Alla hieman faktoja leikkausta harkitseville.
1. Leikkaukset ovat pelkkää hyvätuottoista liiketoimintaa niitä tekeville lääkäreille. Vertaa hintaa ja operaatioon kuluvaa aikaa.
2. Lääkärietiikka joutuu pakostakin vaakalaudalle, koska kyse ei ole mistään sairaudenhoidosta vaan pikemminkin vain kauneusleikkauksiin rinnastettavista toimenpideistä, mutta tässäkin ahneus voittaa.
3. Riskejä ei tuoda tarpeeksi selvästi esille, vaan leikkaukseen menevälle pikemminkin luodaan mielikuva saavutettavasta täydellisestä näkökyvystä, jolloin riskien olemassaoloa pyritään vähättelemään omassa mielessä.
4. Tehty toimenpide on korjaamaton. Tehtyä leikkausta ei voida koskaan peruuttaa.
5. Operoitu silmä ei koskaan vastaa tervettä silmää. Vaikka likitaitteisuus saataisiinkin poistettua, se ei ole terveen silmän veroinen.
6. Leikkausten pitkäaikaisvaikutuksista ei vielä ole tarkkaa tietoa. Nämä eivät ole mitään tatuointeja tai lävistyksiä.
7. Silmälääkäreissä on tilastollisesti yhtä paljon likinäköisiä kuin muussa väestössä. Kuinka monelle silmälääkärille ja erityisesti leikkauksia tekeville lääkäreille on tehty leikkaus omiin silmiin? Jos he olisivat vakuuttuneita toimenpiteen hyvyydestä, eikö silloin voisi olettaa, että he kaikki olisivat leikkauttaneet silmänsä?
Näköleikkaukset
22
6512
Vastaukset
- so what
1. no entä sitten jos leikkauksilla tienaa pitäisikö lääkärin tehdä ilmaiseksi töitä. Vaaditko autosi huollot ilmaiseksi?
Mukava juttu kun leikkauksessa ei mene kuin viis minuuttia :)
2. Taittovirheleikkaukset eivät ole sairauksien hoitoa, sen kaikki tietävät. Kysyntä lienee asiakaslähtöistä kun on se niin dorkaa pitää silmälaseja - ei niitä leikkauksia tehdä pakosta kenellekään
3. Esitutkimuksessa minulle selvitettiin suullisesti asiat ja sain vielä listan kotiin luettavavaksi komplikaatiosta, joita voi sattua
4. Näin on ja niin se pitää ollakin, kuka sitä enää laseja haluaisi.
5. Leikattu silmä on vuoden kuluttua normaali, mihin perustat mielipiteesi?
6. leikkauksia on tehty jo yli 15 vuoden ajan. Pitääkö seurata yli 50 v, jolloin suurin osa nyt leikatuista on kuolleet?
7. Suomessa on silmäkirurgeja leikattu kuulemma enemmän suhteessa muuhun väestöön. VOihan sitä olla ettei joku halua tai silmä on sellainen etteii voi leikata. Minun silmälääkärinikin kävi leikkauksessa jo vuosia sitten.- INCE3T
1. 1000–1500 € viiden minuutin työstä on aika kova veloitus. Auton huollattaminen maksaa vain murto-osan tuosta. Minä tosin huollan autoni itse, koska osaan.
2. Markkinointi on ollut niin tehokasta ja ”onnistuneiden” kehut sitä luokkaa, että tosiasiat ovat useimmilla hämärtyneet.
3. Siellä kerrotaan vain akuuteista komplikaatioista. Huonontunut hämäränäkö ym. vastaavat haitat taitavat tulla useimmille suurena yllätyksenä.
4. Leikkauksella silmän fysiologiaa on muutettu pysyvästi.
5. Leikattu silmä ei vastaa normaalia hyvänäköistä silmää, koska normaalia silmää ei ole leikelty. Myös huonontunut hämäränäkö.
6. Useimmat epäonnistuneet tai lopputulokseen tyytymättömät vain tyytyvät olemaan hiljaa.
7. Tämä on niitä ”kuulemma”-juttuja.
Leikkauksessa käynyt haluaa puolustella tekemäänsä ja uskoa tehneensä oikean päätöksen. Vaikka lopputulos ei olisikaan niin onnistunut, sitä ei haluta myöntää, sillä kukapa haluaisi kaikesta varoittelusta huolimatta myöntää tehneensä väärän päätöksen menemällä silmäleikkaukseen, josta suurin hyöty näkyy vain leikkauksen tehneen lääkärin pankkitilillä. Niin varmasti sinäkin ajattelet. - Susanna
INCE3T kirjoitti:
1. 1000–1500 € viiden minuutin työstä on aika kova veloitus. Auton huollattaminen maksaa vain murto-osan tuosta. Minä tosin huollan autoni itse, koska osaan.
2. Markkinointi on ollut niin tehokasta ja ”onnistuneiden” kehut sitä luokkaa, että tosiasiat ovat useimmilla hämärtyneet.
3. Siellä kerrotaan vain akuuteista komplikaatioista. Huonontunut hämäränäkö ym. vastaavat haitat taitavat tulla useimmille suurena yllätyksenä.
4. Leikkauksella silmän fysiologiaa on muutettu pysyvästi.
5. Leikattu silmä ei vastaa normaalia hyvänäköistä silmää, koska normaalia silmää ei ole leikelty. Myös huonontunut hämäränäkö.
6. Useimmat epäonnistuneet tai lopputulokseen tyytymättömät vain tyytyvät olemaan hiljaa.
7. Tämä on niitä ”kuulemma”-juttuja.
Leikkauksessa käynyt haluaa puolustella tekemäänsä ja uskoa tehneensä oikean päätöksen. Vaikka lopputulos ei olisikaan niin onnistunut, sitä ei haluta myöntää, sillä kukapa haluaisi kaikesta varoittelusta huolimatta myöntää tehneensä väärän päätöksen menemällä silmäleikkaukseen, josta suurin hyöty näkyy vain leikkauksen tehneen lääkärin pankkitilillä. Niin varmasti sinäkin ajattelet.Onko minun entiset haja- ja likitaittoiset silmäni paremmat kuin uudet, joilla näen ilman lasikorjausta lähelle ja kauas?
Hinnoitteluko ei saisi perustua saavutettavaan hyötyyn tai laitekustannusten kattamiseen? Uudella laitteistolla kun pyritään samaan parempia tuloksia ja turvallisempi leikkauksia.
Minua informoitiin asiallisesti tunnetuista seikoista, kuten yli-/alikorjautumisesta, miinuksen palautumisesta ja hämäränäön mahdollisesta heikentymisestä (vaikka tulokset osoittavat kuitenkin toista). Ei saa yleistää. Uusintaleikkauksien määrä "omassa paikassani" on 2-4 %, tähän mennessä leikattu noin 7000-8000 silmäparia.
Mihin katosivat ne tuhannet tyytyväiset asiakkaat, joiden elämänlaatu parantui leikkauksen seurauksena?!?
Jokainen ihminen tietää, tai ainakin pitäisi tietää, ettei vaaratonta leikkausta ole olemassakaan. Tämän(kin) lääkäri kuitenkin kertoi vielä varmuuden vuoksi ennen leikkausta. - INCE3T
Susanna kirjoitti:
Onko minun entiset haja- ja likitaittoiset silmäni paremmat kuin uudet, joilla näen ilman lasikorjausta lähelle ja kauas?
Hinnoitteluko ei saisi perustua saavutettavaan hyötyyn tai laitekustannusten kattamiseen? Uudella laitteistolla kun pyritään samaan parempia tuloksia ja turvallisempi leikkauksia.
Minua informoitiin asiallisesti tunnetuista seikoista, kuten yli-/alikorjautumisesta, miinuksen palautumisesta ja hämäränäön mahdollisesta heikentymisestä (vaikka tulokset osoittavat kuitenkin toista). Ei saa yleistää. Uusintaleikkauksien määrä "omassa paikassani" on 2-4 %, tähän mennessä leikattu noin 7000-8000 silmäparia.
Mihin katosivat ne tuhannet tyytyväiset asiakkaat, joiden elämänlaatu parantui leikkauksen seurauksena?!?
Jokainen ihminen tietää, tai ainakin pitäisi tietää, ettei vaaratonta leikkausta ole olemassakaan. Tämän(kin) lääkäri kuitenkin kertoi vielä varmuuden vuoksi ennen leikkausta.... niin kuin kansansanonta kuuluu.
Entiset silmäsi ovat paremmat kuin leikatut, koska leikkaamattomien silmien taittovirhettä voidaan korjata lasein lukemattomia kertoja. Tätä palstaa seuranneille ja yleensäkin likinäköisille pitäisi olla selvää, että silmän taittovirhe muuttuu elämän aikana. Nuorena se voimistuu, kunnes vanhempana alkaa hitaasti vähentyä. Tämä muutos voidaan aina korjata lasein mutta ei leikkauksin.
Likinäköisten määrä Suomessa on aika suuri, olisiko peräti 40 % väestöstä? Leikattuja tai leikkaukseen joskus meneviä on sittenkin vain pieni osa, joten tämä on vain marginaaliryhmän asia (tai ongelma). Enemmistöllä taitaa järki voittaa turhamaisuuden.
Taas tämä laitekustannusjuttu. Leikkaavat lääkärit ovat varmastikin takoneet sen leikkauksiin menevien päihin ja sillä yrittäneet puolustella huimia leikkaushintoja. Entä sitten kun x potilasta on maksanut leikkauskoneen hinnan, pitäisikö x 1 potilaan saada leikkaus alennettuun hintaan, koska koneen kuoletuskustannuksia ei enää ole? - Susanna
INCE3T kirjoitti:
... niin kuin kansansanonta kuuluu.
Entiset silmäsi ovat paremmat kuin leikatut, koska leikkaamattomien silmien taittovirhettä voidaan korjata lasein lukemattomia kertoja. Tätä palstaa seuranneille ja yleensäkin likinäköisille pitäisi olla selvää, että silmän taittovirhe muuttuu elämän aikana. Nuorena se voimistuu, kunnes vanhempana alkaa hitaasti vähentyä. Tämä muutos voidaan aina korjata lasein mutta ei leikkauksin.
Likinäköisten määrä Suomessa on aika suuri, olisiko peräti 40 % väestöstä? Leikattuja tai leikkaukseen joskus meneviä on sittenkin vain pieni osa, joten tämä on vain marginaaliryhmän asia (tai ongelma). Enemmistöllä taitaa järki voittaa turhamaisuuden.
Taas tämä laitekustannusjuttu. Leikkaavat lääkärit ovat varmastikin takoneet sen leikkauksiin menevien päihin ja sillä yrittäneet puolustella huimia leikkaushintoja. Entä sitten kun x potilasta on maksanut leikkauskoneen hinnan, pitäisikö x 1 potilaan saada leikkaus alennettuun hintaan, koska koneen kuoletuskustannuksia ei enää ole?Miksi minä en saisi nähdä yhtä hyvin kuin normaalisti? Miksi minun pitää käyttää silmälaseja ja piilolinssejä, kun muut saavat kulkea "vapaana"? Miksi minä en saa hyötyä uusimmasta tekniikasta ja keinoista, joilla elämänlaatua voidaan parantaa?
Toisessa viestissäsi kerroit, ettei sinulla ole edes silmälaseja. Tällöin en sinuna rehvastelisi kovinkaan paljon niille, jotka ovat vuosia ja taas vuosia kantaneet silmälaseja tai värkänneet piilareiden kanssa.
