Miten pärjää?

yh-äiti

Miten tulee toimeen 19-v yh-äiti? Saako kuinka paljon tukia yms? Ei asu vanhempiensa luona. Saako asumistukea? Onko mentävä heti töihin kun lapsi 1-v vai pärjääkö kauemmin kotona? MAhdollisesti olen raskaana ja mietityttää tällainen että miten sitä elämässä pärjäisi.. Vanhemmat kyllä olisivat tukena mutten heidän elättinään elää..

5

403

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voit

olla vielä noin tyhmä? Luulisi tuon ikäisen tietävän jostain jotain.

• 555

ja heidän ilkeistä kommenteistaan. Itse olin aikoinani samantapaisessa tilanteessa. En nyt ala tukia erittelemään, mutta kyllä niillä pärjää, tietenkään ylimääräsiin ei juurikaan ole varaa. Itse menin töihin kun lapsi oli 1½ vuotias, kun kyllästyin siihen ainaiseen pennin venyttämiseen.

• ------>

Tilannettasi pahemmin tietämättä
      -Äitiyspäivätaha, ja kun äitiysloma loppuu niin siirryt vanhempainrahakaudelle.

-lapsilisä johon voit ja haetkin yh-korotuksen

-Asumistukea kannattaa hakea (voit itse käydä kelan sivuilla laskemassa mahd. asumistuen)

-Elatustuki... jos lapsen isä ei maksa niin sosiaalikeskus hoita asian.

-Tiukanpaikan tullen voit hakea myös toimeentulotukea.

Tässä hiukan osviittaa sinulle, toivottavasti oli jotakin apua:-)

JA NYT TIEDÄN JOTTA VÄHEMMÄN VIISAAT IHMISET SUURESSA TYHMYYDESSÄÄN KOMMENTOIVAT TÄTÄ VIESTIÄ JOILLAKIN TYPERILLÄ JUTUILLAAN...

• Itse en osaa

noihin äitiystukiin sanoa mitään, mutta kelalta saa tukea max. n. 200e/kk asumiseen. Eli jos muutat esim. nuorisosäätiön/alkuasunnon tms pieneen yksiöön tai kaksioon lapsesi kanssa, ja kävisit 2-3 iltana viikossa töissä, tulisit toimeen. Et loistavasti, mutta vuokran ja ruuan saat maksettua.

Siihen saatat saada lapsilisää ja äitiyspäivärahaa, eli uskoisin että toimeen tulisit. Jos olet vasta alkuraskaudessa, ja mietit teiniäiti vs. abortti, niin mieti tarkasti. Elämä maksaa todella paljon ja vaikka teiniäiti palstalla hehkutetaan että "menee loistavasti" niin itse 19-v kaveriani seurattuani voin sanoa että kyllä se on itkua ja pennin venytystä ollut alusta asti, elävät lapsen isän pienellä palkalla.

• takha

Kyllä pärjäät mainiosti, vaikka et saisi kun perustoimeentulon. Kaikki tuet yhteensä pitävät sinut ja vauvasi helposti aivan hyvässä elämässä kiinni. Eikä sinun sen takia tarvitse töihin mennä että pärjäisitte. Hoida vain lastasi kotona, ja anna lapsellesi sitä suurinta mitä äiti voi antaa. Rakkautta. Joudut tietysti miettimään mitä milloinkin ostat ja mihin hintaan, mutta sehän on normaalia elämää. Alennuksista vaatteet jne. Lykkyä pyttyyn, varmasti pärjäät! Hienosti olemme mekin pärjänneet.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11301
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9162
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3690
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3599
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      61
      2713
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2430
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      15
      2249
    Aihe