Perinkö vai en?

kysyvä2

Olen tilanteessa jossa, biologisen isäni (joka on kuollut) sisarukset ovat saaneet osuutensa etukäteen. (Isovanhempani ovat elossa)
Kuuluuko minulle mitään Isovanhempieni kuoltua?
Perinkö siis isäni osuuden (jota hän ei saanut elinaikanaan) vai pystytäänkö minut jättämään tai jäänkö perinnöttömäksi?

5

913

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aluksjotain

Olet isäsi sijaan rintaperillisen asemassa.
      Isäsi sisarusten etukäteen saamiksi osuuksiksi mainitsemasi saannon huomioiminen heidän ennakkoperinnöikseen riippuu siitä, että onko se mahdollisesti lahjakirjoissa kumottu.

• kysyvä2

...käytännössä? eli jos olen oikeutettu perimään isäni osuuden niin voidaanko sen oikeus minulta kuitenkin kumota?
        saisinko saman osan kuin isäni sisaret vaikka ennakkoon on jo osa perinnöstä jaettu?

mitä se lahjakirjoissa kumoaminen tarkoittaa?
        olen näistä asioista ihan pihalla...

• yön kulkija
        kysyvä2 kirjoitti:

...käytännössä? eli jos olen oikeutettu perimään isäni osuuden niin voidaanko sen oikeus minulta kuitenkin kumota?
        saisinko saman osan kuin isäni sisaret vaikka ennakkoon on jo osa perinnöstä jaettu?

Puhut biologisesta isästä. Onko sinut adoptoitu? Jos on ja se on tapahtunut vuoden 1975 jälkeen (muistaakseni, en jaksa tarkistaa), ei pelkkä biologinen sukulaissuhde vaikuta, ja et peri sen perusteella. Tämä oli vain varmistus.

Jos ei ole adoptoitu, saat vaatia vähintään lakiosaa. Se on puolet siitä, mitä tulisi, jos mitään testamenttia ei olisi tehty. Sitä ei voida ottaa sinulta pois. Jos mitään testamenttia ei ole, perintö jakaantuu tasan isäsi lasten välillä. Esimerkki: Jos isälläsi on vaikka neljä lasta, ja hän on testamentannut jollekin muulle omaisuutensa, on lakiosa 1/8 perinnöstä. Toinen esimerkki: Jos olet isäsi ainoa lapsi eikä testamenttia ole, saat kaiken (paitsi että leskellä on oikeus jäädä yhteiseen asuntoon ym ym). Lakiosaa pitää vaatia, se ei ole automaattinen.

Lahjakirjoissa kumoamisella edellinen kirjoittaja käsittääkseni tarkoittaa sitä, että isäsi on ehkä antaessa "ennakkoperinnön" lahjakirjoissa ilmoittanut ettei kyseessä ole ennakkoperintö vaan tavallinen lahja.

Lakimies hoitaa rahat sinulle, ei kannata alkaa arvailla ja kokeilla itse josko onnistuisi, se kun ei ole mitenkään automaattista. Ei se paljoa maksa, verot ovat paljon isompi juttu.

• aluksjotain
        kysyvä2 kirjoitti:

Yönkulkijalta hyvä lisäys, koska en arvuutellut adoption vaikutusta sinun perillisasemaasi. Laki muuttui 1980 mm. siten, että adoptio katkaisee perintöoikeuden biologisiin vanhempiisi.
        Kirjoitit elossa olevien isovanhempiesi antaneen perintöosuuksia muille sisaruksille, paitsi isällesi. Jos tiedät, ettei kyseessä ole kaupat, niin omistusoikeus on siirretty lahjoittamalla.
        Rintaperilliselle annettu tavanomaista suurempi lahja katsotaan aikanaan ennakkoperinnöksi, mutta lahjan antaja voi merkitä lahjakirjaan, että lahjaa ei huomioida ennakkoperintönä. Tällöin mitään ns. isäsi saamatta jäänyttä perintöosuutta ei ole vielä olemassa. Perintöjen selvittely on ajankohtaista vasta jomman kumman isovanhempasi kuoltua. Toistan yönkulkijan neuvon, että hakeudu asioita tietävän puheille.

• yön kulkija
        aluksjotain kirjoitti:

Yönkulkijalta hyvä lisäys, koska en arvuutellut adoption vaikutusta sinun perillisasemaasi. Laki muuttui 1980 mm. siten, että adoptio katkaisee perintöoikeuden biologisiin vanhempiisi.
        Kirjoitit elossa olevien isovanhempiesi antaneen perintöosuuksia muille sisaruksille, paitsi isällesi. Jos tiedät, ettei kyseessä ole kaupat, niin omistusoikeus on siirretty lahjoittamalla.
        Rintaperilliselle annettu tavanomaista suurempi lahja katsotaan aikanaan ennakkoperinnöksi, mutta lahjan antaja voi merkitä lahjakirjaan, että lahjaa ei huomioida ennakkoperintönä. Tällöin mitään ns. isäsi saamatta jäänyttä perintöosuutta ei ole vielä olemassa. Perintöjen selvittely on ajankohtaista vasta jomman kumman isovanhempasi kuoltua. Toistan yönkulkijan neuvon, että hakeudu asioita tietävän puheille.

Ihmettelin, että mitä "ennakkoperintöä" isä on voinut sisaruksilleen antaa kun oma lapsi ja vanhemmat ovat elossa, mutta nyt ymmärsin, että kyse olikin tietysti isovanhemmista eikä isästä... :D

Siis. Kysyjällä on oikeus isän osuuteen niillä edellytyksillä, joista tässä on keskusteltu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      53
      4270
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      81
      3953
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3438
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3360
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      102
      2369
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2238
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      36
      2109
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2109
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2089
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1984
    Aihe