Konehuoneen sammutusjärjestelmä

sunnuntaikalastaja2

Konehuoneen palonsammutusjärjestelmistä on näkynyt vain vähän keskustelua. Vakuutusyhtiö tulee vastaan vakuutusmaksuissa, jos sammutusjärjestelmä on automaattinen. Veneen hintaan verrattuna sammutusjärjestelmä on kuitenkin aika pieni potti.

http://www.softonex.com/fi/www/page.php?cat=8 sivuilla tuosta on kuitenkin jotain.

Millaisilla läpivienneillä olette sammuttimen putkituksia vetäneet konetilaan?

10

2697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaa miettinyt

      Mites olisi esimerkiksi tuo Pyrogen?
      http://www.pyrogen.co.uk/products/index.html

      Tietääkö joku muita hyviä vaihtoehtoja Halonille? Umpinaiselle konetilalle riittäisi varmaan myös pelkkä hiilidioksidi joka syrjäyttäisi hapen, vai?

      Tossa Softonexissa epäilyttää vähän veden käyttö yhtenä komponenttina. Jotenkin ei hirveästi tekisi mieli suihkuttaa vettä konetilaan... edes hätätapauksessa.

      • pyrogen

        itselläni oli edellisessä veneessä pyrogen, ei tarvitse poistaa talveksi, eikä vaadi huoltoa, joku käyttöikä silläkin tosin oli, mutta en muista....
        pyrogenia olen kaavaillut nykyiseenkin ensi kesäksi.
        laukeaa automaattisesti avotulesta sytytyslangalla tai käsilaukaisu sähköisesti, 12V riittää


      • sunnuntaikalastaja2

        Käytöstä konehuoneessa: FHRA kiihdytysautoilleen ei käytä jauhesammuttimia sammuttamiseen lainkaan. Yhdistys on valinnut ja hyväksynyt nestesammuttimista http://www.fhra.fi/fin/index.php?page_id=42 tuollaisen Softonexin ratkaisun. Nestesumun hyvä puoli on sammutuksen jälkeinen jälkihoito. Riittää kun pyyhitään kostealla ja annetaan kuivaa.

        Tuolla samaiselle nesteelle sammutetaan myös laivakäytössä pääkoneiden tulipalot. Esim Kristina regina ja miinanraivaaja Rauma tai Suomen meripelastusseuran aluksia.

        Esim Swaneissa on valittu tuo järjestelmä konetiloihin ja keula. Tuo nestesumusammutus on myös merenkulkulaitoksen työveneissä käytetty ratkaisu.

        http://www.softonex.com/fi/www/page.php?cat=8


      • j.le
        pyrogen kirjoitti:

        itselläni oli edellisessä veneessä pyrogen, ei tarvitse poistaa talveksi, eikä vaadi huoltoa, joku käyttöikä silläkin tosin oli, mutta en muista....
        pyrogenia olen kaavaillut nykyiseenkin ensi kesäksi.
        laukeaa automaattisesti avotulesta sytytyslangalla tai käsilaukaisu sähköisesti, 12V riittää

        Eikä tarvi läpivientejä, koska koko Pyrogenin sammutusyksikkö asennetaan konehuoneeseen. Eiköhän tämä ole aika selvä peli.

        Tosin onhan noita vielä muitakin Halonin korvikkeita ja ehkä tota hiilidioksidiakin pitää vielä miettiä.


      • Jagges garage
        pyrogen kirjoitti:

        itselläni oli edellisessä veneessä pyrogen, ei tarvitse poistaa talveksi, eikä vaadi huoltoa, joku käyttöikä silläkin tosin oli, mutta en muista....
        pyrogenia olen kaavaillut nykyiseenkin ensi kesäksi.
        laukeaa automaattisesti avotulesta sytytyslangalla tai käsilaukaisu sähköisesti, 12V riittää

        Tuotteella 6 takuu! www.pstukiainen.com


    • jamo

      Vakuutusyhtiö että pitää olla automaattilaukaisu,käsilaukaisukin riittää.
      Toi Softonex on huono kun ei kestä pakkasta eli pitää purkaa talveksi pois.
      Itselläni on tarpeeksi iso hiilidioksidi pullo käsilaukaisulla,on siitä hyvä että jos joskus pitää käyttää niin ei sotke koko venettä piloille.
      Oma systeemini on putkitettu 12mm kupariputkella jonka päässä on suutin hiilidioksidille.

      • sunnuntaikalastaja2

        Virannomaisethan edellyttää liikkuvan kohteen sammuttimille tarkastuksen joka vuosi. Miten sen toteutat jos et irroita sammutinta joka vuosi?

        Samalla vaivalla kun syksyllä sammuttimen irroittaa huoltoon vientiä varten, voi sen viedä samaan paikkaan kuin veneen patjat.

        Kaasusammutussysteemeillä on se huono puoli että jos konetila tuulettuu nopeasti voi esimerkiksi pilssiin tai koteloihin jäänyt polttoaine leimahtaa uudestaan. Kalvovaahtosysteemi peittää polttoaineen pinnan kalvolla joka estää höyrystymisen ja siis uudelleen syttymisen


      • jamo
        sunnuntaikalastaja2 kirjoitti:

        Virannomaisethan edellyttää liikkuvan kohteen sammuttimille tarkastuksen joka vuosi. Miten sen toteutat jos et irroita sammutinta joka vuosi?

        Samalla vaivalla kun syksyllä sammuttimen irroittaa huoltoon vientiä varten, voi sen viedä samaan paikkaan kuin veneen patjat.

        Kaasusammutussysteemeillä on se huono puoli että jos konetila tuulettuu nopeasti voi esimerkiksi pilssiin tai koteloihin jäänyt polttoaine leimahtaa uudestaan. Kalvovaahtosysteemi peittää polttoaineen pinnan kalvolla joka estää höyrystymisen ja siis uudelleen syttymisen

        Käy sammutinhuoltaja veneellä tarkastamassa kaikki sammuttimet joten ei tarvitse irroittaa.
        Sammutin on niin iso että varmaan riittää ja palotilanteessa koneellinen tuuletin seis eli konehuone jää pitkäksi aikaa hapettomaksi,näin laski ainakin sammutinliike joka sen asensi.
        Kun sammuttimet on veneessä aina niin se tekee homman hieman turvallisemmaksi hommailla myös talvisaikaan veneellä.
        PS.Mulla on patjatkin talven veneessä kun on lämpö päällä talvellakin


      • sunnuntaikalastaja2
        jamo kirjoitti:

        Käy sammutinhuoltaja veneellä tarkastamassa kaikki sammuttimet joten ei tarvitse irroittaa.
        Sammutin on niin iso että varmaan riittää ja palotilanteessa koneellinen tuuletin seis eli konehuone jää pitkäksi aikaa hapettomaksi,näin laski ainakin sammutinliike joka sen asensi.
        Kun sammuttimet on veneessä aina niin se tekee homman hieman turvallisemmaksi hommailla myös talvisaikaan veneellä.
        PS.Mulla on patjatkin talven veneessä kun on lämpö päällä talvellakin

        Eipä siis sinunkaan tarvitsisi viedä nestesammutinta talveksi sisään, jos kerta pidät lämmöt talven yli.


      • jamo
        sunnuntaikalastaja2 kirjoitti:

        Eipä siis sinunkaan tarvitsisi viedä nestesammutinta talveksi sisään, jos kerta pidät lämmöt talven yli.

        tuleekin esimerkiksi sähkökatkos ja vetää pakkasen puolelle niin sittenpähän olisi sammuttimet pilalla.
        Eipä kannata riskeerata moisen takia.
        Mutta laita sinä vaan se nestesammutin se on sulle hyvä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

      Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

      Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

      Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe