Rytmihäiriökö?

Maniska

Eilen illalla, juuri kun olin vaipumassa uneen tuli sellainen kuohuva tunne aivan kuin olisi verenpaine noussut ja havahduin siihen. Ihmettelin siinä vähän aikaan ja päätin koittaa nukkua uudestaan. Sitten se tuli taas. Tunsin että sykettä oli aika paljon, tosin en tiedä johtuiko se vain siitä pelonsekaisesta tilasta jossa olin? Yleensä kun ajattelen tai luen jostain tällaisista asioista alkaa elimistöni tuntua erilaiselta ja syke kiihtyä, joten en ole varma kuvittelinko vain että kädessäni ja jalassani on painetta. Nousin sängystä ja huomasin että hytisen aivan kuin olisi kuume nousemassa. Mittasin lämmön ja se oli kuitenkin normaali. Mitään varsinaisia kipuja ei tapaukseen kuitenkaan liittynyt. Menin takaisin sänkyyn ja sain lopulta nukuttua yön yli. Nyt olen tässä ja olo on ihan normaali.

Eli voiko kyseessä olla rytmihäiriö vai mikä? Epäilen sitä siksi, koska minulla on aina joskus ollut jonkinlaisia pieniä rintakipuja, muuten en olisi voinut mitenkään yhdistää tuota kokemusta rytmihäiriöön. Kuitenkaan tuossa tilanteessa ei tuntunut minkäänlaista kipua rinnassa, syke vain kiihtyi, mutta kiihtyikö se pelottavan tilanteen takia ja voiko tuo tilanteen aiheuttaja itse olla joku muu? Mitä luulette?

10

1559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dreidl

vaihtelee joskus ja aiheuttaa tuonkaltaisia oireita. Varsinainen rytmihäiriö on useimmiten selvästi havaittava sydämen tasaiseen rytmiin tullut epäsäännöllisyys, johon kyllä liittyy myös huimaamisen tunne ja jopa tajunnan menetys.
      Mittautapa verenpaineesi. Pikku heittelyt ovat ihan normaalia, mutta toistuvasti tapahtuva verenpaineen heittely vaatii sitten jo lääkärissäkäynnin.

• Maniska

Tuollaista ei ole tiettävästi tapahtunut ennen ja verenpaineen mittasin viikko sitten ja näytti 125. Tosin tämä oli pari tuntia saunan jälkeen.

Lisäisin vielä sellaisen jutun, että nyt yön aikana oli ilmaantunut oikeaan pakaraan, takapuolelle, hiukan polvesta ylöspäin sellainen puutunut ja varsinkin levossa ärsyttävän tuntuinen kohta. Ei kuitenkaan varsinaista kipua. Painostusta lähinnä. Silmällä nähden ei mitään eroa toiseen jalkaan. Voisiko kyseessä olla laskimovaivoja, esim. suonikohjua? Sillä olen kuullut, että rytmihäiriöt saattavat liittyä niihin. Isoisälläni on ollut veritulppa ja äidilläni sepelvaltimotauti, joten perintötekijöidenkään puolesta ei ole mahdoton ajatus. En ollut pariin päivään juurikaan tehnyt mitään vaativia liikkeitä, joten en usko lihaksen väsymiseen.

Mikä auttaisi tähän?

• väsy50
        Maniska kirjoitti:

Tuollaista ei ole tiettävästi tapahtunut ennen ja verenpaineen mittasin viikko sitten ja näytti 125. Tosin tämä oli pari tuntia saunan jälkeen.

Lisäisin vielä sellaisen jutun, että nyt yön aikana oli ilmaantunut oikeaan pakaraan, takapuolelle, hiukan polvesta ylöspäin sellainen puutunut ja varsinkin levossa ärsyttävän tuntuinen kohta. Ei kuitenkaan varsinaista kipua. Painostusta lähinnä. Silmällä nähden ei mitään eroa toiseen jalkaan. Voisiko kyseessä olla laskimovaivoja, esim. suonikohjua? Sillä olen kuullut, että rytmihäiriöt saattavat liittyä niihin. Isoisälläni on ollut veritulppa ja äidilläni sepelvaltimotauti, joten perintötekijöidenkään puolesta ei ole mahdoton ajatus. En ollut pariin päivään juurikaan tehnyt mitään vaativia liikkeitä, joten en usko lihaksen väsymiseen.

Mikä auttaisi tähän?

