Sammalta laatoituksessa

jiiM61

Meillä on pihassa tiheä laatoitus ja viime kesän aikana laattojen väliin ilmestyi sammal. Ilmeiseti saumahiekoitus ollut riittämätön. Mites tämän sammaleen nyt saisi myrkytettyä pois, kun mekaaninen harjaaminen tms. ei suuren pinta-alan takia tule kysymykseen.

38

36631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvoni:

      Vierivä kivi ei sammaloidu!

      • jiiM61

        ...ovat pysyneet paikoillaan, eivätkä vierineet :o) Ihan totta, olisko jokin kalkkiliuos tms ? Asfaltin puhdistukseen soveltuva painepesurikaan ei tule kysymykseen, kun sitten lähtee loputkin tiivistehiekat.


      • heka
        jiiM61 kirjoitti:

        ...ovat pysyneet paikoillaan, eivätkä vierineet :o) Ihan totta, olisko jokin kalkkiliuos tms ? Asfaltin puhdistukseen soveltuva painepesurikaan ei tule kysymykseen, kun sitten lähtee loputkin tiivistehiekat.

        Nurmikolle tarkoitettua sammaleen syöjää. se varmasti tepsii.


      • Vahingosta oppinut
        heka kirjoitti:

        Nurmikolle tarkoitettua sammaleen syöjää. se varmasti tepsii.

        Tietyt "Sammalsyöpöt" ovat jotain rikkipohjaisia aineita. Niitä kun pääsee betonikiveykselle - tuloksena on kauniin ruskeaa jälkeä - eli laatoitus pilalla.
        Opin siitä,kun tuhosin nurmikolta sammalta ja ainetta pääsi hieman laatoituksen puolelle...


      • pelittää
        jiiM61 kirjoitti:

        ...ovat pysyneet paikoillaan, eivätkä vierineet :o) Ihan totta, olisko jokin kalkkiliuos tms ? Asfaltin puhdistukseen soveltuva painepesurikaan ei tule kysymykseen, kun sitten lähtee loputkin tiivistehiekat.

        Vähän likaista hommaa mutta toimii. Saumahiekat vaan laatoituksen kuivuttua uusiksi - ei se kovin iso homma ole.
        Tehty on....


      • jiiM61
        pelittää kirjoitti:

        Vähän likaista hommaa mutta toimii. Saumahiekat vaan laatoituksen kuivuttua uusiksi - ei se kovin iso homma ole.
        Tehty on....

        En ala saumaamaan toistamiseen...


      • Anonyymi
        heka kirjoitti:

        Nurmikolle tarkoitettua sammaleen syöjää. se varmasti tepsii.

        No ei toimi mitkään sammaleenpoistajat ?


      • Anonyymi
        heka kirjoitti:

        Nurmikolle tarkoitettua sammaleen syöjää. se varmasti tepsii.

        No ei todellakaan


    • Vanha Aatu

      Teeppä tuhkalipeää eli tuhkaa ämpäri puolillee ja vettä täyteen. Anna muhia viikon verran ja kaada varovasti kastelukannuun niin että tuhkaliete jää ämpärin pohjalle.Sitten vaan kastelet ongelmapaikat.Uusi käsittely pari kolme kertaa kesässä.Samalla konstilla pysyy esim. huopakatoilta sammal poissa.

      • jiiM61

        ...yrittää. Kiitos !


