Miten kerron lapselle?

Tabletti-isä

Minulla on mahasuolikanavan sidekudossyöpä eli GIST. Se ilmeni kolme ja puoli vuotta sitten ja on pysynyt kurissa jatkuvalla, lähes sivuvaikutuksettomalla lääkityksellä. On siis mennyt todella hyvin, mutta toisaalta monilla muilla lääke on jossain vaiheessa menettänyt tehonsa, mikä käytännössä tietää "menoa". Meillä on kaksi lasta, toinen kohta neljän ja toinen alle vuoden - terveisiä vain lasten saamisesta kysyneelle! Vaimoni kanssa aprikoimme kovasti, miten ja mitä pitäisi kertoa lapsille, esikoiselle nyt ensin. Miksi isä syö joka päivä lääkkeitä ja käy uudestaan ja uudestaan lääkärissä, otetaan verikokeita jne. Toisaalta tehtävän pitäisi olla helppo, koska kerran tilanne on nyt ihan hyvä. Toisaalta vaimollani ja minulla on hyvin järkyttäviä muistoja pelosta ja epätoivosta, ja tiedämme että käänne pahempaan voi hyvinkin olla edessä. Lasta ei tietenkään pitäisi pelottaa tarpeettomasti. Kohta poika saa asiat selville isommilta serkuiltaan ja vastaavilta, ja saattaa saada asioista väärän käsityksen suuntaan tai toiseen.
Onko jollakulla kokemuksia vastaavasta tilanteesta: kuinka kertoa lapselle "nukkuvasta" syövästä?

30

10184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mörkö

Mulla todettiin follikulaarinen lymfooma keväällä 2004. Kyseinen lymfooma on huonosti paraneva, toisin sanoen parantumaton. Itselläni oli onnea matkassa, sillä vaikka syöpä oli pitkälle levinnyt niin kaikki saatiin pois sytostaateilla(x8). Sen jälkeen olen käynyt 3kk:n välein saamassa polilla ylläpitolääkitystä. Mutta se tulee uusimaan jossain vaiheessa elämääni, mahdollisesti useasti ennenkuin...
      Sairastuessani lapseni olivat 1,5 ja 3,5 vuotta. Ja koska sairastumiseni oli kova shokki kaikille, ymmärsi varsinkin vanhempi lapseni että jotain on vialla. Niinpä kerroin lapsilleni että äidillä on mörkö mahassa,johon saan lääkettä joka vie hiukset ja tekee kipeäksi, mutta samalla parantaa äitiä yhdessä lääkärien kanssa. Lapset kävivät katsomassa mua sairaalassa jossa hoitajat aina hemmottelivat heitä,joten he eivät kokeneet sitä niin pahana. Pienempi lapsista ei puhunut kun sairastuin ja hänellä puhe viivästyi todennäköisesti sairauteni takia. Vanhempi lapsistani reagoi voimakkaasti sen jälkeen kun olin jo kunnossa, hän sai hillitömiä raivareita. Olemme hakeneet apua perheneuvolasta ja sitä saaneet,joten elämä on palaamassa uomiinsa. Minulle ammattilaiset ovat sanoneet,että kerroin hienosti lapsille syövästä, mörkö oli sellainen minkä lapseni ymmärsivät omaan maailmaansa. Olemme puhuneet myös avoimesti vanhemman lapseni kanssa möröstä ja hänen peloistaan.
      Mutta sinulle sanoisin, että älkää tuoko lapsen elämään sitä pelkoa, jonka omat lapseni saivat valitettavasti kokea. Kertokaa vasta jos sairautesi pahenee huomattavasti. Ja nyt kertokaa vaikka vain että isällä on maha kipeä ja lääkäri hoitaa sitä. Se riittää noin pienille lapsille hyvin. He tietävät että vaikka isä on kipeä niin lääkäri hoitaa isää koko ajan. Se tuo turvaa. Ja jos tuntuu että haluatte kuitenkin kertoa enemmän niin kysy omalta lääkäriltäsi ja pyydä häntä antamaan ns.lähete lasten psygiatriselle, josta teitä voidaan auttaa tässä asiassa. Ainakin Päijät-Hämeessä voi sitä kautta saada perheneuvontaa ja apua, itse sain tällaisesta mahdollisuudesta tietää vasta kun olimme hakeneet apua perheneuvolasta.
      Olkaa kuitenkin täysin varmoja ennenkuin kerrotte! Toivottavasti voit vielä pitkään yhtä hyvin kuin nyt. Voimia teidän perheellenne!

• Tabletti-isä

Kiitos Mörkö kovasti viisaasta vastauksestasi! Sanoistasi on paljon tukea. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!

• tarina

Oma sairauteni on KML eli krooninen myelooinen leukemia. Onnekseni krooninen etenee verkkaisempaan tahtiin kuin akuutti leukemia, sillä tautini olisi parannettavissa luuydinsiirrolla (eli kantasolusiirrolla) mutta sopivaa luovuttajaa ei ole löytynyt. Toistaiseksi elän imatinibin eli suun kautta otettavien sytostaattien turvin. Kuuluun niihin onnellisiin joilla sivuoireet on hyvin hallinnassa.

Kun sain diagnoosin noin kaksi ja puoli vuotta sitten, poikamme oli neljävuotias. Hoitojen alussa olin todella väsynyt joten tilannetta ei voinut jättää selittämättä lapselle. Kerroimme 'iskän' kanssa juniorille että äidillä on verisairaus ja sen takia äiskä on joskus väsynyt.

Poikamme on suhtautunut sairauteeni todella luontevasti ja hän antaa minulle rauhan levätä kun kerron olevani väsynyt - kuvitteles mikä gentlemanni, ja vasta kuusivuotias =)

Uskoisin että oma rauhallinen suhtautuminen on paras keino rauhoittaa lasta, mutta samaan hengenvetoon täytyy todeta että sairaudesta kannattaa ilman muuta kertoa. Lapset on aika velhoja huomaamaan jos jotain piilotellaan tai salataan.

Leukemia-sanaa on tietoisesti vältetty meidän perheessämme. Sehän olisi lapsellemme vain sana sanojen joukossa mutta jos hän esimerkiksi eskarissa kertoisi kavereilleen että äidillä on leukemia, hän saattaisi kauhistua aikuisten reaktiota tuohon sanaa.

Upea juttu että kysyt tällaista asiaa. Olet selvästikin hyvä isä.

• Tabletti-isä

Hei Tarina,
        Olisin mielelläni meilaillut kanssasi enemmän, koska kirjoitit viisaasti ja tilanteesi muistuttaa kovasti omaani, sama lääkekin vaikka eri syöpä. Kirjoita jos vielä käyt tällä palstalla, itsekin olen ollut poissa melkein vuoden ja tuo hotmail-osoitteenikin on hävinnyt, tai ainakin salasana...

• Mörkö

Kiitos itsellesi ja hyvää jatkoa sinulle ja toiselle tarinalle! Jos haluat keskustella asiasta enemmän niin laita sähköpostiosoite tänne.

• Tabletti-isä

Moi Mörkö,
        Jatkaisin mielelläni keskustelua. Laitan meiliosoitteen, kunhan saan aikaiseksi hommata jonkun hotmail- tms. osoitteen. Jotenkin en oikein halua nimeni paljastavaa osoitetta tälle yleiselle palstalle.

• Mörkö
        Tabletti-isä kirjoitti:

Moi Mörkö,
        Jatkaisin mielelläni keskustelua. Laitan meiliosoitteen, kunhan saan aikaiseksi hommata jonkun hotmail- tms. osoitteen. Jotenkin en oikein halua nimeni paljastavaa osoitetta tälle yleiselle palstalle.

Ymmärrän hyvin,en minäkään laittaisi. Jään odottelemaan... :)

• Tabletti-isä
        Mörkö kirjoitti:

Ymmärrän hyvin,en minäkään laittaisi. Jään odottelemaan... :)

Terve vaan, sain kuin sainkin hankituksi tuommoisen anonyymin meiliosoitteen: [email protected]. Vaihtaisin mielelläni kokemuksia ja ajatuksia. Luultavasti jätän ton osoitteen pois sitten kun saan sun / teidän osoitteet ja kerron oikeat tietoni.

