Miten keskustella jääräpäitten kanssa?

apua tarvitseva

Okei, mun tilanne on sellanen että vanhemmat eivät anna mun päättää itse lainkaan kouluasioitani,vaikkakin itse tiedän heitä paremmin mikä on omaksi parhaakseni.

Esimerkiksi 9-luokalla loppuvuonna saatiin päättää siitä otetaanko valinnaisen kielen numero todistukseen, vanhemmat tietenkin pakottivat mut ottamaan sen, vaikka se ei ollut lainkaan järkevää tilanteessani jossa huonompi päättötodistuskeskiarvo eväsi minulta mahdollisuuden mennä haluamaani lukioon. Koetin tuolloinkin sanoa asiaa vastaan, mutta minuahan ei kuunnella, koska en ole tasavertainen heidän kanssaan.

Nyt on sitten tälläinen tilanne:
Olin joululomaan saakka luullut että saan mennä lukion neljässä vuodessa (nyt olen 2.luokalla), koska olin joskus keskustellut asiasta ja silloin minulle sanottiin että täysin sama kunhan valmistut. Nyt kuitenkaan asia ei heidän mielestään ollutkaan täysin sama, vaan minun pitäisikin mennä lukio 3 vuodessa! Tietenkin olin tehnyt lukujärjestykset neljän vuoden mukaisesti, ja nyt kun katson suunnitelmiani seuraavalle viidelle jaksolle, niin pahalta näyttää. Suositusmäärähän kolmannelle lukuvuodelle on 15 kurssia, vaikka ahdoin tämän vuoden loput kurssit täyteen, jää sitten viimeiselle vuodelle vielä 19 kurssia. En ole lainkaan varma onko kurssitarjonnassa kaikki puuttuvat pakolliset kurssit seuraavana vuonna, ja jos on niin menevätkö kurssit päällekkäin!
Muita harrastuksia en viitsi ottaa mistä saisi kurssin, koska päivät tulevat olemaan joka päivä 8-4 ja bussimatkoissakin menee tunti lisänä, eli luultavasti tulen olemaan niin väsynyt koulun jälkeen etten vaan jaksa käydä.
Muutenkin haluaisin saada vielä 2 kuvataidekurssia, jotta saisin tehdä kuvataiteen lukiodiplomin, mutta tässä ajassa taitaa sekin jäädä haaveeksi. Olisi vaan hyvä ollut seuraavaan opinahjoon hakiessa ihan tarpeellinen.
En muutenkaan tunne itseäni tarpeeksi valmiiksi kirjoittamaan jo ensi vuonna :s
Mulla on jo nyt hirveä stressi ja masennus koko asiasta, enkä jaksais enää vaivata päätäni asian tähden. Itkeskelen usein, koska kaikki tuntuu vaan niin toivottomalta.

Siis mikä avuksi kun vanhempina on kaksi jääräpäätä, jotka eivät usko sitä mikä parhaaksi on? Miten saisin vanhemmat kuuntelemaan perusteluitani,siten etten loukkaisi heidän tunteitaan tai synnyttäisi turhaa riitaa?

10

744

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riskaapelia,

mutta sano niille vaikka että minäkin kävin lukiota neljä vuotta. En sitten tiedä onko hyvä vai huono asia, ja olenko esimerkkinä ihan pätevä. Lukio on aika rankka koulu, kantsii opiskella huolella, ja vähä muutakii ku sitä koulua... :D

• lukiolaisen äiti

Pyydä vanhempiasi käymään opon juttusilla. Menette vaikka kaikki yhdessä. Jos vanhemmat ei suostu, pyydä opoa ottamaan yhteyttä vanhempiisi. Päädytte mihin tahansa, kaikkien täytyy tietää realiteetit. Oletko jo itse puhunut asiasta opon kanssa? Miksi vanhempasi vaativat nopeutettua aikataulua? Pidä puolesi. Älä luovuta. Asioilla on tapana järjestyä.

• apua tarvitseva-

Olenkin menossa juttelemaan opon kanssa, varmaan jo huomenna. Menen vaan aina paniikkiin jos asioista pitää keskustella vanhenpien kanssa, koska ne ei osaa kuunnella ja huutaa vaan. Hyvä siinä on sitten itku kurkussa koettaa selitellä..
        En oikeen tiedä miten ottaisin asian esille vanhempien kanssa.. aina mulle suututaan asiasta tai sitten just loukkaannutaan. En tajua tota loukkaantumistakaan, miks siitä pitää loukkaantua? Jos sanon et haluan mennä neljässä vuodessa, niin sen ei pitäis tarkottaa mitään mikä loukkais.
        Inhottavaa kun mun mielipiteitä ei arvosteta missään asiassa.

