Moi
Olin sika ja käräytin mieheni ratista. Meni törkeän puolelle, ja kymmenen vuotta sitten oli "tavallinen" rattijuopumus.
Onko mitään havaintoa tai kokemusta että miten tästä eteenpäin? Saako korttinsa takaisin missä ajassa ja millaisia on rangaistukset?
Sanoi tullessaan että ajaa sitten ilman korttia..
Olkaa kilttejä älkääkä haukkoko minua..
Törkeä rattijuopoumus
37
2141
Vastaukset
- oikein käräyttämällä
Mielestäni teit oikein, jos hän kerran humalassa ajelee. Luulisi sen nyt loppuvan. Varmaankin sinustakin tuntuisi paljon pahemmalta, jos hän olisi ajanut jonkun päälle humalassa ja sinä et olisi häntä käräyttänyt.
- teit
mut sanoitko hänelle,että sinä olit se joka käräytti.Jos niin niin ei olisi kannattanu sanoa.
Yksi tuntemani jäi myös kiinni törkeästä..joten sakkoja,ehdonalaista toista toista vuotta ja kortti hyllylle vuodeksi. - Lisbeth
..käräytinkin.
Ajeli vielä minun lapsi kyydissä humalassa ja hän saa ajaa juovuksissa koska mitään ei ole koskaan käynyt, hän osaa ajaa humalassakin.. - Lisbeth
teit kirjoitti:
mut sanoitko hänelle,että sinä olit se joka käräytti.Jos niin niin ei olisi kannattanu sanoa.
Yksi tuntemani jäi myös kiinni törkeästä..joten sakkoja,ehdonalaista toista toista vuotta ja kortti hyllylle vuodeksi...että kielsin lähtemästä ajamaan kun on humalassa. Kehoitin soittamaan taksin. Ei kelvannut. Huuteli vielä perään että soita vaikka poliisit.
Ja sitten vielä ihmettelee että soitin..
- Lisbeth
..sakkoja, ehdonalaista ja kortti pois..?
Onko kukaan joutunut istumaan? Mies jäi kiinni vajaa kymmenvuotta sitten samasta eli on rikoksen uusija. Ehdonalainen on päättynyt jo useita vuosia sitten.- teit
herranpieksut lapsi kyydissä,on se sit merkillistä,ei yhtään pääkoppa sano mitä vois tapahtua.Ihan oikein,toivottavasti alkaa tajuamaan jotain tai sitten ei.Ei se varmaan niin kauan tapahtunu asia enää vaikuta tuomioon.
- Juopporatti.
Sakkoja ja ajokieltoa tulee ilman muuta. Muu on kiinni syyttäjän politiikasta. Syyttäjä voi aukaista suunsa aiemmista käryistä, mutta niitä ei pitäisi noteerata, jos aikaa on kulunut yli 5 vee. Lusimaan päästäkseen pitää uusia useamman kerran, ja ennen lusimista käydään yhteiskuntapalvelu esim. puistoja ruoputtelemassa tai hevosen paskaa mättämässä raviraradalla.
Nykylain mukaan kännikalan ajokelpoisuus arvioidaan A-klinikalla, missä juoksutetaan tarpeellinen määrä käyntejä, ja jos maksa viheltää jatkuvasti, niin kortin takaisin luovuttaminen menee uudelleenharkintaan, vaikka ajokielto on loppu.
Kehota rakasta aviomiestäsi käymään poliisissa, ja tarkastamaan häntä itseään koskevat rekisterimerkinnät, niin pystyy paremmin arvioimaan, paljonko lunta tulee tupaan.
Ukkosi tulee olemaan kurttuotsainen hapannaama kauan. Jos aikoo ajella ajokiellosta huolimatta vaikka selvänä, niin käry käy siitäkin aivan varmasti. Merkattu on. - joo joo mies
Juopporatti. kirjoitti:
Sakkoja ja ajokieltoa tulee ilman muuta. Muu on kiinni syyttäjän politiikasta. Syyttäjä voi aukaista suunsa aiemmista käryistä, mutta niitä ei pitäisi noteerata, jos aikaa on kulunut yli 5 vee. Lusimaan päästäkseen pitää uusia useamman kerran, ja ennen lusimista käydään yhteiskuntapalvelu esim. puistoja ruoputtelemassa tai hevosen paskaa mättämässä raviraradalla.
Nykylain mukaan kännikalan ajokelpoisuus arvioidaan A-klinikalla, missä juoksutetaan tarpeellinen määrä käyntejä, ja jos maksa viheltää jatkuvasti, niin kortin takaisin luovuttaminen menee uudelleenharkintaan, vaikka ajokielto on loppu.
Kehota rakasta aviomiestäsi käymään poliisissa, ja tarkastamaan häntä itseään koskevat rekisterimerkinnät, niin pystyy paremmin arvioimaan, paljonko lunta tulee tupaan.
Ukkosi tulee olemaan kurttuotsainen hapannaama kauan. Jos aikoo ajella ajokiellosta huolimatta vaikka selvänä, niin käry käy siitäkin aivan varmasti. Merkattu on.Saa muutaman kuukauden ajokieltoa ja kamalat sakot!...tekee elämän tahallaan mahdollisimman vaikeaksi kun ei ole korttia...ja voihan sitä ottaakin reippaammain kun ei ole korttiakaan!
(voi esittää marttyyria..vaimon petoksen uhrina..heh)
- alkoholistinpuoliso
nyt saattaa miehesi osoittaa sinua sormellaan, ja muutama samanmielinen.
Hyvä että teit sen ennen kuin tapahtui mitään kellekään ulkopuoliselle, tai perheenjäsenelle.
Jos jotain olisi päässyt tapahtumaan etkä olisi puuttunut asiaan osoittaisivat kaikki sormet sinua kohti ja oma sormi olisi kaikista pahin.
Jos lähtee vielä ajamaan ilman korttia ja juovuksissa, soita taas.
Tsemiä! - Kiinnostaa.
Että menikö mieheltä työpaikka kortin myötä, ja tuliko ero? Ne kun on yleensä rattituomion oheispalkintoja.
- Kiinnostaa.
Siis vielä sekin, että alkoiko ukkosi ryyppäämään viisi vai kymmenen kertaa enemmän, kun ottaa niin päähän?
- alkoholistinpuoliso
Kiinnostaa. kirjoitti:
Siis vielä sekin, että alkoiko ukkosi ryyppäämään viisi vai kymmenen kertaa enemmän, kun ottaa niin päähän?
että pyrit syyllistämään ilmiantajaa ?????
Oliko se sinusta väärin tehty, siis ilmianto?
Alkoholisti nyt keksii syyn ryyppäämiselleen vaikka aidanseipäästä ja kymmenkertaisesti koko aidasta, kyllä sen lähimmäiset tietää. - Hmmm...
alkoholistinpuoliso kirjoitti:
että pyrit syyllistämään ilmiantajaa ?????
Oliko se sinusta väärin tehty, siis ilmianto?
Alkoholisti nyt keksii syyn ryyppäämiselleen vaikka aidanseipäästä ja kymmenkertaisesti koko aidasta, kyllä sen lähimmäiset tietää.Ei tarvinne paljon keksiä syytä ryyppämiseen, kun kaikki romahtaa niskaan. Kts. viesti "Seuraava päivä".
- 30vuoden kokemuksella
Hmmm... kirjoitti:
Ei tarvinne paljon keksiä syytä ryyppämiseen, kun kaikki romahtaa niskaan. Kts. viesti "Seuraava päivä".
tiedän, että voi saada samat uhkaukset ja syyttelyt jos kysyy esim. syötkö mieluummin keittoa vai spagettia?
Silloin kun on otto päällä raivon syy ei tarvitse olla todellakaan kummonen.
Omaa pahaa mieltään ja epäonnistumistaan se raivoaa, kääntää vaan kaiken päälaelleen ja syyttää muita.
Rattijuoppo on vain ja ainoastaan itse syyllinen.
- Lisbeth
Jaa-a, mies veti oiken kamalat - järkyttävät kännit kun eilen saapui kotiin ja hakkui minut =kuinkas muuten?
Edelleen kännissä, taitaa jatkaa oikein urakalla. Ei ihan heti pysty selvittelemään itse mitään asioita. Eikä taida olla minun asiani selvitellä niitä..
On yrittäjä ja tarvii korttia töihin, voihan tuossa konkka tai jotain tulla tietysti jos asiakkaat oivaltaa tilanteen ja sana alkaa levitä.
Kyllä tuo ero on ollut ilmassa jo kauan. Tuntuu vain niin vaikealta kun mielestäni mies on sairas, ei paha. Jossain tuo rajakin tietysti menee, en tiedä onko se vielä omalla kohdallani tässä. Aika paljon riippuu tuosta miehestä. Jos jää juomaan niin eihän sellaisen kanssa voi asua vuosi tolkulla joka vain juo. Jollakin tavalla minä vielä voisin mutta ehdottomasti ei lapset.
Kyllä tässä on jo eilen ja tänään aamulla saanut kuulla hulluna haukkumista. Taisinkin olla minä joka ajoin humalassa kun kaikki on minun syytäni. Tiesin toki odottaa että mies on raivona mutta enpä ole ennen kuullut että tekisi mieli tappaa minut ja oksentaa minun päälle jne. Uh huh.. Tosin totesi ettei aio koskea minuun koska soittaisin kumminkin poliisit..
En soittanut hänelle ensimmäistä kertaa poliiseja. Syksyllä soitin kun uhkasi juovuksissa ampua itsensä ja poliisit kävi hakemassa aseet pois.
Enpä olisi uskonut että tämä on minun elämääni..- Lisbeth
..ja ratsasin miehen takin taskut.
Promilleja oli ollut 1.68. Syyttäjälle kahden viikon päästä. Esite oli sellaisesta vehkeestä autoon että jos puhaltaa siihen niin auto lähtee käyntiin. Ja sanoihan tuo välillä että tosiaan tippuu aina jaloilleen...saas nähdä nyt sit miten käy. Sakot taitaa olla kamalat.
Elämän arvot on kipittänyt paikalleen viimeisten vuosien aikana kovalla kädellä. Ei tuo raha ja omaisuus, vaan itsen ja läheisten henki ja terveys.. - varmaankin
Lisbeth kirjoitti:
..ja ratsasin miehen takin taskut.
Promilleja oli ollut 1.68. Syyttäjälle kahden viikon päästä. Esite oli sellaisesta vehkeestä autoon että jos puhaltaa siihen niin auto lähtee käyntiin. Ja sanoihan tuo välillä että tosiaan tippuu aina jaloilleen...saas nähdä nyt sit miten käy. Sakot taitaa olla kamalat.
Elämän arvot on kipittänyt paikalleen viimeisten vuosien aikana kovalla kädellä. Ei tuo raha ja omaisuus, vaan itsen ja läheisten henki ja terveys..tehnyt ihan samoin,tietoja ei saa jos itse ei niitä kaivele,kyllä alkoholistit osaa pimitys keinot.Voimia sinulle niitä tarvitset.(ajattelin eilen olisitko sinä ja nyt varmistuin,olen lukenu kaiken.)
- Grapevine
näihin sivuihin:
http://www.sorsasaari.org/
Ja "jos" olet lähellä Oulua niin TERVETULOA :)
T. Tie toinen - Lisbeth
Grapevine kirjoitti:
näihin sivuihin:
T. Tie toinen..näyttivät nuo sorsasaaren sivut..
Mulla kun satun olemaan täällä etelässä.. - Pysymään
Grapevine kirjoitti:
näihin sivuihin:
T. Tie toinenloitolla tuosta sorsasaaresta,on senverta huonoja kokemuksia siitä porukasta.
- mä vaan
Grapevine kirjoitti:
näihin sivuihin:
T. Tie toinenEihän Sorsasaaressa ole AA-ryhmiä? siellähän on vain AA-n ulkopuolinen ryhmittymä?
- lapsellinen
ja miehesi olisi vaikka ajanut kolarin, lapsesi kuollut tai vammautunut. Et antaisi ikinä anteeksi itsellesi sitä, että päästit miehen matkaan.
Teit siis ihan oikein.
Jos äijä on niin pönttö, että ajelee kännissä, ajelisi jossakin metsätiellä, missä ei ole muille vaaraksi.
Onhan siinä se vaihtoehto, että nyt alkaa juomaan entistä enemmän tätä asiaa tekosyynä käyttäen.
Toinen vaihtoehto on, että kun tajunta palaa käsittää hölmöilynsä. Ehkä tapahtuma saa hänet pohtimaan elämälleen tärkeitä asioita. Toivottavasti. Ja hakeutuu hoitoon tai lopettaa muuten juomisen.
Sinulle voimia, mutta kannattaako sinun ja lapsesi katsella kovin kauan tuollaista, jos tahti ei muutu? - Lisbeth
..ja minun syyttämistä.
Harmi. Vaikelta tuntuu. Taitaa tosiaan kaikki revetä liitoksistaan.. Mies, minä ja lapset ja sitten vielä firma ja koti ja kaikki mihin ollaan panostettu.
Kamalalta tuntuu. Vaikka tiedän torjuneeni mahdollisesti vielä paljon pahemman tilanteen.
Aamulla uhkaili taas itsemurhalla. Kävin etsimässä (meillä iso tila ja paikkoja jonkin verran minne mennä) ja pelkäsin jo hetken pahinta mutta hengissä on vaikkakin huonossa kunnossa. - kysyn vaan
Oletko sama Lisbeth, joka kyselit neuvoja kuinka suhtautua juopottelevaan mieheen, aloittaen n. vuosi sitten?
Olen huomannut, että olet jatkanut kirjoittelua edelleenkin ja aihe on yhä sama. Muistan, että sait pääasiassa sellaisia ohjeita, että jätä juomarisi ja lähde lapsesi kanssa turvallisempaan ympäristöön.
Käsitin, että näin tapahtuikin, mutta ilmeisesti ei. Koska jatkoa seuraa, kuin elokuvissa.
Viimeinen uutinen on, että olet ilmoittanut viranomaisille miehesi autoilevan kännissä, ja, että lapsesi oli kyydissä, oliko näin? Kuinka voit antaa lapsesi lähteä tällaiseen kyytiin? Asiasta tulee oikeusjuttu ja todennäköisesti sinuakin kuullaan todistajana.
Pyydät, että älkää haukkuko minua. Siihen ei kenelläkään ole oikeutta, mutta olet itse tullut julkiselle foorumille elämäsi kanssa, niin on selvää, ettei mielipiteiltä voi välttyä.
Oletko hyvä Lisbeth tietoinen siitä, että miehesi on mitä ilmeisemmin alkoholisti, joka juovuksissa voi tehdä sinulle ja lapsellesi mitä hirveimmän teon. Olethan lukenut lehdistä näitä juoppojen "urotekoja"? Luuletko, ettei hän nytkin haudo juopon aivoissa sinulle kostoa?
Kysyn mikä sinua ja lastasi sitoo tähän mieheen, joka pitää kännäämistä arvokkaampana, kuin mitään muuta vaihtoehtoa?
Vai onko niin, että alitajuisesti nautit tilanteesta ja kun saat vielä "paistatella" julkisuudessa tämän onnettoman juopon takia?
Tiedän kokemuksesta, että ihmiset joille sisäinen rauha ja mielentyyneys ovat tärkeimmät asiat, eivät pilaa omaa ja toisten elämää juopon toilauksia seuraten ja eläen alituisessa pelossa ja epävarmuudessa. Tiedän, että luopuminen voi olla vaikeaa, mutta se on uuden elämän hinta.
Sanani voi olla kovia, mutta kova on tautikin, siinä ei mikään pehmoilu auta. Tässä pätee liike-elämän laki. Ellei tule tulosta, niin ulos talosta.
Olen itse entinen juoppo ja joutunut opettelemaan elämän tosiasioita "kantapään kautta", tiedän, ettei puolinaíset toimet auta vähääkään.
Raittiuden myötä, minulla on ollut mahdollisuus olla mukana päihdetyössä ja tiedän, että juoppo kiemurtelee loppuun asti, kun mahdollistajia on olemassa.
Se ikävä puoli näissä hommissa on, että monet valitsevat kuoleman ratkaisuksi, kun eivät voi hyväksyä tosiasioita.
Toivon sinulle Lisbeth, että tarkistaisit vielä kerran tavoitteesi ja sitten, pidä niistä kiinni. Voimia ja kestävyyttä, sinulle..- olla näin
ettei Lisbeth tiennyt hänen ottaneet lasta kyytiin.Hän ei varmasti olisi antanut sellaista tapahtua.En usko,että Lisbeth haluaa "paistatella"kirjoittamalla täällä.Tämä on yksi purkautumis keino pahasta olosta,se suotakaan kaikille.Esimerkki tapauksia on varmaan pilvin pimein,se vaan ei ole niin yksinkertaista ottaa ja lähteä ja jättää kaikki.Ihmisellä jolla on vielä hiukankin tunteita jälellä,kaikkesa yrittää,alkoholismi on sairaus muitten joukossa.Eihän "normaali"sairastajaakaan hyljätä vaan tuetaan ja kannustetaan mahdollisuuksien mukaan.Alkoholistillakin on hyviä ja huonoja kausia,kun hän voi hyvin myös läheiset voi paremmin,huonon ajan tullessa läheinen myös oireilee.Silloin on tarvetta joku purkautumis keino olla.Alkoholisti keksii keinoja,läheinen myös keksii viimeiseen asti estämällä "viinapirun"saapumista.Alkoholisti lukeutuu yleensä "kiltteihin"ihmisiin,ei hän haluaisi vahingoittaa läheisiään eikö sivullisia.Kun himo iskee hän ei ole sitten oma itsensä,tekee kaikkea sitä mitä ei normaalissa oloissa tekisi.Perheellinen alkoholisti pitkän putken juoneena ei yksinkertaisesti saa putkia poikki,silloin on se vaimo esim.joka yrittää kaikkensa hänen eteen,hän on se joka näkee sen kärsimyksen.Tiedän esim.tapauksen,vaimo vie miehensä suihkuun,ihan kirjaimellisesti pakottaa,nyt pestään ja hyvin ja sitten se on poikki,laittaa ruokaa,petaa petiin.Alkoholisti on kuin pieni lapsi siinä tilanteessa,tukia ja turvaa hakemassa.Sanotaan,että on läheisriippuvainen niin,ehkä on sitäkin mutta,joku muukin sanamuoto sille voisi löytyä..
Aina kuulee sanan,miksi vielä roikut siinä jätä ja etsi oma elämä,ei se vaan niin helppoa ole.Ihan eriasia on jos väkivaltaisuus kuuluu mukaan silloin pitää mennä ja kovaa.Se on totta,että holisti kun pitkän putken vetää,ymmärtää kumminkin vielä sen kuinka on alas vaipunu sen jälkeen alkaa itsesääli ja uhmaukset "minä tapan itseni".Ei yleensä tee vaan huutaa sillä apua ja kukas muu avun antaja on kuin se läheisin.Mielestäni,syylistetään omalla tavalla yleensä nämä avun antajat;lähe pois jätä se olet läheisriippuvainen.Alkoholisti on alkoholisti,unohda se ja elä omaa elämääsi.
Ei ei sen niin tarvitse olla,hän tarvitsee myös voimaa ja hyväksyntää.Yhdessä muuttaa minkä voi. - Lisbeth
"olla näin" vastasi sinulle aika hyvin kuin minun ajatuksillani..
Kyllä, olen samainen Lisbeth kuin silloinkin. Muutinkin mieheni luota pois. Asuimme syksyn pojan kanssa kahden. Eroa en kuitenkaan sitten hakenut, vaikka erossa olimmekin. Sairastuin kuitenkin vakavasti, en pärjännyt yksin asuen. Mies sitten muutti minut takaisin kotiin. On hoivannut ja kuskannut lääkäriin jne. Viimeisen vuoden aikana on tapahtunut paljon. Aika paljon on mieskin ollut juomatta. Mutta retkahdukset onkin sitten olleet kamalia, juominen on saanut aivan uusi mittasuhteita.
En todellakaan antaisi lapseni mennä mieheni kyytiin kun tämä on juovuksissa!! Kuka ihminen niin voisi tehdä???
Kyllä, tulin foorumille jossa aiheena on alkoholi. Tottakai mielipiteitä saa laittaa, ivallisiakin näkyy tulevan.. Mutta ihan oikeasti olen saanut haukkuja aivan tarpeeksi kotona..
Olen erittäin tietoinen siitä että mieheni on alkoholisti, ja pidän häntä tällähetkellä erittäin sairaana sellaisena.
En pelkää fyysistä uhkaa häneltä, ennemminkin kaikkea muuta..
Voin kertoa että en todellakaan nauti tilanteesta tipan tippaa. Missäs julkisuudesa minä voisin paistatella tämän asian kanssa?
Olen itse nähnyt miten hän juo, ja se on sairasta. Uskon että hän haluaisi valita muun tavan elää..
"juoppo kiemurtelee loppuun asti, kun mahdollistajia on olemassa. " voi tuo on niin totta! Mutta eikö todellakaan ole mahdollista elää avioliitossa olematta mahdollistaja?? Onhan niitä ihmisiä paljonkin jotka ovat raitistuneet vaikka ovat naimisissa..
"Tiedän, että luopuminen voi olla vaikeaa, mutta se on uuden elämän hinta. "
Kokemukseni viime syksystä ovat sellaisia että vaikka asuinkin muualla en päässyt miehestä irti. Tunteet ja tuska eivät häviä osoitetta muuttamalla.
Rakastan miestäni, joka on sairas. Olen hänen rinnallaan vastoinkäymisissä. Mutta en enää mahdollista. Enkä enää yritä häntä parantaa. Nämä asiat olen oppinut al-anonissa. Se ei vaan onnistu. Mutta toistaiseksi jään. Ja jos minun täytyy lähteä niin en tee sitä silloin kuin kaikki kaatuu päälle, silloin kuin jotakin tapahtuu, vaan ajatuksella ja harkiten. Sillä sitten en tule enää takasin.
Tämä on minun näkemykseni. Minun elämäni joka ei ole olleenkaa sitä mitä joskus kuvittelin.
Kiitos voimien ja kestävyyden toivotuksista. Hienoa että olet itse löytänyt raittiuden. Mikä oli sinulla se joka sai sinut kääntämään suuntaa?
jatkoja.. - Lisbeth
Lisbeth kirjoitti:
Kyllä, olen samainen Lisbeth kuin silloinkin. Muutinkin mieheni luota pois. Asuimme syksyn pojan kanssa kahden. Eroa en kuitenkaan sitten hakenut, vaikka erossa olimmekin. Sairastuin kuitenkin vakavasti, en pärjännyt yksin asuen. Mies sitten muutti minut takaisin kotiin. On hoivannut ja kuskannut lääkäriin jne. Viimeisen vuoden aikana on tapahtunut paljon. Aika paljon on mieskin ollut juomatta. Mutta retkahdukset onkin sitten olleet kamalia, juominen on saanut aivan uusi mittasuhteita.
En todellakaan antaisi lapseni mennä mieheni kyytiin kun tämä on juovuksissa!! Kuka ihminen niin voisi tehdä???
Kyllä, tulin foorumille jossa aiheena on alkoholi. Tottakai mielipiteitä saa laittaa, ivallisiakin näkyy tulevan.. Mutta ihan oikeasti olen saanut haukkuja aivan tarpeeksi kotona..
Olen erittäin tietoinen siitä että mieheni on alkoholisti, ja pidän häntä tällähetkellä erittäin sairaana sellaisena.
Voin kertoa että en todellakaan nauti tilanteesta tipan tippaa. Missäs julkisuudesa minä voisin paistatella tämän asian kanssa?
Olen itse nähnyt miten hän juo, ja se on sairasta. Uskon että hän haluaisi valita muun tavan elää..
"juoppo kiemurtelee loppuun asti, kun mahdollistajia on olemassa. " voi tuo on niin totta! Mutta eikö todellakaan ole mahdollista elää avioliitossa olematta mahdollistaja?? Onhan niitä ihmisiä paljonkin jotka ovat raitistuneet vaikka ovat naimisissa..
Kokemukseni viime syksystä ovat sellaisia että vaikka asuinkin muualla en päässyt miehestä irti. Tunteet ja tuska eivät häviä osoitetta muuttamalla.
Rakastan miestäni, joka on sairas. Olen hänen rinnallaan vastoinkäymisissä. Mutta en enää mahdollista. Enkä enää yritä häntä parantaa. Nämä asiat olen oppinut al-anonissa. Se ei vaan onnistu. Mutta toistaiseksi jään. Ja jos minun täytyy lähteä niin en tee sitä silloin kuin kaikki kaatuu päälle, silloin kuin jotakin tapahtuu, vaan ajatuksella ja harkiten. Sillä sitten en tule enää takasin.
Tämä on minun näkemykseni. Minun elämäni joka ei ole olleenkaa sitä mitä joskus kuvittelin.
Kiitos voimien ja kestävyyden toivotuksista. Hienoa että olet itse löytänyt raittiuden. Mikä oli sinulla se joka sai sinut kääntämään suuntaa?
jatkoja..Kunnioitan taisteluasi Lisbeth! Olisi niin paljon sanottavaa mutten nyt jaksa, kun itse elän "helvetillisessä" tilanteessa. Pää pystyyn, olet oman elämäsi sankari, joka on aivan varmasti tehnyt enemmän kuin kukaan ulkopuolinen osaa aavistaakaan! Äläkä syyllisty, olet toiminut kadehdittavan urhoollisesti!!!
- Sorry vaan
Lisbeth kirjoitti:
Kunnioitan taisteluasi Lisbeth! Olisi niin paljon sanottavaa mutten nyt jaksa, kun itse elän "helvetillisessä" tilanteessa. Pää pystyyn, olet oman elämäsi sankari, joka on aivan varmasti tehnyt enemmän kuin kukaan ulkopuolinen osaa aavistaakaan! Äläkä syyllisty, olet toiminut kadehdittavan urhoollisesti!!!
Ei ollut tarkoitus käyttää nimimerkkiäsi, olen vaan nyt kertakaikkiaan äärimmäisen uupunut edes ajattelemaan.
- kysyn vain
Lisbeth kirjoitti:
jatkoja..Olit kirjoittanut eilen illalla tilanteestasi. Haluan sanoa sinulle, etten missään tapauksessa halua sinua tuomita tai arvostella menettelyäsi, sillä tämä on "kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti".
Mainitsit Al-Anon yhteisön, tiedän, että sieltä on mahdollista saada sellaista tukea ja ymmärtämystä mitä ei muualta voi saada. Pidä sinne toimiva yhteys.
Kysyit; mikä sai minut, "vaihtamaan suuntaa"?
Yritän lyhyesti kertoa mitä tapahtui. Nuorempana en käyttänyt alkoholia lainkaan, minulla oli ihanteet aivan muualla, jotka onnistuin toteuttamaan. Tunsin työniloa ja menestyin, osallistuin moniin toimintoihin. Avioiduin naisen kanssa, jota rakastin. Perustimme kodin ja meille syntyi tytär, elämä hymyili. Kaikki oli O.K.
Sitten liityin erääseen klubiin ja siellä tuli kuvioihin alkoholi, joka muutti elämäni suunnan. Ensiksi kaikki tuntui hienolta ja alkoholin vaikutuksesta tunsin kohoavani kaiken tavallisen yläpuolelle, ja jota ei mitkään "typerät säännöt koskeneet".
Elämääni tuli vaihe jota alkoholi hallitsi yhä enemmän, tein yrityksiä lopettaa juomisen kokonaan, mutta en onnistunut, kuin lyhyeksi aikaa. Taloudellinen menestys muuttui, vaimoni haki minut holhouksen alaiseksi, olin ollut useita kertoja sairaalahoidossa juoppoudesta.
Menetin ystävien ja sukulaisten kunnioituksen, tyttärenikin sanoi, että "olet inhottavin ihminen ja toivon, että häipyisit iäksi".
Tässä epätoivon vaiheessa ylpeyteni ja häpeäni sai minut tekemään ratkaisun. Eräänä päivänä lähdin, muutin erääseen kaupunkiin. Toivoin, että pääsen uuteen alkuun, mutta se olikin suunta entisestään alemmaksi. Minusta tuli asunnoton, osoitteeton, katkaisuasemien ja hoitolaitosten kiertäjä. Siis olin täydellisesti epäonnistunut retku.
Muutamien tapahtumien jälkeen tapasin entisen juoppokaverin, joka sanoi minulle tietävänsä erään sairaalan, jossa hoidetaan juoppoudesta kärsiviä. Hän ehdotti, että lähdetään sinne, hän lupasi hoitaa kaikki järjestelyt.
Sairaalasta tuli minulle pelastus, sain hoitoa moneen eri asiaan ja pysyin erossa alkoholista. Kaverini kävi minua katsomassa ja puhui aina AA:sta, joka on juoppojen oma yhteisö. Sitten tuli se päivä jolloin sain lähteä sairaalasta ja kaverini sanoi, että nyt mennään siihen AA:n josta olen sinulle puhunut.
Ensimmäinen AA:n kokous on mielessäni tänäänkin. Koin siellä jotain sellaista, jota en kykene kertomaan, ehkä se oli "hengellinen kokemus", siitä lähtien olen saanut elää raittiina.
Se oli se täyskäännöksen paikka. Sen jälkeen olen saanut palata takaisin yhteiskuntaan, jonka hylkäsin alkoholismin takia. Avioliittoni on eheytynyt ja olen saanut isän roolin takaisin.
Kerron tämän siksi, ettei kaikkien ole pakko ajautua elämässään helvetin porteille, vaan on otettava kaikki mahdollinen apu vastaan ja tunnustetteva elämän tosiasiat, sellaisena, kuin ne on.
Näistä apahtumista on pitkä aika, mutta tiedän, että kaikki voi romahtaa yhden ryypyn jälkeen.
Niin Lisbeth, olet tekemisissä viekkaan hämäännyttävän ja voimakkaan vastustajan, kuningas Alkoholin kanssa. Se esiintyy kaikissa ihmisten välisissä suhteissa, repii niin hyvää, kuin pahaakin.
Toivon sinulle, en hyvää, vaan kaikkein parasta ja; tyyneyttä, rohkeutta ja viisautta. - Lisbeth
kysyn vain kirjoitti:
Olit kirjoittanut eilen illalla tilanteestasi. Haluan sanoa sinulle, etten missään tapauksessa halua sinua tuomita tai arvostella menettelyäsi, sillä tämä on "kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti".
Mainitsit Al-Anon yhteisön, tiedän, että sieltä on mahdollista saada sellaista tukea ja ymmärtämystä mitä ei muualta voi saada. Pidä sinne toimiva yhteys.
Kysyit; mikä sai minut, "vaihtamaan suuntaa"?
Yritän lyhyesti kertoa mitä tapahtui. Nuorempana en käyttänyt alkoholia lainkaan, minulla oli ihanteet aivan muualla, jotka onnistuin toteuttamaan. Tunsin työniloa ja menestyin, osallistuin moniin toimintoihin. Avioiduin naisen kanssa, jota rakastin. Perustimme kodin ja meille syntyi tytär, elämä hymyili. Kaikki oli O.K.
Sitten liityin erääseen klubiin ja siellä tuli kuvioihin alkoholi, joka muutti elämäni suunnan. Ensiksi kaikki tuntui hienolta ja alkoholin vaikutuksesta tunsin kohoavani kaiken tavallisen yläpuolelle, ja jota ei mitkään "typerät säännöt koskeneet".
Elämääni tuli vaihe jota alkoholi hallitsi yhä enemmän, tein yrityksiä lopettaa juomisen kokonaan, mutta en onnistunut, kuin lyhyeksi aikaa. Taloudellinen menestys muuttui, vaimoni haki minut holhouksen alaiseksi, olin ollut useita kertoja sairaalahoidossa juoppoudesta.
Menetin ystävien ja sukulaisten kunnioituksen, tyttärenikin sanoi, että "olet inhottavin ihminen ja toivon, että häipyisit iäksi".
Tässä epätoivon vaiheessa ylpeyteni ja häpeäni sai minut tekemään ratkaisun. Eräänä päivänä lähdin, muutin erääseen kaupunkiin. Toivoin, että pääsen uuteen alkuun, mutta se olikin suunta entisestään alemmaksi. Minusta tuli asunnoton, osoitteeton, katkaisuasemien ja hoitolaitosten kiertäjä. Siis olin täydellisesti epäonnistunut retku.
Muutamien tapahtumien jälkeen tapasin entisen juoppokaverin, joka sanoi minulle tietävänsä erään sairaalan, jossa hoidetaan juoppoudesta kärsiviä. Hän ehdotti, että lähdetään sinne, hän lupasi hoitaa kaikki järjestelyt.
Sairaalasta tuli minulle pelastus, sain hoitoa moneen eri asiaan ja pysyin erossa alkoholista. Kaverini kävi minua katsomassa ja puhui aina AA:sta, joka on juoppojen oma yhteisö. Sitten tuli se päivä jolloin sain lähteä sairaalasta ja kaverini sanoi, että nyt mennään siihen AA:n josta olen sinulle puhunut.
Ensimmäinen AA:n kokous on mielessäni tänäänkin. Koin siellä jotain sellaista, jota en kykene kertomaan, ehkä se oli "hengellinen kokemus", siitä lähtien olen saanut elää raittiina.
Se oli se täyskäännöksen paikka. Sen jälkeen olen saanut palata takaisin yhteiskuntaan, jonka hylkäsin alkoholismin takia. Avioliittoni on eheytynyt ja olen saanut isän roolin takaisin.
Kerron tämän siksi, ettei kaikkien ole pakko ajautua elämässään helvetin porteille, vaan on otettava kaikki mahdollinen apu vastaan ja tunnustetteva elämän tosiasiat, sellaisena, kuin ne on.
Näistä apahtumista on pitkä aika, mutta tiedän, että kaikki voi romahtaa yhden ryypyn jälkeen.
Niin Lisbeth, olet tekemisissä viekkaan hämäännyttävän ja voimakkaan vastustajan, kuningas Alkoholin kanssa. Se esiintyy kaikissa ihmisten välisissä suhteissa, repii niin hyvää, kuin pahaakin.
Toivon sinulle, en hyvää, vaan kaikkein parasta ja; tyyneyttä, rohkeutta ja viisautta...kun kerroit tarinasi, se oli vaikuttava. Uskomaton. Voisin sanoa jopa ihme. Ja se että sinulla on edelleen vaimosi on hienoa. Sanat eivät riitä kertomaan mitä kaikkia tunteita minulle tuli luettuani tuon.
Pääsit takaisin elämään. Vaikeimman kautta.
- Lisbeth
Onko kenelläkään kokemuksia interventiosta, eli väliintulosta amerikkalaiseen malliin??
Paikalla läheiset ihmiset ja tuttuja AA;sta jossa mies on käynyt..
Voisin yrittää tuollaisen järjestää, viimeisenä vaihtoehtona ja palveluksena miehelleni.. - Lisbeth
Ei tylsää päivää tässä talossa.
Viikon juotuaan mies yritti itsemurhaa lääkkeillä.
En oikein jaksa enää mitään. Kuinka voisin ajatellakaan lähtemistä kun ihminen on noin sairas?- kokemuksesta sanon...
tuolla tempullaan hän pitää sinua entistä lujemmassa otteessa, nythän sinun tarvitsee hyppiä tasan hänen pillinsä tahdissa, ettei hän taas vaan tee jotain itselleen.
Näin hän taas syyllistää sinua.
Jos ihminen haluaa OIKEASTI tehdä itsemurhan, niin hän tekee sen niin, että se onnistuu. - Lisbeth
kokemuksesta sanon... kirjoitti:
tuolla tempullaan hän pitää sinua entistä lujemmassa otteessa, nythän sinun tarvitsee hyppiä tasan hänen pillinsä tahdissa, ettei hän taas vaan tee jotain itselleen.
Näin hän taas syyllistää sinua.
Jos ihminen haluaa OIKEASTI tehdä itsemurhan, niin hän tekee sen niin, että se onnistuu...se kuuluisa hätähuuto kun ei osaa mennä itse hakemaan apua?
Mies kotiutettiin sairaalasta. Hain juuri. Kun on viikonloppu ei edes psykiatrinen sairaanhoitaja ollut paikalla.
