Ei ota sumarit silmiin!

sumari

Ajelimpas tässä ehtoolla täällä lakeuksilla muutaman kymmenen kilsaa ja tutkailin tilannetta.
Oli pimeää tottakai kun talvi-ilta on, taivaalta pudotti kuivaa pakkaslunta melko reippaasti joka sitten haittasi näkyvyyttä varsinkin kun räpsäisi pitkät päälle.
Minulla tietenkin on sumarit autossa ja niiden hyödyn huomaa tuollaisella ilmalla varsinkin kun vastaan tulee raskasta liikennettä joka pöllyttää sitä lunta ilmaan pitkältä matkaa. Alhaalle tienpintaa myöden valaisevat sumarit ovat paras keksintö sitten pyörän keksimisen jälkeen, näin se vain on.
Täällä muutamat niuhottajat ovat kitisseet ja natisseet jatkuvasti sumareiden aiheuttamasta häikäisystä?!?!?!?!?! Tuossa laskeskelin niin suurinpiirtein puolella vastaantulevista autoista olivat sumuvalot päällä (kuorma-autoilla oli kaikilla päällä) ja ei yksikään sumuvalo edes yrittänyt häikäistä kertaakaan!
Ei voi kuin ihmetellä että millainen läjä ruuveja puuttuu korvien välistä niillä valopäillä jotka muka häikäistyvät sumareista?????
Se tyyppi joka häikäistyy sumareista ei pysty ajamaan metriäkään sillä pelkät lyhyet valot ovat järkiään kirkkaampia silmiin kuin sumarit.
Te valopäät jotka haukutte sumareiden käyttäjiä olette olleet todella hyvässä piilossa silloin kun järkeä jaettiin!
Itse olin järjenjakotilaisuudessa paikalla joten vaikka vastaan tulisi millainen rekka pitkät päällä niin minä poika se osaan olla katsomatta niihin valoihin! Sellainen, ei valoihin tuijottaminen voi teistä valopäistä tuntua mahdottomalta tehtävältä mutta ei se ole mahdoton sellaiselle jolla on edes järjen hivenkään tallella.

52

3511

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totta!

aikamoinen valopää tosiaan, jos täytyy tuijottaa vastaantulijoitten valoja. ja yhtä paljon ne lähivalot mua häikäsee. itelläni ei oo sumuvaloja, mutta en oo kyllä ikinä ollu niitä vastaankaan.

kateellisten puhetta ne sumuvalojutut.

• olla kateellinen

sumuvaloista? Niitähan myydään muutamalla kympillä joka autotarvikeliikkeessä, eikä asennuskaan vaadi insinöörintaitoja. Kun joku tulee vastaan sumuvaloineen tilanteessa jossa niiden käyttö on kielletty, se on viesti siitä että kuljettajan taidoissa on pahoja puutteita.

• ptdq

Noinhan se on. Itse polttelen sumareita tuollaisten kelien lisäksi milloin sattuu huvittaan. On hauskaa seurata, kun ihmiset menettävät malttinsa, kun ajaa päivällä sumarit päällä. Eihän niistä mitään hyötyä päivällä ole, tiedän sen, mutta mikä ihme siinä voi harmittaa vastaantulijaa niin paljon, että täytyy aloittaa se naurettava valoshow ja nyrkin puinti.

Kesällä ajelen päivisin pitkälti ilman valoja. Niiden polttaminen on silloin turhaa. Ja taas raivotaan valoja vilkuttelemalla ja osoittamalla mieltä. Mikä niiden valojen funktio on kirkkaalla ilmalla? Ja miten keski-Euroopassa voidaan pärjätä niin hyvin polttamatta valoja turhaan?

Olen oikein tarkoituksella katsonut pimeällä vastaantulevan "sumaripellen" valoihin, ja järjestäen ajovalot häikäisevät enemmän kuin alas suunnatut sumuvalot. Kohta tosin tähänkin ketjuun alkaa ilmestyä sitä Esko Riihelen hajavaloskeidaa. No, kuten totesit, jotkut on leikkiny sitä piilosta aivan väärään aikaan.

Ps. Tiedän, että sumuvalojen polttaminen on kielletty laissa hyvällä kelillä. Tiedän myös, että ajovaloja on käytettävä aina. Ei kiinnosta.

• kiinnosta

LIIKENNETURVALLISUUS. Sinäkin kuten muutkin tienkäyttäjät ovat liikkellä ainoan elämänsä kanssa.

• ptdq
        kiinnosta kirjoitti:

LIIKENNETURVALLISUUS. Sinäkin kuten muutkin tienkäyttäjät ovat liikkellä ainoan elämänsä kanssa.

Kerrohan, miten yksien valojen pois kytkeminen puskurin alta parantaa liikenneturvallisuutta?

Valojen polttamattomuus päivällä VOI periaatteessa lisätä turvattomuutta. Toisaalta suurimmassa osassa (mutu) maailman valtioita ajovaloja ei polteta päivällä. Täysin tottumiskysymys.

• sumari
        kiinnosta kirjoitti:

Mitenkähän tuo sumareiden päällä pitäminen niinkuin liittyy liikenneturvallisuuteen? Ainoa riski liikenteessä ne sumarit ovat silloin kun joku valopää ei osaa päättää kumpiin valoihin tuijottaa, ajovaloihin, sumarehin vai katulamppuihin...

• summasummaarumsumari
        sumari kirjoitti:

Mitenkähän tuo sumareiden päällä pitäminen niinkuin liittyy liikenneturvallisuuteen? Ainoa riski liikenteessä ne sumarit ovat silloin kun joku valopää ei osaa päättää kumpiin valoihin tuijottaa, ajovaloihin, sumarehin vai katulamppuihin...

Olen kanssas sumari tasan just samaa mieltä niinku on varmasti 99 prossaa autoilijoista. Sumareista ei ole kenellekkään mitään todellista haittaa, ainoastaan nää nipottajat keksivät kaikkea skeidaa niistä mut mistäpä ne uunot ei keksis.......

• Joo.

"Noinhan se on. Itse polttelen sumareita tuollaisten kelien lisäksi milloin sattuu huvittaan. On hauskaa seurata, kun ihmiset menettävät malttinsa, kun ajaa päivällä sumarit päällä. Eihän niistä mitään hyötyä päivällä ole, tiedän sen, mutta mikä ihme siinä voi harmittaa vastaantulijaa niin paljon, että täytyy aloittaa se naurettava valoshow ja nyrkin puinti."

Aivan,on mukava seurata miten se takana tuleva sumaripelle reagoi kun laitan takasumuvalon päälle.

Alkaa kauhea valojen vilkuttelu ja heiluttelu sekä nyrkin puinti,miksi helvetissä moinen jos ne sumarit ei kerran edes häikäise?

• Täällä

Mä en pysähdy punasiin valoihin.
        Mä olen alkanut ajaa vasemmalla puolella tiellä.
        Mä ajan kaupungissa yhdeksääkymppiä
        Mä en katsasta autoani.

