Mastonkaatojärjestelmä

Veksi S.

Meillä olisi varmaankin tänä keväänä edessä uuden veneen hankinta. Seuraava vene tulee olemaan varmasti jo sen kokoinen, että täällä sisävesillä tarvitaan mastonkaatojärjestelmää. Kannen päällä seisovan maston kanssa ei ole tietääkseni suurempia ongelmia. Vaihtoehtolistallamme on kuitenkin useampia veneitä, joissa on kölin päällä seisova masto. Näitä mastojahan ei niin vain kaadetakaan, joten kuinka helppoa, kannattavaa, jne. on:

- rakentaa kunnon tuki veneen sisälle ja tehdä mastosta oikeasti kannella seisova.
- katkaista masto hieman kannen yläpuolelta ja rakentaa siihen kunnon sarana.

21

4971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihda vesistö

      Purjehdi sellaisilla vesillä, joilla ei tarvitse kontata. Tai pysy pienemmässä kokoluokassa.

      • Veksi S.

        Miksi vesistöä pitäisi vaihtaa? Kotoa veneelle pääsee 15 min. Jos veisin veneen merelle, olisi matkaa veneelle 2 h. Eipä tulisi kesäloman lisäksi paljon sitten purjehdittua.

        Miksi minun pitäisi pysyä pienemmässä kokoluokassa. Nykyinen vene tuntuu hieman pieneltä, joten helposti sitä alkaa haaveileen isommasta veneestä.

        Eli, en unohda kaatojärjestelmää. Seuraavassa veneessä sellainen tulee olemaan hyvinkin todennäköisesti. Nyt on vain kyse siitä, että pitääkö vene olla myös sellainen, jossa on masto alunperin kannella seisova.


      • kupparikalle
        Veksi S. kirjoitti:

        Miksi vesistöä pitäisi vaihtaa? Kotoa veneelle pääsee 15 min. Jos veisin veneen merelle, olisi matkaa veneelle 2 h. Eipä tulisi kesäloman lisäksi paljon sitten purjehdittua.

        Miksi minun pitäisi pysyä pienemmässä kokoluokassa. Nykyinen vene tuntuu hieman pieneltä, joten helposti sitä alkaa haaveileen isommasta veneestä.

        Eli, en unohda kaatojärjestelmää. Seuraavassa veneessä sellainen tulee olemaan hyvinkin todennäköisesti. Nyt on vain kyse siitä, että pitääkö vene olla myös sellainen, jossa on masto alunperin kannella seisova.

        Maston tuenta erillisellä tolpalla ei ongelma, mutta veikkaan että joudut vaihtamaan numeroa suuremman tolpan kannen yläpuolelle, ellei ole valmiiksi ylimitoitettu.


      • älä vaihda
        Veksi S. kirjoitti:

        Miksi vesistöä pitäisi vaihtaa? Kotoa veneelle pääsee 15 min. Jos veisin veneen merelle, olisi matkaa veneelle 2 h. Eipä tulisi kesäloman lisäksi paljon sitten purjehdittua.

        Miksi minun pitäisi pysyä pienemmässä kokoluokassa. Nykyinen vene tuntuu hieman pieneltä, joten helposti sitä alkaa haaveileen isommasta veneestä.

        Eli, en unohda kaatojärjestelmää. Seuraavassa veneessä sellainen tulee olemaan hyvinkin todennäköisesti. Nyt on vain kyse siitä, että pitääkö vene olla myös sellainen, jossa on masto alunperin kannella seisova.

        Kaikki suunniteltuja rakenteita merkittävästi heikentävät rakaisut koituvat ennemmin tai myöhemmin tuhoksi tai ainakin ongelmaksi. Olen kokeillut ja luvannut pyhästi olla laittamatta veneeseeni mitään turvallisuutta vaarantavaa asennusta. Ainakaan mukavuussyistä. Tällaisia ovat: nostoköli, kääntyvä peräsin ja kaadettava masto.


