Olin vierailulla erään tutun luona, joka on metsästäjä. Hän ylpeili sillä, kuinka hänen mettästyskoiransa rakko on suurentunut. Katsoin hämilläni ja hän vaan jatkoi "kun koiraa ei tartte viedä kuin 2 kertaa, aamulla ja illalla pienet lenkit, turhaahan sitä enempi viepi"! hitto että mä olin vihainen ja sanoin, että eikö se tiedä että lenkkeily on muutakin kuin pissattamista.. hän siihen "no, toi koira saa sitä sitten kun on taas mettästyskausi"!!
tulipahan vaan mieleeni, kuinka paljon on näitä "metsämiehiä"jotka rääkkäävät koiriaan noin?
:(
2kertaa päivässä ulos!?
48
2918
Vastaukset
- nappi06
en kyllä usko että on montaakaan metsämiestä joka tuollalailla kohtelee koiraansa! ainakin kun on lukenut näitä juttuja ja tiedänkin muutaman niin ne eivät ole ainakaan jutelleet tuollaisia ja kohtelevat koiraansa kunnolla! valitettavasti meitä on silti moneen junaan.
- misuami.
Totta puhut ja tämä samainen ihminen kehtasi minulle moralisoida kun en huuda koiralleni. "sille pitää olla jämpti ja näyttä kuka on pomo". Tietenkin pitää olla, mutta ilman huutamista ja hihnassa repimistä, mitä hän yritti näyttää. en antanut koiraani hänen käsiinsä. Koirani on todella arka ääniä kohtaan ja olen saanut collieni oppimaan ihan normi äänellä seuraamaan, tulemaan luokse, istumaan ym. Tuolla kylässä koirani pelkäsi.. taisi vaistota että tuossa on paha mies.
En mene kyllä enää hänen luokseen kahville. hittolainen.
hänen vaimonsakin kertoi, miten tämän miehen entinen koira oli ainan niin masentuneen näköinen, kun joutui yksin kotia vahtimaan, kun tämä mies asui naisen luona (n.200 km kototaan) ja meni vain viikonloppuisin kotiin, naapurit antoivat koiralle vettä ja ruokaa. :(
Tämä on kauheaa ajatella ja toivon, että monia tämmöisiä ihmisiä ei ole tässä maailmassa. - arska
misuami. kirjoitti:
Totta puhut ja tämä samainen ihminen kehtasi minulle moralisoida kun en huuda koiralleni. "sille pitää olla jämpti ja näyttä kuka on pomo". Tietenkin pitää olla, mutta ilman huutamista ja hihnassa repimistä, mitä hän yritti näyttää. en antanut koiraani hänen käsiinsä. Koirani on todella arka ääniä kohtaan ja olen saanut collieni oppimaan ihan normi äänellä seuraamaan, tulemaan luokse, istumaan ym. Tuolla kylässä koirani pelkäsi.. taisi vaistota että tuossa on paha mies.
hänen vaimonsakin kertoi, miten tämän miehen entinen koira oli ainan niin masentuneen näköinen, kun joutui yksin kotia vahtimaan, kun tämä mies asui naisen luona (n.200 km kototaan) ja meni vain viikonloppuisin kotiin, naapurit antoivat koiralle vettä ja ruokaa. :(
Tämä on kauheaa ajatella ja toivon, että monia tämmöisiä ihmisiä ei ole tässä maailmassa.HÖH.. onko tästä tullut joku akkjen juorupalsta..
huh taiampa lähtee kiivaasti..oksettaa tuollaset ämmät.
Ennen tääläkin puhuttiin asiaa, ja tuollaset juoruakat ei täällä kauan saaneet juhlia. - nappi06
misuami. kirjoitti:
Tämä on kauheaa ajatella ja toivon, että monia tämmöisiä ihmisiä ei ole tässä maailmassa.ei sille koiralle nyt huutaa tarvitsekkaan, kyllä sille muullakin tavalla voi olla jämpti ja näyttää kuka on pomo. niinkuin sinä oletkin tehnyt. ei kannata kyllä antaakaan koiraa sille tai kuunnella sen höpinöitä! kyllä sinä itse osaat koirasi kouluttaa, paremmin mitä hän! ja mitä collieita olen tuntenut niin ovat kyllä aika arkoja luonteeltaan eivätkä kyllä kestä sitä huutamista yhtään. ei kaikki välttämättä. kyllä varmaan aavistikin että saattaa olla paha setä, ei kannata sinne paikkaan ainakaan haukkua enään viedä! niinkuin jo laitoitkin että et mene sinne enään, hyvä niin. kyllä varmaan on ollut edellinenkin haukku masentuneen näköinen jos on tuollaisen miehen kanssa joutunut olemaan. sääli vaan tätäkin haukkua mikä niillä nyt on. ei näitä tälläisiä ihmisiä varmaan ihan hirveästi olekkaan, tai ainakin toivotaan niin! eikös vain? :)
- nappi06
arska kirjoitti:
HÖH.. onko tästä tullut joku akkjen juorupalsta..
huh taiampa lähtee kiivaasti..oksettaa tuollaset ämmät.
Ennen tääläkin puhuttiin asiaa, ja tuollaset juoruakat ei täällä kauan saaneet juhlia.ei sinun ole pakko täällä lukeakkaan näitä juttuja, jos kerta ollaan juoruakkoja! mene äkkiä pois ettei vaan sinustakin tule tälläinen juoruuja! kyllähän täällä asioista saa jutella, eikä se tarkoita sitä että juorutaan. äläkä sinä tule tänne haukkumaan miksikään ämmiksi! mene kuule katsomaan peiliin, ennen kuin tulet tänne haukkumaan.
- Osku
nappi06 kirjoitti:
ei sinun ole pakko täällä lukeakkaan näitä juttuja, jos kerta ollaan juoruakkoja! mene äkkiä pois ettei vaan sinustakin tule tälläinen juoruuja! kyllähän täällä asioista saa jutella, eikä se tarkoita sitä että juorutaan. äläkä sinä tule tänne haukkumaan miksikään ämmiksi! mene kuule katsomaan peiliin, ennen kuin tulet tänne haukkumaan.
höh höh *** jotku voi mennä sinne peilin ääreen ja voisi vielä lukea nuit omija kirjotuksiaan uudestaan. Tyypilline juoruämmä ei kyllä itte huomaakkaan, tai ei ainakaan tunnusta juorujans.
Se on se utelias luonne, ja seläntakana juoruamisen tarve.
Ja minua siä et käske mihinkään, minä luen ja surfaan iha siellä missä satun millonki. Välillä käyn jopa yrjöömässä näitä juoruämmien juttuja.
Ennen oli kyll asiallinen tääkin palsta, ja oli oikeita asioit, nyt vaa juorutaa. - nappi06
Osku kirjoitti:
höh höh *** jotku voi mennä sinne peilin ääreen ja voisi vielä lukea nuit omija kirjotuksiaan uudestaan. Tyypilline juoruämmä ei kyllä itte huomaakkaan, tai ei ainakaan tunnusta juorujans.
Se on se utelias luonne, ja seläntakana juoruamisen tarve.
Ja minua siä et käske mihinkään, minä luen ja surfaan iha siellä missä satun millonki. Välillä käyn jopa yrjöömässä näitä juoruämmien juttuja.
Ennen oli kyll asiallinen tääkin palsta, ja oli oikeita asioit, nyt vaa juorutaa.ja jotkut voisivat mennä opettelemaan kirjoitusta paremmin. välillä täytyy oikein oksentamassa käydä kun ei oikein osata kirjoittaa!! sinä et täällä rupea ketään ämmittelemään, se on kyllä varma juttu!
- Osku.
nappi06 kirjoitti:
ja jotkut voisivat mennä opettelemaan kirjoitusta paremmin. välillä täytyy oikein oksentamassa käydä kun ei oikein osata kirjoittaa!! sinä et täällä rupea ketään ämmittelemään, se on kyllä varma juttu!
kuule mie ämmittelen jos haluun, se ei ole laissa kielletty, ei. Mitä tuleen miun kirjotukseen, niin hyvinhän tuota luet, heh heh heh
- misuami.
nappi06 kirjoitti:
ei sille koiralle nyt huutaa tarvitsekkaan, kyllä sille muullakin tavalla voi olla jämpti ja näyttää kuka on pomo. niinkuin sinä oletkin tehnyt. ei kannata kyllä antaakaan koiraa sille tai kuunnella sen höpinöitä! kyllä sinä itse osaat koirasi kouluttaa, paremmin mitä hän! ja mitä collieita olen tuntenut niin ovat kyllä aika arkoja luonteeltaan eivätkä kyllä kestä sitä huutamista yhtään. ei kaikki välttämättä. kyllä varmaan aavistikin että saattaa olla paha setä, ei kannata sinne paikkaan ainakaan haukkua enään viedä! niinkuin jo laitoitkin että et mene sinne enään, hyvä niin. kyllä varmaan on ollut edellinenkin haukku masentuneen näköinen jos on tuollaisen miehen kanssa joutunut olemaan. sääli vaan tätäkin haukkua mikä niillä nyt on. ei näitä tälläisiä ihmisiä varmaan ihan hirveästi olekkaan, tai ainakin toivotaan niin! eikös vain? :)
Toivon todella ettei tuollaisia ihmisiä tosiaan ole paljoa. Kävi sääliksi hänen koiraansa, jota hän ihan selvästi pitää vaan metsästyskautena tärkeänä. Mutta pidetään me koiriamme hyvänä. :)
- @erikseen
nappi06 kirjoitti:
ja jotkut voisivat mennä opettelemaan kirjoitusta paremmin. välillä täytyy oikein oksentamassa käydä kun ei oikein osata kirjoittaa!! sinä et täällä rupea ketään ämmittelemään, se on kyllä varma juttu!
Onko sulla kaikki kotona ei mies ainakaan hahaa
- serop1
Enhän mäkään käytä koiraani kuin pari kertaa päivässä ulos ;) Muutakin elämää on ;D Ja kuinkakohan moni vetää herneen nenään, kun en ole 24h/vrk koiran kanssa ja joka tunnin välein viemässä ulos ;)
- Tersi
se olisi ihan tervettä että koira pääse useammin kuin 2 kertaa päivässä ulos! Eihän sitä koiran kanssa tarvii 24h olla mutta minusta kaksi kertaa päivässä on liian vähän.
- serop1
Tersi kirjoitti:
se olisi ihan tervettä että koira pääse useammin kuin 2 kertaa päivässä ulos! Eihän sitä koiran kanssa tarvii 24h olla mutta minusta kaksi kertaa päivässä on liian vähän.
Minusta ihan riittämiin. (pentukoirat asia eri) Ei niitä tarvi olla kolmen neljän tunnin välein viemässä. Toiseksi lenkit on pitkiä eikä näitä lyhyitä talon ympäri lenkkejä niin kuin useimmilla ihmisillä, jotka mainostavat, että käytän koiraani 4-5 päivässä ulkona.
- Tersi
serop1 kirjoitti:
Minusta ihan riittämiin. (pentukoirat asia eri) Ei niitä tarvi olla kolmen neljän tunnin välein viemässä. Toiseksi lenkit on pitkiä eikä näitä lyhyitä talon ympäri lenkkejä niin kuin useimmilla ihmisillä, jotka mainostavat, että käytän koiraani 4-5 päivässä ulkona.
tohon laittaakin että jos ne kaksi kertaa molemmat ovat tunnin mittaisia niin sitten ehkä mutta kyllä minä tekisin vielä välipissatuksen.
- Tersi
Tersi kirjoitti:
tohon laittaakin että jos ne kaksi kertaa molemmat ovat tunnin mittaisia niin sitten ehkä mutta kyllä minä tekisin vielä välipissatuksen.
että käytän koiran aamulla kun herään noin puolen tunnin lenkillä, koulun jälkeen noin tunnin lenkillä ja sitten illalla noin puolen tunnin lenkillä. Ja mitä enemmän käy ulkona sitä vähemmän "pitää" touhuta sisällä.