Tiedän, että ei noin sais tehdä. Ei vaan kiinnosta.

• Turvallisuus
        ptdq kirjoitti:

Kerrohan, miten yksien valojen pois kytkeminen puskurin alta parantaa liikenneturvallisuutta?

Valojen polttamattomuus päivällä VOI periaatteessa lisätä turvattomuutta. Toisaalta suurimmassa osassa (mutu) maailman valtioita ajovaloja ei polteta päivällä. Täysin tottumiskysymys.

oman kirjoituksesi, tajusit varmaan mitä tarkoitin. Jos tietää lain määräykset ja ei se kiinnosta, on se vakavampi asia kuin joidenkin valojen polttaminen. Kannattaisiko pysyä poissa liikenteestä jos säännöt eivät kiinnosta?

• Anonyymi
        Joo. kirjoitti:

"Noinhan se on. Itse polttelen sumareita tuollaisten kelien lisäksi milloin sattuu huvittaan. On hauskaa seurata, kun ihmiset menettävät malttinsa, kun ajaa päivällä sumarit päällä. Eihän niistä mitään hyötyä päivällä ole, tiedän sen, mutta mikä ihme siinä voi harmittaa vastaantulijaa niin paljon, että täytyy aloittaa se naurettava valoshow ja nyrkin puinti."

Aivan,on mukava seurata miten se takana tuleva sumaripelle reagoi kun laitan takasumuvalon päälle.

Alkaa kauhea valojen vilkuttelu ja heiluttelu sekä nyrkin puinti,miksi helvetissä moinen jos ne sumarit ei kerran edes häikäise?

Voit olla ihan varma, että kun minua vastaan ajat ne sumuvalot päällä poutasäällä tai taajamassa, niin saat silmillesi sellaisen määrän lisävaloja, että tajuat pudottaa ne sumarit pois!

• ostin

sumarit, kun sain niin halvalla. Myyjä puhui ympäri, joten ostin kahdet parit.
      Kotona vasta äkkäsin, että eihän näitä saakaan laittaa kuin yhdet per auto.
      Naapurin miestä harmittaa tosin ne yhdetkin.
      Jätin tahallaan(kih kih) ne päälle yöksi, eiköhön kaveri hermostu.
      (jatkan nyt aamulla, kun jäi juttu kesken)
      Oisko kellään lainata akkukaapeleita.

• Kooma

Onpas taas viisasta porukkaa naputtelemassa....
      Sumuvalot paras keksintö pyörän keksimisen jälkeen? Juupa juu. Tiivistää koko ajatuskulkusi ja luo uskottavuutta mielipiteellesi. Tai sitten ei...

• että sä

kooma oot koomassa! Itse paljastit totaalisen yksinkertaisuutes kun luulit jonkun ihan tosissaan tarkoittavan sumareita pyörän jälkeen parhaimmaksi keksinnöksi. Sumarivastustajien ympyrät ovat todella pienet.

• Kooma
        että sä kirjoitti:

kooma oot koomassa! Itse paljastit totaalisen yksinkertaisuutes kun luulit jonkun ihan tosissaan tarkoittavan sumareita pyörän jälkeen parhaimmaksi keksinnöksi. Sumarivastustajien ympyrät ovat todella pienet.

Taidat olla melkoinen selvännäkijä kun tiedät jonkun(esim. nimim. sumari) tarkoittavan jotain muuta kuin mitä kirjoittaa. Väitätkö minua sumarivastustajaksi? Taas jotain ajatustenlukua? Enhän minä kirjoittanut mitään sumuvalojen puolesta tai vastaan. Taisi nyt taas käydä niin että joku muu kuin minä paljasti yksinkertaisuutensa.

• jälkeen
        että sä kirjoitti:

paras keksintö on kaksitahtimoottori. oikeesti tarkoitan tietysti että suklaajäätelö. tosin mun ympyrät myös on pienet, tarkoitan tietysti että isot ja vähän kulmikkaatkin.

• Xenon

Minä käytän jatkuvasti myös pitkiä ja tietenkin lisäpitkät ovat samalla päällä - yöt ja päivät polttelen valoja jatkuvasti. Eivät minua häikäise muiden autojen pitkät, joten ei muitakaan voi häikäistä minun valoni - eihän?

Sumuvaloista polttelen sekä taka, että etuvaloja, jotta maksimoin varmasti valojen määrän. On se kivaa, kun kuluu polttimoita turhaan ja polttoaineen kulutuskin nousee valosirkuksen myötä ;)

Täytynee vielä asentaa pari 500W/230V halogeenia katolle, jahka saa invertterin hommattua, niillä voi sitten vilautella niille pelleille jotka kuittailevat hienoista valoistani :)

• ääntä

tässä viestissä oli juurikin todellinen järjen ääni. Näin sen tilanteen pitäisi olla! Mä kanssa olen kanssa kai niitä harvoja, joille on annettu siitä erikoinen silmän rakenne, että
      a) silmiäni ei häikäise vastaantulevan valo ja
      b) silmäni eivät suorastaan lumoutuneena hakeudu tuijottamaan vastaantulevan valoja, vaan katse kohdistuu kohtaamisen ajaksi tien penkaan.

On aivan älytöntä väittää, ettei lumisateessa, jossa pitkillä ei tee mitään, sumarit olisivat turhia.

• Valoa

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että lähivalot kahdentamalla saa paremman näkyvyden ajoradalle ja reunaan, lumituiskuissa ja sumussakin. Metsän puita sivulle valaisemalla ei saa hyötyä, sillä jos hirven siellä näkee, ei se hirvi sieltä ehdi eteenkään. Monet sumuvalot päästävät hajavaloa pienestä linssistä yläviistoon, ja sehän muuttaa vain lähimaiseman valkoiseksi.

Eli oma suositukseni on: kahdenna lähivalot, asenna vain yhdet sumuvalot, puskurin alle neljät pistekaukovalot niin alas kuin uskaltaa laittaa, normaalilla vesisateella ja heikossa lumisateesa voi pitää sumuvalojen kanssa lisäpitkiä yhtaikaa päällä (kohtaamistilanteessakin) , eli jos sulla on 4xlähi, 2x sumu- ja 4xlisäkaukovalo siellä alhaalla päällä, niin näkyy jokainen hiekoitusraekin varjona tiessä.

Katolle lisäkaukovalot, 6x125W, kirkkaan ilman ajoja varten. Ne voi kohteliaisuussyistä rääpälevaloilla vastaantulevaa ajatellen sammuttaa kohtaamistilanteessa

Tämä on sitä luovaa valomääräysten tulkintaa.

• tarvitaang
        Valoa kirjoitti:

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että lähivalot kahdentamalla saa paremman näkyvyden ajoradalle ja reunaan, lumituiskuissa ja sumussakin. Metsän puita sivulle valaisemalla ei saa hyötyä, sillä jos hirven siellä näkee, ei se hirvi sieltä ehdi eteenkään. Monet sumuvalot päästävät hajavaloa pienestä linssistä yläviistoon, ja sehän muuttaa vain lähimaiseman valkoiseksi.

