Konehuoneen palonsammutusjärjestelmistä on näkynyt vain vähän keskustelua. Vakuutusyhtiö tulee vastaan vakuutusmaksuissa, jos sammutusjärjestelmä on automaattinen. Veneen hintaan verrattuna sammutusjärjestelmä on kuitenkin aika pieni potti.
http://www.softonex.com/fi/www/page.php?cat=8 sivuilla tuosta on kuitenkin jotain.
Millaisilla läpivienneillä olette sammuttimen putkituksia vetäneet konetilaan?
Konehuoneen sammutusjärjestelmä
10
2697
Vastaukset
- Samaa miettinyt
Mites olisi esimerkiksi tuo Pyrogen?
http://www.pyrogen.co.uk/products/index.html
Tietääkö joku muita hyviä vaihtoehtoja Halonille? Umpinaiselle konetilalle riittäisi varmaan myös pelkkä hiilidioksidi joka syrjäyttäisi hapen, vai?
Tossa Softonexissa epäilyttää vähän veden käyttö yhtenä komponenttina. Jotenkin ei hirveästi tekisi mieli suihkuttaa vettä konetilaan... edes hätätapauksessa.- pyrogen
itselläni oli edellisessä veneessä pyrogen, ei tarvitse poistaa talveksi, eikä vaadi huoltoa, joku käyttöikä silläkin tosin oli, mutta en muista....
pyrogenia olen kaavaillut nykyiseenkin ensi kesäksi.
laukeaa automaattisesti avotulesta sytytyslangalla tai käsilaukaisu sähköisesti, 12V riittää - sunnuntaikalastaja2
Käytöstä konehuoneessa: FHRA kiihdytysautoilleen ei käytä jauhesammuttimia sammuttamiseen lainkaan. Yhdistys on valinnut ja hyväksynyt nestesammuttimista http://www.fhra.fi/fin/index.php?page_id=42 tuollaisen Softonexin ratkaisun. Nestesumun hyvä puoli on sammutuksen jälkeinen jälkihoito. Riittää kun pyyhitään kostealla ja annetaan kuivaa.
Tuolla samaiselle nesteelle sammutetaan myös laivakäytössä pääkoneiden tulipalot. Esim Kristina regina ja miinanraivaaja Rauma tai Suomen meripelastusseuran aluksia.
Esim Swaneissa on valittu tuo järjestelmä konetiloihin ja keula. Tuo nestesumusammutus on myös merenkulkulaitoksen työveneissä käytetty ratkaisu.
http://www.softonex.com/fi/www/page.php?cat=8 - j.le
pyrogen kirjoitti:
itselläni oli edellisessä veneessä pyrogen, ei tarvitse poistaa talveksi, eikä vaadi huoltoa, joku käyttöikä silläkin tosin oli, mutta en muista....
pyrogenia olen kaavaillut nykyiseenkin ensi kesäksi.
laukeaa automaattisesti avotulesta sytytyslangalla tai käsilaukaisu sähköisesti, 12V riittääEikä tarvi läpivientejä, koska koko Pyrogenin sammutusyksikkö asennetaan konehuoneeseen. Eiköhän tämä ole aika selvä peli.
Tosin onhan noita vielä muitakin Halonin korvikkeita ja ehkä tota hiilidioksidiakin pitää vielä miettiä. - Jagges garage
pyrogen kirjoitti:
itselläni oli edellisessä veneessä pyrogen, ei tarvitse poistaa talveksi, eikä vaadi huoltoa, joku käyttöikä silläkin tosin oli, mutta en muista....
pyrogenia olen kaavaillut nykyiseenkin ensi kesäksi.
laukeaa automaattisesti avotulesta sytytyslangalla tai käsilaukaisu sähköisesti, 12V riittääTuotteella 6 takuu! www.pstukiainen.com
- jamo
Vakuutusyhtiö että pitää olla automaattilaukaisu,käsilaukaisukin riittää.
Toi Softonex on huono kun ei kestä pakkasta eli pitää purkaa talveksi pois.
Itselläni on tarpeeksi iso hiilidioksidi pullo käsilaukaisulla,on siitä hyvä että jos joskus pitää käyttää niin ei sotke koko venettä piloille.
Oma systeemini on putkitettu 12mm kupariputkella jonka päässä on suutin hiilidioksidille.- sunnuntaikalastaja2
Virannomaisethan edellyttää liikkuvan kohteen sammuttimille tarkastuksen joka vuosi. Miten sen toteutat jos et irroita sammutinta joka vuosi?
Samalla vaivalla kun syksyllä sammuttimen irroittaa huoltoon vientiä varten, voi sen viedä samaan paikkaan kuin veneen patjat.
Kaasusammutussysteemeillä on se huono puoli että jos konetila tuulettuu nopeasti voi esimerkiksi pilssiin tai koteloihin jäänyt polttoaine leimahtaa uudestaan. Kalvovaahtosysteemi peittää polttoaineen pinnan kalvolla joka estää höyrystymisen ja siis uudelleen syttymisen - jamo
sunnuntaikalastaja2 kirjoitti:
Virannomaisethan edellyttää liikkuvan kohteen sammuttimille tarkastuksen joka vuosi. Miten sen toteutat jos et irroita sammutinta joka vuosi?
Samalla vaivalla kun syksyllä sammuttimen irroittaa huoltoon vientiä varten, voi sen viedä samaan paikkaan kuin veneen patjat.
Kaasusammutussysteemeillä on se huono puoli että jos konetila tuulettuu nopeasti voi esimerkiksi pilssiin tai koteloihin jäänyt polttoaine leimahtaa uudestaan. Kalvovaahtosysteemi peittää polttoaineen pinnan kalvolla joka estää höyrystymisen ja siis uudelleen syttymisenKäy sammutinhuoltaja veneellä tarkastamassa kaikki sammuttimet joten ei tarvitse irroittaa.
Sammutin on niin iso että varmaan riittää ja palotilanteessa koneellinen tuuletin seis eli konehuone jää pitkäksi aikaa hapettomaksi,näin laski ainakin sammutinliike joka sen asensi.
Kun sammuttimet on veneessä aina niin se tekee homman hieman turvallisemmaksi hommailla myös talvisaikaan veneellä.
PS.Mulla on patjatkin talven veneessä kun on lämpö päällä talvellakin - sunnuntaikalastaja2
jamo kirjoitti:
Käy sammutinhuoltaja veneellä tarkastamassa kaikki sammuttimet joten ei tarvitse irroittaa.
Sammutin on niin iso että varmaan riittää ja palotilanteessa koneellinen tuuletin seis eli konehuone jää pitkäksi aikaa hapettomaksi,näin laski ainakin sammutinliike joka sen asensi.
Kun sammuttimet on veneessä aina niin se tekee homman hieman turvallisemmaksi hommailla myös talvisaikaan veneellä.
PS.Mulla on patjatkin talven veneessä kun on lämpö päällä talvellakinEipä siis sinunkaan tarvitsisi viedä nestesammutinta talveksi sisään, jos kerta pidät lämmöt talven yli.
- jamo
sunnuntaikalastaja2 kirjoitti:
Eipä siis sinunkaan tarvitsisi viedä nestesammutinta talveksi sisään, jos kerta pidät lämmöt talven yli.
tuleekin esimerkiksi sähkökatkos ja vetää pakkasen puolelle niin sittenpähän olisi sammuttimet pilalla.
Eipä kannata riskeerata moisen takia.
Mutta laita sinä vaan se nestesammutin se on sulle hyvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h292350- 1282293
- 1582054
- 351650
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201648- 511037
- 86995
- 18939
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24932- 114904