- serop1
Tersi kirjoitti:
että käytän koiran aamulla kun herään noin puolen tunnin lenkillä, koulun jälkeen noin tunnin lenkillä ja sitten illalla noin puolen tunnin lenkillä. Ja mitä enemmän käy ulkona sitä vähemmän "pitää" touhuta sisällä.
Millainen koira sinulla on? Luin juuri toiselta palstalta aktivointikyselyä...Jossa valitit, että pakkasissa ei voi koiran kanssa ulkoilla. Meillä käydään koiran kanssa ulkona oli keli mikä tahansa ja yleensä ollaan reippaat ajat. Tänäänkin on ollut kylmää tuulen vuoksi eniten. Eipä oo tullut muita koria pahemmin vastaan, joten oletan, että käyt pitkillä lenkillä kuitenkin vaan kun kleli on hyvä ja muuten juoksutat koiraa vaan mahdollisemman lyhyen lenkin.
Oman koiran osaltani voin vaan sanoa, että sisällä riehuminen ja leikkiminen ei auta pahemmin ulkona lenkkien pituuteen, vaikka sisällä leikitäänkin paljon.
Ja lenkkien pituudesta vielä sen verran, että kyllä pienetkin koirat rakastavat pitkiä lenkkejä, kunhan ne niihin opetetaan. Oman koirani paras leikkikaveri on pienikokoinen koira ja nauttii pitkistä lenkeistä ja vasta oltiin ulkona koirien kera eikä sitäkään koiraa paleltanut ollenkaan.
Taitaa vaan muita ihmisiä laiskottaa, kun on vähän huonompi keli olla ulkona. Näitä asioita pitäisi miettiä kaikkien, jotka aikovat hoitaa koiraa. Koiran kanssa on pakko liikkua!
Mutta nyt eksyin aiheesta... Omalle koiralleni kyllä riittää ne kaksi lenkkiä mainiosti! Tiedänpä koiria joita käytetään näin kaupunki oloissa kerran päivässä ulkona ja isoja koiria ovat...ja omistajat asuu kerrostalossa. - Tersi
serop1 kirjoitti:
Millainen koira sinulla on? Luin juuri toiselta palstalta aktivointikyselyä...Jossa valitit, että pakkasissa ei voi koiran kanssa ulkoilla. Meillä käydään koiran kanssa ulkona oli keli mikä tahansa ja yleensä ollaan reippaat ajat. Tänäänkin on ollut kylmää tuulen vuoksi eniten. Eipä oo tullut muita koria pahemmin vastaan, joten oletan, että käyt pitkillä lenkillä kuitenkin vaan kun kleli on hyvä ja muuten juoksutat koiraa vaan mahdollisemman lyhyen lenkin.
Oman koiran osaltani voin vaan sanoa, että sisällä riehuminen ja leikkiminen ei auta pahemmin ulkona lenkkien pituuteen, vaikka sisällä leikitäänkin paljon.
Ja lenkkien pituudesta vielä sen verran, että kyllä pienetkin koirat rakastavat pitkiä lenkkejä, kunhan ne niihin opetetaan. Oman koirani paras leikkikaveri on pienikokoinen koira ja nauttii pitkistä lenkeistä ja vasta oltiin ulkona koirien kera eikä sitäkään koiraa paleltanut ollenkaan.
Taitaa vaan muita ihmisiä laiskottaa, kun on vähän huonompi keli olla ulkona. Näitä asioita pitäisi miettiä kaikkien, jotka aikovat hoitaa koiraa. Koiran kanssa on pakko liikkua!
Mutta nyt eksyin aiheesta... Omalle koiralleni kyllä riittää ne kaksi lenkkiä mainiosti! Tiedänpä koiria joita käytetään näin kaupunki oloissa kerran päivässä ulkona ja isoja koiria ovat...ja omistajat asuu kerrostalossa.on mäyräkoira joka ei pysty lenkkeilemään yli 15 asteen pakkasessa, siksi kyselin niitä aktivointi-ideoita. Älä sinä tee mitään oletuksia minun suhteeni, juoksutan mahdollisimman lyhyen lenkin?? En ihan ymmärtänyt. Näillä pakkasilla ollaan käyty ulkona noin neljä kertaa päivässä että saa tankin tyhjäksi ja tarpeet tehtyä. Minä en ole luonteeltani laiska, sitä turha vihjailla.
- misuami.
serop1 kirjoitti:
Minä ainakin vien koirani: aamulla 15minsan pikapissat, päivällä töiden jälkeen 30minsan lenkki, ruoan jälkeen mennään 1-2h:n lenkille, jossa myös leikitään ja telmitään ja illalla vielä pikkupissalle n. 15-30minsan lenkki koirapuistot ja koirakoulut. Koirani on siitä iloinen ja kun on näitä pakkasia ollut ja ei olla päästy kunnolla ulos, näkee oikein miten toinen masentuu.
- serop1
misuami. kirjoitti:
Minä ainakin vien koirani: aamulla 15minsan pikapissat, päivällä töiden jälkeen 30minsan lenkki, ruoan jälkeen mennään 1-2h:n lenkille, jossa myös leikitään ja telmitään ja illalla vielä pikkupissalle n. 15-30minsan lenkki koirapuistot ja koirakoulut. Koirani on siitä iloinen ja kun on näitä pakkasia ollut ja ei olla päästy kunnolla ulos, näkee oikein miten toinen masentuu.
Mä en laske lenkkeilyksi noita 15 minsan pikapissejä. Se ei oo lenkki. Ainakaan minun koirallani. Joten Käytän koiraani vain kahdesti päivässä LENKILLÄ. Pikareissuista ei ole ollut puhetta. Eikä tarvitse vetää palkokasvia nenään. Uskon, että täällä pitävät kaikki hyvää huolta koiristaan :)
- Lue omat juttusi
serop1 kirjoitti:
Mä en laske lenkkeilyksi noita 15 minsan pikapissejä. Se ei oo lenkki. Ainakaan minun koirallani. Joten Käytän koiraani vain kahdesti päivässä LENKILLÄ. Pikareissuista ei ole ollut puhetta. Eikä tarvitse vetää palkokasvia nenään. Uskon, että täällä pitävät kaikki hyvää huolta koiristaan :)
puhe ulkoilusta, myös pissatuksista. Alunperinhän kyse oli jostakusta, joka käyttää koiransa ulkona kahdesti päivässä. Itse siihen kommentoit, että sinäkin käytät koiran ULKONA vain kahdesti, lenkeistä et siinä puhunut mitään.
2 lenkkiä on varmasti riittävästi, mutta pissalle pitää päästä useammin. - serop1
Lue omat juttusi kirjoitti:
puhe ulkoilusta, myös pissatuksista. Alunperinhän kyse oli jostakusta, joka käyttää koiransa ulkona kahdesti päivässä. Itse siihen kommentoit, että sinäkin käytät koiran ULKONA vain kahdesti, lenkeistä et siinä puhunut mitään.
2 lenkkiä on varmasti riittävästi, mutta pissalle pitää päästä useammin.Harvoin mä käytän pissillä koiraani. Ja yleensä jos lähen käyttää se kuitenkaan tee mitään, joten turha valittaa! Enköhän mä tiedä oman koirani tarpeet...Mä en päivystä tät koiraa 24h/vrk mulla on muutakin elämää toisin kjuin joillakin. Minun jopa tehtävä töitä! En elä eäidin nurkissa ja valita, kun muut ei osaa!
- .:DoGi:.
mikä typerys!!! lenkillä on todellakin koiralle merkitysta. koirat odottavat sitä, se on niille kaikki kaikessa. tuo mies ei taida tietää mitään koirista!!!
"rakko pieni.." voi ***** mikä paskiainen.. - .:DoGi:.
kirjotin väärin. siis rakko on suurentunut, ei pienentynyt..
- C.P
No nii mäkin vien kaks koiraani vaan 2 kertaa pihalle MUTTA meillä on tuolla takapihalla koira-aitaus jonne ne pääsee pitkin päivää... Mut on tää eri asia ku veis vaan 2x päivässä kokonään ulos...
- Laisa
erään "kaverini" isän metsästyskoiralla on vielä huonompi tilanne. Se asuu heidän pihallaan ulkotarhassa kesät talvet- jopa -30 pakkasella. Onneksi sen kopissa sentään on lämmitys, ja se viettääkin talvella lähes kaiken aikansa siellä, koska ei ohuen turkkinsa vuoksi tarkene olla ulkonakaan. Ruuaksi se saa milloin mitäkin: olen nähnyt sille annettavan ainakin pitsaa ja lihapiirakoita ja tarhassa (jota ei siivota juuri koskaan) lojuu aina ympäriinsä muovisia lihapakkauksia(koiralla ei ole ruokakuppia, vaan sille annetaan ruuat suoraan pakkauksista). Kerran näin siellä kasan kaloja, jotka olivat jo niin mätiä ja kärpästen peitossa, ettei niistä enää nähnyt,olivatko ne kypsiä vai raakoja! Myös vesi on usein kesällä joko lopussa tai pilaantunutta. Talvella sitä ei ole lainkaan, koska "se vaan jäätyisi heti". Kun kerran kysyin, miten usein koiraa käytetään lenkillä sain vastaukseksi "kesällä melkein joka päivä, talvella harvemmin". Myöhemmin paljastui, että tuo "melkein joka päivä" tarkoitti: kerran kahdessa viikossa. Miten ihmiset voivat kohdella koiriaan näin!!!!!!!
- hohhoi!
Ei sitä täällä palstoilla kannata ihmetellä miten eläintä kohdellaan huonosti!
Jos on aidosti huolestunut ja vastuuntuntoinen ihminen niin soita kaupungin eläinlääkärille tai eläinsuojeluvalvojalle.Numeron löydät vaikka paikallisesta eläinsuojeluyhdistyksestä tai löytöeläinkodilta. - löytyy ihan
hohhoi! kirjoitti:
Ei sitä täällä palstoilla kannata ihmetellä miten eläintä kohdellaan huonosti!
Jos on aidosti huolestunut ja vastuuntuntoinen ihminen niin soita kaupungin eläinlääkärille tai eläinsuojeluvalvojalle.Numeron löydät vaikka paikallisesta eläinsuojeluyhdistyksestä tai löytöeläinkodilta.yleisestä numerotiedustelustakin, kysyvät kunnan/alueen nimen ja sen mukaan etsivät, Helpoin reitti.
- dragon
monia yhteisiä piirteitä mulla ja tolla sun "kaverin" kohdalla.
mun koirat puhtaasti ulkokoiria. Kopeissa villalla vuoratut seinät ja lisäksi lumieristys kopin ympärillä. koirat pitkässä kettingissä kiinni. Pakkasta saattaa olla lähemmäs -50 astetta.
Koirat nukkuu joskus kopissa.jos hyvä ilma,eli ei tuule myrskyisästi tai sada kaatamalla vettä,ne nukkuvat maakuopassa tai lumikuopassa "kiepillä". Saattaa ne vesisateellakin nukkua ulkona,ei ne vettä pelkää,kun molemmilla vedenpitävä turkki.Läpimäräksi en ole koskaan niitä saanut millään.
Koirat saa sitä mitä ne syö, yleensä ihmisen ruuanjämät. Nappuloita niille annetaan,mutta koirat harvemmin niitä syövät.Kissanruoka kelpaa oikein hyvin ja lenkkimakkara.
Meilläkin kertyy kaikenmaailman kuppeja ja rasioita koirien "tontille",ei niitä kerätä joka päivä. Kopin ympärystä siivotaan 2 krt vuodessa,koska suuri alue koirilla.
Kesällä vesikupit ovat täynnä,ellei koira tahallaan niitä kaada. Talvella ei vettä anneta,siksi koska ne ei juo: ei kylmää,ei haaleaa,eikä lämmintä vettä! Ainoastaan lumi kelpaa niille.
Kesällä lenkitetään, jos ei joka päivä, niin vuoropäivin. Lenkit ovat rankkoja koirille,koska ne joutuvat TÖIHIN, eli toinen vetämään ja toinen koira on dreeveri joka on metsästyskoira,se kasvattaa peruskuntoa kesällä.