Ehkäpä leikattuja silmiä on sen takia vähemmän, että hinta muodostuu suurimmalle osalle esteeksi. Väitän - ja tuskin olen yksin väitteeni kanssa - että huomattavasti suurempi osa menisi leikkaukseen, jos se olisi taloudellisesti mahdollista.
Miksi silmäkirurgit eivät saisi huomioida hinnoittelussa investointi- ja markkinointikustannuksia? Niinhän tekevät KAIKKI toimialat. Jokaisessa tuotteessa tai palvelussa, jonka ostamme, maksamme markkinointia, investointeja ja kiinteitä kuluja, halusimme tai emme. Ja tämä on ihan normaalia, mutta miksi se ei saisi ulottua myös laserleikkausten alalle? - saisi...
Susanna kirjoitti:
Miksi minä en saisi nähdä yhtä hyvin kuin normaalisti? Miksi minun pitää käyttää silmälaseja ja piilolinssejä, kun muut saavat kulkea "vapaana"? Miksi minä en saa hyötyä uusimmasta tekniikasta ja keinoista, joilla elämänlaatua voidaan parantaa?
Toisessa viestissäsi kerroit, ettei sinulla ole edes silmälaseja. Tällöin en sinuna rehvastelisi kovinkaan paljon niille, jotka ovat vuosia ja taas vuosia kantaneet silmälaseja tai värkänneet piilareiden kanssa.
Ehkäpä leikattuja silmiä on sen takia vähemmän, että hinta muodostuu suurimmalle osalle esteeksi. Väitän - ja tuskin olen yksin väitteeni kanssa - että huomattavasti suurempi osa menisi leikkaukseen, jos se olisi taloudellisesti mahdollista.
Miksi silmäkirurgit eivät saisi huomioida hinnoittelussa investointi- ja markkinointikustannuksia? Niinhän tekevät KAIKKI toimialat. Jokaisessa tuotteessa tai palvelussa, jonka ostamme, maksamme markkinointia, investointeja ja kiinteitä kuluja, halusimme tai emme. Ja tämä on ihan normaalia, mutta miksi se ei saisi ulottua myös laserleikkausten alalle?Eihän kukaan kieltänyt ettet saisi!
Keskustelupalsta tarjoaa vain näkökulmia oman päätöksen pohjaksi. Ja tällä palstalla vielä poikkeuksellisen laadukkaasti - silmälääkärin ammatillisin kommentein höystettynä.
Minulla on lasit. Silmäni ovat -8.5 luokkaa. Ei ole lasien "kantamisessa" selkä kulunut. Ovat tulleet niin mukaviksikin, kun linssit on ohentuneet ja kehykset keventyneet lähes olemattomiksi keveiksi titaanihenkosisksi.
Ja ohessahan voi halutessaan käytää piilareita. Ja nyt vanhemmiten näen lähelle paljon tarkemmin kuin useimmat ns. ikäiseni normaalinäköiset. Otan vain lasit pois tehdessäni tarkkaa työtä, jo näkyy.
Eli tulee se silmälasiaika kuitenkin ajan myötä. No niin pitkälle ei mielenkintosi välttämättä riitä, tämän hetken ilo on lähempänä.
Eikä se elämän onni ole todellakaan rilleistä kiinni, niinkuin täällä tuntuu joillakin keskustelun henki olevan.
Luitko myös tuon aiemman viestiketjun "Laser, lasik vai mikä"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000013898318
Terv. Arpisilmä - INCE3T
Susanna kirjoitti:
Miksi minä en saisi nähdä yhtä hyvin kuin normaalisti? Miksi minun pitää käyttää silmälaseja ja piilolinssejä, kun muut saavat kulkea "vapaana"? Miksi minä en saa hyötyä uusimmasta tekniikasta ja keinoista, joilla elämänlaatua voidaan parantaa?
Miksi silmäkirurgit eivät saisi huomioida hinnoittelussa investointi- ja markkinointikustannuksia? Niinhän tekevät KAIKKI toimialat. Jokaisessa tuotteessa tai palvelussa, jonka ostamme, maksamme markkinointia, investointeja ja kiinteitä kuluja, halusimme tai emme. Ja tämä on ihan normaalia, mutta miksi se ei saisi ulottua myös laserleikkausten alalle?Elämänlaatu saattaa näennäisesti parantua joksikin aikaa leikkauksen myötä, mutta kuka takaa, että parantuminen on pysyvää? Parannus kun saattaakin jossakin vaiheessa muuttua vaivaksi. Kommenttisi kertoo jollakin tavalla siitä, kuinka hyvin mainonta on tehonnut sinuun. Ja muutenkin leikkauksessa käyneet tuntuvat olevan kaikista suurimpia leikkausten kannattajia.
Mitä vikaa silmälasien käytössä on? Joillakin se jopa kohentaa ulkonäköä.
Se onkin sitten kaikin puolin hyvä asia, että leikkausten korkea hinta rajoittaa leikkaukseen menevien määrää. Tuleepahan vähemmän vahinkoa.
Sinähän tunnut puolustelevan kovasti tätä sanoisinko hieman kyseenalaista liiketoimintaa. Pitäisi kuitenkin tehdä ero toimialojen välillä. Terveydenhoito on ala, jossa liiketaloudellisten seikkojen ei pitäisi olla ensimmäisellä sijalla. Toinen ääripää on jokin Nokia, joka yrittää kaikin keinoin myydä mahdollisimman paljon ja monelle noita pikkuisia matkapuhelimia. Siellä pelkät taloudelliset seikat (=rahanahneus) ohjaavat Ollilaa ja kumppaneita. Tästä tuleekin mieleen eräs asia (jota kovin moni ei taida tietää), että erään tutkimuksen mukaan matkapuhelimen synnyttämä säteily saattaa vahingoittaa silmiä, mutta tämä on toinen juttu eikä kuulu tähän millään tavalla.
Näyttää kuitenkin siltä, että tämä on aika lyhytnäköistä (vai pitäisikö sanoa likinäköistä) toimintaa. - talouspäällikkö
INCE3T kirjoitti:
Elämänlaatu saattaa näennäisesti parantua joksikin aikaa leikkauksen myötä, mutta kuka takaa, että parantuminen on pysyvää? Parannus kun saattaakin jossakin vaiheessa muuttua vaivaksi. Kommenttisi kertoo jollakin tavalla siitä, kuinka hyvin mainonta on tehonnut sinuun. Ja muutenkin leikkauksessa käyneet tuntuvat olevan kaikista suurimpia leikkausten kannattajia.
Se onkin sitten kaikin puolin hyvä asia, että leikkausten korkea hinta rajoittaa leikkaukseen menevien määrää. Tuleepahan vähemmän vahinkoa.
Sinähän tunnut puolustelevan kovasti tätä sanoisinko hieman kyseenalaista liiketoimintaa. Pitäisi kuitenkin tehdä ero toimialojen välillä. Terveydenhoito on ala, jossa liiketaloudellisten seikkojen ei pitäisi olla ensimmäisellä sijalla. Toinen ääripää on jokin Nokia, joka yrittää kaikin keinoin myydä mahdollisimman paljon ja monelle noita pikkuisia matkapuhelimia. Siellä pelkät taloudelliset seikat (=rahanahneus) ohjaavat Ollilaa ja kumppaneita. Tästä tuleekin mieleen eräs asia (jota kovin moni ei taida tietää), että erään tutkimuksen mukaan matkapuhelimen synnyttämä säteily saattaa vahingoittaa silmiä, mutta tämä on toinen juttu eikä kuulu tähän millään tavalla.
Näyttää kuitenkin siltä, että tämä on aika lyhytnäköistä (vai pitäisikö sanoa likinäköistä) toimintaa.Yksityiset klinikat ovat lähes aina osakeyhtiöitä, joiden tavoitteena on tuottaa voittoa osakkaille. Kuten muissakin yhtiöissä, kuten mainitsemassasi Nokiassa.
Jos tuote on huono, voittoa ei varmasti tule, joten ole huoletta, rikastumaan pääsevät vain ne lääkärikeskukset ja lääkärit, jotka tekevät hyvää työtä.
Silmälaseria tekevät lääkärit ovat tulotilastojen ykköspaikoilla, joten eivät he voi huonoa työtä tehdä. Tai sitten asiakkaat ovat täysiä ääliöitä, sitäkö tarkoitat? - Susanna
INCE3T kirjoitti:
Elämänlaatu saattaa näennäisesti parantua joksikin aikaa leikkauksen myötä, mutta kuka takaa, että parantuminen on pysyvää? Parannus kun saattaakin jossakin vaiheessa muuttua vaivaksi. Kommenttisi kertoo jollakin tavalla siitä, kuinka hyvin mainonta on tehonnut sinuun. Ja muutenkin leikkauksessa käyneet tuntuvat olevan kaikista suurimpia leikkausten kannattajia.
Näyttää kuitenkin siltä, että tämä on aika lyhytnäköistä (vai pitäisikö sanoa likinäköistä) toimintaa."Ja muutenkin leikkauksessa käyneet tuntuvat olevan kaikista suurimpia leikkausten kannattajia"
Eikö tämä nyt ole itsestään selvä asia?
Silmälasit päässä tunsin itseni kömpelöksi, eivätkä ne tuntuneet omilta, vaikka ne nenällä roikkuivatkin toistakymmentä vuotta. Piilareita käytin myös runsaasti, ne sopivatkin ihan hyvin, mutta parina viime kesänä niihin tuli allergiaa, joka rajotti piilareiden käyttöä noin toukokuusta syyskuuhun, lokakuussakin oli vielä oireita. Kyseessä olivat vielä yön yli pidettävät piilarit, joiden hyöty ja sitä myötä niistä maksettu hinta katosivat taivaan tuuliin siinä putsatessa, putsatessa ja putsatessa.
En ymmärrä mitä pahaa siinä on, että ihminen haluaa parantaa terveyttään? Raha menisi joka tapauksessa laseihin, kontrolleihin ja piilareihin, miksipä ei sitten laittaa kerralla vähän suurempaa rahaa omiin silmiinsä kiinni. Eihän tämä autuutta takaa, ja kolmenkymmenen vuoden kuluttua voin minäkin tarvita jo lukulasit, mutta saanpa ainakin muutaman vuosikymmenen nauttia "normaalien" ihmisten elämästä. Sitä MINÄ haluan.
Edelleen tunnut sivuuttavan kaikki ne tuhannet, joilla silmäleikkaus on onnistunut ja jotka ovat tyytyväisiä päätökseensä. - Susanna
saisi... kirjoitti:
Eihän kukaan kieltänyt ettet saisi!
Keskustelupalsta tarjoaa vain näkökulmia oman päätöksen pohjaksi. Ja tällä palstalla vielä poikkeuksellisen laadukkaasti - silmälääkärin ammatillisin kommentein höystettynä.
Minulla on lasit. Silmäni ovat -8.5 luokkaa. Ei ole lasien "kantamisessa" selkä kulunut. Ovat tulleet niin mukaviksikin, kun linssit on ohentuneet ja kehykset keventyneet lähes olemattomiksi keveiksi titaanihenkosisksi.
Ja ohessahan voi halutessaan käytää piilareita. Ja nyt vanhemmiten näen lähelle paljon tarkemmin kuin useimmat ns. ikäiseni normaalinäköiset. Otan vain lasit pois tehdessäni tarkkaa työtä, jo näkyy.
Eli tulee se silmälasiaika kuitenkin ajan myötä. No niin pitkälle ei mielenkintosi välttämättä riitä, tämän hetken ilo on lähempänä.
Eikä se elämän onni ole todellakaan rilleistä kiinni, niinkuin täällä tuntuu joillakin keskustelun henki olevan.
Luitko myös tuon aiemman viestiketjun "Laser, lasik vai mikä"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000013898318
Terv. ArpisilmäTällä tietoa saan viettää lasitonta aikaa kolmisenkymmentä vuotta, ennen kuin lukulasiaika koittaa. Eli ihan tämän hetken ilosta ei ole kiinni.
Luuletko, että menin leikkaukseen hatarin tiedoin tai hetken mielijohteesta? Leikkaus on ollut haaveeni jo vuosia, kauan aikaa surffailin ja kuulostelin, missä olisi sopiva paikka. Hetkeksi leikkaus unohtui kokonaan, ja ajattelin tyytyä edelleen piilareihin, jotka vievät noin 200 euroa vuodessa. Onneksi leikkaus ei kuitenkan unohtunut, ja tässä sitä ollaan!
Tiedostan erittäin hyvin riskit ja sen, että jotain odottamattomia probleemia voi tulla. Tiesitkö muuten, että leikkauksen jälkeinen tulehdus on yhtä todennäköinen kuin piilareita käyttävällä? Seitsemän vuotta vietin piilareiden kanssa, eikä minulla ollut ainoatakaan tulehdusta. Siksipä nautinkin nyt täysin rinnoin tästä lasittomasta ajasta! - Oujee1
INCE3T kirjoitti:
Näyttää kuitenkin siltä, että tämä on aika lyhytnäköistä (vai pitäisikö sanoa likinäköistä) toimintaa."Ja muutenkin leikkauksessa käyneet tuntuvat olevan kaikista suurimpia leikkausten kannattajia."
Heillä nyt kumminkin lienee paras kokemus aiheesta..
"Mitä vikaa silmälasien käytössä on? Joillakin se jopa kohentaa ulkonäköä."
Nyt paistaa optikko liian selvästi läpi... onko asiakkaat alkaneet huveta ja kilpailu kiristyä?
"Sinähän tunnut puolustelevan kovasti tätä sanoisinko hieman kyseenalaista liiketoimintaa. Pitäisi kuitenkin tehdä ero toimialojen välillä. Terveydenhoito on ala, jossa liiketaloudellisten seikkojen ei pitäisi olla ensimmäisellä sijalla."
Tutulla rekry firman kautta työskentelevällä TERVEYSKESKUS/TYÖPAIKKA lääkärillä on vanhassa rahassa yli miljoonan vuosi ansiot (tarkistettu tuoreesta veropörssistä)!! Siis TERVEYSKESKUS/TYÖPAIKKA LÄÄKÄRIN toimesta!! Älä jaksa puhua terveydenhoidosta ikään kuin se ei olisi bisnestä! - INCE3T
Oujee1 kirjoitti:
"Ja muutenkin leikkauksessa käyneet tuntuvat olevan kaikista suurimpia leikkausten kannattajia."
Heillä nyt kumminkin lienee paras kokemus aiheesta..
"Mitä vikaa silmälasien käytössä on? Joillakin se jopa kohentaa ulkonäköä."
Nyt paistaa optikko liian selvästi läpi... onko asiakkaat alkaneet huveta ja kilpailu kiristyä?
"Sinähän tunnut puolustelevan kovasti tätä sanoisinko hieman kyseenalaista liiketoimintaa. Pitäisi kuitenkin tehdä ero toimialojen välillä. Terveydenhoito on ala, jossa liiketaloudellisten seikkojen ei pitäisi olla ensimmäisellä sijalla."
Tutulla rekry firman kautta työskentelevällä TERVEYSKESKUS/TYÖPAIKKA lääkärillä on vanhassa rahassa yli miljoonan vuosi ansiot (tarkistettu tuoreesta veropörssistä)!! Siis TERVEYSKESKUS/TYÖPAIKKA LÄÄKÄRIN toimesta!! Älä jaksa puhua terveydenhoidosta ikään kuin se ei olisi bisnestä!Terveyskeskuslääkärin työ päivystyksineen antaa jo ihan kohtuulliset ansiot, mutta moni lääkäri pitää sinä sivussa yksityisvastaanottoa ja usein jopa virka-ajalla, mitä useasti paheksutaan, ja nämä yhdessä muodostavat esimerkkinä mainitut hyvät tulot. Pahin esimerkki tästä ovat sairaalaprofessorit, jotka voivat teoriassa tehdä mitä haluavat virka-ajallaan.
Potilaan edun pitäisi on ensimmäisellä sijalla yhteiskunnan maksamassa terveydenhoidossa. Yksityisellä puolella asia taitaa olla hieman toinen, mikä asettaakin molempia töitä tekevän lääkärin hieman vaikeaan asemaan. Lääkärillä pitää olla kaksi erilaista roolia: julkisella puolella potilas on ensi sijalla, yksityisellä puolella lääkäriaseman liiketoimi on ensi sijalla. - INCE3T
Susanna kirjoitti:
"Ja muutenkin leikkauksessa käyneet tuntuvat olevan kaikista suurimpia leikkausten kannattajia"
Eikö tämä nyt ole itsestään selvä asia?
Silmälasit päässä tunsin itseni kömpelöksi, eivätkä ne tuntuneet omilta, vaikka ne nenällä roikkuivatkin toistakymmentä vuotta. Piilareita käytin myös runsaasti, ne sopivatkin ihan hyvin, mutta parina viime kesänä niihin tuli allergiaa, joka rajotti piilareiden käyttöä noin toukokuusta syyskuuhun, lokakuussakin oli vielä oireita. Kyseessä olivat vielä yön yli pidettävät piilarit, joiden hyöty ja sitä myötä niistä maksettu hinta katosivat taivaan tuuliin siinä putsatessa, putsatessa ja putsatessa.
En ymmärrä mitä pahaa siinä on, että ihminen haluaa parantaa terveyttään? Raha menisi joka tapauksessa laseihin, kontrolleihin ja piilareihin, miksipä ei sitten laittaa kerralla vähän suurempaa rahaa omiin silmiinsä kiinni. Eihän tämä autuutta takaa, ja kolmenkymmenen vuoden kuluttua voin minäkin tarvita jo lukulasit, mutta saanpa ainakin muutaman vuosikymmenen nauttia "normaalien" ihmisten elämästä. Sitä MINÄ haluan.
Edelleen tunnut sivuuttavan kaikki ne tuhannet, joilla silmäleikkaus on onnistunut ja jotka ovat tyytyväisiä päätökseensä.Luulen, että tulet tarvitsemaan lukulaseja (45 - ikäsi nyt) vuoden kuluttua. Kolmekymmentä vuotta on väärä luulo.
Ikänäköisyys normaalinäköisellä (ei miinuslaseja) alkaa tavallisesti 40. ikävuoden jälkeen ja lisääntyy iän myötä. Joitakin poikkeuksia saattaa tosin olla, mutta näin normaalinäköisten enemmistöllä. Myopian määrä siirtää tuota normaalia noin 40. ikävuoden rajapyykkiä sitä enemmän, mitä enemmän vahvuuksia laseissa on, mikä on tietenkin likinäköisten etu normaalinäköisiin verrattuna.
Jos silmän taittovirhe korjataan täysin, mikä lieneekin useimpien toive, alkujaan likinäköinen – edellyttäen että silmissä ei tapahdu muutoksia – palaa tuohon normaalinäköisten rajaan. Näin sinäkin olet siirtänyt myöhemmällä iällä alkujaan olleen rajan lähemmäksi 40:ää ikävuotta.
Tässä päädytään siihen toteamukseen, että jokainen käyttää silmälaseja elämänsä jossakin vaiheessa (jos vanhaksi elää) – yksi nuorena, toinen vanhana. - Susanna
INCE3T kirjoitti:
Luulen, että tulet tarvitsemaan lukulaseja (45 - ikäsi nyt) vuoden kuluttua. Kolmekymmentä vuotta on väärä luulo.
Ikänäköisyys normaalinäköisellä (ei miinuslaseja) alkaa tavallisesti 40. ikävuoden jälkeen ja lisääntyy iän myötä. Joitakin poikkeuksia saattaa tosin olla, mutta näin normaalinäköisten enemmistöllä. Myopian määrä siirtää tuota normaalia noin 40. ikävuoden rajapyykkiä sitä enemmän, mitä enemmän vahvuuksia laseissa on, mikä on tietenkin likinäköisten etu normaalinäköisiin verrattuna.
Jos silmän taittovirhe korjataan täysin, mikä lieneekin useimpien toive, alkujaan likinäköinen – edellyttäen että silmissä ei tapahdu muutoksia – palaa tuohon normaalinäköisten rajaan. Näin sinäkin olet siirtänyt myöhemmällä iällä alkujaan olleen rajan lähemmäksi 40:ää ikävuotta.
Tässä päädytään siihen toteamukseen, että jokainen käyttää silmälaseja elämänsä jossakin vaiheessa (jos vanhaksi elää) – yksi nuorena, toinen vanhana.Päättelin tuon kolmisenkymmentä vuotta siitä, että nyt olen parikymppinen, ja noin viisissäkymmennissä ovat ainakin tutut joutuneet hankkimaan jonkinlaista lasia. Menee jo saivartelun puolelle sanoa, että saatan "kestää" vain 25 vuotta.
Rahani hupenisivat joka tapauksessa tässä vuosien saatossa piilareihin, lasitkin ovat jo kuuden vuoden takaa. Nyt minulla on mahdollisuus nauttia niin hienosta asiasta kuin sohvalla makaamisesta ja telkkarin katsomisesta: lasien kanssa täytyi aina asetella itsensä etteivät lasit painu. Pienistä asioista se ilo on otettava:)
Olen hyvin tietoinen riskeistä ja siitä, että onneen voi tulla ryppyjä. Silti leikkaus oli (ainakin tässä vaiheessa) vaivansa ja hintansa arvoinen. - Oujee1
INCE3T kirjoitti:
Luulen, että tulet tarvitsemaan lukulaseja (45 - ikäsi nyt) vuoden kuluttua. Kolmekymmentä vuotta on väärä luulo.
Tässä päädytään siihen toteamukseen, että jokainen käyttää silmälaseja elämänsä jossakin vaiheessa (jos vanhaksi elää) – yksi nuorena, toinen vanhana."Myopian määrä siirtää tuota normaalia noin 40. ikävuoden rajapyykkiä sitä enemmän, mitä enemmän vahvuuksia laseissa on, mikä on tietenkin likinäköisten etu normaalinäköisiin verrattuna."
Siitä ei vaan ole kummoisesti iloa jos miinukset keikkuu -5 huonommalla puolella -> sellaisilla silmillä ei meinaan näe lukea sitä lehteä kuin nenä kiinni paperissa = eli laseja tarvii niin lukiessa kuin muutenkin! En tiedä, mutta epäilen että yli -5 silmät muka palautuisivat nollaan vaikka eläisit satavuotiaaksi? Leikkauksella tulet toimeen nuoruus iän ilman laseja tilanteessa kuin tilanteessa ja vanhempanakin tarvit vain lukilaseja -> mielestäni tuossa ei ole kuin hyviä puolia! Lievästi likinäköinen leikkaamaton silmähän kaiken järjen mukaan palautuu sitten vanhempana nollaan, mutta kaiketi jatkaa siitä sitä muutosta taas puolelle = pääset "nauttimaan" silmälasittomuudesta vanhana käpynä jokusen hassun vuoden jollet satu kuolemaan sitä ennen ;)
Toisekseen... tuttavalta leikattiin 2 silmät... en edes tiennyt että voi leikata, mutta tänäpäivänä tämä 40v henkilö lukee lehdet ja kännykän näytön täydellisesti ilman laseja jotka hän aina ennen tarvi lukeakseen. Mitäs tälle tapaukselle on odotettavissa vanhempana?
"Tässä päädytään siihen toteamukseen, että jokainen käyttää silmälaseja elämänsä jossakin vaiheessa (jos vanhaksi elää) – yksi nuorena, toinen vanhana."
Ja mikäköhän ajan jakso ihmisen elämästä on yleensä tärkein...
- Lll
1. Aaahaha. Jos on noin hatarat tiedot, niin älä ainakaan koskaan yrittäjäksi ryhdy. Leikkauksia tekevät sairaalat uusivat kalustonsa muutaman vuoden välein. Uusi laite maksaa satoja tuhansia euroja muut laitteet, niiden huolto, kunnostus, hoitajien ja lääkärien palkat jne. Tottakai leikkausbisnes on tuottavaa. Markkinat määrää hinnan. Eikö jonkin sairaalan kannattaisi tiputtaa hinta vaikka puoleen nykyisestä, ja haalia kaikki potilaat itselleen, jos hinnassa on mielestäsi paljon ilmaa?
2. Kyllä. Tuhmat lääkärit. Riistäjä kapitalistit.
3. Riskeistä saa kyllä paljon tietoa. Kiitos nyky-yhteiskunnan monipuolisten viestimien. Jos omia silmiään on leikkauttamassa, niin luulisi olevan tietoinen siitä, että siihen liittyy riskejä. Saa syyttää itseään jos pistää pään pensaaseen.
4. Potilaan pitää tiedostaa riskit. Leikkaukseen mennään omalla vastuulla.
5. Omat silmäni on leikattu ja näen loistavasti. Samalla tavalla kuin nuorena kloppina. Ei ole tullut mitään normaalinäkökyvystä poikkeavia ominaisuuksia.
6. Yli 10 vuoden kokemus on ja käsittääkseni mitään suuria komplikaatioita ei ole kenellekään tullut jälkikäteen.
7. Minut leikannut lääkäri oli leikkauttanut myös omat silmänsä.
Hyvä, että leikkauksien riskeistäkin keskustellaan, mutta tässä taas paistaa vähän katkeruus läpi. Villinä veikkauksena luulen, että topicin aloittaja on itse rillipää ja kovasti haluaisi eroon laseista, mutta oma kantti ei riitä mennä leikkaukseen.- INCE3T
En haluaisi puhua mistään sovitusta markkinoiden jaosta, mutta tuskinpa leikkauksia tekevät lääkärit viitsisivät kilpailla toisiaan hengiltä. Lypsävää lehmää ei kannata tappaa, niinhän sitä sanotaan. Miksipä siis pilata erittäin kannattava liiketoimi turhalla kilpailulla. Yhdellä laitteella voi tehdä vain tietyn määrän leikkauksia vuorokaudessa, ja pitäähän lääkärin hoitaa normaalia lääkärintointaankin.
Riskejä vähätellään tietoisesti. Ajatellaan, että mitään ei voi sattua, koska ollaan oikean lääkärin käsittelyssä.
En käytä laseja, enkä muutenkaan menisi koskaan leikkaukseen. - Oujee1
INCE3T kirjoitti:
En haluaisi puhua mistään sovitusta markkinoiden jaosta, mutta tuskinpa leikkauksia tekevät lääkärit viitsisivät kilpailla toisiaan hengiltä. Lypsävää lehmää ei kannata tappaa, niinhän sitä sanotaan. Miksipä siis pilata erittäin kannattava liiketoimi turhalla kilpailulla. Yhdellä laitteella voi tehdä vain tietyn määrän leikkauksia vuorokaudessa, ja pitäähän lääkärin hoitaa normaalia lääkärintointaankin.
Riskejä vähätellään tietoisesti. Ajatellaan, että mitään ei voi sattua, koska ollaan oikean lääkärin käsittelyssä.
En käytä laseja, enkä muutenkaan menisi koskaan leikkaukseen.Miksi ihmeessä viitsit messuta täällä lekureiden tienesteistä ja laseroinnin "riskeistä" jos et kerta omista laseja/leikattuja silmiä?? Näkö ongelmat eivät kosketa sinua mitenkään, mikä on motiivisi näille postauksille?
- INCE3T
Oujee1 kirjoitti:
Miksi ihmeessä viitsit messuta täällä lekureiden tienesteistä ja laseroinnin "riskeistä" jos et kerta omista laseja/leikattuja silmiä?? Näkö ongelmat eivät kosketa sinua mitenkään, mikä on motiivisi näille postauksille?
Tämä on hyvä kysymys ja ansaitsee arvoisensa vastauksen. Minä haluan herättää – tässä tapauksessa silmäleikkausta harkitsevan – ajattelemaan omilla aivoillaan. Nykykansalaiset ovat nykyisen mediatulvan vuoksi menettäneet harkintakykynsä. Medialla ohjataan erittäin voimakkaasti kulutuskäyttäytymistä. Media myös ruokkii itse itseään, mistä on hyvä esimerkki tämä keskusteluryhmä, jossa leikkauksessa käyneiden hyvät kokemukset kannustavat leikkausta harkitsevia menemään leikkaukseen. Silmäleikkaukset ovat tietenkin vain pieni osa tätä kulutusohjausta.
- Oujee1
INCE3T kirjoitti:
Tämä on hyvä kysymys ja ansaitsee arvoisensa vastauksen. Minä haluan herättää – tässä tapauksessa silmäleikkausta harkitsevan – ajattelemaan omilla aivoillaan. Nykykansalaiset ovat nykyisen mediatulvan vuoksi menettäneet harkintakykynsä. Medialla ohjataan erittäin voimakkaasti kulutuskäyttäytymistä. Media myös ruokkii itse itseään, mistä on hyvä esimerkki tämä keskusteluryhmä, jossa leikkauksessa käyneiden hyvät kokemukset kannustavat leikkausta harkitsevia menemään leikkaukseen. Silmäleikkaukset ovat tietenkin vain pieni osa tätä kulutusohjausta.
Edelleen miksi? Mikä on motiivisi??
Mikset sano ihan suoraan että toimit optikko alalla!
Sinua tuntuu häiritsevän enemmän se että ihmiset sijoittavat leikkauksiin sen 2000Eur kerta summan, kuin oletetut riskit niinkään... Mikset kritisoi piilolasien käyttäjiä siitä että hassaavat sen saman rahan n. 10v. aikana niihin piilolaseihinsa ja samalla rasittavat ihan mekaanisestikkin silmiää (myös pysyvästi), eikö piilolasien tai uusiutuvien merkkipokien mainonnan kohdalla ole muka kyseessä kulutuskäyttäytymisen ohjaus? Puhuit turhamaisuudesta -> mihin lokeroit normaali näön omaavat nuoret naiset jotka ostavat värillisiä piilareita kun omat silmät ei ole niin makeen väriset luonnostaan...
- lisäyksenä
8. Jokainen leikkaus on riski.
On erinomaisen terveellistä muistuttaa näistä asioista. Likinäköisyydenhän saa laseilla korjattua, siis miksi leikkaukseen? Useimmiten vain pelkkää turhamaisuutta.
Jokainen valitsee itse, toivottavasti kuitenkin tarkkaan mietittyään.
Terv. Nimimerkki "Leikkaus epäonnistui".
(Tosin ei juuri tämän sortin silmäleikkaus, vaan toinen, jonka senkin piti olla rutiinia.
Silmän pintaan tuli pullistunut herkästi ärtyvä arpikudos, joka mekaanisesti hankaa kuin roska lopun ikääni. Se oli vain yksi haitallisista leikkauksen seurauksista.) - silmälääkäri
Taittovirhekirurgia on bisnestä - sillä voi tienata oikein hyvin. Kilpailu ja kysyntä (ja laitteiden hinnat ja työvoimakustannukset) määrittävät hintatason.
Ihmisiä on joka lähtöön. Anoppini näkee hyvin silmälaseilla, ilman laseja todella huonosti, mutta hän ei pidä juuri koskaan silmälaseja, vaan "pärjää" ilmankin laseja (ja lukiessa nipistää silmiä kovasti sirrilleen). Itselläni loksahti leuka auki ihmetyksestä kun ensimmäisen kerran tutkin hänen näöntarkkuuttaan ja ihmettelin, kuinka kukaan voi pärjätä noin huonolla näöllä pitämättä laseja/piilolaseja. Hän olisi varmaankin oivallinen leikkauskandidaatti - ei haittaisi vaikka hämäränäkö ei olisi täydellinen, sillä leikkauksen jälkeenkin hän näkisi paremmin ilman laseja kuin nyt...
Toisaalta leikkauksiin hakeutuvat ovat yleensä nuoria ihmisiä, jotka haluavat nähdä hyvin (ja "hyvin" tarkoittaa yleensä "vähintään yhtä hyvin kuin parhaalla lasikorjauksella ennen leikkausta ja joka tilanteessa") ja tällöin leikkauksen jälkeen *saattaa* tulla ikävä yllätys, jos esim. ei näekään hämärällä yhtä hyvin kuin aiemmin ja esim. ammatin vuoksi pitäisi ajella iltaisin autolla...
Väittäisin, että silmälääkäreille ei kaikenkaikkiaan tehdä juurikaan enempää taittovirheen korjausleikkauksia kuin muillekaan ihmisille (joitakin taittovirhekirurgeja ehkä lukuunottamatta). Itse en antaisi silmiini kajota (tosin taittovirhettäkään ei juurikaan ole) eivätkä minun silmälääkärituttavani (joilla on suurempiakin taittovirheitä) edes ajattele näihin leikkauksiin menevänsä - esim. juuri hämäränäkö- ja kontrastinäön huononemisen vuoksi, toinen syy on se, että silmälaseilla näkee aivan hyvin eikä lasien pitoon liity leikkausriskejä.
Tunnen muutaman potilaan, jotka ovat taittovirheenkorjausleikkauksissa käyneet ja he ovat tyytyväisiä tuloksiinsa. Riippuu aina omista tarpeista, onko leikkaus mahdollisesti järkevä vai ei...
Joskus kyllä tuntuu siltä täällä palstalla kommentteja lukiessa, että kylläpä sitä ollaan innokkaita siitä, että on käyty leikkauksessa. Se, että on itse tyytyväinen leikkaustulokseen, ei tarkoita sitä, että joku muu olisi tyytyväinen samaan tulokseen. Toisaalta, mitäpä sitä salata iloaan siitä, että kokee näkevänsä paremmin. Ja onhan täällä kriittisiäkin kannanottoja näkynyt (usein niiltä, jotka panevat oireensa tarkkaan merkille ja huomaavat pikkuseikatkin). Nämä ihmiset taitavat olla kuitenkin vähemmistönä taittovirhekirurgiapotilaista (ehkä he eivät sitten hakeudukaan toimenpiteisiin niin hanakasti kuin muut).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi564536Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal874237- 703698
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963627Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1152655- 352468
- 372362
- 242349
- 382339
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232214