Minkä ikäinen olet?
        Mikä oli alapaine ja yläpaine, siis mikä luku 125.
        Nukkumaan mennessä on aina kaikenlaisia tuntemuksia ja säpsähdyksiä kun just on vaipumassa uneen. Stressiä yms. kaikkee,
        kirjoita lisää. Kokemuksia on.

• ACM
        väsy50 kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?
        Mikä oli alapaine ja yläpaine, siis mikä luku 125.
        Nukkumaan mennessä on aina kaikenlaisia tuntemuksia ja säpsähdyksiä kun just on vaipumassa uneen. Stressiä yms. kaikkee,
        kirjoita lisää. Kokemuksia on.

Kyseessä voi myös olla pienimuotoinen paniikkihäiriö. Sen oireina on kylmät/kuumat aallot, puutumisen tunnetta, suolistovaivat ym. Jos miettii asioita liikaa, tämä saattaa laukaista sen.

• Maniska
        ACM kirjoitti:

Kyseessä voi myös olla pienimuotoinen paniikkihäiriö. Sen oireina on kylmät/kuumat aallot, puutumisen tunnetta, suolistovaivat ym. Jos miettii asioita liikaa, tämä saattaa laukaista sen.

Itseasiassa tarkemmin ajatellen tuo voi pitää paikkansa. Itsekin ajattelin, että kyseessä saattaisi olla jokin paniikkihäiriö, mutta yhdistin sen kuitenkin sydämen toimintaan, kun on hiukan painoa ja ollut välillä noita tuntemuksia. Olen 18 vuotias ja on kyllä ollut taipumusta masentuneisuuteen ja stressiin. Luulin kuitenkin päässeeni siitä eroon. Pitäisikö asialle tehdä jotain? Luulin, että olin jo pystynyt tasapainottamaan elämäni, eikä mitään suurempia ongelmia minulla viime aikoina ole ollut, ennen kuin tämä homma tuli.

Eilen illalla tuli jälleen tuollainen välikohtaus juuri kun olin vaipumassa uneen, mutta nyt aamulla olo on jo normaali ja kipu pohkeessa hellittänyt vaikka voimistui vielä illalla.

• Kakar
        ACM kirjoitti:

Kaikki ei ole paniikihäiriötä ja päinvastoin. Kysyjän kuvaamat oireet voivat viitata kyllä ihan mihin tahansa ja ovat sitä sarjaa oireita joita jokainen käy ihan normaalissa elämässä läpi.

Monet "viettomat" häiriötilat suola/sokeri/ym kivenäisaine tasapainossa saa aikaan suonen vetoa puutumista ym... Myös e- pillerit, hormoonitoiminnan muutosket, virustaudit jotka eivät ilmoittele juuri muulla voivat aihetuttaa palelua, väsymys ym.

Niin että musta nää kaikki kuulu normaaliin elämään ja ovat pää sääntöisesti ohimeneviä asioita joita tuskin kannataa pohtia sen pitempään. Voihan sitä miettiä vähän että syö kunnolla ja ennen kaikkea juo kunnolla ja nukkuu kunnolla ja pitää itsestään "huolta".

Että jospas ei tehtäisi joka asiasta paniikihäiriötä tai rytmihäiriötä.

• Maniska
        Kakar kirjoitti:

Kaikki ei ole paniikihäiriötä ja päinvastoin. Kysyjän kuvaamat oireet voivat viitata kyllä ihan mihin tahansa ja ovat sitä sarjaa oireita joita jokainen käy ihan normaalissa elämässä läpi.

Monet "viettomat" häiriötilat suola/sokeri/ym kivenäisaine tasapainossa saa aikaan suonen vetoa puutumista ym... Myös e- pillerit, hormoonitoiminnan muutosket, virustaudit jotka eivät ilmoittele juuri muulla voivat aihetuttaa palelua, väsymys ym.

Niin että musta nää kaikki kuulu normaaliin elämään ja ovat pää sääntöisesti ohimeneviä asioita joita tuskin kannataa pohtia sen pitempään. Voihan sitä miettiä vähän että syö kunnolla ja ennen kaikkea juo kunnolla ja nukkuu kunnolla ja pitää itsestään "huolta".

Että jospas ei tehtäisi joka asiasta paniikihäiriötä tai rytmihäiriötä.

Kyseessä oli sen verran voimakas tuntemus, että tiedän kyllä ettei se ole ennen kuulunut jokapäiväiseen elämääni. Ja nimenomaan kysyin, että mitä se on ja mitä asialle voisi tehdä.

