ammattisanasto

......

Eksyin tälle palstalle tänään ja olen lukenut ketjun viestejä sieltä täältä.
Hirmuinen poru on palkasta tai työnantajista tms yms...
Kuinka moni ketjuun kirjoittajista on ihan oikeasti ammattilainen????
WC pönttö= WC istuin
Rätti=tasopyyhe
Luuttu=Lattiapyyhe
Pesuaine=puhdistusaine
Siivouskärri=Siivousvaunu
WC tilat=Saniteettitilat

tässä vähän ammattisanastoa teille "sisaret"

63

10721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viilausta takaisin

      Mikä ihmeen siivouskärri?Kärryistä olen kyllä kuullut,entäs luuttu?Tietääkseni luuttu on soitin mutta luudusta olen kuullut siivouksen yhteydessä puhuttavan.

      • ......

        ..kun alan arvostus ei nouse kun siivoustyöstä puhutaan jo tuollaisilla ala-arvoisilla termeillä :)


      • parkettikosmetologi

        Morjens! saniteettitila on suomeksi paskahuussi ja luutu on luutu. ammattislangia meidänkin työssä ettekös ole koskaan kuulleet????


      • Anonyymi

        Virallinen nimi on siivousvaunu.


      • Anonyymi
        parkettikosmetologi kirjoitti:

        Morjens! saniteettitila on suomeksi paskahuussi ja luutu on luutu. ammattislangia meidänkin työssä ettekös ole koskaan kuulleet????

        Kyllä me ammattilaiset käytämme ammattisanastoa ja nuo sanat tuskin ovat ammattilaisen suuhun järkeviä


    • takaisin

      Termeissäsi on kuusi yhdyssanavirhettä. Välilyöntien puutteita en viitsinyt laskea.

      • Hellu

        Itse löysin kolme välimerkkivirhettä, en yhtään yhdyssanavirhettä? Voisitko kiitos kertoa missä ne sijaitsevat.


    • asiantuntija

      Wc pönttö/pytty sama kuin wc-istuin?
      NO ei todella!!

      "Rätti" voi olla esim.
      sieniliina
      microliina
      liinojakin on vaikka minkälaisia, FYI

      -Pesuaine on ihan yleisesti käytössä oleva ammattisana   

      -Wc-tilat myös, ei aina puhuta mistään saniteettitiloista, pöh

      • Anonyymi

        Ei liina vaan pyyhe. Esim tasopyyhe. Liina on pöydällä pidettävä pöytäliina.


    • Laitoshuoltaja

      mutta mistä voi ostaa siivoussanastoja. Eli,ikä on kirjan nimi ja onko saatavissa esim. kirjakaupoista.

      • .....

        Kannattaa käydä vaikka laitoshuoltajan ammatti-tutkinto ja kouluttaa itsensä alalle.

        Samalla siivoustyö arvostus nousisi kun alalle ei otettaisi pystymetsästä "rätin ja luutun heiluttajia"

        Mietin esim:sairaala-siivousta että siellä jo pitää olla koulutettua väkeä koska jos joku esim:yliopisto-opiskelija (kouluttamaton) menee siivoamaan vaikka leikkaussalia niin kylläpä pöpöt leviää....


      • Termeistä

        Suomen standardisoimisliitto on julkaissut siivoussanaston (SFS 4619), jossa alan termejä on havainnollistettu sekä sanoin että kuvin.


      • wahrheit
        ..... kirjoitti:

        Kannattaa käydä vaikka laitoshuoltajan ammatti-tutkinto ja kouluttaa itsensä alalle.

        Samalla siivoustyö arvostus nousisi kun alalle ei otettaisi pystymetsästä "rätin ja luutun heiluttajia"

        Mietin esim:sairaala-siivousta että siellä jo pitää olla koulutettua väkeä koska jos joku esim:yliopisto-opiskelija (kouluttamaton) menee siivoamaan vaikka leikkaussalia niin kylläpä pöpöt leviää....

        Eivät mene.
        Leikkaus-salien siivoamiseen vaaditaan erillinen kurssitus asiaan.
        Ketään tavallista siistijää et sairaalasiivouksessa näe.

        Siellä hommassa kyse ihmishengistä, kuitenkin.


      • Lakikkkari vuosia 2
        wahrheit kirjoitti:

        Eivät mene.
        Leikkaus-salien siivoamiseen vaaditaan erillinen kurssitus asiaan.
        Ketään tavallista siistijää et sairaalasiivouksessa näe.