• apua tarvitseva
        apua tarvitseva- kirjoitti:

Olenkin menossa juttelemaan opon kanssa, varmaan jo huomenna. Menen vaan aina paniikkiin jos asioista pitää keskustella vanhenpien kanssa, koska ne ei osaa kuunnella ja huutaa vaan. Hyvä siinä on sitten itku kurkussa koettaa selitellä..
        En oikeen tiedä miten ottaisin asian esille vanhempien kanssa.. aina mulle suututaan asiasta tai sitten just loukkaannutaan. En tajua tota loukkaantumistakaan, miks siitä pitää loukkaantua? Jos sanon et haluan mennä neljässä vuodessa, niin sen ei pitäis tarkottaa mitään mikä loukkais.
        Inhottavaa kun mun mielipiteitä ei arvosteta missään asiassa.

Vanhempien mielestä mitä pikemmin valmistun, niin sen parempi. siksi ne haluaa mun menevän kolmessa vuodessa. Ne ei vaan ymmärrä että jos käyn nuo kurssit vaan jotenkuten, niin ei tule mitään mahtavia tuloksia. Kumpikaan vanhemmistani ei ole itse käynyt lukiota, joten ei ihme etteivät he tiedä miten siellä pitäisi opiskella.

• sami-i
        apua tarvitseva kirjoitti:

Vanhempien mielestä mitä pikemmin valmistun, niin sen parempi. siksi ne haluaa mun menevän kolmessa vuodessa. Ne ei vaan ymmärrä että jos käyn nuo kurssit vaan jotenkuten, niin ei tule mitään mahtavia tuloksia. Kumpikaan vanhemmistani ei ole itse käynyt lukiota, joten ei ihme etteivät he tiedä miten siellä pitäisi opiskella.

mitä jos ehdottaisit 3,5 vuoden suunnitelmaa?

• Joku vain

Aika hassua, olet kuitenkin melkein 18(? täytät tänä vuonna). Mitäs jos sanoisit ihan, tai kirjoittaisit kirjeen, minkä he saisivat lukea loppuun asti. Siinä selittäisi nämä asiat tai tosisaan pyydät opon ottamaan yhteyttä vanhempiisi.

Ei sinun tarvitse miellyttää vanhempia. Elämä on sinun, ei heidän!

• Puhutaanpa suoraan. Mikä olisi pahinta mitä voisi tapahtua, jos tekisit niin kuin itsellesi on parhaaksi, etkä niin kuin vanhempasi haluaisivat?
      Jos et pysty enää käymään kolmessa vuodessa, niin sinähän menet neljä vuotta! Piste. Sanot vain vanhemmillesi että realiteetit ovat nämä. Kirjoitapa vaikka tosiaan se kirje, jonka he voivat lukea loppuun rauhassa.
      Jos eivät sittenkään suostu tajuamaan, niin se on voi voi.
      Se on sun elämäsi, ei heidän! Tiedätkö kun minä päätin mennä neljässä vuodessa, vanhemmilta ei kysytty mitään. Olisin voinut päättää sen heidän tietämättä.

• apua tarvinnut

Juu asia sitten selvisi :)
        Eli saan käydä lukion neljässä vuodessa.
        Laitettiin poikaystävän kanssa paperi pöydälle ja saatiin sillä tavalla vanhemmat puhumaan asiasta...
        Olihan ne tietysti loukkaantuneita ja huusivat, mutta pysyin kovana ja pystyttiin puhumaan asiat loppuun. Silloinkin kun en itse saanut sanaa suustani, niin poikaystäväni kyllä tiesi mitä pitää sanoa. :) hyvä että meni näin. Kuulin tänään vielä että yläasteelta olis tulossa ens vuonna ykköselle parhaan kaverini (joka lopetti lukion tänä vuonna) sisko, joka on tosi mukava. Ainakin saa hyvän kaverin sinne, ettei aika kulu liian hitaasti.

• apua tarvinnut
        apua tarvinnut kirjoitti:

Juu asia sitten selvisi :)
        Eli saan käydä lukion neljässä vuodessa.
        Laitettiin poikaystävän kanssa paperi pöydälle ja saatiin sillä tavalla vanhemmat puhumaan asiasta...
        Olihan ne tietysti loukkaantuneita ja huusivat, mutta pysyin kovana ja pystyttiin puhumaan asiat loppuun. Silloinkin kun en itse saanut sanaa suustani, niin poikaystäväni kyllä tiesi mitä pitää sanoa. :) hyvä että meni näin. Kuulin tänään vielä että yläasteelta olis tulossa ens vuonna ykköselle parhaan kaverini (joka lopetti lukion tänä vuonna) sisko, joka on tosi mukava. Ainakin saa hyvän kaverin sinne, ettei aika kulu liian hitaasti.

Kiitos paljon vastauksistanne! Niistä oli apua :)

• apua tarvinnut kirjoitti:

Kiitos paljon vastauksistanne! Niistä oli apua :)

Se on hyvä että asia selvisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      13
      11315
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      37
      3853
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      109
      3019
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      119
      2374
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      81
      2035
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      196
      1761
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      299
      1006
    8. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      17
      770
    9. Toisten elämän moralisointi

Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte
      Tunteet
      143
      725
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      53
      699
    Aihe