vastaan. En ole varsinaisesti alkoholisti, mutta suurkuluttaja kylläkin.
Olen kolmen pienen lapsen ylipainoinen kotiäiti, jonka aviomies tekee kolmea eri työtä ja käy vielä harrastuksissa. Olen aina väsynyt ja tiedostan, että kärsin masennuksesta ja unettomuudesta. Ajokortittomuus ja 6000 asukkaan kunnassa asuminen ei helpota todellakaan oloa. Olen kuin häkissä. Työasiatkaan eivät järjestyneet niin kuin ensiksi luvattiin.
Ongelma on se, että alkoholin tuoma tunne päähän ja vartalon jäseniin on niin kovin suloista. Rakastan sitä rentouttavaa ja lämmintä tunnetta joka tulee ensimmäisen siideri tai lonkkupullon jälkeen. EN JUO PÄIVÄLLÄ ENKÄ YKSIN OLLESSANI LASTEN KANSSA. Mutta kun mieheni tulee kotiin töistä ja lapseni nukkuvat, niin otan ensimmäisen. Tosin olen aina laittamassa selvinpäin esikoistani kouluun ja huolehtimassa lapsistani. Ja niin kuin erässä mainoksessa (tosin olut) sanotaan, ensimmäinen tekee hyvää. Olen niin pettynyt kun en onnistu laihdutusyrityksissäni ja itseinhoni on tällä hetkellä 100 %
Tiedostan, että fyysinen minäni ei vielä kaipaa viinaa, vaan se on toistaiseksi pällipuolen ongelma.
Sanottakoon vielä se, että en tarvitse kolme-neljää pulloa enempää tullakseni humalaan.
Miten tästä jatkaa ? Lähimpään AA-kerhoon on 20 km matka ja jos täällä hakeudun hoitoon tai mielenterveystoimistoon, niin en ikinä saa töitä. Ja miehenikin työt kärsisivät "kyseenalaisesta" maineesta.
Minun tarinani ja
4
690
Vastaukset
- tutulta
Oletko puhunut aiheesta miehellesi? Pitääkö hän asiaa ongelmana? Ymmärsin, että nautit siiderisi miehesi seurassa. Juoko siis hänkin?
Pienellä paikkakunnalla on ongelmansa. Itse asun vähän suuremmalla paikkakunnalla ehkä 20 000 ihmistä, mutta silti "kaikki tuntee kaikki". Olen lisäksi työskennellyt palveluammatissa kylällä. Vaikka olen ollut naapuripitäjässä töissä jo 15 v, niin joka kauppareissulla suurin piirtein joka kolmas ainakin tervehtii iloisesti.
Minulla oli myös tarve käyttää mielenterveystoimiston palveluja jonkin aikaa. Lopetin sen, koska sain niistä käynneistä vain lisää masennuksen aihetta. Hävetti niin vietävästi, kun odotushuoneessa istuskeli tuttuja. Yritin aina "naamioitua". Aurinkolasein ja kaulukset pystyssä väijyin näyteikkunaa tuijotellen väliä, jonka aikana ei näköetäisyydellä ollut ainoatakaan tuttua, jolloin saatoin livahtaa mielenterveystoimiston ovesta sisälle.
Ei puhettakaan, että voisin mennä kotikaupunkini AA:han. En ole ongelmaani uskaltanut kertoa edes terppakeskuksessa. Tarkistutin maksa-arvonikin jonkin tekosyyn nojalla.
Jospa saisit tukea mieheltäsi. Painokin laskisi, jos niistä siidereistä pääsisi eroon. Lisäpotkua antaisi pari kolme sauvakävelylenkkiä viikossa. Koita hankkia itsellesi lenkkikaveri. Yksin ei tule lähdettyä. Sen tiedän kokemuksesta. Mutta kun on sopinut treffit jonkun kanssa, niin on vaikeampi keksiä tekosyitä.
Tsemppiä Sinulle!
PS. Painonvartijoihin kyllä kehtaa mennä ja myöntää syöppöytensä. Mutta juoppous onkin häpeä! - Antti
Selittely paljastaa selvästi, että sulla on ongelma.
Kun menet oikein alas , sitten ne siellä kylällä vasta puhuvatkin, sitten kun kuljet kuset tai paskat housussa tai molemmat. Itse olen ns hyvässä asemassa ja käyn AA:ssa , ilman mitään häpeää. Tosin myönnän, että alussa oli vaikeaa. Mieti asiaa, ehkä et ole AA:n tarpeessa, valvo juomistasi. Tunnusta tosiasiat ja lopeta itsesi kusetus - lähimpään aa-ryhmään
on juuri sopiva matka. Soita sinne ryhmään ja kysy, onko omalla paikkakunnallasi aa-laisia, joiden kyydissä pääsisit ryhmään. Ei tarvitse hävetä avunpyyntöä. Helsingin auttava puhelin, 09-750200 antaa sinulle lähimpien ryhmien numerot. Apua on saatavissa, ota vastaan se mitä ryhmä voi sinulle tarjota.
- AAholisti
Rohkeutta, voimia! Kaikki järjestyy pikku hiljaa, jos saa raittiuden, vaikkapa juuri AA:n avulla.
Itse voin vakuuttaa kokemukseni kautta sen. Olin totaalisesti pohjalla 90-luvun loppupuolella, sekä fyysisesti, henkisesti että aineellisesti. Syynä alkoholismini; en kerta kaikkiaan pystynyt elämään ilman viinan suomaa olotilaa, ja vaikka olitila humalassakin tuntui jo helvetilliseltä, ei uskaltanut olla ottamattakaan. Siinä meni itsekunnioitus, ihmissuhteet, psyykkinen tasapaino, rahat, työt, kaikki.
En ollut sitä ainesta, joka olisi tullut uskoon, vaan tarvittiin AA. Eka palaveri selvensi minulle totuuden: olen sairas. Perusjuttuna minullakin oli mielen epätasapaino; pessimismi, masennusherkkyys, heikko itsetunto, vihantunteet, kaunaisuus, katkeruus. AA:ssa ne ovat pikku hiljaa jääneet pois, ottamalla 12. askelen ohjelman käyttöön mm. itsetutkiskelun puolelta. Se on ollut vapauttava kokemus. Enää ei ole pelkoja, rajua masennusta tai huonoa itsetuntoa: tilalla luottamus siihen että raitis elämä kantaa (elämä soljuu aina jotenkin uuteen päivään ja moni floppi korjaantuu yön yli nukuttuani), terve itseluottamus, toisten huomioon ottaminen. Ja tämä on aika paljo kaverilta, joka kasvoi lapsuuudesta alkaen kieroon, tuli toisten hyväksikäyttäjä, vihaaja ja kostaja, ja alkoholi lääkkeeenä melkein ehti tappaa minut.
Ole luottavainen, käy AA-palaverissa, sitten näet sopiiko se sinulle. Ja työn saannista älä ole huolissasi! Kaikki järjestyy. Jos kaikki on järjestynyt tällaiselle ex-pitkäaikaistyöttömälle alkkikselle, niin kaikki voi järjestyä sinulle, kunhan saat raittiuden. Itsekin pääsin raitistuttuani takaisin työelämään, töissä nyt asiantuntijatehtävissä, ei kukaan olisi voinut uskoa sitä esim. vuoden 1998 lopulla.
Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511427- 639830
- 1465574
- 1443784
- 753740
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373635- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243183- 632793
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792593