Eli oma suositukseni on: kahdenna lähivalot, asenna vain yhdet sumuvalot, puskurin alle neljät pistekaukovalot niin alas kuin uskaltaa laittaa, normaalilla vesisateella ja heikossa lumisateesa voi pitää sumuvalojen kanssa lisäpitkiä yhtaikaa päällä (kohtaamistilanteessakin) , eli jos sulla on 4xlähi, 2x sumu- ja 4xlisäkaukovalo siellä alhaalla päällä, niin näkyy jokainen hiekoitusraekin varjona tiessä.

Katolle lisäkaukovalot, 6x125W, kirkkaan ilman ajoja varten. Ne voi kohteliaisuussyistä rääpälevaloilla vastaantulevaa ajatellen sammuttaa kohtaamistilanteessa

Tämä on sitä luovaa valomääräysten tulkintaa.

Joo lisää viellä kahdennetut aurausvalor lisäpitkineen ja toki on oltava tehokkaat takasumuvalot toki kahdennettuna vaihtokytkimellä tai vaihtoreleellä varustettuna

• Kooma

Noin niinkuin yleisemmälläkin tasolla pidän hiukan arveluttavana joidenkin tapaa valita liikennesäännöistä ja lakipykälistä erikseen ne joita suostuu noudattamaan.

• sehän on

sitä minäminä-asennetta. MINUN mielestä sumarit ei häikäise ja en siksi välitä mitä laki sanoo,MINÄ tiedän parhaiten ja erimieltä olevat on valoihin tuijottavia idiootteja.

• siinä sitten
        sehän on kirjoitti:

sitä minäminä-asennetta. MINUN mielestä sumarit ei häikäise ja en siksi välitä mitä laki sanoo,MINÄ tiedän parhaiten ja erimieltä olevat on valoihin tuijottavia idiootteja.

on että esimerkiksi noi sumarit ei käy silmiin kuin harvoilla ja valituilla tyypeillä mutta heille ei kuitenkaan käy silmiin ne ajovalot jotka ovat lähes aina kirkkaammat silmiin kuin sumarit??????????
        Niillä samoilla tyypeillä ottaa moni muukin asia hermoon kuten ylinopeus, kännyyn puhuminen ajon aikana jne.jne.

• useampaakin
        siinä sitten kirjoitti:

on että esimerkiksi noi sumarit ei käy silmiin kuin harvoilla ja valituilla tyypeillä mutta heille ei kuitenkaan käy silmiin ne ajovalot jotka ovat lähes aina kirkkaammat silmiin kuin sumarit??????????
        Niillä samoilla tyypeillä ottaa moni muukin asia hermoon kuten ylinopeus, kännyyn puhuminen ajon aikana jne.jne.

ottaa hermoon ylinopeudet. Syitä voi hakea ruumishuoneelta.

• älä sä selitä!
        useampaakin kirjoitti:

ottaa hermoon ylinopeudet. Syitä voi hakea ruumishuoneelta.

Mitä siitä tulisi jos kaikki köröttelis max 60km/h ja kaikki liikenne pysähtyisi siihen paikkaan?????

• ..nytten..
        älä sä selitä! kirjoitti:

Mitä siitä tulisi jos kaikki köröttelis max 60km/h ja kaikki liikenne pysähtyisi siihen paikkaan?????

..on olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin ylinopeus ja 60km/t köröttely. Semmoinen ihmeellinen vaihtoehto kuin rajoitusten mukaan ajaminen. Jännä tuo sun päättely muutenkin... miten se liikenne voi olla pysähtyneenä siihen paikkaan 60km/t?

• Mosse
        siinä sitten kirjoitti:

Miksi pitkät valot häikäisee enemmän kuin lyhyet?
        Osaatko vastata?
        Jos osasit niin vastasit myös itsellesi miksi sumarit häikäisee enemmän kuin lyhyet.

Tosin yleisin syy sumarien häikäisyyn on, että ne on väärin suunnattu lisäämään lyhyiden valotehoa.
        Oikein suunnattuina sumareista kun ei ole mitään hyötyä käytettäessä niitä ei sumuisessa säässä. Ne kun valaisevat niin lyhyen alueen auton eteen, ettei siinä matkalla autoa pysäytä esteen huomatessa ellei sitten auton nopeus ole mateluvauhti, jollaista vauhtia yleensä körötellään vain sumussa.
        Lisäksi ne häikäisevät vastaantulijaa enemmän kuin lyhyet, koska niiden valokuvio on leveämpi kuin lyhyiden valojen. Pahiten häikäisevät pimeällä sateisella säällä, niiden kirkasvalo kun heijastuu vesikerroksesta siinä asfaltin päällä. Sumua jos olisi niin tuota häikömistä ei tapahtuisi siinä määrin, että se haittaisi vastaantulijaa.

Ja kyllä molemmissa autoissani on sumuvalot, mutta en ole löytänyt niille mitään käyttöä, kun niiden päällä oloa ei huomaa mistään muusta kuin katkaisijan merkkivalosta. Tuskin nämä yksilöt häikäisevät vastaantulijoita, mutta ei minulla silti ole mitään pakottavaa tarvetta niitä turhaan poltella, kun ei niistä ole mitään hyötyä.

Mutta sopiihan nuo teinipelleille, kun eivät muuta hienoa osaa autoonsa laittaa tai kun varaa ei ole alustasarjaan yms. Saavatpahan tyydytyksensä jostain :)

• osaan
        Mosse kirjoitti:

Osaatko vastata?
        Jos osasit niin vastasit myös itsellesi miksi sumarit häikäisee enemmän kuin lyhyet.

Tosin yleisin syy sumarien häikäisyyn on, että ne on väärin suunnattu lisäämään lyhyiden valotehoa.
        Oikein suunnattuina sumareista kun ei ole mitään hyötyä käytettäessä niitä ei sumuisessa säässä. Ne kun valaisevat niin lyhyen alueen auton eteen, ettei siinä matkalla autoa pysäytä esteen huomatessa ellei sitten auton nopeus ole mateluvauhti, jollaista vauhtia yleensä körötellään vain sumussa.
        Lisäksi ne häikäisevät vastaantulijaa enemmän kuin lyhyet, koska niiden valokuvio on leveämpi kuin lyhyiden valojen. Pahiten häikäisevät pimeällä sateisella säällä, niiden kirkasvalo kun heijastuu vesikerroksesta siinä asfaltin päällä. Sumua jos olisi niin tuota häikömistä ei tapahtuisi siinä määrin, että se haittaisi vastaantulijaa.

Ja kyllä molemmissa autoissani on sumuvalot, mutta en ole löytänyt niille mitään käyttöä, kun niiden päällä oloa ei huomaa mistään muusta kuin katkaisijan merkkivalosta. Tuskin nämä yksilöt häikäisevät vastaantulijoita, mutta ei minulla silti ole mitään pakottavaa tarvetta niitä turhaan poltella, kun ei niistä ole mitään hyötyä.