      • Kuningasjätkä

        jos sukkamehu haisee tai jos on päässä hilsettä niin tuhkalipeä auttaa, kannattaa kuitenkin olla varovainen ja kokeilla ensin laimealla sekoituksella ettei polttele,, lämmintä lipeevettä pesuvatiin ja haisevat jalat sinne , haudotaan hyvin ja varpaanvälit lipsutellaan huolellisesti ja lopuksi huuhdellaan hyvin ja kuivataan, kerran kuukaudessa riittää.. kengät kannattaa pyyhkiä samalla aineella sisäpuolelta samoiten vaikka esipestä sukat siinä varpaan huuhteluvedessä. Itselläni herkesi sukkamehu käryämästä jo ekalla kerralla, käytän sitä säännöllisesti.
        Niin ja se hilse: laimealla lipeävedellä ensin ja sitten pesu mäntysuovalla (lainennetulla ) huuhtelu ja kuivaus,, eipä tarvii ostaa kallista nitsoraalia apoteekista. ..ja sitten jos on happovaivoja mahassa niin ruokalusikallinen tätä samaa lääkettä ja 2 desiä piimää tai mehua ja ääntä kohti, kahdesti päivään.. niin hei vaan happovaivoille,, ovat jotkut käyttäneet mahasyövän hoitoonkin, hyviä tuloksia ovat saaneet, vaan jos lääkäreiltä kysyt niin ne sanoo että eiiiiiii ja tarjoo solumyrkkyjä joilla lähtee tukka.,, no eipä ole hilseongelmiakaan silloin.... Mutta kannattaa kokeilla , mutta järjen käyttö tässäkin asiassa on suotavaa , ellei pakollista vallan.


      • Kauris

        Käykö tuhkalipeä myös kasvien tuholaistorjuntaan ja kasvien tautien torjuntaan?
        Muistan, kun äitini kertoi mummini valmistaneen tuhkalipeää kirjailija Ville Kurosen äidille. Hän tuli pyykin pesuun joen rantaan kolmen kilometrin päästä ja oli iloinen, kun oli valmis pesuaine odottamassa.
        Minä keitän tuhkassa keittiövälineitä. Ja puhdasta tulee. Aluminiin puhdistuksen tuhkalipeä ei sovellu.


    • Säästä sammal

      Miksi sammal pitää saada pois? Onko laattojen väliaine erityisen kaunista, niin että se pitää saada näkyviin? Japanissa ja nyt jo Suomessakin sammalta erityisesti arvostetaan.

      • Onttomukulakiurunkannus

        Niinpä!

        Mitä sinulla on sammalta vastaan? Sehän on kaunista, siis todella kaunista!

        Olenkin jo jonkin aikaa odotellut, milloin kukka- ja sisustuskauppoihin tulee kauniisti sammaloitettuja kiviä tms. Nehän sopisivat mainiosti sekä ulko- että sisätilojen kaunistukseksi.

        Ensimmäiseksi niitä luulisi tulevan kesäpitäjämme Kalvolan moottoritien varressa sijaitsevaan upeasti toteutettuun kivikauppaan. Vaan eipä ole vielä näkynyt.

        Olen itse ajatellut ruveta tekemään.....

        Mutta tietysti: oikeat asiat oikeaan paikkaan! Lagom är bäst! Jos tahdot saada laatoituksestasi sammalen pois, kalkitse ja pistä kärsimään paahteesta, kuumuudesta ja kuivuudesta!


      • jiiM61
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Niinpä!

        Mitä sinulla on sammalta vastaan? Sehän on kaunista, siis todella kaunista!

        Olenkin jo jonkin aikaa odotellut, milloin kukka- ja sisustuskauppoihin tulee kauniisti sammaloitettuja kiviä tms. Nehän sopisivat mainiosti sekä ulko- että sisätilojen kaunistukseksi.

        Ensimmäiseksi niitä luulisi tulevan kesäpitäjämme Kalvolan moottoritien varressa sijaitsevaan upeasti toteutettuun kivikauppaan. Vaan eipä ole vielä näkynyt.

        Olen itse ajatellut ruveta tekemään.....

        Mutta tietysti: oikeat asiat oikeaan paikkaan! Lagom är bäst! Jos tahdot saada laatoituksestasi sammalen pois, kalkitse ja pistä kärsimään paahteesta, kuumuudesta ja kuivuudesta!

        Kyllä mä muuten sammaleesta tykkään, ei siinä mitään, mutta kun laattojen väliin ensin tulee tämä sammal, niin ei aikaakaan, kun siinä alkaa kasvamaan kaikkea muutakin ja se ei sitten enää ole siistin näköistä.


      • Sopuli
        jiiM61 kirjoitti:

        Kyllä mä muuten sammaleesta tykkään, ei siinä mitään, mutta kun laattojen väliin ensin tulee tämä sammal, niin ei aikaakaan, kun siinä alkaa kasvamaan kaikkea muutakin ja se ei sitten enää ole siistin näköistä.

        Itse olen poistanut sammaleen vesi/etikka liuoksella. Suhdetta en ole niin ajatellut mutta ei etikkaa kovin hirmuisesti tarvita. Laitat sitä kastelukannuun ja varovasti kastelet laattojen välit liuoksella, parin päivän päästä sammal on ruskeaksi kuivunut ja se on helppo harjata pois. Tuoksuu tietysti hetken etikalta mutta nopeasti kyllä haihtuu...


      • Riisi
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Niinpä!

        Mitä sinulla on sammalta vastaan? Sehän on kaunista, siis todella kaunista!

        Olenkin jo jonkin aikaa odotellut, milloin kukka- ja sisustuskauppoihin tulee kauniisti sammaloitettuja kiviä tms. Nehän sopisivat mainiosti sekä ulko- että sisätilojen kaunistukseksi.

        Ensimmäiseksi niitä luulisi tulevan kesäpitäjämme Kalvolan moottoritien varressa sijaitsevaan upeasti toteutettuun kivikauppaan. Vaan eipä ole vielä näkynyt.

        Olen itse ajatellut ruveta tekemään.....

        Mutta tietysti: oikeat asiat oikeaan paikkaan! Lagom är bäst! Jos tahdot saada laatoituksestasi sammalen pois, kalkitse ja pistä kärsimään paahteesta, kuumuudesta ja kuivuudesta!

        Olen joskun lukenut, että sammalta voisi tehdä eli kiviä sammaloittaa. Mahtaakohan kukaan muistaa miten sitä tehdään. Haluaisin pihaani sammalta, se näyttää tosi mukavalta ja värikkäältä.


      • tämän kuullut
        Riisi kirjoitti:

        Olen joskun lukenut, että sammalta voisi tehdä eli kiviä sammaloittaa. Mahtaakohan kukaan muistaa miten sitä tehdään. Haluaisin pihaani sammalta, se näyttää tosi mukavalta ja värikkäältä.

        Sain sellaisen tiedon, että sammalta saisi kasvamaan piimää laittamalla haluttuun paikkaan johon sammalta haluaa. Tiedä sitten tehoaako, kokeile!


      • Onttomukulakiurunkannus
        tämän kuullut kirjoitti:

        Sain sellaisen tiedon, että sammalta saisi kasvamaan piimää laittamalla haluttuun paikkaan johon sammalta haluaa. Tiedä sitten tehoaako, kokeile!

        Olen useammasta lähteestä lukenut, että sammalta voi kasvattaa sekoittamalla siihen piimään vielä silputtua sammalta. Syntyneellä mönjällä sitten sivellään kiviä ja kantoja ja muita hauskuuksia, joihin sammalta halutaan. Tietysti pitää hiukan ottaa huomioon myös se, ettei suunniteltu sammalkasvu osu ihan suoraan koko päivän paahteeseen. Jos nyt sattuu paahdetta koko kesänä olemaankaan ;-). Meillä on mökillä aika paljon maakiviä, jotka olen kuokalla kaivanut näkyviin aikoinaan auratusta istutusmetsästä, jota olemme hiljalleen raivanneet valoisammaksi säästäen vain koivut ja männyt. Vuosikausia meillä oli pihassa näkyvissä kauniita vaaleita kiviä. Vuoden 2004 legendaarisen sadekesän jälkeen pihassamme onkin kauniita ainakin pohjoispuoleltaan hyvin sammaloituneita kiviä!


      • tiitti
        tämän kuullut kirjoitti:

        Sain sellaisen tiedon, että sammalta saisi kasvamaan piimää laittamalla haluttuun paikkaan johon sammalta haluaa. Tiedä sitten tehoaako, kokeile!

        olen kasvattanut sammalta kivien päälle.
        laitetaan sammalsilppua ja piimää, niinkuin joku kertoi. tai sitten sammalsilppua, olutta, kananmunaa...
        huomasin myös että linnut syövät tätä sekoitusta, eli jollakin olisi hyvä suojata ettei mene piimät parempiin suihin;)


      • ei-sammalta-kiitos

        Pihakivetyksellä sammal kenties vielä menee mutta katolla se on katon tuholainen.