Lenkillä en tarkoita 100m pikakävelyä,vaan n. 10-20 km veto/juoksu harjoittelua,oli keli mikä hyvänsä,vaikka ukkosella.Siksi vuoropäivin,jotta koira saisi seuraavana päivänä levätä.
Talvella,kuten nytkin olen koulussa eri paikkakunnalla kuin koirat. ite asun kaupungissa opiskelija asunnossa ja kämppikseni on astmaattinen. Isä hoitaa ja lenkityttää koirat,silloin kun en ole kotona.
Talvella en luonnollisesti pysty olemaan kahdessa paikassa yhtä aikaa,joten koirilla on vähän helpompaa. Niitä ei käytetä joka päivä lenkillä,vaan silloin kun on "inhimilliset" kelit. Täälläpäin saattaa olla 3 viikkoa 40 pakkasta,joten koiran terveyttä ajatellen,niitä ei liikuteta.
Ja niin... on turha soitella poliiseja ja eläinsuojelu valvojia mun perään,koska ne ovat käyneet katsomassa paikan päällä miten asiat ovat ja todenneet,ettei niitä rääkätä,vaan hoidetaan asianmukaisesti OLOsuhteet huomioon ottaen! Kysyttävää? - serop1
dragon kirjoitti:
monia yhteisiä piirteitä mulla ja tolla sun "kaverin" kohdalla.
mun koirat puhtaasti ulkokoiria. Kopeissa villalla vuoratut seinät ja lisäksi lumieristys kopin ympärillä. koirat pitkässä kettingissä kiinni. Pakkasta saattaa olla lähemmäs -50 astetta.
Koirat nukkuu joskus kopissa.jos hyvä ilma,eli ei tuule myrskyisästi tai sada kaatamalla vettä,ne nukkuvat maakuopassa tai lumikuopassa "kiepillä". Saattaa ne vesisateellakin nukkua ulkona,ei ne vettä pelkää,kun molemmilla vedenpitävä turkki.Läpimäräksi en ole koskaan niitä saanut millään.
Koirat saa sitä mitä ne syö, yleensä ihmisen ruuanjämät. Nappuloita niille annetaan,mutta koirat harvemmin niitä syövät.Kissanruoka kelpaa oikein hyvin ja lenkkimakkara.
Meilläkin kertyy kaikenmaailman kuppeja ja rasioita koirien "tontille",ei niitä kerätä joka päivä. Kopin ympärystä siivotaan 2 krt vuodessa,koska suuri alue koirilla.
Kesällä vesikupit ovat täynnä,ellei koira tahallaan niitä kaada. Talvella ei vettä anneta,siksi koska ne ei juo: ei kylmää,ei haaleaa,eikä lämmintä vettä! Ainoastaan lumi kelpaa niille.
Kesällä lenkitetään, jos ei joka päivä, niin vuoropäivin. Lenkit ovat rankkoja koirille,koska ne joutuvat TÖIHIN, eli toinen vetämään ja toinen koira on dreeveri joka on metsästyskoira,se kasvattaa peruskuntoa kesällä.
Lenkillä en tarkoita 100m pikakävelyä,vaan n. 10-20 km veto/juoksu harjoittelua,oli keli mikä hyvänsä,vaikka ukkosella.Siksi vuoropäivin,jotta koira saisi seuraavana päivänä levätä.
Talvella,kuten nytkin olen koulussa eri paikkakunnalla kuin koirat. ite asun kaupungissa opiskelija asunnossa ja kämppikseni on astmaattinen. Isä hoitaa ja lenkityttää koirat,silloin kun en ole kotona.
Talvella en luonnollisesti pysty olemaan kahdessa paikassa yhtä aikaa,joten koirilla on vähän helpompaa. Niitä ei käytetä joka päivä lenkillä,vaan silloin kun on "inhimilliset" kelit. Täälläpäin saattaa olla 3 viikkoa 40 pakkasta,joten koiran terveyttä ajatellen,niitä ei liikuteta.
Ja niin... on turha soitella poliiseja ja eläinsuojelu valvojia mun perään,koska ne ovat käyneet katsomassa paikan päällä miten asiat ovat ja todenneet,ettei niitä rääkätä,vaan hoidetaan asianmukaisesti OLOsuhteet huomioon ottaen! Kysyttävää?Täällä näytetään heti olevan sillä kannalla että koiraa ei hoideta, jos sitä ei olla tunnin välein raahaamassa ulos. Voisin sanoa omalta kohdaltakin,e ttä jos tuntuu eläinrääkkäykseltä toi että koiraa käytetään vain pari kertaa päivässä ulkona niin saa tulla käymään kahvilla ja katsoa, kuinka "huonossa" kunnossa koira on :) Nytkin jyrsii tyytväisenä luuta.
- koirias...!
serop1 kirjoitti:
Täällä näytetään heti olevan sillä kannalla että koiraa ei hoideta, jos sitä ei olla tunnin välein raahaamassa ulos. Voisin sanoa omalta kohdaltakin,e ttä jos tuntuu eläinrääkkäykseltä toi että koiraa käytetään vain pari kertaa päivässä ulkona niin saa tulla käymään kahvilla ja katsoa, kuinka "huonossa" kunnossa koira on :) Nytkin jyrsii tyytväisenä luuta.
dragon, niillä tarkastajilla taitaa olla silmissä vikaa. NUKKUU LUMESSA????!!!! ootsä hullu! "kopin ympärystä siivotaan 2 kertaa päivässä..." voi perkele, mitä rääkkäystä!!!
- dragon
koirias...! kirjoitti:
dragon, niillä tarkastajilla taitaa olla silmissä vikaa. NUKKUU LUMESSA????!!!! ootsä hullu! "kopin ympärystä siivotaan 2 kertaa päivässä..." voi perkele, mitä rääkkäystä!!!
Taisi olla uutinen sulle,että koira nukkuu lumessa? Tiedätkö miksi? siksi koska se HALUAA nukkua! meneekö jakeluun?