        Siellä hommassa kyse ihmishengistä, kuitenkin.

        Leikkaus-salin siivoamiseen ei tarvii erillistä koulutusta jos sulla on Laitoshuoltajan ammattitutkinko.


      • ....

        kirjakaupasta saa vuoden 2012 mallisto , en muista nime mutta kannatta kysy , aloitin itse siivousopuolen opiskelun oppisopimuksellam. et kyl tos aikasemin oiken menee et ei oo luuttuja rättejä. vaan pyyhe yms


    • mutta

      kirjoittamasi lattiapyyhe on kylläkin oikeasti lattiafrotee..

      • taikkapa

        froteepyyhe.


      • .....
        taikkapa kirjoitti:

        froteepyyhe.

        froteepyyhekkin on parempi sana kuin luuttu tai rätti, Oikein hyvä oivallus!!!!!

        jos nyt pilkkua viilataan niin "pesuaineet" ovat mieluummin käyttöliuoksia koska eihän puhdistustapahtumassa käytetä "raakoja" aineita vaan käyttöliuoksia.

        pöntöt ja pytyt on historiaa :)

        Ja vielä kysyn ketjulaisilta, kellä teistä on alan koulutusta ja minä vuonna suoritettu jos on?
        Kun on koulutus ja ammattitaito voi rohkeasti kysyä jo parempaa palkkaakin.


      • Nimetön

        käyttää nimea lattiafrotee.

        Käyn juuri Laitoshuoltaja ammattitutkintoa, ja tästä kyseisestä asiasta on rautalankaa väännetty.


      • Laitoshuoltaja
        ..... kirjoitti:

        froteepyyhekkin on parempi sana kuin luuttu tai rätti, Oikein hyvä oivallus!!!!!

        jos nyt pilkkua viilataan niin "pesuaineet" ovat mieluummin käyttöliuoksia koska eihän puhdistustapahtumassa käytetä "raakoja" aineita vaan käyttöliuoksia.

        pöntöt ja pytyt on historiaa :)

        Ja vielä kysyn ketjulaisilta, kellä teistä on alan koulutusta ja minä vuonna suoritettu jos on?
        Kun on koulutus ja ammattitaito voi rohkeasti kysyä jo parempaa palkkaakin.

        ammattitutkinnon pari vuotta sitten. Sen jälkeen
        sain vakinaisen paikan. Työnantaja kannusti
        opiskelemaan, mutta ei vaatinut. Kyllä kannatti
        hankkia ammatillinen pätevyys. Vielä kun saan
        osaksi kokeilujenkin kautta lisää kokemusta
        niin ainakin työmotivaatiota on riittänyt ja
        olen saanut arvostusta. Ihmettelen kyllä miksei
        laitoshuoltajille ole omaa ammattimerkkiä.Kukahan
        sen saisi aikaan. Eihän laitoshuoltaja-nimikettä-
        kään saa käyttää muuta kuin tutkinnon suorittanut.


      • Hellu
        Laitoshuoltaja kirjoitti:

        ammattitutkinnon pari vuotta sitten. Sen jälkeen
        sain vakinaisen paikan. Työnantaja kannusti
        opiskelemaan, mutta ei vaatinut. Kyllä kannatti
        hankkia ammatillinen pätevyys. Vielä kun saan
        osaksi kokeilujenkin kautta lisää kokemusta
        niin ainakin työmotivaatiota on riittänyt ja
        olen saanut arvostusta. Ihmettelen kyllä miksei
        laitoshuoltajille ole omaa ammattimerkkiä.Kukahan
        sen saisi aikaan. Eihän laitoshuoltaja-nimikettä-
        kään saa käyttää muuta kuin tutkinnon suorittanut.

        Kyllä laitoshuoltajan nimikettä voi käyttää vaikka et olisi tutkintoa suorittanut. Riittää että teet laitoshuoltajan töitä.


      • ho hooo
        Hellu kirjoitti:

        Kyllä laitoshuoltajan nimikettä voi käyttää vaikka et olisi tutkintoa suorittanut. Riittää että teet laitoshuoltajan töitä.

        Joo ihan sama olet lääkäri vaikka et ole suorittanut lääkärin opitnoja loppuun.


      • siivoustyönohjaaja
        Laitoshuoltaja kirjoitti:

        ammattitutkinnon pari vuotta sitten. Sen jälkeen
        sain vakinaisen paikan. Työnantaja kannusti
        opiskelemaan, mutta ei vaatinut. Kyllä kannatti
        hankkia ammatillinen pätevyys. Vielä kun saan
        osaksi kokeilujenkin kautta lisää kokemusta
        niin ainakin työmotivaatiota on riittänyt ja
        olen saanut arvostusta. Ihmettelen kyllä miksei
        laitoshuoltajille ole omaa ammattimerkkiä.Kukahan
        sen saisi aikaan. Eihän laitoshuoltaja-nimikettä-
        kään saa käyttää muuta kuin tutkinnon suorittanut.

        Laitoshuoltaja nimitystä saa käyttää, vaikka ei olekaan tutkintoa suorittanut. Nimityksiä on muitakin eli laitosapulainen, sairaala-apulainen, toimitilahuoltaja, siivooja, siistijä ym..ym..hyvällä lapsella on monta niemeä..


    • nimetön

      No on teillä tappelun aihe!!! Sekö tekee ainoastaan ammattilaisen jos puhuu virallisesti siivousvälineistä tai siivouskohteista!? Olen tehnyt siivoustyötä muutaman vuoden ja puhun kyllä räteistä ja paskaliinoista jos niin tykkään. Pääasiahan on se että OSAAN niitä käyttää
      Kyllä pomotkin (ANTEEKSI... esimiehetkin) puhuvat siivousalan "slangisanastoa".

      • voi!

        Minua taas ainakin inhottaa kuulla joidenkin kollegoiden surutta puhuvan jatkuvasti räteistä ja luutuista jopa asiakkaan kuullen. Yök! Rätti on haiseva, epähygieeninen kalsarinlahkeesta tms. repäisty riepu, joka EI enää nykyään kuulu siivoukseen, ei kotona (ainakaan itselläni) eikä töissä! Itse päätin opetella oikeat termit heti, kun alalle pitkäksi aikaa tulin, ja kyllä sitä lähtötason koulutuksessakin painotettiin, aiheesta.


      • .....

        ..on alan koulutus niin arvostat työtäsi sen verran enemmän että puhut siitä arvokkaammin kun mitä nuo rätit ja lumput on.

        Totta on myös se että ei ammattilaista tee se että hallitsee ammattisanaston. Oikea siivostyön ammattilainen osaa työskennellä ergonomisesti, taloudellisesti ja ympäristöä ajatellen...

        oikea ammattilainen osaa ylläpitosiivouksen, peruspesut, erityis siivoukset.

        Oikea ammattilainen osaa valita oikeat puhdistusaineet erilaisille pestäville/puhdistettaville pinnoille.

        oikea ammattilainen osaa vaatia/pyytää oikeanlaisia siivousvälineitä työkohteeseen (jos se kohteen puolesta onnistuu)

        Kaikki tämä opetetaan koulutuksessa joten kaikki jota ala/raha kiinnostaa niin hakekaa sitä tietoa...


      • siiv.tekn.
        ..... kirjoitti:

        ..on alan koulutus niin arvostat työtäsi sen verran enemmän että puhut siitä arvokkaammin kun mitä nuo rätit ja lumput on.

        Totta on myös se että ei ammattilaista tee se että hallitsee ammattisanaston. Oikea siivostyön ammattilainen osaa työskennellä ergonomisesti, taloudellisesti ja ympäristöä ajatellen...

        oikea ammattilainen osaa ylläpitosiivouksen, peruspesut, erityis siivoukset.

        Oikea ammattilainen osaa valita oikeat puhdistusaineet erilaisille pestäville/puhdistettaville pinnoille.

        oikea ammattilainen osaa vaatia/pyytää oikeanlaisia siivousvälineitä työkohteeseen (jos se kohteen puolesta onnistuu)

        Kaikki tämä opetetaan koulutuksessa joten kaikki jota ala/raha kiinnostaa niin hakekaa sitä tietoa...

        opiskellessani siivousteknikoksi meille kyllä painotettiin sitä, että on vain siivouspyyhkeitä, ei liinoja. Liinat ovat pöydillä ja siivouspyyhkeillä siivoavat ammattilaiset.


      • .....
        siiv.tekn. kirjoitti:

        opiskellessani siivousteknikoksi meille kyllä painotettiin sitä, että on vain siivouspyyhkeitä, ei liinoja. Liinat ovat pöydillä ja siivouspyyhkeillä siivoavat ammattilaiset.

        Itselläni on laitoshuoltajan tuore ammattitutkinto. Sanastokin voi hieman olla erilainen riippuen siitä kuka kouluttaa koska kouluttajissakin on eroa. Mutta tosiaankin rätit, luutut, pöntöt, pytyt, kärrit jne jne ei ole ammattisanastoa :)))

        Onko siivousteknikoilla hyvät työmarkkinat tätänykyä?


      • mihinkä
        ..... kirjoitti:

        Itselläni on laitoshuoltajan tuore ammattitutkinto. Sanastokin voi hieman olla erilainen riippuen siitä kuka kouluttaa koska kouluttajissakin on eroa. Mutta tosiaankin rätit, luutut, pöntöt, pytyt, kärrit jne jne ei ole ammattisanastoa :)))

        Onko siivousteknikoilla hyvät työmarkkinat tätänykyä?

        paska putoaa?

        Onko se istuinosa, täh?

        Onko wc:ssä myös kansi, entäs vesisäiliö.
        -jopas meni niuhottamiseks.

        Ja siistijää ei ole olemassa, on vain siivooja.


      • Milla
        ..... kirjoitti:

        Itselläni on laitoshuoltajan tuore ammattitutkinto. Sanastokin voi hieman olla erilainen riippuen siitä kuka kouluttaa koska kouluttajissakin on eroa. Mutta tosiaankin rätit, luutut, pöntöt, pytyt, kärrit jne jne ei ole ammattisanastoa :)))

        Onko siivousteknikoilla hyvät työmarkkinat tätänykyä?

        Kyllä siivousteknikoille on töitä! Ne on vaan semmosia että harva täysjärkinen viitsii tehdä. Koitat etsiä siivoojia lusmuilijoiden ja työkyvyttömien joukosta orjapalkalla kohteisiin, joihin on myyty ammattilaissiivooja. Sitten kuuntelet asiakkaan valitukset, uhkailut sopimuksen lopettamisesta ja laskujen maksamatta jättämisistä ja etsit kadonneita ns. siivoojia, jotta saisit heiltä kohteiden avaimet päästäksesi itse siivoamaan. Tervetuloa!


      • ihmekään
        Milla kirjoitti:

        Kyllä siivousteknikoille on töitä! Ne on vaan semmosia että harva täysjärkinen viitsii tehdä. Koitat etsiä siivoojia lusmuilijoiden ja työkyvyttömien joukosta orjapalkalla kohteisiin, joihin on myyty ammattilaissiivooja. Sitten kuuntelet asiakkaan valitukset, uhkailut sopimuksen lopettamisesta ja laskujen maksamatta jättämisistä ja etsit kadonneita ns. siivoojia, jotta saisit heiltä kohteiden avaimet päästäksesi itse siivoamaan. Tervetuloa!

        koska siivousalan palkat ovat alle kaiken arvostelun! Tottakai silloin on vaikeuksia löytää motivoitunutta väkeä tekemään työnsä kunnolla, ja tilanne on helposti kuvaamasi kaltainen. Itse olen tosin tehnyt aina työni niin hyvin kuin pystyn, eikä valituksia ole juuri tullutkaan, mutta... alanvaihtohan tässä on edessä, ei voi mitään. Työllä täytyy näet pystyä elättämäänkin itsensä, eikä siivoustyöstä siihen ole pitemmän päälle.


      • kohta laitoshuoltaja
        ihmekään kirjoitti:

        koska siivousalan palkat ovat alle kaiken arvostelun! Tottakai silloin on vaikeuksia löytää motivoitunutta väkeä tekemään työnsä kunnolla, ja tilanne on helposti kuvaamasi kaltainen. Itse olen tosin tehnyt aina työni niin hyvin kuin pystyn, eikä valituksia ole juuri tullutkaan, mutta... alanvaihtohan tässä on edessä, ei voi mitään. Työllä täytyy näet pystyä elättämäänkin itsensä, eikä siivoustyöstä siihen ole pitemmän päälle.

        Tuohon ammattisanastoon ajatellen... itse käyn laitoshuoltaja koulutusta just parhaillaan ja ihan surutta se miun palveluohjaajakin puhuu slangin mukaan ja (tosin opettajamme ei oikein pidä siitä ku käyttää slangia), itse aina kans puhun miten puhun, mutta se riippuu pitkälti mun kohteista... päiväkodeissa eli kun niis on paikalla myös talon ulkopuolisii asiakkait niin pyrin olemaan "siistikielinen" ammattilainen, mutta sellasis "vähempipätösis" kohteis se ei oo nii justiisa jos vahingos puhuu slangil...


      • amico1
        mihinkä kirjoitti:

        paska putoaa?

        Onko se istuinosa, täh?

        Onko wc:ssä myös kansi, entäs vesisäiliö.
        -jopas meni niuhottamiseks.

        Ja siistijää ei ole olemassa, on vain siivooja.

        Kyllä on siistijä, löytyy molemmat nimikkeet, kun katsoo palkkataulukoita. Siistijällä on hitusen parempi palkkakin, kuin siivojalla.


      • amico1
        kohta laitoshuoltaja kirjoitti:

        Tuohon ammattisanastoon ajatellen... itse käyn laitoshuoltaja koulutusta just parhaillaan ja ihan surutta se miun palveluohjaajakin puhuu slangin mukaan ja (tosin opettajamme ei oikein pidä siitä ku käyttää slangia), itse aina kans puhun miten puhun, mutta se riippuu pitkälti mun kohteista... päiväkodeissa eli kun niis on paikalla myös talon ulkopuolisii asiakkait niin pyrin olemaan "siistikielinen" ammattilainen, mutta sellasis "vähempipätösis" kohteis se ei oo nii justiisa jos vahingos puhuu slangil...

        Ei kait vähäpätöisiä kohteita olekaan, varmaan maksavat yhtälailla palvelusta, kuin toisetkin, palveluspimus määrää siivoustason ja taajuuden.


    • siistikkiiiii

      joo ja WC istuin on oikeasti WC allas:)

    • vkosiivous

      Ja rätti on kirosana!!!!

    • siivouskärry

      Rätti on rätti, kärry on kärry ja paskapytty on paskapytty. Ei se työ siitä hohdokkaammaksi tule hienommilla sanoilla. Eikä asiakastakaan oikeasti kiinnosta siivoojan sanavalinnat, kunhan työt tulee tehtyä.

      • vkosiivous

        Jos minä menen sanomaan asiakkaalle paskapytystä, en pääse kun "paskapyt.." kun asiakas jo soittaa esimiehelleni ja valittaa, että miten nää teidän siivoojat puhuvat!


    • vkosiivous

      Välineiden nimityksillä esim. kuivain ei pyritäkään mihinkään hohdokkuuteen vaan siihen, että kaikki tietäisivät, mistä on kyse.

    • tutkinnon suorittanu

      entä sitten jos joku sanoo sulle pese tolla high-speed koneella, mitä sulle tulee mieleen ensimmäiseksi

      • vkosiivous

        No jos high-speed koneella yrittää pestä voi VÄHÄN vesi roiskua...


      • amico1

        hahaa, tuo kone täytyy tuntea toiminta- ja käyttötarkoitusta myöten tai käy huonosti :)


      • 13

        Tulee mieleen, että minkä helvetin tutkinnon olet suorittanut.


      • tarkenpaa

        Sellaista konetta ei olekkaan kun High-speed se on väärin sanottu jos sanot koneen NIMEN Sun täytyy sanoa pese lattianhoitokoneella


    • vkosiivous

      Tuskin tuota nyt helvettiin asti pitää mennä.

    • ---------

      lattia luuttua ei ole kun mummon siivous varastossa alushousun lahje olemassa. oikea nimitys on nykysin lattia frotee, tai lattialiina, myös tasoliinat, ja mikrokuituliinat ovat nimityksiä..ja meillä puhutaan tasoista ja pinnoista, kun tarkotetaan vaikkapa lattian tai pöydän pintaa..

    • ivanka---

      minkähän takia tämäkin kirjotus on pitänyt - merkiksi antaa..täyttä totta joka sana. Ei kukaan koulutuksen tai töissä oleva siivous alalla puhu nykysin mistään luutusta tai rätistä! lattiapyyhe on myös nimitys, mutta sama kait se on sanoa vaikka hienomminkin lattia frotee..jos osaa käyttää ammatti sanastoa, osaa myös vedettömän siivouksen, ja muut nyky ajan siivous menetelmät..!

    • 14

      Eikö siellä koulutuksessa opeteta yhdyssanoja?

      Kus noussut päähän, kun on käynyt parin kuukauden kurssin?
      Joka alalla on työslangia vaikka kuinka koulussa opetetaan hienommat sanat.

    • .......

      just joo..ihan on kuule usemman vuoden koulutus takana ja monen vuoden työkokemus, ja kait sitä epä huomiossa tulee joskus virheitäkin..työ slangi on monesti sitä firmoilla että luutut ja rätit, ja p...pöntöt..ei tietoakaan ammatti sanastosta..kiva sitten tilata tavaroita kun lukee tyyliin : vessan pesu rättejä p...paska pöntölle..joo o..kauniimpi nimitys olisi wc liina, tai siivousliina, tai punainen tai keltainen mikrokuituliina..

    • 21

      Voisit nyt kuitenkin yrittää kirjoitella noita yhdyssanoja, kun yhtä vaikeaa se on lukea tilauslistaa jossa on paljon kirjoitusvirheita kuin slangia.

      Minä olen siivousalan restonomi ja hyvin olen saanut selvää mitä tilauslistassa lukee vaikka tilataan rättejä. Muutenkin tämä työ on suht hankalaa joten en viitsi nipottamalla tehdä siitä vieläkin paskempaa.

      Yleensä sellainen siivooja joka osaa kaiken paperilla, onkin työn laadultaan se kaikkein huonoin.

    • ...

      no enpä kuule viiti ihan sun takiasi yhdys sanoja opetella..ole minusta vaikka psygologian restonomi mutta ei tarvitse täällä komentaa toisia..tämä on vapaa areena, jokainen päättää itse mitä kirjoittaa..eikä se tarkoita sitä, että jos osaa kaiken paperilla, ei osaa käytännön töitä ollenkaa n laadullisesti. Aika suppea näkökulma pitää olla joillaki n tähän alaan..

    • 25

      Kyllä minusta koko siivousalan koulutus on aika suppeaa, jos jonkun koulutuksen pääsee läpi ilman, että osaa yhdyssanat.
      Ei ihme ettei alaa arvosteta.

      Sinä itsekin arvostelet muita, sopii kai sinuakin sitten?
      Ja onko nyt aivan varma, että kaikki siivoojat osaavat oikeat termit, kun perehdyttäminen siivousalalla usein jätetään ohjaajille jotka ovat siivousalan pohjasakkaa.

    • vkosiivous

      Kyllä se on useimmiten toinen siivooja, joka perehdyttää. Osittain juuri tuon perehdytyksen takia lopetin palveluohjaajan hommat, kun ei siinä koskaan ole aikaa ketään tarpeeksi perehdyttää. Ja sitten siivooja soittaa palveluesimiehelle, että ei ole ohjaaja näyttänyt jotain paikkaa, kun asiakas valittaa, että on jäänyt siivoamatta.. Ja varmasti oli näytetty! Mutta ei kai kaikki kerrasta jää siivoojankan päähän, vaikka omasta mielestään ovat varsinaisia einsteineja..!

    • einsteinnnnnn...

      kyllä pitäis olla einstein, siivoojan siis: Neljässä päivässä pitää oppia kertaheitolla viisi uutta siivouskohdetta!
      Kaikissa kohteissa eri päiville erilaiset työt tehtävänä!
      Maratoonarin kunto ja Eisteinin aivot olis siivoojalla oltava.
      Lisäksi rautaiset hermot....

    • Työ, yö, työ

      Sain hyvät naurut. On totta, että joskus ammattisanasto lipsuu. Minusta itsestäni tärkeintä on, että pystyn työskentelemään kaiken tyyppisissä... On vastassa verta, oksennusta, remppasotkuja, tms. Just sen takia minut on palkattu. Ei sen takia, että hokisin mantrana: Levykehys, mikrokuitulevymoppi, lankaosa, lattialiina. Tasoliina, ikkunankuivain, kostutuspullo, käyttöliuospullo, matta metalloitu vaha, laattasaumaharja...Lyhyt sinin varsi, teräväkuivain...
      Tuosta saa helposti jo käsityksen... Siivoojista valtaosa tuntee sanastoa työnsä suhteen tarpeeksi. Eihän siivoojan pidä erottua. Suojaimia myöten kaikkkeen muuhun sopeutuen, tarpeen mukaan. Jos asiakas venttaa, tai tulee ovia aukomaan, virman logovaatetus sitten päällä, että tunnistaa.

      Oman ammatin arvostus? Silläkin on väliä, kentällä ne mantrat voi unohtaa joskus, olla silti ammattilainen.

    • fres iines..

      Ammattiiivous on tosiaan sitä, että työ tekijäänsä neuvoo, mutta on ne amattivälineiden nimet, tuolla selkä rankaan iskostettuna. Tarkeintä on, että hoksotttimet toimii, ja osaa eri tyyppisissä tiloissa siivota oikein menetelmin. Ottaa oikeat välineet mukaan, ja tehdä työnsä hyvin. Monesti huomaa, kuinka asiakkaat eivät ymmärrä meidän ammatti sanastoa, joten heidän kanssaan on sama jutella rätti tms sanastolla. Pitäisi olla päässä nyky pvnä jonkunlainen tietopankki, että tietää kaiken oleellisen työstä, mutta hyvä apu on muisti kirjaan kirjata, sitä mukaa asioita ylös, mitä tulee esille. Helpompi sieltäkin vilkasta, tai tietokoneelle tallentaa, kuin ulkoa pähkäillä...

    • Suuri kurpitsa

      Mielestäni ammattikoulutus on periaatteessa tärkeää, eikä välineiden oikeaoppisten nimien hallitsemisesta haittaakaan ole. Kouluja käydään yleensä siksi, että saisi eväitä tehdä koulutusta vastaavaa työtä, jossa käytetään niitä ammattimaisen työskentelytavan tietoja hyväksi.

      Siivousalalla, - ainakin yksityisellä puolella - on usein kiire. Työn jälki on sitä, mitä kiireellä saadaan aikaiseksi: juosten kustua. Siinä ne hienot ergonomiset ja hygieniset työskentelyperiaatteet joutuvat mappiin ö. Usein myöskin kouluttautuneita katsotaan työyhteisössä kieroon (kateus), työhönottotilanteessa huonommin kouluttautunut virolainen palkataan hyvin kouluttautuneen suomalaisen sijaan (helpommin kusetettavissa).

      Näin se on käytännössä.

    • silmät selällään

      Täytyy kyllä ihmetellä miten jotkut ovat koulunsa käyneet. Tunnen ihmisen, joka on käynyt peräti päivälinjalla pääkaupunkiseudulla siivooja- koulun ja ei osaa mitään. Liiottelematta. Että miten se ihminen on sen paperin sieltä koulusta saanut? Ja sitten vielä esimies on lääpällään, kun on koulun käynyt ihminen..

    • Likaako pois

      Näyttökokeena asiat pitäisi testata työvaltaisilla aloilla. Kisälliopinnot voisivat olla pohjana näyttötutkinnon suorittamiselle.

    • 100v siivoústa

      kävin Laitoshuoltaja koulun joskus 5v sitten ja kirjoitin jonnekkin tehtävään Wetrok
      ope ei sitä hyväksynyt olisi pitänyt kirjoittaa esim. nopeakierroksinen lattianhoitokone. Wetrok on koneen nimi ei se kerro mitä sillä tehdään.
      Rätistä tulee mieleen jokin likainen vaatekappale ym ym
      Kyllä heti huomaa kuka ei ole käynyt koulua jos ei osaa ammattisanastoa

    • Siivoooja

      Kaikesta koulutuksesta ja kokemuksesta huolimatta jaksaa nuo alati vaihtuvat ammattitermit huvittaa. Juuri kun päästään kovasti tärkeinä puhumaan liinoista, niin johan se onkin niiiiin last season ja oikeaoppinen sana onkin pyyhe. Ja taas erotetaan Oikeat Ammattilaiset pahaisista räpeltäjistä. :D

      Jep, minulla on todellakin moppi, rätti, ämpäri ja vankkuri. Ja olen siivooja, en siistijä enkä todellakaan palveluvastaava. Pelleily sikseen ja hommiin.

    • Anonyymi

      Meillä kutsutaan imurin huonekalu suulaketta tussuksi.

      • Anonyymi

        Koulussa jos sanoisit niin ei huomautettaisi vaan varmaan erotettaisiin suoraan. On niin kova rike ammattisanastoon ja se on nykyään pyhä asia, varmaan juuri tuollaisten termien takia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3896
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2461
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1463
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1045
    Aihe