Onko kokemuksia??

Mirella

Minulla on aika monimuotoinen pulma. Kaikki alkoi siitä kun lopetin e-pillerit noin vuosi sitten. Mulla nousi paino ja verenpaine aika paljon niin oli pakko. Sitten minulta hävisi menkat, puoleen vuoteen ei tullut, kunnes sain keltarauhashormoni kuurin. Sitten tuli yhdet menkat ja sen jälkeen taas hävisi. Yhteensä tämän vähän reilun vuoden aikana mulla on ollut menkat ehkä 4-5 kertaa. Ongelmaa tuottaa se helvetillinen kipu minkä kanssa vuoto tulee. En voi istua, en maata en seisoa enkä yhtään mitään kun vaan itken kun sattuu. Toinen asia on vuodon määrä, se on moninkertaistunut yhtäkkiä eikä mikään suoja meinaa auttaa. Voisiko tähän olla joku ihan vaaraton syy? Lisätiedoksi kerrottakoon, että mulla on kaksijakoinen kohtu, eli siis väliseinä joka jakaa kaiken emättimestä ylöspäin kohtuun.
Onko siis aihetta mennä gynelle tutkimaan kipujen syytä? Ne eivät ole ennenkään löytänyt mitään syytä mun vatsakipuihin vaikka olen ravannut verikokeissa ja ultrassa. Tosin menkkakivuista ei ole ollut kyse aiemmilla kerroilla lääkärissä, se on nyt ollut ongelma vasta parien viime kuukautisten aikana.
Olen kiitollinen jos joku viitsii kertoa kokemuksiaan/tietojaan!!

5

1044

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

Hei! Hieman samankaltaisten juttujen kanssa olen painiskellut... Ainakin tuohon vuodon runsastumiseen voisi olla yksinkertaisesti syynä kadonneet kuukautiset eli suomeksi sanottuna, kun vuotoa ei tule syystä tai toisesta, niin kohdun limakalvo ei poistu vaan kasvaa/paksunee. Ja kun vuoto viimein tulee (pillereillä tai itsestään normaalisti) on vuotoakin sitten enemmän kun kalvo poistuu. Tai jotenkin näin mulle gyne asian selitti kun söin keltarauhahormiinikuuria. Maalaisjärjellä tulee mieleen että voisiko sama päteä myös kipuihin...?
      Jos vuoto on niin runsasta että tuntuu ettet pärjää sen kanssa, pyydä lääkäriltä cyklokapron-tabletteja. Lisää tietoa löytyy kyllä netistä. Oletan että olet kokeillut särkylääkkeitäkin?
      Toivottavasti oli jotain apua. Lykkyä!

• Mirella

Olisihan tuo järkevää noin, että vuoto on sen takia runsasta kun ei sitä hetkeen tule...mutta ne kivut on kyllä ihan uskomattomia! Särkylääkkeitä olen kyllä syönyt enemmän kuin tarpeeksi, eikä ne kuitenkaan tehoa niin hyvin/nopeasti kuin pitäisi jotta voisi tuntea olonsa edes vähän normaaliksi. Täytyykin kysyä noita lääkkeitä mistä kerrot, kiitos neuvosta!

• Anni
        Mirella kirjoitti:

Olisihan tuo järkevää noin, että vuoto on sen takia runsasta kun ei sitä hetkeen tule...mutta ne kivut on kyllä ihan uskomattomia! Särkylääkkeitä olen kyllä syönyt enemmän kuin tarpeeksi, eikä ne kuitenkaan tehoa niin hyvin/nopeasti kuin pitäisi jotta voisi tuntea olonsa edes vähän normaaliksi. Täytyykin kysyä noita lääkkeitä mistä kerrot, kiitos neuvosta!

Pyydä lääkäriltä vahvempaa särkylääkettä reseptillä niihin menkkakipuihin. Turha niistä on kärsiä, kun hyviä lääkkeitä kipuun on olemassa.
        Cyklokapron on muuten hyvä runsaaseen vuotoon, mutta syy vuodon muuttumiseen runsaammaksi kuin ennen kannattaisi ensin selvittää.

• Mirella
        Anni kirjoitti:

Pyydä lääkäriltä vahvempaa särkylääkettä reseptillä niihin menkkakipuihin. Turha niistä on kärsiä, kun hyviä lääkkeitä kipuun on olemassa.
        Cyklokapron on muuten hyvä runsaaseen vuotoon, mutta syy vuodon muuttumiseen runsaammaksi kuin ennen kannattaisi ensin selvittää.

Sitä minäkin arvelin, että se syy pitäisi selvittää, mutta siinähän se juttu justiin onkin, kun pelottaa mitä sieltä löytyy! Jotkut ovat pelotelleet ihan jollain kasvaimen mahdollisuudella kun on niin kovat kivut ja runsas vuoto. Se sai mut säikähtämään.

• pii
        Mirella kirjoitti:

Sitä minäkin arvelin, että se syy pitäisi selvittää, mutta siinähän se juttu justiin onkin, kun pelottaa mitä sieltä löytyy! Jotkut ovat pelotelleet ihan jollain kasvaimen mahdollisuudella kun on niin kovat kivut ja runsas vuoto. Se sai mut säikähtämään.

E-pillerit pitävät sekä vuodot että kivut kurissa, minulle kävi näin. Jos sinulla ei aikaisemmin ole ollut kovia kipuja, on mahdollista että sinulle on kehittynyt endometrioosi. Myoomat eli kohdun hyvälaatuiset kasvaimet (hyvin yleisiä & täsyin vaarattomia) ovat taas yksi syy runsaaseen vuotoon. Sinun kannattaisi tilata se gyne jotta syy varmistuisi ja hoito osuisi oikeaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      53
      4270
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      81
      3953
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3438
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3360
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      102
      2369
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2238
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      36
      2109
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2109
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2089
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1984
    Aihe