Huonossa kunnossa tuo on. Tärisee ja tutisee kotona paljon enemmän kuin sairaalassa. Pesin mutta en mennyt sänkyyn viereen lämmittämään. Esittelin pikkasen vaihtoehtoja nyt kun kerran on selvinpäin. Puhuin Minnesota-hoidosta ja oli myöntyväinen koska oikein muuta vaihtoehtoa ei ole jollei halua luovuttaa kokonaan. Toisaalta tuonne meno taitaa olla hänelle jonkin asteista luovuttamista. Tai sitten ei. Ei voi tietää.
Ja viikonloppu kun on niin ei sieltäkään kukaan vastannut. Maanantaina pitää sitten aamusta soitella onko siellä edes tilaa. Ja siitä miehen lähetemisestä sinne ei ole mitään ruusunpunaisia kuvitelmia. Voipi se siitä täysin kieltäytyäkin kun kroppa lakkaa vapisemasta ja omavoimaisuus taas nostaa päätään. - olla näin
Lisbeth kirjoitti:
..se kuuluisa hätähuuto kun ei osaa mennä itse hakemaan apua?
Mies kotiutettiin sairaalasta. Hain juuri. Kun on viikonloppu ei edes psykiatrinen sairaanhoitaja ollut paikalla.
Huonossa kunnossa tuo on. Tärisee ja tutisee kotona paljon enemmän kuin sairaalassa. Pesin mutta en mennyt sänkyyn viereen lämmittämään. Esittelin pikkasen vaihtoehtoja nyt kun kerran on selvinpäin. Puhuin Minnesota-hoidosta ja oli myöntyväinen koska oikein muuta vaihtoehtoa ei ole jollei halua luovuttaa kokonaan. Toisaalta tuonne meno taitaa olla hänelle jonkin asteista luovuttamista. Tai sitten ei. Ei voi tietää.
Ja viikonloppu kun on niin ei sieltäkään kukaan vastannut. Maanantaina pitää sitten aamusta soitella onko siellä edes tilaa. Ja siitä miehen lähetemisestä sinne ei ole mitään ruusunpunaisia kuvitelmia. Voipi se siitä täysin kieltäytyäkin kun kroppa lakkaa vapisemasta ja omavoimaisuus taas nostaa päätään.tai sitten yksinkertaisesti häpeä ja omaan itseensä pettymistä.Vaikka hän nyt itsaria yritti siitä huolimatta yritti niin,että sinä olisit lähettyvillä,pelastamassa.Se on justiinsa niin,että itseään ajattelevat muttei ihmistä joka siinä rinnalla väsyy ja huolehtii.
Pesit ja pakkasit petiin ja viereen olisi halunut,niin ne tekee mutta älä anna siinä periksi.Älä nyt anna periksi sitä hoito juttua.
Anna kaksi vaihtoehtoa joko osastolle tai sinne Minnesotaan.Hänellä on lihaskrampit nyt paljosta juomisesta.Anna hänelle Mangnesiumia ,auttaa siihen sekä b-vitamiinia. - Apua tarjolla
Lisbeth kirjoitti:
..se kuuluisa hätähuuto kun ei osaa mennä itse hakemaan apua?
Ja viikonloppu kun on niin ei sieltäkään kukaan vastannut. Maanantaina pitää sitten aamusta soitella onko siellä edes tilaa. Ja siitä miehen lähetemisestä sinne ei ole mitään ruusunpunaisia kuvitelmia. Voipi se siitä täysin kieltäytyäkin kun kroppa lakkaa vapisemasta ja omavoimaisuus taas nostaa päätään.Soitapa Lisbeth,AA:n vastauspalveluun,
numero 040-8484000
Auttaa löytämään apua,sekä alkoholi-ongelmaiselle,(AA-kokoukset)
että läheisille,(AL-anon,ryhmät),
Tuosta numerosta opastetaan,mistä apua löytyy.
Minä itse löysin tuosta numerosta apua itselleni,
6.n(kuuden)rattijuopumuksen jälkeen,join viinaa yhtä pukeen joka päivä n,20.vuotta.
nyt olen saanut olla raittiina ilman tippaakaan yli vuoden on kortti takas ja muutenkin tosi hieno olo. - Lisbeth
Apua tarjolla kirjoitti:
Soitapa Lisbeth,AA:n vastauspalveluun,
numero 040-8484000
Auttaa löytämään apua,sekä alkoholi-ongelmaiselle,(AA-kokoukset)
että läheisille,(AL-anon,ryhmät),
Tuosta numerosta opastetaan,mistä apua löytyy.
Minä itse löysin tuosta numerosta apua itselleni,
6.n(kuuden)rattijuopumuksen jälkeen,join viinaa yhtä pukeen joka päivä n,20.vuotta.
nyt olen saanut olla raittiina ilman tippaakaan yli vuoden on kortti takas ja muutenkin tosi hieno olo...monta vuotta sitten. Al-anon ryhmään menin itse vuosi sitten ja olen erittäin säännöllisesti käynyt siellä. En varmaankaan täällä jaksaisi kirjoitella jos en olisi niin tehnyt.
Mieskin meni ensimmäisen kerran AA;han viime keväänä. Eipä ollut hänelle samanlainen kerta-laakista juttu kun al-anon minulle. On välillä siellä käynyt ja välillä sitten ei = juonut.
Tuntuu haluavan raittiutta, ja välillä haluavankin sitä vilpittömästi. Mutta muutaman viikon päästä olen sitten jo nähnyt että kohta tuo taas lähtee. Se on se omavoimaisuus, kyllähän mä pärjään-asenne joka on joka ikinen kerta alkanut juotattamaan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71924
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708