ONgELma

unohtelijjja

Olen 20v jätkä ja unohtelen ihan järkyttävästi.. En tiedä mikä minua vaivaa.. Unohtelen valtavan paljon asioita.. Eli jos vaikka joku ystäväni sanoo minulle jonkun tietyn seikan jostakin asiasta.. unohdan sen aika äkkiä..tai jos en nyt ihan kokonaan unohda, niin menen aika lailla epävarmaksia asiasta enkä osaa sanoa varmaksi että menikö se sittenkään niin tai näin.. Tai esim. jos äitini pyytää minua hakemaan veljeni koulusta.. unohdan sen aika varmasti ellen tee siitä heti jotain muistutusta itselleni kännykkään..!

Nämä unohtelut ja muut ovat ruvenneet vaivaamaan elämääni pikku hiljaa.. Teen mielestäni järkyttäviä asioita. Ajelin joku päivä kaupungilla autolla.. Pysähdyin kauppaan ostamaan jotain vaatteita, mutta rahaa ei ollut tarpeeksi mukana, joten kävin hakemassa auton kanssa yhdeltä automaatilta rahaa.. Palattuani autolle ja lähdettyäni liikkeelle.. en ollut enää varma että minne minun nyt pitikään lähteä.. eli ajelin kotiini päin, kunnes hoksasin että perhana, minunhan piti mennä takaisin sinne liikkeeseen ostamaan se puku.. Joskus aivoissani tapahtuu eräänlainen oikosulku, enkä tiedä mistään mitään..

Jos minulla on yhdessä kädessä kaukosäädin ja toisessa vaikka maitopurkki, voin vahingossa olla meinaamassa huomaamattani tunkea sitä kaukosäädintä sinne helvetin jääkaappiin.. Miksi vitussa olen näin tauno??? Nukun aika vähän yleensä, eli voiko johtua siitä..? Sitten on sellainen juttu, etten kerta kaikkiaan muista ihmisten nimiä välttämättä enää, jos kuulen sen vain yhtäkkiä ohimennen.. jos kaverini kysyisi seuraavana päivänä että mitä tenttissä kysyttiin.. en osaisi vastata hänelle kauhean tarkasti.. Mikä siis on vialla.. onko muistini vain niin helvetin lyhyt?

Kirjoitin muuten ylppäreissä lähes kiiitettävästi, eli olen muuten ihan hyvä oppilas.. Mutta vain silloin jos pänttään helvetisti.. Edellisten päivän lukemiset eivät todellakaan jää mieleen..

Onko jollakin vastaavia kokemuksia? Nämä unohtelut ovat tulleet nyt kuvioihin mielestäni vasta tässä muutaman 3-4v aikana.. välillä tuntuu siltä kuin olisin unohtanut aivoni naulakkoon tai jotain.. :P Mutta ONNEKSI nämä unohtelut eivät ole ihan jokapäiväisiä..

Kertokaa kokemuksianne ja mielipiteitänne.. onko minulla syytä huolestua..??Mikä avuksi? :D

8

956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsellesi

      aika neurologille, dementiasta tuskin on kyse...

      • hasbeen

        Dementiasta siis ei varmaankaan ole kysymys. Sinähän vielä itse ymmärrät, mitä et muista.

        Kuulostaisi jonkintyyppiseltä toiminnanohjauksen häiriöltä. Muisti siis pelittää vain silloin, kun huomaa keskittyä, mutta ns. proseduaalinen muisti, jolloin voi ajatella jotain muuta ja tehdä jotain toista asiaa automaattisesti, saattaa olla vialla.

        Minut lähetettiin kiireesti neurologille, kun olin ollut laittamassa hiustenkuivaajaa jääkaappin. Toki sen huomasin, mutta onneksi sattui olemaan sisätautilääkärin vastaanotto samalle päivälle.

        Koska asia Sinua huolestuttaa, olisi viisasta hankkiutua huolesta eroon. Tuollainen ajoittainen black-out voi olla myös jonkinlainen aivoverenkierron häiriö. Asia selvinnee neurologille. Kannattaa tosin hakeutua jollekin nimenomaan muistihäiriöihin perehtyyneelle. Tosin heille taitaa olla aika pitkät jonot.

        Mutta muistihäiriöiden kanssa eläminen on ahdistavaa. On hyvin stressaavaa, kun ei voi luottaa edes itseenä! Kaikkea hyvää elämääsi.


      • neuropsykologille
        hasbeen kirjoitti:

        Dementiasta siis ei varmaankaan ole kysymys. Sinähän vielä itse ymmärrät, mitä et muista.