      • osku
        älä vaihda kirjoitti:

        Kaikki suunniteltuja rakenteita merkittävästi heikentävät rakaisut koituvat ennemmin tai myöhemmin tuhoksi tai ainakin ongelmaksi. Olen kokeillut ja luvannut pyhästi olla laittamatta veneeseeni mitään turvallisuutta vaarantavaa asennusta. Ainakaan mukavuussyistä. Tällaisia ovat: nostoköli, kääntyvä peräsin ja kaadettava masto.

        Jos veneessä ei ole kääntyvää peräsintä sitä on pirullista ohjata


      • linjalla
        osku kirjoitti:

        Jos veneessä ei ole kääntyvää peräsintä sitä on pirullista ohjata

        Tuli mieleen ihan sama ajatus.


      • neljään suuntaan
        osku kirjoitti:

        Jos veneessä ei ole kääntyvää peräsintä sitä on pirullista ohjata

        Se perustui kokemukseen. Terhisail 530:n peräsin kääntyi aluksi ihan oikein pinnaa kääntämällä. Kerran porkkalan selällä vene alkoi väkisin kääntyä tuuleen päin. Katsoin peräpeilin taakse ja huomasin, että peräsin sojotti lappeellaan siellä tuulen puolella. Se oli taipunut sen 90 astetta sivulle. Ohjausominaisuudet karisivat.

        Eli se kääntököli kääntyi siten oikealle, vasemmalle, ylös ja sivulle. Jos olisi ollut kiinteä peräsinlapa, se olisi kai kääntynyt vain oikealle ja vasemmalle.


      • veneessä
        neljään suuntaan kirjoitti:

        Se perustui kokemukseen. Terhisail 530:n peräsin kääntyi aluksi ihan oikein pinnaa kääntämällä. Kerran porkkalan selällä vene alkoi väkisin kääntyä tuuleen päin. Katsoin peräpeilin taakse ja huomasin, että peräsin sojotti lappeellaan siellä tuulen puolella. Se oli taipunut sen 90 astetta sivulle. Ohjausominaisuudet karisivat.

        Eli se kääntököli kääntyi siten oikealle, vasemmalle, ylös ja sivulle. Jos olisi ollut kiinteä peräsinlapa, se olisi kai kääntynyt vain oikealle ja vasemmalle.

        "olisi ollut kiinteä peräsinlapa" ei se olisi kääntynyt oikein minnekkään.
        Kyllä sen peräsinlavan kääntyä pitää


    • pianisti

      Aikoinaan päijänteellä oli useita veneitä, joissa oli mastonkaatojärjestelmä saranalla. Tämä systeemi vaatii vaan barduunat, jotka kaadon aikana laitetaan mastosivuille ja kiristetään ei se pääse heilumaan kaadon aikana kun ylävantit löystyy

      • kokeillut kaataja

        Siinä ei auta mikään kun moottorivene pyyhkäisee yllättäen vierestä kesken manööverin. Rempoo mastoa niin että.


    • parempi

      Jos vaihtoehtolistalla on kelvollisia veneitä, joissa masto on kannella niin mikset pitäytyisi niissä.

      Kannen läpi kulkevan maston muuttaminen kannella seisovaksi on periaatteessa mahdollista, mutta käytännössä rakennat veneeseesi kokonaan uudenlaisen konstruktion, miksi ihmeessä valita moinen vaiva, hinta ja ennen kaikkea riski?

      Kannen läpi kulkevan maston katkaiseminen saranalla tuntuu ilman tarkempaa pohtimista niin älyvapaalta touhulta, ettei tarkempaan pohtimiseen viitsi edes ruveta.

      Luulisi sulle löytyvän ihan kelpo vene, vaikka asettaisit ehdottomaksi kriteeriksi että masto pitää olla kannella.