Mutta sopiihan nuo teinipelleille, kun eivät muuta hienoa osaa autoonsa laittaa tai kun varaa ei ole alustasarjaan yms. Saavatpahan tyydytyksensä jostain :)

vastata.
        No siksi pitkät valot häikäisevät enemmän kuin lyhyet koska pitkät valot on suunnattu näyttämään kauas ja korkeammalle kuin lyhyet jotka on suunnattu näyttämään loivasti alaviistoon.
        Sumarit on suunnattu näyttämään tienmyötäisesti eivätkä ne todellakaan häikäise kun ne ovat oikein suunnatut.
        Mitä tulee väärin suunnattuihin valoihin niin tyyliin 90% väärin suunnatuista valoista on auton omia ajovaloja eikä suinkaan sumareita. Ne väärin suunnatut ajovalothan eivät tietenkään häiritse sumarivastustajaa siitä yksinkertaisesta syystä että ne eivät ole sumarit!

• Mosse
        osaan kirjoitti:

vastata.
        No siksi pitkät valot häikäisevät enemmän kuin lyhyet koska pitkät valot on suunnattu näyttämään kauas ja korkeammalle kuin lyhyet jotka on suunnattu näyttämään loivasti alaviistoon.
        Sumarit on suunnattu näyttämään tienmyötäisesti eivätkä ne todellakaan häikäise kun ne ovat oikein suunnatut.
        Mitä tulee väärin suunnattuihin valoihin niin tyyliin 90% väärin suunnatuista valoista on auton omia ajovaloja eikä suinkaan sumareita. Ne väärin suunnatut ajovalothan eivät tietenkään häiritse sumarivastustajaa siitä yksinkertaisesta syystä että ne eivät ole sumarit!

Tiedän, että lukutaidon odottaminen on liikaa, mutta koittaisit edes.
        Tein tuon sinulle niin helpoksi, että jopa kerroin sinulle vastaukset viestissäni, mutta sinun pitää lukea se viesti, ei ne tiedot sieltä telepatialla siirry :)

Ja tiedoksesi yhtälailla minua häikäisee ne väärin suunnatut lyhyet, mutta siitä tässä ei keskusteltu, joten älä vaihda puheenaihetta.

Kun kerran nyt sentään ymmärsit pitkien ja lyhyiden eron, niin jatketaan. Sumuvalot on oikeinkin suunnattuina suunnattu siten, että niiden valokuvio on leveämpi kuin lyhyiden, eli niiden valokuvio 'ylettyy' pidemmälle vastaantulijan kaistalle kuin lyhyiden. Siksi ne häikäisevät esim. sateisesta tienpinnasta vastaantulijan silmiin todella pahasti, ellei ole sumuinen sää.
        Häikäisy ei sinänsä ole pitkäaikainen, koska sumuvalot eivät pitkää valokuviota tee, mutta lyhyt aikainenkin häikäisy saa silmän hämäränäkökyvyn heikoksi siksi aikaa kunnes silmä taas tottuu hämärään.
        Tuo häikäisy vaarantaa liikenneturvaa täysin turhaan. Jos minun pitää katsoa tienpiennarta (tai sulkea silmäni), ettei vastaantulijan sumuvalot häikäisisi minua turhaan, vaarannan minä täysin turhaan oman ja muiden turvallisuuden. Jos en koita välttää vastaantulijan sumarien valokiilaa niin menetän näköni 'tarkkuuden' hetkeksi, jolloin taas vaarannan oman ja muiden turvallisuuden. Ja tämä kaikki vain siksi, että osa kuljettajista ei tajua, ettei niistä sumareista ole mitään hyötyä kuin sumussa. Joten miksi käyttää niitä sumuvaloja turhaan ei sumuisessa säässä, kun niistä ei ole mitään hyötyä ja vain haittaa?

Sitäkään haittaa moni kuljettaja ei tunnu ymmärtävän, että laittaessaan sumuvalot päälle saa hän aikaan kirkkaammaan valokeilan suoraan oman autonsa eteen ja samalla pilaa oman näkökykynsä pidemmälle, missä se pitäisi olla tarkennettuna.

Eli silmä on siitä hassu elin, että se tottuu vallitsevaan valoisuuteen ja jos suoraan auton edessä on kirkkain valo, eikä siellä kauempana mihin lyhyet on suunnattu, ei silmä osaa tarkentua kunnolla sinne kauemmas mihin pitäisi.

Sumuisessa säässä tästä ei ole haittaa, koska näkyväisyys on sumun vuoksi rajallinen, mutta normaalissa pimeässä, mutta kirkkaassa säässä tai vaikka sateisessa pilaa kuljettaja havainnointikykynsä käyttämällä turhaan (oikein suunnattuja) sumuvaloja. Jos sumuvalot ovat tietenkin väärin suunnattu, ei tuota ongelmaa omasta 'häikäistymisestä' ole, mutta silloin sumuvalot taas häikäisevät jo todella pahasti vastaantulijoita.

Sumuvalojen käyttöön on tarkoituksella säännöt, joita pitäisi noudattaa. Se vain tuntuu olevan niin pirun vaikeata ymmärtää näille teinipelleille, jotka niitä sumareita käyttävät yöt ja päivät - ei sumuisessa säässä.

• höpö höpö
        Mosse kirjoitti:

Tiedän, että lukutaidon odottaminen on liikaa, mutta koittaisit edes.
        Tein tuon sinulle niin helpoksi, että jopa kerroin sinulle vastaukset viestissäni, mutta sinun pitää lukea se viesti, ei ne tiedot sieltä telepatialla siirry :)

Ja tiedoksesi yhtälailla minua häikäisee ne väärin suunnatut lyhyet, mutta siitä tässä ei keskusteltu, joten älä vaihda puheenaihetta.

Kun kerran nyt sentään ymmärsit pitkien ja lyhyiden eron, niin jatketaan. Sumuvalot on oikeinkin suunnattuina suunnattu siten, että niiden valokuvio on leveämpi kuin lyhyiden, eli niiden valokuvio 'ylettyy' pidemmälle vastaantulijan kaistalle kuin lyhyiden. Siksi ne häikäisevät esim. sateisesta tienpinnasta vastaantulijan silmiin todella pahasti, ellei ole sumuinen sää.
        Häikäisy ei sinänsä ole pitkäaikainen, koska sumuvalot eivät pitkää valokuviota tee, mutta lyhyt aikainenkin häikäisy saa silmän hämäränäkökyvyn heikoksi siksi aikaa kunnes silmä taas tottuu hämärään.
        Tuo häikäisy vaarantaa liikenneturvaa täysin turhaan. Jos minun pitää katsoa tienpiennarta (tai sulkea silmäni), ettei vastaantulijan sumuvalot häikäisisi minua turhaan, vaarannan minä täysin turhaan oman ja muiden turvallisuuden. Jos en koita välttää vastaantulijan sumarien valokiilaa niin menetän näköni 'tarkkuuden' hetkeksi, jolloin taas vaarannan oman ja muiden turvallisuuden. Ja tämä kaikki vain siksi, että osa kuljettajista ei tajua, ettei niistä sumareista ole mitään hyötyä kuin sumussa. Joten miksi käyttää niitä sumuvaloja turhaan ei sumuisessa säässä, kun niistä ei ole mitään hyötyä ja vain haittaa?

Sitäkään haittaa moni kuljettaja ei tunnu ymmärtävän, että laittaessaan sumuvalot päälle saa hän aikaan kirkkaammaan valokeilan suoraan oman autonsa eteen ja samalla pilaa oman näkökykynsä pidemmälle, missä se pitäisi olla tarkennettuna.

Eli silmä on siitä hassu elin, että se tottuu vallitsevaan valoisuuteen ja jos suoraan auton edessä on kirkkain valo, eikä siellä kauempana mihin lyhyet on suunnattu, ei silmä osaa tarkentua kunnolla sinne kauemmas mihin pitäisi.

Sumuisessa säässä tästä ei ole haittaa, koska näkyväisyys on sumun vuoksi rajallinen, mutta normaalissa pimeässä, mutta kirkkaassa säässä tai vaikka sateisessa pilaa kuljettaja havainnointikykynsä käyttämällä turhaan (oikein suunnattuja) sumuvaloja. Jos sumuvalot ovat tietenkin väärin suunnattu, ei tuota ongelmaa omasta 'häikäistymisestä' ole, mutta silloin sumuvalot taas häikäisevät jo todella pahasti vastaantulijoita.

Sumuvalojen käyttöön on tarkoituksella säännöt, joita pitäisi noudattaa. Se vain tuntuu olevan niin pirun vaikeata ymmärtää näille teinipelleille, jotka niitä sumareita käyttävät yöt ja päivät - ei sumuisessa säässä.

ja vielä kerran HÖPÖ HÖPÖ!!! Vittu että sä oot tauno! Sä olet just malliesimerkki kotipoliisista jolla palaa hihat pienimmästäkin rikkeestä mitä muut tekee vaikka siitä rikkeestä ei olisi PIENINTÄKÄÄN haittaa kenellekkään! Sä varmaan oot pimeenä raivosta jos kuulet että joku on nakellut uistinta jossain korpilammella ilman että olisi maksanut valtion kalastuksenhoitomaksun.
        Hei ihan OIKEASTI, noista sumareista ei ole yhtikäs kenellekkään ihan mitään muuta haittaa kuin tosiaan se että te harvat pässinpäät vedätte niin hirveät pultit kun vain näettekin sumarit, oli ne päällä sitten tai ei!

• Kooma
        höpö höpö kirjoitti:

ja vielä kerran HÖPÖ HÖPÖ!!! Vittu että sä oot tauno! Sä olet just malliesimerkki kotipoliisista jolla palaa hihat pienimmästäkin rikkeestä mitä muut tekee vaikka siitä rikkeestä ei olisi PIENINTÄKÄÄN haittaa kenellekkään! Sä varmaan oot pimeenä raivosta jos kuulet että joku on nakellut uistinta jossain korpilammella ilman että olisi maksanut valtion kalastuksenhoitomaksun.
        Hei ihan OIKEASTI, noista sumareista ei ole yhtikäs kenellekkään ihan mitään muuta haittaa kuin tosiaan se että te harvat pässinpäät vedätte niin hirveät pultit kun vain näettekin sumarit, oli ne päällä sitten tai ei!

Lueppa kirjoituksesi ja mieti olisiko voinut sanomansa esittää jotenkin toisin saavuttaakseen edes pientä uskottavuutta.
        Nyt tuosta voi melkeinpä nähdä kuinka silmät tapittavat ja kuola valuu suupielestä.
        Jos et pysty perustelemaan asiallisesti omaa mielipidettäsi, kuten esim. Mosse teki, niin kirjoituksesi vaikuttaa tyhjänpäiväiseltä teiniuhoamiselta.

• luin sen
        Kooma kirjoitti:

Lueppa kirjoituksesi ja mieti olisiko voinut sanomansa esittää jotenkin toisin saavuttaakseen edes pientä uskottavuutta.
        Nyt tuosta voi melkeinpä nähdä kuinka silmät tapittavat ja kuola valuu suupielestä.
        Jos et pysty perustelemaan asiallisesti omaa mielipidettäsi, kuten esim. Mosse teki, niin kirjoituksesi vaikuttaa tyhjänpäiväiseltä teiniuhoamiselta.

oman kirjoitukseni enkä havainnut mitään virheitä (ellei kieliopillisia virheitä lueta) Mitä tulee ton mossen "perusteluihin" niin ehkä ne perustelut pätevät teoriassa mutta kuten jokainen meistä oikeasti liikenteessä olevista autoilijoista tietää niin ei tuollaisella teoria-paskalla ole mitään tekemistä tuolla tiellä.
        Ehkä olen teini-uohoaja jonkun 80v papparaisen mielestä mutta ei ainakaan kolme lastani ja heidän viisi lastaan pidä minua enää teininä... (nuorin lapsistani on kuitenkin 26v enkä ole vanhintakaan lasta saanut alle 20 vuotiaana, vanhimman ja nuorimman lapsen välillä on ikäeroa 9 vuotta joten jos haluat laskea tämän "teinin" iän niin siinä sulle pähkinä....) Sori jos meni pikkuisen vaikeaksi sulle tuo lukemisen ymmärtäminen ja vielä laskeminen päälle niin se kuitenkaan ei ole sumareiden vika vaikka ne ovatkin sulle ne pahin synti maailmassa!!!!!

• Mosse
        höpö höpö kirjoitti:

Vaikeata joskus tuo asiassa pysyminen.
        Jos ikäsi olisi se mitä väität, niin olisit jo jättänyt nuo teinityyliset kirjoittelut. Tai toisaalta voi ikäsi olla vaikka 90, mutta jos ei mieli vain kypsy samaa tahtia kuin kroppa, niin tuommoista voisi kuvitella ulosannin silloin olevan :)

Edellisessä viestissäni : "Joten miksi käyttää niitä sumuvaloja turhaan ei sumuisessa säässä, kun niistä ei ole mitään hyötyä ja vain haittaa?"

Voitko selittää minulle miksi sumuvaloja pitäisi poltella turhaan kun niistä ei ole mitään hyötyä ja vain haittaa? Vaikka haitta on minimaalinen niin miksi käyttää niitä kun ei ole mitään hyötyä?
        Jos niistä on jotain hyötyä niin mitä hyötyä niistä muka on? Ja eikö mielestäsi vastaantulijoiden häikäiseminen ole haitta?

Ja mistä oikein vedät johtopäätöksen, että minä vedän hirveät pultit jonkun sumuvalojen poltosta?
        Voin hyvin omata mielipiteen jostain asiasta silti minulle ei ole mikään pakko alkaa siitä 'kotipoliisia' leikkimään pl. jos mielipiteensä ilmaisu tänne kirjoittamalla on sinun mielestäsi tuota leikkimistä.

• sitä miksi
        Mosse kirjoitti:

Vaikeata joskus tuo asiassa pysyminen.
        Jos ikäsi olisi se mitä väität, niin olisit jo jättänyt nuo teinityyliset kirjoittelut. Tai toisaalta voi ikäsi olla vaikka 90, mutta jos ei mieli vain kypsy samaa tahtia kuin kroppa, niin tuommoista voisi kuvitella ulosannin silloin olevan :)

Edellisessä viestissäni : "Joten miksi käyttää niitä sumuvaloja turhaan ei sumuisessa säässä, kun niistä ei ole mitään hyötyä ja vain haittaa?"

Voitko selittää minulle miksi sumuvaloja pitäisi poltella turhaan kun niistä ei ole mitään hyötyä ja vain haittaa? Vaikka haitta on minimaalinen niin miksi käyttää niitä kun ei ole mitään hyötyä?
        Jos niistä on jotain hyötyä niin mitä hyötyä niistä muka on? Ja eikö mielestäsi vastaantulijoiden häikäiseminen ole haitta?

Ja mistä oikein vedät johtopäätöksen, että minä vedän hirveät pultit jonkun sumuvalojen poltosta?
        Voin hyvin omata mielipiteen jostain asiasta silti minulle ei ole mikään pakko alkaa siitä 'kotipoliisia' leikkimään pl. jos mielipiteensä ilmaisu tänne kirjoittamalla on sinun mielestäsi tuota leikkimistä.

joku polttaa tupakkaa tai juo vinettoa tai katsoo televisiota tai kerää rahaa taskun pohjalle??? Niimpä... ihan siksi vaikka ilman sitä pärjää ja vaikka siitä on haittaa muille niin sille itse käyttäjälle siitä on iloa!!! TAJUATKO VÄLOPÄÄ????
        Sumarit loistaa ja AINA vaikka teitä kotipoliiseja VITUTTAAKIN niin HELVETISTI se!!!! (ei vielä kuitenkaan kuuskyt pauku rikki...)

• Eikotipoliisi
        sitä miksi kirjoitti:

joku polttaa tupakkaa tai juo vinettoa tai katsoo televisiota tai kerää rahaa taskun pohjalle??? Niimpä... ihan siksi vaikka ilman sitä pärjää ja vaikka siitä on haittaa muille niin sille itse käyttäjälle siitä on iloa!!! TAJUATKO VÄLOPÄÄ????
        Sumarit loistaa ja AINA vaikka teitä kotipoliiseja VITUTTAAKIN niin HELVETISTI se!!!! (ei vielä kuitenkaan kuuskyt pauku rikki...)

perustelemaan yksinkertaistakaan asiaa, tai osaa ilmaista itseäsi ilman kirosanoja ja muita törkeyksiä, olet todella surkea pelle, TAJUATKO VALOPÄÄ! Mitä iloa kellekkään on tuoda julki omaa typeryyttään tuossa laajuudessa. Kiitos nimim. Mosselle harvinaisen viisaasta ja asiantuntevasta kirjoituksesta.

• Tulipas selväksi
        Eikotipoliisi kirjoitti:

perustelemaan yksinkertaistakaan asiaa, tai osaa ilmaista itseäsi ilman kirosanoja ja muita törkeyksiä, olet todella surkea pelle, TAJUATKO VALOPÄÄ! Mitä iloa kellekkään on tuoda julki omaa typeryyttään tuossa laajuudessa. Kiitos nimim. Mosselle harvinaisen viisaasta ja asiantuntevasta kirjoituksesta.

Toi valopää: Eikotipoliisi on vain sama tyyppi kuin Mosse ja ne pari muutakin tyyppiä jotka tukee "toinen toistaan" täällä! Eli täällä on helvetin helppo saada tukea omille oletuksilleen kun vain näpyttelee nimimerkiksi jonkun mikä mieleen juolahtaa. terveisin: repa... vai olinko mä jope vai olinkos peräti viisori??? No, mitä sitten?
        Tän ""keskustelun"" on voinut aikaansaada vaikka sumaripellevastustajasumareidenkauhu yksin ja te kaikki tollot jotka luette näitä paskanjauhantoja uskotte että täällä onkin ollut isompikin joukkio liikkeellä! Hitto että te olette typeriä pössejä!!!!!!!!!!!!!!!

• eikä melkein
        Tulipas selväksi kirjoitti:

Toi valopää: Eikotipoliisi on vain sama tyyppi kuin Mosse ja ne pari muutakin tyyppiä jotka tukee "toinen toistaan" täällä! Eli täällä on helvetin helppo saada tukea omille oletuksilleen kun vain näpyttelee nimimerkiksi jonkun mikä mieleen juolahtaa. terveisin: repa... vai olinko mä jope vai olinkos peräti viisori??? No, mitä sitten?
        Tän ""keskustelun"" on voinut aikaansaada vaikka sumaripellevastustajasumareidenkauhu yksin ja te kaikki tollot jotka luette näitä paskanjauhantoja uskotte että täällä onkin ollut isompikin joukkio liikkeellä! Hitto että te olette typeriä pössejä!!!!!!!!!!!!!!!

samaa mieltä kanssas!!!!!!!!!! terveisin: mä... vai olitko se sä.... vai ihan mä ja sä vai me yhdessä tai erilleen?????

• Mosse
        sitä miksi kirjoitti:

Kerro sitten kun olet valmis keskustelemaan sivistyneesti niin voimme jatkaa.

Siihen asti toivotan sinulle hyvää jatkoa elämässäsi valitsemallasi tiellä.

• Kooma
        luin sen kirjoitti:

oman kirjoitukseni enkä havainnut mitään virheitä (ellei kieliopillisia virheitä lueta) Mitä tulee ton mossen "perusteluihin" niin ehkä ne perustelut pätevät teoriassa mutta kuten jokainen meistä oikeasti liikenteessä olevista autoilijoista tietää niin ei tuollaisella teoria-paskalla ole mitään tekemistä tuolla tiellä.
        Ehkä olen teini-uohoaja jonkun 80v papparaisen mielestä mutta ei ainakaan kolme lastani ja heidän viisi lastaan pidä minua enää teininä... (nuorin lapsistani on kuitenkin 26v enkä ole vanhintakaan lasta saanut alle 20 vuotiaana, vanhimman ja nuorimman lapsen välillä on ikäeroa 9 vuotta joten jos haluat laskea tämän "teinin" iän niin siinä sulle pähkinä....) Sori jos meni pikkuisen vaikeaksi sulle tuo lukemisen ymmärtäminen ja vielä laskeminen päälle niin se kuitenkaan ei ole sumareiden vika vaikka ne ovatkin sulle ne pahin synti maailmassa!!!!!

Kovasti näet vaivaa ikäsi todisteluun vaikka en sinua teiniksi väittänytkään. Kirjoitin että tuo tapa jolla asiasi esität saa kirjoituksesi vaikuttamaan teinin uhoamiselta, enkä mielipidettäni muuta. Olet keski-ikäinen mutta kommunikoit kuin huonotapainen teini.
        >>ei ole sumareiden vika vaikka ne ovatkin sulle ne pahin synti maailmassa!!!!!

• laarum
        Kooma kirjoitti:

Kovasti näet vaivaa ikäsi todisteluun vaikka en sinua teiniksi väittänytkään. Kirjoitin että tuo tapa jolla asiasi esität saa kirjoituksesi vaikuttamaan teinin uhoamiselta, enkä mielipidettäni muuta. Olet keski-ikäinen mutta kommunikoit kuin huonotapainen teini.
        >>ei ole sumareiden vika vaikka ne ovatkin sulle ne pahin synti maailmassa!!!!!

sentään sulle sumarivastustaja! Et todellakaan olisi kirjoitellut tuollaista paskaa ellet olisi sellainen säälittävä kotipoliisi... NÄIN ON!!!

• Valoa
        Mosse kirjoitti:

Kerro sitten kun olet valmis keskustelemaan sivistyneesti niin voimme jatkaa.

Siihen asti toivotan sinulle hyvää jatkoa elämässäsi valitsemallasi tiellä.

Mosse, toi vajaa kuuskymppinen kuumakalle on provoilija tai sitten on vaan kyse muuten aggressiivisesta ihmisestä.

Itse suosittelen asentamaan kahdeksan kappaletta 125W Biltemapolttimoilla varustettua pistekaukovaloa vaikkapa autosi kattotelineelle ja hankkimaan oma näkyvyytesi takaisin. Siitähän tässä on kysymys.

Olen myös havainnut hyväksi käyttää Serengheti Drivers häikäisyä vähentäviä laseja, sillä märästä tienpinnasta heijastuva vastaantulijan valo ei enää haittaa silloin. Omaa valovoimaa vaan sen verran enemmän, että maailma kirkastuu.

Tää maailma on kilpakenttä. Heikoimmat kuolevat sukupuuttoon. Jos sinä haluat jäädä eloon, lähde hankkimaan isompaa laturia ja ylimääräistä valopatteria. Etteivät lopu kesken.

• Kooma
        laarum kirjoitti:

sentään sulle sumarivastustaja! Et todellakaan olisi kirjoitellut tuollaista paskaa ellet olisi sellainen säälittävä kotipoliisi... NÄIN ON!!!

Siis niinkuin mitähän paskaa olen kirjoittanut?

• 30v. tienpäällä
        Valoa kirjoitti:

Mosse, toi vajaa kuuskymppinen kuumakalle on provoilija tai sitten on vaan kyse muuten aggressiivisesta ihmisestä.

Itse suosittelen asentamaan kahdeksan kappaletta 125W Biltemapolttimoilla varustettua pistekaukovaloa vaikkapa autosi kattotelineelle ja hankkimaan oma näkyvyytesi takaisin. Siitähän tässä on kysymys.

Olen myös havainnut hyväksi käyttää Serengheti Drivers häikäisyä vähentäviä laseja, sillä märästä tienpinnasta heijastuva vastaantulijan valo ei enää haittaa silloin. Omaa valovoimaa vaan sen verran enemmän, että maailma kirkastuu.

Tää maailma on kilpakenttä. Heikoimmat kuolevat sukupuuttoon. Jos sinä haluat jäädä eloon, lähde hankkimaan isompaa laturia ja ylimääräistä valopatteria. Etteivät lopu kesken.

agressiiviset kirjoitukset ovat olleet ns. toisinajattelijoilta, eli niiltä jota eivät kiinnosta lain määräykset. Mosse ym täysipäiset ovat osanneet perustella mielipiteensä järkevästi ja asiantuntevasti, vastustajat huutavat törkeyksiä, yhtään perusteltua mielipidettä ei ole ollut. Voi vain sääliä teitä ymmärtämättömiä.

• jarzu
        osaan kirjoitti:

vastata.

Suunnatut valot katsotaan katsastuksessa ja näin ollen vähän epäilen, että ne näyttäisi väärin. Suurin osa väärin suunnatuista valoista on juuri sumareita joille ei yleensäkään ole paskaankaan vertaa liikenteessä.
        Miks ihmeessä niitä sumuvaloja tarvii polttaa kun niistä ei ole kuin haittaa itselle ja muulle liikenteelle.
        Itse en ainakaan vaihda lyhyitä valoja sumarien polttajille ja jos sumarien polttaja tulee taakse painan jarrupoljinta sopivasti, että kaikki valot palavat takana (ja laitan myös takasumarin päälle). Yleensä takana oleva ymmärtää mistä on kyse ja sammuttaa valon

• ajan

aina sumarit päällä. Takasumarikin varmuudeksi.

• Kotikemisti

No tosta häikäsystä sen verran ,ettei lumipyrykelillä vastaantulevan valot häikäise siitä syystä ,että lumi heijastaa osan valosta toisiin suuntiin (siksi omat pikät häikäisee pyryllä).

Olethan varmaankin huomannut myös sen ,että lumikelillä ajaessa eivät myöskään vastaatulevan pitkät valot häikäise niinpaljon ,kuin selkeällä kelillä ajaessa.

Jamitä sumut päällä ajamiseen muuten tulee ,niin selkeällä talvikelillä ei sumuvaloista ole näkyvyyden kannalta hyötyä ,pikemminkin haittaa.

• summasummaarumsumari

Oon aivan samaa mieltä, sumarit ei käy keneen silmiin ellei niitä vartavasten tuijota. Vain muutamilla aasella ne valot "ottavat silmiin" koska he ovat niitä tyyppejä joilla elämän sisältö koostuu ainoastaan siitä että saa valittaa joka asiasta.

Vaikka asia olisi mikä tahansa niin ei se noille pässinpäille kelpaa kun pitää vain saada valittaa ihan valittamisen ilosta, se on heidän elämäntapa.

• Kooma

Sumuvalojen käyttöä tarpeettomasti/lain vastaisesti ei näköjään löydy ketään fiksua perustelemaan. Siitä voi jo jotain johtopäätöksiä vetää arvioitaessa ketkä niitä tarpeettomasti käyttävät.
        Ainoa perustelu tuntuu olevan "ei se käy kenenkään silmiin", hyötyä ei kukaan ole vielä onnistunut perustelemaan.
        Jos joku on sitä mieltä että sumuvalojen väärinkäyttö on haitallista tms. niin jo joku "summasummaarumsumari" tietää suuressa neroudessaan että ko. henkilön koko elämän sisältö koostuu valittamisesta ja ettei heille kelpaa mikään missään. Fiksukin voi esittää tyhmää... toisinpäin se onkin jo paljon vaikeampaa.

• summasummaarumsumari
        Kooma kirjoitti:

Sumuvalojen käyttöä tarpeettomasti/lain vastaisesti ei näköjään löydy ketään fiksua perustelemaan. Siitä voi jo jotain johtopäätöksiä vetää arvioitaessa ketkä niitä tarpeettomasti käyttävät.
        Ainoa perustelu tuntuu olevan "ei se käy kenenkään silmiin", hyötyä ei kukaan ole vielä onnistunut perustelemaan.
        Jos joku on sitä mieltä että sumuvalojen väärinkäyttö on haitallista tms. niin jo joku "summasummaarumsumari" tietää suuressa neroudessaan että ko. henkilön koko elämän sisältö koostuu valittamisesta ja ettei heille kelpaa mikään missään. Fiksukin voi esittää tyhmää... toisinpäin se onkin jo paljon vaikeampaa.

Eikö ole kukaan perustellut mitä hyötyä on käyttää sumareita vaikka keli ei sitä vaatisikaan? Hyödyt ovat kiistattomat! Kun polttelen noita sumareita aina ajessani niin sinun kaltaises sumareiden vastustajat polttavat päreensä totaalisesti kun näkevät sumareissa valot päällä. Mitä siitä seuraa? No siitä seuraa se että kun teillä on hermot riekaleina jo valmiiksi johtuen niistä kaikista muista HIRVITTÄVISTÄ rikoksista mitä tuolla tiellä tapahtuu niin se sumareiden näkeminen saattaa olla viimeinen niitti!
        Eli kallonkutistajalle käy sumarivastustajan tie, no kallonkutistaja tietenkin tienaa siinä leipänsä kun yrittää saada teidän hermot kuosiin edes jotenkuten. Te saatte pitkän sairasloman hermojen korjausta varten ja saattaapa olla ettei teistä enää saadakkaan kalua aikaiseksi ja niimpä se työtön joka on ollut työpaikallasi sijaisenasi saakin vakituisen työpaikan ja työttömyys pienenee.
        Siinä pari esimerkkiä sumareiden hyödyistä ja varmasti niitä hyötyjä on paljon muitakin.

Älä nyt vain kooma ala väittämään etteikö sumareiden polttamisesta olisi hyötyä!!!!

• Kooma
        summasummaarumsumari kirjoitti:

Eikö ole kukaan perustellut mitä hyötyä on käyttää sumareita vaikka keli ei sitä vaatisikaan? Hyödyt ovat kiistattomat! Kun polttelen noita sumareita aina ajessani niin sinun kaltaises sumareiden vastustajat polttavat päreensä totaalisesti kun näkevät sumareissa valot päällä. Mitä siitä seuraa? No siitä seuraa se että kun teillä on hermot riekaleina jo valmiiksi johtuen niistä kaikista muista HIRVITTÄVISTÄ rikoksista mitä tuolla tiellä tapahtuu niin se sumareiden näkeminen saattaa olla viimeinen niitti!
        Eli kallonkutistajalle käy sumarivastustajan tie, no kallonkutistaja tietenkin tienaa siinä leipänsä kun yrittää saada teidän hermot kuosiin edes jotenkuten. Te saatte pitkän sairasloman hermojen korjausta varten ja saattaapa olla ettei teistä enää saadakkaan kalua aikaiseksi ja niimpä se työtön joka on ollut työpaikallasi sijaisenasi saakin vakituisen työpaikan ja työttömyys pienenee.
        Siinä pari esimerkkiä sumareiden hyödyistä ja varmasti niitä hyötyjä on paljon muitakin.

Älä nyt vain kooma ala väittämään etteikö sumareiden polttamisesta olisi hyötyä!!!!

Ei kai tuo nyt tainnut olla ihan vakavissaan kirjoitettu:)? Silti logiikkasi pettää sillä olen yrittäjä eikä paikkaani kukaan työtön vie jos joudun hourulaan. Itseasiassa voisi käydä niin että tulisi pari työtöntä lisää. Tai sitten olisin niiiin ongelmatapaus että palkattaisiin pari mielenterveyshoitajaa lisää ihan vaan minun kurissa pitämisekseni.
        Kokonaan toinen juttu on etten kylläkään ole väittänyt vastustavani tai puoltavani sumareita. Kun kirjoitan sumareiden väärinkäytöstä niin sehän on tieliikennelaki joka määrittelee mikä on väärinkäyttöä. Lähinnä olen ottanut kantaa tapaan jolla tätä keskustelua käydään.
        Sumarivastustajaksi en tunnustaudu enkä todellakaan "polta päreitäni totaalisesti" nähdessäni sumareissa valot päällä.

• ..............................

Jos itsellä on valoja päällä vaikka toiselle jakaa. Jos joku pelle tulee perässä sumarit päällä, laitan taatusti takasumarin päälle. Kattelkoon sitä , kun ne ei kerran häikäise.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. voitaisiinko unohtaa se sotku?

Olisiko mahdollista aloittaa puhtaalta pöydältä vielä? Ikävä sua ****
      Ikävä
      73
      5091
    2. Oisko se tosi paha

Jos haluaisinkin susta ennen kaikkea seksiä? Nainen
      Ikävä
      132
      3527
    3. Huomenta ja hyvää tiistaita

Huomenta ja hyvää tiistaita. ❄️🐺☕❄️
      Ikävä
      98
      2295
    4. Milloin nainen saan sinut?

Kanssani eroottisiin hetkiin? Tiedät ja tunnet kovan haluni, hellyyden myös. Onko vastauksesi edelleen, että en tiedä, e
      Ikävä
      20
      1945
    5. Ovatko persut tehneet jo päätöksen ulkopolitiikastaan?

Persujen olisi hallituspuolueena syytä tehdä jo päätöksiä siitä, aikovatko he olla pro-Ukraina vai pro-Trump eli pro-Put
      Perussuomalaiset
      229
      1728
    6. Haluan että tiedät tämän

Jos luet täällä. En ole sinulle vihainen, vaikka asiat menivät niinkuin menivät. Ajattelin, että et tykkää minusta, jonk
      Ikävä
      85
      1527
    7. Jee! Palsta toimii jälleen!

Viestiarkisto näkyy ja kaikki pelittää. Tätä on odotettu, vaikka ei tässä mitään odotettavaa ole ollut.
      Sinkut
      25
      1387
    8. A, teksteistäni löydät itsesi

jos luet tarkkaan. Vain epäsuorasti voin tunteeni myöntää, en halua minkään rikki menevän. Kaipaan sinua ja odotan näkem
      Ikävä
      26
      1367
    9. Mitä olen antanut sinulle?

Mitä olet antanut minulle?
      Suhteet
      37
      1345
    10. Oletko sinä lähellä?

Tutkassani väräjää siihen malliin, pitääkö poistua mestoilta?
      Ikävä
      15
      1265
    Aihe