        Kuulostaisi jonkintyyppiseltä toiminnanohjauksen häiriöltä. Muisti siis pelittää vain silloin, kun huomaa keskittyä, mutta ns. proseduaalinen muisti, jolloin voi ajatella jotain muuta ja tehdä jotain toista asiaa automaattisesti, saattaa olla vialla.

        Minut lähetettiin kiireesti neurologille, kun olin ollut laittamassa hiustenkuivaajaa jääkaappin. Toki sen huomasin, mutta onneksi sattui olemaan sisätautilääkärin vastaanotto samalle päivälle.

        Koska asia Sinua huolestuttaa, olisi viisasta hankkiutua huolesta eroon. Tuollainen ajoittainen black-out voi olla myös jonkinlainen aivoverenkierron häiriö. Asia selvinnee neurologille. Kannattaa tosin hakeutua jollekin nimenomaan muistihäiriöihin perehtyyneelle. Tosin heille taitaa olla aika pitkät jonot.

        Mutta muistihäiriöiden kanssa eläminen on ahdistavaa. On hyvin stressaavaa, kun ei voi luottaa edes itseenä! Kaikkea hyvää elämääsi.

        Siellä se selviää. Minustakin kuulostaa tarkkaavuuden säätelyn ja ylläpidon heikkoiudesta, mikä saattaa olla ihan unihäiriöstä johtuvaa.


    • Nesse

      Minusta juttusi ei ole ollenkaan vakavan kuuloinen, tunnen pari muutakin jolla juuri samantapainen kertomus... Nukkuminen tai siis sen puute varmasti aiheuttaa unohtelua, stressi samoin. Luulen että toi on osittain ikään liittyvää - monta juttua päällä samalla aikaa ja kaikkea ei voi eikä kai ihmisen ole tarkoituskaan muistaa. Unohtaminen ei ole pelkästään huono asia - luin jutun jossa sen kerrottiin suojaavan ihmistä - ei kaikkea pidäkään muistaa eikä silti tartte mennä neurologille. Sanoit että pärjäsit ylppäreissä hyvin - se jos jokin on todiste että muisti kyllä pelaa kun on tarvis ja mistäs se hajamielinen professori tulee, monien älykköjen oire... Mutta uskon että asia vaivaa ja viisaana kaikkea tulee mietittyä - tee kännykkämuistutukset jne., älä mieti asiaa liikaa, äläkä usko että olisit ainoa joka unohtelee pikkuveljen hakemisen...neurologille en vielä lähtisi.

    • kun vielä muistat

      Sattuuhan noita, ei sinulla varmaan mitään vikaa ole, kun noinkin hyvin kommelluksesi muistat.
      Tässähän se pieni ero on: dementiaa ei ole vaan huonomuistisuutta, ja sen ongelman kanssa on vaan elettävä. Ala vaan pikku hiljaa totuttelemaan...

      Mutta ihan vakavasti: jos muisti alkaa huolestuttavan nopeasti muuttua selvästi aiempaa huonommaksi ja varsinkin jos "pätkiä" puuttuu, voi todella olla kyse jostakin neurologisesta sairaudesta, joka on syytä selvittää.

      • asia

        mihin kannattaa kiinittää huomio,on vitamiinit.
        Omega3,Mangnesium ja Monivitamiini.
        Itselläni oli pieni tukos aivoissa joka myös todettiin.Nukkusin liian vähän,tein kovasti töitä,huomasin,että täytys kovasti pinnistellä muistin kanssa.Unohtelin todella paljon ihan samoin kun kerrot.Tapahtumasta on kulunuyt yli viisi vuotta ja siitä lähtien olen joka päiväisesti käyttänyt ko.vitamiinia.Muistini on palautunut ihan normaaliksi.


    • .........

      keskittymiskyvyn puute, aloitekyvyttämyys, mielialan vaihtelut yms. yms. voivat johtua myös kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Et mainitse, että sinulla olisi fyysisiä oireita, mutta käyppäs kattomassa oirelistaa tuolta.

      http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=5

      • ehkäpä kenties

        ADD eli keskittymiskyvyn häiriö. ADHD keskittymiskyvyn häiriö ja lisäksi ylivilkkaus.
        http://adhd-aikuiset.org/bbs/

        Itse olen add-ominaisuuksilla höykytetty ja lähimuistissa kovasti ongelmia. Kaikki älykkyystestit sujuu kuin vettä vaan mutta jos pitää muistaa jotain...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe