edes voi ymmärtää toisella tavalla ajattelevia. Usko ei ole järjen asia."

vastauksesi. Tuo on niin tyypillinen vl-vastaus ja sitä käytetään aivan väärin.

Tuon lausahduksen todellinen sisältö on se, että meidän pitää uskoa "lapsen lailla". Meidän pitää olla uskossamme aitoja ja vilpittömiä eikä koko ajan jotain uskoamme vastaan järkeileviä ja vikoilevia "epäileviä Tuomaita".

Mutta Jumala ei ole tarkoittanut meitä tyhmiksi.

Ei uskon vastakohta ole järki. Uskon vastakohta on epäusko. Kyllä toki tiedän tuon "lausahduksen todellisen sisällön", sitä minä sillä itsekin tarkoitan. (Heh. Minä arvasin myös, että saan vastauksena jotain sellaista, että "tuo on niin tyypillinen vl-vastaus". Sitähän se on, mutta se on niin totta.)

• ...................
        Niemonen kirjoitti:

Yksi esimerkki hengellisestä harhaopista on, että seurakunta on erehtymätön.

Täm vaatisi ehkä enemmän teologista tietämystä kuin mitä minulla on, mutta itse näen niin, että erehtymättömyys riippuu näkökulmasta tai siitä, miten seurakunta määritellään. Jos seurakunta ajatellaan abstraktisti "Pyhäin yhteytenä", niin silloin ehkä voidaan puhua erehtymättömyydestä. Sen sijaan jos seurakunta ajatellaan konkreettisesti ihmisjoukkona, niin puheet erehtymättömyydestä voitaisiin kai tulkita harhaopiksi. Errare humanum est, eli erehtyminen on inhimillistä, kuten jo muinaiset roomalaiset totesivat.

Sinänsä en nostaisi tätä piirrettä vl-liikkeen "hengelliseksi harhaopiksi". Joku viisaampi voi jatkaa.

• Tavallinen tallaaja

"vain me" oppi, jonka mukaan vanhoillislestadiolaiset ovat koko maailman ainoita oikeita uskovaisia, jotka kelpaavat Jumalalle.

• ...................

"vain me" oppi, jonka mukaan vanhoillislestadiolaiset ovat koko maailman ainoita oikeita uskovaisia, jotka kelpaavat Jumalalle.

Ei vl-liikkeessä näin opeteta, vaan tällä palstalla ei-vl:ien toimesta.

• Tavallinen tallaaja

Olipa uusi tieto. Mukava kuulla, että sinun ja muiden vanhoillislestadiolaisten veljiä ja sisaria Herrassa ovat kaikki elävässä uskossa olevat esikoislestadiolaiset, muut ev.lutit kuin veeällät, helluntalaiset, vapaakirkolliset, baptistit ja kaikki muut aidot kristityt.

Mistähän minä sellaisen väärän käsityksen olen saanut, että teidän oppinne olisi jotenkin toisenlainen.

Kiitos kun korjasit!

• ihan rehellisesti

sitä mieltä, että on muitakin jotka pelastuvat kuin vain vl-liikkeen ihmiset?

Vastaa nyt rehellisesti, oletko tosiaan sitä mieltä että Suomestakin löytyy elävää uskoa vl-liikkeen ulkopuolisista? Ei uskoisi kun aika yleinen käsitys vl-uskovaisilla on, että kaikki vl-liikkeen ulkopuoliset ovat epäuskoisia.

Hienoa jos löytyy vl-uskovaisia jotka ajattelevat kuten sinä, ja ymmärtävät sen totuuden että elävää uskoa on myös vl-liikkeen ulkopuolella.

• ...................

Uskon, että vl-seuroissa julistetaan Jumalan Sanaa oikein, Raamatun ja uskonkirjojen mukaisesti. Vl:syys tai mikään muukaan "-laisuus" ei tietenkään itsessään ole "avain autuuteen", vaan vaaditaan sydämen uskoa. Kysyjille vastaukseksi sanon, että itse koen löytäneeni omantunnon rauhan vl-uskosta, mutta en halua enkä voi asettua tuomarin paikalle ja lähteä muiden uskoa arvioimaan. Ajattelen niin, että on "yksi usko", mutta tämä usko ei ole sidottu mihinkään ulkoiseen ryhmittymään. Jumalan valtakunnan raja voi mennä seurapenkissä kahden ihmisen välissä.

• Uskosta vanhurskas

"...Siksi haluan välttää SYNTIIN joutumisen. ..."

Luuletko onnistuvasi siinä? Jos luulet niin et tunne Hengen lakia lainkaan.

• huh huh!!

en tosiaankaan. Yksi on, joka asteli viattomat askeleet. Siihen yksin turvaan autuuteni.

• onnistua
        huh huh!! kirjoitti:

en tosiaankaan. Yksi on, joka asteli viattomat askeleet. Siihen yksin turvaan autuuteni.

jos omilla teoillaan koittaa välttää syntiin joutumista, asioita joita olettaa synniksi.

Kun uskosi perustuu Jumalaan ja luotat Hänen johdatukseen, niin syntiin joutumista ei tarvitse pelätä sillä itse Jumala ohjaa toimimaan sinua oikein. Moittii myös siitä jos syntiin erehdyt, sillon opit tietämään senkin asian synniksi mitä et aiemmin tiennyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11407
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9720
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      140
      5508
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3774
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3730
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3625
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3368
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3153
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2783
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      78
      2558
    Aihe