      • Anonyymi
        Sopuli kirjoitti:

        Itse olen poistanut sammaleen vesi/etikka liuoksella. Suhdetta en ole niin ajatellut mutta ei etikkaa kovin hirmuisesti tarvita. Laitat sitä kastelukannuun ja varovasti kastelet laattojen välit liuoksella, parin päivän päästä sammal on ruskeaksi kuivunut ja se on helppo harjata pois. Tuoksuu tietysti hetken etikalta mutta nopeasti kyllä haihtuu...

        Sain sammaleen pois kivetysten välistä soodalla. Kastelukannuun vettä ja sooda jonka annoin liueta veteen, kastelin kivetyksen kunnolla. Muutaman päivän päästä kastelin uudestaan ja nyt sammal on kadonnut kokonaan. 10 litraa vettä ja noin 2-3 dl soodaa. Kokeile ensin pienelle alalle jos ei tehoo niin tee vahvempi sooda liuos.


      • Anonyymi

        En puhunutväleistä vaan koko laatoista


    • jiiM61

      ...neuvoja kiitos. Tuhkalipeät ja kalkkiliuokset on koetettu kevään aikana ja sammal on kauniin vihreää. Teräsharjalla kun työläästi vetelee, niin lähtee, mutta miten pitkäksi aikaa, ennen kuin uusien saumahiekkojen alta pilkistää ensimmäisen kerran. Onko joku koettanut kosanilla tai vastaavalla polttaa noita pois ?

    • täältälöytyy
    • Etikkapekka

      Tehoaako etikkaseos myös muihin vihreään joka pukkaa sieltä sammaleen seasta?

    • Anonyymi

      Kyllä oli taas keskustelu kysyin millä sammaleen saa pois saumoista ja kivetykseltä mikään muu ei auta kuin mekaaninen poisto mutta onko siihen työkalua kuin teräsharja ?

    • Anonyymi

      Älkää nyt viittikö mikään liuotin sitä ei poista vain mekaaninen harjaus puhukaa asiaa kiitos .

    • Anonyymi

      Raastoin haravalla sammalta pois asfaltilta. Pitäisiköhän tuohon vielä ruiskuttaa etikka- vai ruokasoodaliuosta, eikös etikka ole hapanta, ja sammal pikemminkin viihtyy happamassa ympäristössä ja ruokasooda kai on emäksistä, eli neutraloisiko ruokasooda pikemminkin happamuuden, jolloin sammal ei kasvaisi ainakaan heti uudestaan?

    • Anonyymi

      Kyllä on ohjeita mikään ei toimi keksikää parempaa ?

    • Anonyymi

      Kaasutohoilla

    • Anonyymi

      Ei kenelläkään oo tietoa millä sammaleen saa pois laatoitukselta ei oo kyse saumoista mitkään litkut ei auta onko sellaista konetta jolla homman vois hoitaa ?

      • Anonyymi

        ...kiehuvaa, vettä johon on liuotettu sitruunahappoa.


      • Anonyymi

        Sammal suosii varjoa ja hapanta kasvualustaa . Jos teet kuuman pesusoodaliuoksen joka on hyvin emäksinen ja peset laatat sillä niin sammal taatusti kuolee.

        Mekaanisesti sammalen voi poistaa tietysti painepesurilla helpoiten


      • Anonyymi

        Tehokkaalla (kunnollinen veden tuotto) painepesurilla irtoaa aika helposti, mutta kasvaa parissa vuodessa takaisin. Ehkä sammaleen kasvun voisi jotenkin ehkäistä, en tiedä...
        Meillä sammal kasvaa pihakiveyksen saumoissa niin varjossa, kuin auringossa. Ei se mielestäni ole edes pahan näköistä, joten kasvakoot. Ei jaksa joka vuosi pestäkään kiveystä ja kun painepesun jälkeen pitää laittaa vielä uudet saumahiekatkin, niin...


      • Anonyymi

        Kokemusta ei ole, mutta olen netissä nähnyt raivaussahaan myytäviä sammalharjoja.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Väittävät sammaleen suosivan hapanta kasvualustaa. Mutta metsäsaunan piipun muurauksesta syntynyt varistelaasti on peittynyt sammaleella. Laasti on emäksistä. Laastikasa on peittynyt sammaleella ja hävinnyt metsän alustaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe