Turhia unelmia

Novellisti

Heräsin taas yöllä, kun Roope yski. Makasin vain hiljaa ja kuuntelin. Olin tuntenut tuon miehen jo kaksi vuotta. Enkä tiennyt mikä hänessä minua viehätti. Hän oli laiha kuin luuranko, mustat pitkät hiukset olivat silmien edessä, hänen kalpeat kasvonsa olivat kuin haamulla… Mutta silti minä rakastin häntä sokeasti. Itse olin hänen vastakohtansa.. Vaaleat kiharat hiukset, yleensä paljon meikkiä ja muutenkin tiptop kunnossa. Olimme asuneet yhteisessä asunnossa vasta kaksi viikkoa… Mutta ne tuntuivat vuosilta. Hän nousi ylös ja meni sytyttämään tupakan. Roope oli polttanut ties vaikka kuinka kauan… Hän ei ole aina ollut noin laiha ja hintelä… Kun tapasimme hän oli komea ja iloinen nuori mies. Mutta nyt hän oli viimeaikoina ollut huonovointisempi. Päätin murehtia kaikkea vasta aamulla ja nukahdin uudelleen.
Kun aamulla heräsin. Hän oli jo lähtenyt töihin. Päätin mennä suihkuun ja sitten laittamaan aamiaista. Kun lopulta pääsin suihkusta, näin että kello oli jo kaksi päivällä!
”Voi helvetti!”
Rupesin laittamaan aamiaisen sijaan päivällistä, kun Roope saapuisi kuitenkin nälissään kotiin ja ihmetteli miksei ruoka olisi jo pöydässä. Minä en ollut niitä ihmisiä jotka kävivät töissä. Oikeastaan opiskelin iltalukiossa, kun minulla ei aamuisin riittänyt energiaa. Olinhan minä töissäkin käynyt… Mutta ainainen kassaneiti ei sopinut minun suunnitelmiini! Joten päätin opiskella itselleni paremmat mahdollisuudet työelämässä. Huomasin siinä ruokaa laittaessani, että minulla oli yhä pyyhe päällä ja vaihdoin pikaisesti farkkuihin ja t-paitaan. Ruuan valmistuessa päätin soittaa äidilleni. En ollut puhunut hänen kanssaan sitten kolmeen viikkoon. Näppäilin numeron ja odotin… Varattu… No ei se mitään.. Kai hän olisi myöhemmin kotona. Roope saapuikin neljältä kotiin ja menin halaamaan ja suutelemaan häntä. Roope oli ihmeissään hyvästä tuulestani ja kysyi huvittuneena:
”Mikäs vittu suhun iski?”
”Musta vaan on ihanaa, ku sä tulit kotia. Tuu syömään.”
Roope iski lasagneen kiinni kuin nälkäinen susi. Kun olimme syöneet rupesin siivoamaan astioita pois. Aioin ruveta tiskaamaan, mutta Roope halasi minua takaapäin ja suuteli niskaani…
No niin… Voitte varmaan kuvitella mihin se hellyydenosoitus päättyi… Makasimme sängyssä kumpikin väsyneinä seksin jälkeen ja katselimme toisiamme. Roope kysyi kuinka minä voin muuten, kun olin viime viikolla voinut huonosti… Se ajatus iski kuin salama! Varmaankin näytin niin pelästyneeltä, että Roopekin kysyi heti:
”Mikä ny? Hei, Sonja?”
Katsoin hänen ruskeisiin silmiinsä ja sanoin puoliksi innostuneena:
”Mä en sit tiä varmasti… Mut mä taidan olla paksuna…”
Jouduin menemään yksin neuvolaan aamulla, koska Roope oli suuttunut minulle. Se ei edes tullut kotiin yöksi. Itku kurkussa astelin kohti vastaanottotiskiä. Sain odottaa kaksi tuntia ennen kuin pääsin lääkärin puheille. Kun olin kertonut mistä oli kyse, minusta otettiin kaikenlaisia verikokeita ym. Lopulta sain kuulla varmistuksen siitä, minä todella olin raskaana! Olin niin iloinen, mutta samalla surullinen ettei Roope voinut hyväksyä uutta tulokasta. Sain lääkäriltä pari lappu nivaskaa raskaudesta ja sain lähteä kotiin. Roope ei ollut vieläkään kotona. Päätin kuitenkin laittaa hernekeittoa ruuaksi ja katoin pöydän kahdelle. Siinä minä odotin ja odotin. Kun kello lähestyi kuutta, Roope saapui kotiin. Hän heitti rotsinsa naulakkoon ja sanoi:
”No? Ookko sä paksuna?”
”Mikä vittu sä kuvettelet olevas? Joku kunkku vai? Sä jätit mut yksin! Enks mä merkkaa sulle vitun vertaa?!!”
Roope seisoi hievahtamatta ja katsoi minua. Olin noussut seisomaan ja kädet lanteilla. Olin niin vihainen! Roopekin huomasi sen ja päätti olla vaiti.
”Eikö sussa oo miestä sanoon ettet haluu penskoja mun kaa?! Vittu mikä luuseri sä oot! Ja mä rakastan sua ihan vitusti…”
Lysähdin takaisin tuolille ja itkin. Roope laskeutui eteeni kontilleen ja yritti halata minua, mutta tyrkkäsin sen pois. Se ei hievahtanutkaan. Roope katsoi minua vakavana ja sanoi:
”En mä sitä. Penska on aina hieno asia… Mut täs on muutaki… ”
Katsoin Roopea vihaisena. Ja huusin sille:
”Mikä vittu voi olla tärkeempää ku meidän penska?!”
”Kuuntele nyt saatana! Mulla on keuhkosyöpä. Mä kuolen ehkä vuoden sisällä.”
Se pysäytti sydämeni. Roopella oli syöpä.

------------------------------------------------

No niin sanokaas mielipiteenne. :) Olen 16-vuotias nuori kirjailian alku... :D

5

703

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähteeee

tykkäsin. nähdään sit jossain kirjailijoiden tapaamisessa.xD

• Novellisti

Kiitos kovasti. Toivottavasti. ;D

• Satunnainen vierailija

Ehkä näin vanhemman ihmisen silmiin tekstistä osuu päällimmäisinä lapsellisuus ja hätiköinti. En saanut selvää oliko tarinan päähenkilöt teini-ikäisiä vai vanhuksia. Lopulta päädyin vaihtoehtoon, että tarinan tyttö on hyvin nuori ja Roope kenties huomattavasti vanhempi ("Roope oli polttanut ties vaikka kuinka kauan"). Tosin ei tämä Roopen käytös kovinkaan kypsää ole, mutta onko miesten yleensä?! =)
      Kertomus suorastaan loikkii eteenpäin niin, etten oikein tiedä mistä pitäisin kiinni. Asiat tapahtuvat sellaisella vauhdilla, etten saa itse rauhassa pureskella ja pohtia tapahtumia, miettiä omaa versiotani tulevasta, kun minua viedään ikäänkuin väkisin eteenpäin. Ja sitä, jos mitä inhoan. Toisin sanoen: tämä muistuttaa minua hyvin hyvin paljon omista kirjoituksistani teiniajoilta. =)

Tekstissä tuli eteen jokunen asia, joka jää vaille tarkoitusta ja joka on siis ikäänkuin turhaa. Esim. tytön soitto äidilleen oli mielestäni kovin irrallaan kaikesta. Kenties tarinan jatkuessa tytön ja äidin väleihin tulee lisää selvennystä?

Silmiinpistävää oli tuo neuvolassa verikokeiden ottaminen. En tiedä, mihin tämä maailma on kehittynyt, mutta itseni ainakin piti pissiä purkkiin, kun terkkariin menin raskaustestiin.

Mutta jottei menisi ihan virheiden etsimiseksi tämä kommentointini, haluan sanoa, että kirjoitat mielestäni hyvin. Aiheessa on suuren draaman tuntua, tosin ehkä jopa hieman liikaa. Mielestäni tuollaisesta määrästä tapahtumia voisi saada sivukaupalla tekstiä, kun menisi vähän maltillisemmin eteenpäin ja antaisi lukijallekin pikkaisen varaa omaan mielikuvitukseen.

• Novellisti

Kiitos rakentavasta palautteesta. :) Olin ehkä hieman kärsimätön tuota kirjoittaessani, mut ihminen kehittyy. :DD

• kirjoittajatyyppi

No ihan hyvältähän tuo kuulosti. Meinasin olla ensin lukematta sitä mutta sitten takerruin yhteen kohtaan ja oli pakko lukea kokonaan alusta alkaen.
      Ihan hyvä pätkä, vaikkakin alku oli jotenkin tasapaksua. En päässyt tarinaan kiinni oikein kunnolla. Joten muotoilisin vielä hiukan.
      Kummiskin hyvä hyvä ja kirjoittamisintoa!

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      18
      12463
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      6
      11208
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      177
      5132
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      35
      3750
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3574
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      50
      3189
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      109
      2914
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2528
    9. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      55
      2195
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1985
    Aihe