Koira sattuu olemaan karhukoira,joka (vastoin yleistä luuloa) on turkkinsa puolesta SOPIVA,ulkokoira. Turkki on paksu,tuulen- ja vedenpitävä. Koira nukkuu ulkona,koska kopissa sille tulee KUUMA!
HUOM! Sitä EI MISSÄÄN VAIHEESSA,EI PENTUNA,EIKÄ AIKUISENA,OLE PAKOTETTU OLEMAAN ULKONA! sisällekin se on yritetty opettaa pennusta lähtien, mutta koira ei sitä HALUA!
2krt vuodessa TOSI TARKKAAN siivotaan. Kuka hullu joka minuutti on siivoamassa koiran karvoja ym. jos niitä ei ole niin paljon..
koirat on terveitä ja hyvinvoivia,poliiseilla ym. ei ole mitään syytä käydä tappamassa koiria. - serop1
dragon kirjoitti:
Taisi olla uutinen sulle,että koira nukkuu lumessa? Tiedätkö miksi? siksi koska se HALUAA nukkua! meneekö jakeluun?
Koira sattuu olemaan karhukoira,joka (vastoin yleistä luuloa) on turkkinsa puolesta SOPIVA,ulkokoira. Turkki on paksu,tuulen- ja vedenpitävä. Koira nukkuu ulkona,koska kopissa sille tulee KUUMA!
HUOM! Sitä EI MISSÄÄN VAIHEESSA,EI PENTUNA,EIKÄ AIKUISENA,OLE PAKOTETTU OLEMAAN ULKONA! sisällekin se on yritetty opettaa pennusta lähtien, mutta koira ei sitä HALUA!
2krt vuodessa TOSI TARKKAAN siivotaan. Kuka hullu joka minuutti on siivoamassa koiran karvoja ym. jos niitä ei ole niin paljon..
koirat on terveitä ja hyvinvoivia,poliiseilla ym. ei ole mitään syytä käydä tappamassa koiria.Ei näille mene jakeluun, että joku koira tykkää olla ulkona pakkasilla! Turhaa tänne on yritäää näille selittää mitään. Oma koirakin tykkää olla enimäkseen ulkona, joten meillä koira on paljon parvekkeella (Omassa koirassa on osa karhukoiraa). Parvekkeen ovi on raollaan , että näen mitä se touhuaa siellä. Näyttää yleisesti ottaen piilotella luuta eri lumikasaa ja nukkua lumessa eikä yhtään palella :) Saa kyllä joukutella sisälle! KEsällä kyllä toisaalta etitään kylmää kohtaa kovastikin...
Tästä tulee taas lisaa löylyä heitettyä, kun oon niiiiiin huono koiranopmistaja...Ehkä olis pitänyt opettaa koira kokonaan sisäkoiraksi...tekis jätökset kissanhiekalle...Niin kuin osa koirien omistajista vissiin tekee, kun ei vaivaudu -20 asteen pakkasessa koiraa käyttää... - vuodessa.....
dragon kirjoitti:
koirat on terveitä ja hyvinvoivia,poliiseilla ym. ei ole mitään syytä käydä tappamassa koiria.kuin nii usein jaksat siivota, miks siivota kertaakaa tol ideoinnil. Hyh-hyh ja hyh-hyh ja hyyyyiiiiih. Ja ois kyl asiaa teille tulla virkavallan, ku onhan toi järkkyä!
- dragon
serop1 kirjoitti:
Ei näille mene jakeluun, että joku koira tykkää olla ulkona pakkasilla! Turhaa tänne on yritäää näille selittää mitään. Oma koirakin tykkää olla enimäkseen ulkona, joten meillä koira on paljon parvekkeella (Omassa koirassa on osa karhukoiraa). Parvekkeen ovi on raollaan , että näen mitä se touhuaa siellä. Näyttää yleisesti ottaen piilotella luuta eri lumikasaa ja nukkua lumessa eikä yhtään palella :) Saa kyllä joukutella sisälle! KEsällä kyllä toisaalta etitään kylmää kohtaa kovastikin...
Tästä tulee taas lisaa löylyä heitettyä, kun oon niiiiiin huono koiranopmistaja...Ehkä olis pitänyt opettaa koira kokonaan sisäkoiraksi...tekis jätökset kissanhiekalle...Niin kuin osa koirien omistajista vissiin tekee, kun ei vaivaudu -20 asteen pakkasessa koiraa käyttää......kun aina tuomitaan teki vaikka mitä.
ois varmaan munki sillon aikoinaan pitäny pakottaa koira olemaan sisällä,vaikka väkisin ja tosiaan opettaa kusemaan ja paskomaan sisälle hiekkalaatikkoon,ettei raukan tarvi "kovalla" -20 asteen pakkasella mennä ulos palelemaan.
Kesällä nuo munki koirat vaikka asuisivat järvessä. karhukoira kun on pikimusta,niin voi arvata että sillä on kuuma jopa varjossa!
Ai,niin mun varmaan pitäis aina kesällä ajella karvanleikkuukoneella koira kaljuksi ettei,sille tulisi hiki. päätellen siitä mitä nyt on tullu kommentteja...
Ja minähän en rupea kaikenmaailman penikoitten pillin mukaan tanssimaan,ikää ja elämänkokemusta jo sen verran että omatkin aivot toimii!
Ei tässä ilman aivoja oltais elossa,kun en kotona asu äidin helmoissa,eipä sillä ei mull oo äitiä.
ja tuossa jo joku ehti kommentoimaan et VAIN 2 krt vuodes siivoon koirien alueen, muistaakseni sanoin että alue on ISO, siis ei mikään 1x1 metrin läntti takapihalla,vaan paljon,paljon isompi,niin iso ettei koirat sitä kokonaan edes kerkeä käyttämään talven aikana.
Utroligt,mitä lapsia täällä taas pyöriikään...
siis,et sinä serop1,vaan nuo toiset... - se......
dragon kirjoitti:
...kun aina tuomitaan teki vaikka mitä.
ois varmaan munki sillon aikoinaan pitäny pakottaa koira olemaan sisällä,vaikka väkisin ja tosiaan opettaa kusemaan ja paskomaan sisälle hiekkalaatikkoon,ettei raukan tarvi "kovalla" -20 asteen pakkasella mennä ulos palelemaan.