      • janne

        Myös veneen jälleenmyyntiarvo tipahtaa roimasti, jos katkaiset maston. Niin paljon löytyy veneitä, joissa masto on jo valmiiksi kannellaseisova, etten näe mitään järkeä tuollaisessa virittelyssä.


    • Oma veneeni oli ennen Päijänteellä ja siinä on mastonkaatojärjestelmä. Vene on nykyisin merellä joten pahemmin ei tuolla ole käyttöä - vähitellen olen purkamassa sitä.
      Voin laittaa emaililla kuvauksen siitä tulemaan..

    • Päijänteellä
    • makeassa

      vedessä oikeasti purjehtia?

      • Viki

        Minkäs teet, jos on merivesijäähdytteinen moottori, niin makeassa vedessä on pakko edetä purjein tai soutamalla :-/


      • Aino

        itse keksit noin fiksun kysymyksen, oi sinä järjen jättiläinen?
        Ei kai sisämaassa vettä ole kuin juomalasissa?, näin kai sinulle koulussa opetetiin? ai niin, ethän sinä olekkaan kouluja käynyt. Liimahöyryissäsi kuseskelit housuusi ja örvelsit ostarilla ilman pipoa. Jäädytit raukka aivosikin, ja sen huomaa.

        Otan osaa!


      • makeassa

        porukkaa nämä makeassa vedessä purjehtijat?

        Ei kestä pienen pientä viatonta vitsinpoikasta. Paras vissiin pysytellä merellä!

        Tiedätkös muuten miten järvipurjehtija haistaa tuulen. No lehmistä tietenkin kun ne ei ikinä seiso perä.. tuuleen.


      • terveisiä

        Me, joilla ei ole wesiwctä veneestä kuseskellaan partaan yli teidän juomavesialtaaseen. Siinä purjehtimisen ohessa.


      • Vanha Valas
        terveisiä kirjoitti:

        Me, joilla ei ole wesiwctä veneestä kuseskellaan partaan yli teidän juomavesialtaaseen. Siinä purjehtimisen ohessa.

        Näistä jälkipään kommenteista onkin varmasti paljon hyötyä alkuperäisen kysymyksen kanssa askartelevalle. Paljon kiitoksia hänenkin puolesta!


    • teon alla

      Kaatolaitteita on Näsijärvellä ainakin Sunwind 31/311, Dehler 31, H323, H35 ym. yli 30 jalkaisissa veneissä. Kaikissa on kylläkin masto alkuperäisesti kannen päällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä

      Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä
      Maailman menoa
      356
      2561
    2. Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen

      Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-20123694
      Maailman menoa
      436
      2509
    3. Mitä kivaa sanoisit kaivatullesi?

      Vai osaatko sanoa toisista mitään hyvää?
      Ikävä
      113
      1412
    4. Mitkä eleet

      Kaivatullasi viehättävimmät?
      Ikävä
      42
      1144
    5. Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan

      En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuo
      Alkoholi
      75
      932
    6. Etkö sinä ymmärrä että minähän

      Rakastuin sinuun? Olin ihan pskana kauan kun en tiennyt mitä kävi. Eikä minusta ole suoraan sitä sanomaan että kaipaan s
      Ikävä
      26
      841
    7. Kaipaan sinua ja

      Pelkään etten merkitse mitään
      Ikävä
      56
      833
    8. Olet vain todella

      Tärkeä. Niin tärkeä että sattuu. Toivottavasti olet nähnyt silmistäni kaiken sen.
      Ikävä
      39
      815
    9. Phj vihreään käärijän 2.0 omintakeista osaamista?

      Mitä ihmettä on meneillään? Kunnan johtamisessa langat yksiin käsiin? Seuraisiko keskittämisestä mitään oleellista hyvi
      Pyhäjärvi
      118
      770
    10. En vaan jaksa

      Enää tätä, kun asiat ei etene mihinkään. Jos ja kun kohdataan, kohtelen sua kuin kaikkia muitakin. Eihän se poista sitä
      Ikävä
      30
      739
    Aihe