• väsy50
        Maniska kirjoitti:

Itseasiassa tarkemmin ajatellen tuo voi pitää paikkansa. Itsekin ajattelin, että kyseessä saattaisi olla jokin paniikkihäiriö, mutta yhdistin sen kuitenkin sydämen toimintaan, kun on hiukan painoa ja ollut välillä noita tuntemuksia. Olen 18 vuotias ja on kyllä ollut taipumusta masentuneisuuteen ja stressiin. Luulin kuitenkin päässeeni siitä eroon. Pitäisikö asialle tehdä jotain? Luulin, että olin jo pystynyt tasapainottamaan elämäni, eikä mitään suurempia ongelmia minulla viime aikoina ole ollut, ennen kuin tämä homma tuli.

Eilen illalla tuli jälleen tuollainen välikohtaus juuri kun olin vaipumassa uneen, mutta nyt aamulla olo on jo normaali ja kipu pohkeessa hellittänyt vaikka voimistui vielä illalla.

Kovin nuori olet ja nyt on jo unihäiriöitä.
        Kannattaisi syödä illallla kevyesti, käydä lenkillä. Nukkumaan mennessä hengittää syvään ja
        rauhallisesti. Säpsähdykset ja hengen ahdistustukset ei välttämättä oo paniikkihäiriötä, vaan voi olla
        uniapneaa. Kuorsaatko? Kun tulet tähän 50 v ikään, niin sitten sitä onkin kaikenlaisia tuntemuksia. Kyllä se kuolema meinaa tulla joka ilta, mutta aamulla onkin vielä elossa. Itse juon vihreää teetä ja syön magnesiumia. Auttaa oikein hyvin rauhalliseen uneen.
        Elämässä on vaan sellaisia vaiheita, että nuo tuntemukset ovat osa elämää, varmaan jokaisella.
        Ota ihan iisisti, niin minäkin, yritän.

• Kakar
        Maniska kirjoitti:

Kyseessä oli sen verran voimakas tuntemus, että tiedän kyllä ettei se ole ennen kuulunut jokapäiväiseen elämääni. Ja nimenomaan kysyin, että mitä se on ja mitä asialle voisi tehdä.

Jos sulla on vaan vähnän yli kierroksilla. Kaikkinensa rasitus ja varsinkin psyykkinen saataa saada mielen askartelemaan vaikka keho nukkuu. Eipä tuo säpsähtely ja "vähän yli kierroksilla" ole nyt niin tavatonta. Itse joskus havahtuu juuri unen ja valveen välitä sekavissa tunelmissa, syketasot koholla. Ja saataa siihen lisälyöntejä liittyä teveelläkin ihmisellä jotka saataa aiheuttaa tuntemuksia mutta ovat pääsääntöisesti vaarattomia eikä niitä "lasketa" varsinaisiksi rytmihäiriöiksi. Kyllähän mieli askartelee kovasti unen aikana ja tietyissä unijaksoissa ja jos jokin häiritsee näitä systeemejä äkisti ja totaalisesti niin sekava on olo sykeet voi olla mitä tahansa ja olo muutenkin "kurja".

En oikeen usko että kyse olisi mistään sen kummemmasta. Eri asia on jos homma alkaa toistumaan ihan jatkuvasti.

• Maniska
        Kakar kirjoitti:

Jos sulla on vaan vähnän yli kierroksilla. Kaikkinensa rasitus ja varsinkin psyykkinen saataa saada mielen askartelemaan vaikka keho nukkuu. Eipä tuo säpsähtely ja "vähän yli kierroksilla" ole nyt niin tavatonta. Itse joskus havahtuu juuri unen ja valveen välitä sekavissa tunelmissa, syketasot koholla. Ja saataa siihen lisälyöntejä liittyä teveelläkin ihmisellä jotka saataa aiheuttaa tuntemuksia mutta ovat pääsääntöisesti vaarattomia eikä niitä "lasketa" varsinaisiksi rytmihäiriöiksi. Kyllähän mieli askartelee kovasti unen aikana ja tietyissä unijaksoissa ja jos jokin häiritsee näitä systeemejä äkisti ja totaalisesti niin sekava on olo sykeet voi olla mitä tahansa ja olo muutenkin "kurja".

En oikeen usko että kyse olisi mistään sen kummemmasta. Eri asia on jos homma alkaa toistumaan ihan jatkuvasti.

Viime yönä nukuin aivan kuten ennenkin, ja hyvin nukuinkin. Sitä edellisenä kahtena yönä oli tuo välikohtaus. Ehdinkin jo unohtaa miltä hyvät yöunet tekevät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3645
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      25
      3202
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2845
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2633
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1718
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1660
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1487
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1455
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1444
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      27
      1415
    Aihe