Kesällä nuo munki koirat vaikka asuisivat järvessä. karhukoira kun on pikimusta,niin voi arvata että sillä on kuuma jopa varjossa!
Ai,niin mun varmaan pitäis aina kesällä ajella karvanleikkuukoneella koira kaljuksi ettei,sille tulisi hiki. päätellen siitä mitä nyt on tullu kommentteja...
Ja minähän en rupea kaikenmaailman penikoitten pillin mukaan tanssimaan,ikää ja elämänkokemusta jo sen verran että omatkin aivot toimii!
Ei tässä ilman aivoja oltais elossa,kun en kotona asu äidin helmoissa,eipä sillä ei mull oo äitiä.
ja tuossa jo joku ehti kommentoimaan et VAIN 2 krt vuodes siivoon koirien alueen, muistaakseni sanoin että alue on ISO, siis ei mikään 1x1 metrin läntti takapihalla,vaan paljon,paljon isompi,niin iso ettei koirat sitä kokonaan edes kerkeä käyttämään talven aikana.
Utroligt,mitä lapsia täällä taas pyöriikään...
siis,et sinä serop1,vaan nuo toiset...mitä vakkarit sanoi klooniksi,sehän noista tatskoista puhui ja sattumalta pyöri samalla palstalla kun sinä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000012&conference=4500000000000195&posting=22000000013175699#22000000013175699 - dragon
se...... kirjoitti:
mitä vakkarit sanoi klooniksi,sehän noista tatskoista puhui ja sattumalta pyöri samalla palstalla kun sinä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000012&conference=4500000000000195&posting=22000000013175699#22000000013175699... henkilö,sori vaan. tatuointi kyl löytyy,yksi ainoa ja se on alaselässä.
olipa tyhmä idea jaittaa toi "dragon" nikki,ku sekotetaan johonki muuhun, pitäis vaan laittaa tyyliin "dfjkdjfdg",tai jotain. - noin....
dragon kirjoitti:
... henkilö,sori vaan. tatuointi kyl löytyy,yksi ainoa ja se on alaselässä.
olipa tyhmä idea jaittaa toi "dragon" nikki,ku sekotetaan johonki muuhun, pitäis vaan laittaa tyyliin "dfjkdjfdg",tai jotain.vai oliko selitys vain.....
- dragon
noin.... kirjoitti:
vai oliko selitys vain.....
ite et uskalla käyttää mitään nikkiä!
- täällä maalla
dragon kirjoitti:
koirat on terveitä ja hyvinvoivia,poliiseilla ym. ei ole mitään syytä käydä tappamassa koiria.on sama hommeli. Koira makaa mielellään lumessa.
Sisällä se läähättää, kun on liian kuumaa ja mielellään viilentää itseään ulkona.
Meillä on sekarotuinen, jossa on siperianhuskya.
Huskythan kulkevat viikkokaudet ulkona rekivaljakoissa ja ovat tottuneet makaamaan hangessa jopa kovilla pakkasilla.
Eivät ne viihdy sisällä liian lämpimässä.
Koira saattaa kärsiä siitä liiasta lämmöstäkin, siksi en suosittele näitä kylmänkestäviä rotuja kerrostalokoiriksi.
Se jos mikä on eläinrääkkäystä. - dragon
täällä maalla kirjoitti:
on sama hommeli. Koira makaa mielellään lumessa.
Sisällä se läähättää, kun on liian kuumaa ja mielellään viilentää itseään ulkona.
Meillä on sekarotuinen, jossa on siperianhuskya.
Huskythan kulkevat viikkokaudet ulkona rekivaljakoissa ja ovat tottuneet makaamaan hangessa jopa kovilla pakkasilla.
Eivät ne viihdy sisällä liian lämpimässä.
Koira saattaa kärsiä siitä liiasta lämmöstäkin, siksi en suosittele näitä kylmänkestäviä rotuja kerrostalokoiriksi.
Se jos mikä on eläinrääkkäystä.olipa tullut paljon kommentteja tässä välissä... ;)
Ehkä joidenkin mielestä koiran kuin koiran on pakko olla 24/7 neljän seinän sisällä ja niitä ois käytettävä ulkona 2h välein ja omistajan oltava tietenkin työtön jotta voi leikkiä koiransa kans aina!
Meil ei yksikään koira ole viihtynyt sisällä 5min. kauempaa ja siitä on lähetty että koira päättää missä se haluaa olla. Sisälle niitä ei kovillakaan pakkasilla tuoda,koska turkki kostuu ja sitten koira pitäisi väkisin pitää sisällä,niin kauan että turkki kuivuu. Kyllä niillä kopeissa on heiniä ja viltti joka vaihetaan usein,mutta silti koirat mieluummin nukkuvat "keskuslämmityksellä" (kuono peräreiässä) lumessa.
En miekään suosittelis näitä sisäkoiriksi.mikäs siinä jos joku välttämättä haluaa,niin pitäköön sisällä. - Tersi
dragon kirjoitti:
olipa tullut paljon kommentteja tässä välissä... ;)
Ehkä joidenkin mielestä koiran kuin koiran on pakko olla 24/7 neljän seinän sisällä ja niitä ois käytettävä ulkona 2h välein ja omistajan oltava tietenkin työtön jotta voi leikkiä koiransa kans aina!
Meil ei yksikään koira ole viihtynyt sisällä 5min. kauempaa ja siitä on lähetty että koira päättää missä se haluaa olla. Sisälle niitä ei kovillakaan pakkasilla tuoda,koska turkki kostuu ja sitten koira pitäisi väkisin pitää sisällä,niin kauan että turkki kuivuu. Kyllä niillä kopeissa on heiniä ja viltti joka vaihetaan usein,mutta silti koirat mieluummin nukkuvat "keskuslämmityksellä" (kuono peräreiässä) lumessa.
En miekään suosittelis näitä sisäkoiriksi.mikäs siinä jos joku välttämättä haluaa,niin pitäköön sisällä.pidä täällä omaa koiranhoitoas perustella! Jokainen hoitakoon koiransa miten parhaaksi näkee, turha täällä kenenkään päälle hyökätä jos toinen tekee eri tavalla. Eikö täällä voida hyväksyä mielipide-eroja ja keskustella asiallisesti??
Hyvä ilmaus tuo "keskuslämmitys", naurattaa vieläkin... =) =) - dragon
Tersi kirjoitti:
pidä täällä omaa koiranhoitoas perustella! Jokainen hoitakoon koiransa miten parhaaksi näkee, turha täällä kenenkään päälle hyökätä jos toinen tekee eri tavalla. Eikö täällä voida hyväksyä mielipide-eroja ja keskustella asiallisesti??
Hyvä ilmaus tuo "keskuslämmitys", naurattaa vieläkin... =) =)..nauruun, kun kaveri kertoi jotain ja mainitsi tuon sanan.. voi olla että koira SAATTAA,olla vähän "pöllyssä" kun aikansa haistelee,hmmm... kaasuja... että ei kannata enää ihmetellä miksi koira hoipertelee kuin juovuksissa.... ;)
loppukaneettina mainittakoon, että koirat ovat kettingeissä jonka pituudet ovat 4 metriä ja 5 metriä, jokainen ketä kiinnostaa, rasittakoon aivojaan sen verran että laskee paljonko niillä mun koirilla on liikkumatilaa ympyrällä...
kun meillä tuota tilaa on maalla vähän enemmän ja pysyypähän kauempana ei-toivotut hlöt...vaikkei koirat vihaisia olekaan,onneksi sitä ei vorot tiedä.. ;) - Tersi
dragon kirjoitti:
..nauruun, kun kaveri kertoi jotain ja mainitsi tuon sanan.. voi olla että koira SAATTAA,olla vähän "pöllyssä" kun aikansa haistelee,hmmm... kaasuja... että ei kannata enää ihmetellä miksi koira hoipertelee kuin juovuksissa.... ;)
loppukaneettina mainittakoon, että koirat ovat kettingeissä jonka pituudet ovat 4 metriä ja 5 metriä, jokainen ketä kiinnostaa, rasittakoon aivojaan sen verran että laskee paljonko niillä mun koirilla on liikkumatilaa ympyrällä...
kun meillä tuota tilaa on maalla vähän enemmän ja pysyypähän kauempana ei-toivotut hlöt...vaikkei koirat vihaisia olekaan,onneksi sitä ei vorot tiedä.. ;)mäyräkoira kun aina pierasi niin se työnsi aina nenän peräpäähän ja isukki keksi siitä hyvän sanan: läpihengitys!
En minä jaksa päätä vaivata miettien miten kukakin pitää koiriaan, olen vaan sitä mieltä että kaksi kertaa päivässä ulkoilua on liian vähän.
Meidän mäyräkoiralla on niin möreä ääni että murtovaras jos tulee niin kääntyy kyllä kannuksillaan, kuulostaa vähintään dobermannilta =) vaikka on ehkä maailman lupsakoin koira.
- Tersi
Eikö se riitä että toinen on toista mieltä ja toinen on eri mieltä, ei kai joka aiheesta tarvitse riitaa vääntää?
näköjään ihmiset ei osaa hyväksyä sitä että joku voi olla erimieltä. Anonyyminä on helppo haukkua,panetella,kiusata ym. toisia kun ei tarvitse koskaan nähdä kasvotusten,eikä tarvitse pelätä seurauksia.
mihin on kadonnut keskustelun jalo taito?- serop1
WildOne-81 kirjoitti:
näköjään ihmiset ei osaa hyväksyä sitä että joku voi olla erimieltä. Anonyyminä on helppo haukkua,panetella,kiusata ym. toisia kun ei tarvitse koskaan nähdä kasvotusten,eikä tarvitse pelätä seurauksia.
mihin on kadonnut keskustelun jalo taito?kauas pois näiltä palstoilta
- ässät
Joka hiton asiasta tosiaan saadaan se tappelu aikaiseksi! Ollaan olevinaan parempia kaikessa ja tiedetään kaikesta kaikki aina paremmin kuin toiset. Ihmisillä on erilaisia koiria, joilla on täysin erilaiset tarpeet, käyttö tarkoitus jne. ja sitten kaikki yritetään tukkia samaan muottiin ja huudellaan rääkkääjiksi ja vaikka miksi, vasten parempaa tietoa.
- misuami.
ässät kirjoitti:
Joka hiton asiasta tosiaan saadaan se tappelu aikaiseksi! Ollaan olevinaan parempia kaikessa ja tiedetään kaikesta kaikki aina paremmin kuin toiset. Ihmisillä on erilaisia koiria, joilla on täysin erilaiset tarpeet, käyttö tarkoitus jne. ja sitten kaikki yritetään tukkia samaan muottiin ja huudellaan rääkkääjiksi ja vaikka miksi, vasten parempaa tietoa.
Olisi uskonut, että tästä tulee tälläinen tappelu.
Minusta vaan on julmaa, että koiraa ei päästetä ulos kuin 2kertaa päivässä, siinä jää koira tosi huonolle hoidolle. Ei ole lenkkejä, ei mitään mistä koira nauttisi.
Mutta älkää nyt hyvät ihmiset tapelko tästä! Jos ette jaksa käyttää koirianne ulkona kuin 2kertaa päivässä, olette huonoja koiranomistajia.piste.
Koiraa pitää aktivoida, lenkkeilyttää, leikkiä sen kanssa ja hei! kun koiran otatte, tiedättehän, että sen kanssa ollaan kiinni 24h/vrk! Ainakin itse teen menoni niin, että ensin koira, sen jälkeen menot. Onnekseni minulla on ystäviä joilla on koiria, joten menoni ovat yleensä koiramaisia menoja.
Teidän pitää ymmärtää, että kun koiran hankitte, teidän pitää itse karsia turhat ryyppäjäiset ja naistenhakumatkat ja olla koirallesi parhain mahdollinen perheenjäsen, opettaen ja näyttäen maailmaa sille.
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224730Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43354Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263160Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss252583Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu602280Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181759Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91364Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171225Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut81223Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky4988