Niin, Tarina, jos luet vielä tämän niin myöhästynyt kiitos vastauksestasi sinullekin. Jos haluat niin meilaa sinäkin mulle. Me ilmeisesti syödään samaa lääkettä, Gliveciä. Se kai kehitettiin ekaks "sun" syöpääs ja sitten hoksattiin että se tehoo myös "mun" syöpääni aika hyvin.

Pistä tai pistäkää siis meiliä! Mä oon vähän laiska meilailemaan, mutta tuntuisi tosi hyvältä vaihtaa ajatuksia sellaisten ihmisten kanssa, jotka on aika lailla vastaavassa tilanteessa ja joilla on pitkälle samoja kokemuksia.

• Toinen Tarina
        Tabletti-isä kirjoitti:

Terve vaan, sain kuin sainkin hankituksi tuommoisen anonyymin meiliosoitteen: [email protected]. Vaihtaisin mielelläni kokemuksia ja ajatuksia. Luultavasti jätän ton osoitteen pois sitten kun saan sun / teidän osoitteet ja kerron oikeat tietoni.

Niin, Tarina, jos luet vielä tämän niin myöhästynyt kiitos vastauksestasi sinullekin. Jos haluat niin meilaa sinäkin mulle. Me ilmeisesti syödään samaa lääkettä, Gliveciä. Se kai kehitettiin ekaks "sun" syöpääs ja sitten hoksattiin että se tehoo myös "mun" syöpääni aika hyvin.

Pistä tai pistäkää siis meiliä! Mä oon vähän laiska meilailemaan, mutta tuntuisi tosi hyvältä vaihtaa ajatuksia sellaisten ihmisten kanssa, jotka on aika lailla vastaavassa tilanteessa ja joilla on pitkälle samoja kokemuksia.

on olemassa? On ollut mielessä että meilaan mutta en vaan ole saanut aikaiseksi.

• Tabletti-isä
        Toinen Tarina kirjoitti:

on olemassa? On ollut mielessä että meilaan mutta en vaan ole saanut aikaiseksi.

Terve!
        Kyllä, mulla on vielä tuo osoite [email protected]. Varmaan pidänkin sen toistaiseksi, jotta yksityismeilit eivät sekoa työjuttuihin. Eli meilaa toki jos/kun kerkiät, kerron sitten oikean nimen yms. Mäkin olen huono meilaamaan...

• mai-rii
        Tabletti-isä kirjoitti:

Terve!
        Kyllä, mulla on vielä tuo osoite [email protected]. Varmaan pidänkin sen toistaiseksi, jotta yksityismeilit eivät sekoa työjuttuihin. Eli meilaa toki jos/kun kerkiät, kerron sitten oikean nimen yms. Mäkin olen huono meilaamaan...

Hei!
        Onko ketään kenellä olisi jo kokeiltu Sutent-lääkitystä?
        Kokemuksia?
        mai-rii

• puoliso

Hei!
      Miehelläni todettiin vuosi sitten Gist, kasvain oli jalkapallon kokoinen. Hän sai myös lääkkeeksi Gliveciä. Nyt on toistaiseksi kaikki kunnossa. KOlmen kuukauden välien on verikokeet ja uä on puolen vuoden välein.
      Luin Amerikan gist sivuilta, että siellä olisi kokeiltavana uusi lääke Sutent nimeltään. Ehkäpä siitä olisi sitten apua kun glivec lakkaa tehoamasta.

• Tabletti-isä

Hei Puoliso,

Tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen jostakusta toisesta, jolla on gist. Oma kasvaimeni oli pienempi, pituus 12 cm. Se paljastui kai harvinaisen ajoissa, kun ohutsuolta jäi sen ympärille nalkkiin ja tulehtui. Eli syövän paljastivat tavallaan sen epäsuorat seuraukset. Ennen lääkityksen aloittamista aloin kyllä sitten jo laihtua kaiketi itse kasvaimen takia.

Täytyy kysyä tuosta amerikkalaisesta lääkkeestä, kun tapaan lääkärini parin viikon päästä. Ilmeisesti Glivec on purrut kovasti hyvin myös miehelläsi? Ihmettelin muuten ihan vähän, miksi kirjoitit "...kun Glivec lakkaa tehoamasta". Minulla on se käsitys, että tehon lakkaaminen on hyvinkin mahdollista, mutta ei nyt sentään varmaa. Sitä ei vaan voida tietää, kun lääke on niin uusi ja gist on niin harvinainen. Ei ole tilastoja, mistä voisi päätellä mitään prosenttilukuja tai vastaavia.

Kuulisin mielelläni lisääkin teidän tapauksestanne ja tunnelmistanne.

• puoliso
        Tabletti-isä kirjoitti:

Hei Puoliso,

Tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen jostakusta toisesta, jolla on gist. Oma kasvaimeni oli pienempi, pituus 12 cm. Se paljastui kai harvinaisen ajoissa, kun ohutsuolta jäi sen ympärille nalkkiin ja tulehtui. Eli syövän paljastivat tavallaan sen epäsuorat seuraukset. Ennen lääkityksen aloittamista aloin kyllä sitten jo laihtua kaiketi itse kasvaimen takia.

Täytyy kysyä tuosta amerikkalaisesta lääkkeestä, kun tapaan lääkärini parin viikon päästä. Ilmeisesti Glivec on purrut kovasti hyvin myös miehelläsi? Ihmettelin muuten ihan vähän, miksi kirjoitit "...kun Glivec lakkaa tehoamasta". Minulla on se käsitys, että tehon lakkaaminen on hyvinkin mahdollista, mutta ei nyt sentään varmaa. Sitä ei vaan voida tietää, kun lääke on niin uusi ja gist on niin harvinainen. Ei ole tilastoja, mistä voisi päätellä mitään prosenttilukuja tai vastaavia.

Kuulisin mielelläni lisääkin teidän tapauksestanne ja tunnelmistanne.

Hei Tabletti-isä
        Tänään mieheni kävi kontrollissa ja kaikki oli hyvin. Lääkäri oli kertonut myös uudesta lääkkeestä, joka käsittääkseni oli saman valmistajan kuin glivec. Sutent oli Pfizerin. On hyvä kuitenkin tietää, että uusiakin on kehitteillä, koska tautiin ei solumyrkyt eikä sädehoidot kuulemma tehoa. En tiedä lääkkeen vaikutuksen kestosta, muuta kuin mitä olen lueskellut, että tapauskohtaisesti, niin kuin muutkin lääkkeet. Leukemiapotilailla oli havaittu vähäisempää tehoa kuin gist-potilailla.
        Lääke on kuitenkin vielä suht. uusi, joten siitä ei vielä tilastoja. Toivotaan parasta. Gist löytyi myös miehelläni aivan sattumalta. Verenluovutukseen mennessään hemoglobiini oli vain 70. Siitä lähti tutkimukset käyntiin. Omasta mielestään ei tuntenut mitään oireita eikä edes väsymystä. Kasvainkaan ei näkynyt päällepäin, vaikka mieheni ei ole ylipainoinen. Ohutsuolesta ja paksusuolesta otettiin palat pois, koska kasvain oli kiertynyt niihin kiinni. Gist on kai niin harvinainen, että siihen sairastuneita ei paljon ole. Hyvää kevään jatkoa ja vointia sinulle.

• Ihmelääke
        puoliso kirjoitti:

Hei Tabletti-isä
        Tänään mieheni kävi kontrollissa ja kaikki oli hyvin. Lääkäri oli kertonut myös uudesta lääkkeestä, joka käsittääkseni oli saman valmistajan kuin glivec. Sutent oli Pfizerin. On hyvä kuitenkin tietää, että uusiakin on kehitteillä, koska tautiin ei solumyrkyt eikä sädehoidot kuulemma tehoa. En tiedä lääkkeen vaikutuksen kestosta, muuta kuin mitä olen lueskellut, että tapauskohtaisesti, niin kuin muutkin lääkkeet. Leukemiapotilailla oli havaittu vähäisempää tehoa kuin gist-potilailla.
        Lääke on kuitenkin vielä suht. uusi, joten siitä ei vielä tilastoja. Toivotaan parasta. Gist löytyi myös miehelläni aivan sattumalta. Verenluovutukseen mennessään hemoglobiini oli vain 70. Siitä lähti tutkimukset käyntiin. Omasta mielestään ei tuntenut mitään oireita eikä edes väsymystä. Kasvainkaan ei näkynyt päällepäin, vaikka mieheni ei ole ylipainoinen. Ohutsuolesta ja paksusuolesta otettiin palat pois, koska kasvain oli kiertynyt niihin kiinni. Gist on kai niin harvinainen, että siihen sairastuneita ei paljon ole. Hyvää kevään jatkoa ja vointia sinulle.

Hei!
        Löysin täältä jo viime keväisiä keskusteluja gististä ja glivecistä. Kun sain taudin ensimmäisen kerran, ei mistään löytynyt ketään, jolla olisi sama tauti.
        Minulta leikattiin runsas kolme vuotta sitten kasvain, jonka todettiin jälkikäteen olleen gist. Sain siihen vuoden gliveciä, jonka jälkeen arveltiin kaiken olevan ok.
        Viime syksynä vuosittaisessa tt-kuvassa huomattiin kaikkien yllätykseksi, että tauti olikin tullut takaisin ja levinnyt moniin paikkoihin (mm, maksaan, vatsaonteloon jne.)Lääkitys aloitettiin uudestaan saman tien, ja alle kuukauden päästä kaikki kasvaimet olivat jo lähteneet pienenemään.
        Mutkiakin on ollut matkalla, mutta nyt kasvaimet ovat pysyneet ennallaan muutaman kuukauden ajan. Kuva ja lääkäri kolmen kuukauden välein, ensi viikolla on lääkäri taas.
        Olisi TOSI TOSI kiva kuulla jostakusta muusta gist-potilaasta!!!
        Kaikille aurinkoista syksyä ja tsemppiä!

• mai-rii
        Ihmelääke kirjoitti:

Hei!
        Löysin täältä jo viime keväisiä keskusteluja gististä ja glivecistä. Kun sain taudin ensimmäisen kerran, ei mistään löytynyt ketään, jolla olisi sama tauti.
        Minulta leikattiin runsas kolme vuotta sitten kasvain, jonka todettiin jälkikäteen olleen gist. Sain siihen vuoden gliveciä, jonka jälkeen arveltiin kaiken olevan ok.
        Viime syksynä vuosittaisessa tt-kuvassa huomattiin kaikkien yllätykseksi, että tauti olikin tullut takaisin ja levinnyt moniin paikkoihin (mm, maksaan, vatsaonteloon jne.)Lääkitys aloitettiin uudestaan saman tien, ja alle kuukauden päästä kaikki kasvaimet olivat jo lähteneet pienenemään.
        Mutkiakin on ollut matkalla, mutta nyt kasvaimet ovat pysyneet ennallaan muutaman kuukauden ajan. Kuva ja lääkäri kolmen kuukauden välein, ensi viikolla on lääkäri taas.

Miehelläni todettiin todettiin GIST vuonna 2001, silloin heti ei aloitettu mitään lääkitystä leikkauksen jälkeen, vuonna 2002 tauti uusi ja oli levinnyt aika tavalla, kasvaimia oli monia, tämän operaation jälkeen, aloitettiin Glivec-lääkitys ja onneksemme hän pääsi silloin, professori Heikki Joensuun potilaaksi, jolloin myöskin tarkastukset olivat usein, verikokeet kuukauden välein ja kuvaukset kolmen kuukauden välein.
        Muutimme Länsi-Suomeen ja hoito siirtyi Tyk:siin, tauti uusi taas 2005, jolloin poistettiin kolme kasvainta. Glivec-lääkitystä on jatkettu tähän päivään asti.
        Tänään lääkäri kertoi, että tauti on uusinut ja kylkikaaressa on n. 17 cm pitkä hajanainen kasvain, jota ei voi ainakaan tällä hetkellä leikata.
        Ensi viikolla aloitetaan Sutent-lääkitys, lääke ei ole vielä saanut Suomessa mitään korvattavuutta, joten lääkitys täytyy hakea Tyk:stä.
        Onko jollain jo kokemusta Sutent:sta?
        Nyt on vain pakko pitää toivoa yllä, että lääkitys tehoaisi.
        mai-rii

• ihmelääke
        mai-rii kirjoitti:

Miehelläni todettiin todettiin GIST vuonna 2001, silloin heti ei aloitettu mitään lääkitystä leikkauksen jälkeen, vuonna 2002 tauti uusi ja oli levinnyt aika tavalla, kasvaimia oli monia, tämän operaation jälkeen, aloitettiin Glivec-lääkitys ja onneksemme hän pääsi silloin, professori Heikki Joensuun potilaaksi, jolloin myöskin tarkastukset olivat usein, verikokeet kuukauden välein ja kuvaukset kolmen kuukauden välein.
        Muutimme Länsi-Suomeen ja hoito siirtyi Tyk:siin, tauti uusi taas 2005, jolloin poistettiin kolme kasvainta. Glivec-lääkitystä on jatkettu tähän päivään asti.
        Tänään lääkäri kertoi, että tauti on uusinut ja kylkikaaressa on n. 17 cm pitkä hajanainen kasvain, jota ei voi ainakaan tällä hetkellä leikata.
        Ensi viikolla aloitetaan Sutent-lääkitys, lääke ei ole vielä saanut Suomessa mitään korvattavuutta, joten lääkitys täytyy hakea Tyk:stä.
        Onko jollain jo kokemusta Sutent:sta?
        Nyt on vain pakko pitää toivoa yllä, että lääkitys tehoaisi.
        mai-rii

Olipa ikävä kuulla, että oli noin huonoja uutisia. Hienoa kuitenkin, että uusia lääkkeitä on koko ajan kehitteillä! En valitettavasti ole kuullut vielä kenestäkään Sutent-käyttäjästä. Itse olen tuossa tilanteessa, että verikokeet kerran kuussa, ja tt-kuva kolmen kuukauden välein. Viime maaliskuisen leikkauksen jälkeen kasvaimet ovat pysyneet ennallaan. Eivät pienentyneet, eivätkä suurentuneet. Näin sitä mennään veitsenterällä päivä kerrallaan. Tsemppiä! Kertokaa uudesta lääkkeestä, kun jaksatte.

• mai-rii
        ihmelääke kirjoitti:

Olipa ikävä kuulla, että oli noin huonoja uutisia. Hienoa kuitenkin, että uusia lääkkeitä on koko ajan kehitteillä! En valitettavasti ole kuullut vielä kenestäkään Sutent-käyttäjästä. Itse olen tuossa tilanteessa, että verikokeet kerran kuussa, ja tt-kuva kolmen kuukauden välein. Viime maaliskuisen leikkauksen jälkeen kasvaimet ovat pysyneet ennallaan. Eivät pienentyneet, eivätkä suurentuneet. Näin sitä mennään veitsenterällä päivä kerrallaan. Tsemppiä! Kertokaa uudesta lääkkeestä, kun jaksatte.

Kiitos vastauksestasi "Ihmelääke", olisin utelias, oletko mahdollisesti professori Heikki Joensuun potilas, hän on ainoa lääkäri Suomessa joka on perusteellisesti tutkinut ja tutkii "Gist-tautia", hän on ensimmäisenä ottanut käyttöönsä Sutent-lääkkeen potilaillaan, mieheni oli hänen potilaansa kunnes muutimme tänne Länsi-Suomeen ja TYKS ei antanut sitoumusta HYK:siin. Tuntuu vain, että hän oli silloin paremmalla huolenpidolla kuin nyt, koska kuvauksetkin ovat vain vuosittain, EI, kuten esim. Sinulla kolmen kuukauden välein.
        Voimia kaikille kyseistä tautia sairastaville!
        mai-rii

• ihmelääke
        mai-rii kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi "Ihmelääke", olisin utelias, oletko mahdollisesti professori Heikki Joensuun potilas, hän on ainoa lääkäri Suomessa joka on perusteellisesti tutkinut ja tutkii "Gist-tautia", hän on ensimmäisenä ottanut käyttöönsä Sutent-lääkkeen potilaillaan, mieheni oli hänen potilaansa kunnes muutimme tänne Länsi-Suomeen ja TYKS ei antanut sitoumusta HYK:siin. Tuntuu vain, että hän oli silloin paremmalla huolenpidolla kuin nyt, koska kuvauksetkin ovat vain vuosittain, EI, kuten esim. Sinulla kolmen kuukauden välein.
        Voimia kaikille kyseistä tautia sairastaville!
        mai-rii

Kyllä, olen taudin alusta asti ollut Joensuun potilas. Asunkin 1,5 km päässä Syöpäklinikalta. Kukaan muu, kuin Joensuu (ja hoitajani)ei tunnu tietävän juuri mitään koko taudista. Kiva, että edes jotain pientä saa täältä tietää muista potilaista. Yleisempiä syöpiä sairastavilla löytyy helpommin "kanssakumppaneita". Saanko kysyä hankalimmat sivuoireet teillä?

• mai-rii
        ihmelääke kirjoitti:

Kyllä, olen taudin alusta asti ollut Joensuun potilas. Asunkin 1,5 km päässä Syöpäklinikalta. Kukaan muu, kuin Joensuu (ja hoitajani)ei tunnu tietävän juuri mitään koko taudista. Kiva, että edes jotain pientä saa täältä tietää muista potilaista. Yleisempiä syöpiä sairastavilla löytyy helpommin "kanssakumppaneita". Saanko kysyä hankalimmat sivuoireet teillä?

Hei Ihmelääke sekä kaikki tälle palstalle kirjoittelevat!
        Miehelläni oli Gliveciä syödessään aika lieviä sivuoireita, pientä ihottumaa selässä sekä suonenvedon tapaista sormissa, joskus juuri juuri huomattavaa turvotusta, hän söi jossain vaiheessa jopa 7 tablettia päivässä, niin olihan joskus maksa-arvot koholla jonkinverran. Nyt hän lopettaa sunnuntaina Glivecin syönnin ja keskiviikkona aloitetaan Sutent.
        Olet "Ihmelääke" parhaassa hoidossa mitä Suomessa voi saada.
        mai-rii

• ihmelääke
        mai-rii kirjoitti:

Hei Ihmelääke sekä kaikki tälle palstalle kirjoittelevat!
        Miehelläni oli Gliveciä syödessään aika lieviä sivuoireita, pientä ihottumaa selässä sekä suonenvedon tapaista sormissa, joskus juuri juuri huomattavaa turvotusta, hän söi jossain vaiheessa jopa 7 tablettia päivässä, niin olihan joskus maksa-arvot koholla jonkinverran. Nyt hän lopettaa sunnuntaina Glivecin syönnin ja keskiviikkona aloitetaan Sutent.
        Olet "Ihmelääke" parhaassa hoidossa mitä Suomessa voi saada.
        mai-rii

Olen syönyt kohta vuoden kuusi tablettia päivässä, ja suonenvetojen lisäksi on ollut järkyttävää närästystä (joka saatiin nyt pois Nexiumilla, IHANAA), ripulia, silmäluomien jatkuvaa turvotusta sekä aikamoista väsymystä. Välillä menee myös anemian puolelle. Nyt on alkanut ihottuma reisissä. Mutta pystyn urheilemaan ja käymään töissä, mitä nyt välillä olen halunnut pariksi viikoksi sairaslomaa. Onnea siis vielä Sutent-tielle, ja kertokaa kuulumisia!

• puoliso
        ihmelääke kirjoitti:

Olen syönyt kohta vuoden kuusi tablettia päivässä, ja suonenvetojen lisäksi on ollut järkyttävää närästystä (joka saatiin nyt pois Nexiumilla, IHANAA), ripulia, silmäluomien jatkuvaa turvotusta sekä aikamoista väsymystä. Välillä menee myös anemian puolelle. Nyt on alkanut ihottuma reisissä. Mutta pystyn urheilemaan ja käymään töissä, mitä nyt välillä olen halunnut pariksi viikoksi sairaslomaa. Onnea siis vielä Sutent-tielle, ja kertokaa kuulumisia!

Sivuoireita meilläkin vähän joskus ripulia ja lievää väsymistä, mutta ei turvotusta jatkuva rautalääkitys pitää myös hb:n 135 tuntumassa. Jaksamista mai-rii teille , jos jaksat niin, kirjoita sutentin vaikutuksista, koska se saattaa olla myös tulevaisuudessa meillä edessämme. Hyvää talven jatkoa ja tsemppiä kaikille gistiä sairastaville ja omaisille.

• Tabletti-isä
        puoliso kirjoitti:

Sivuoireita meilläkin vähän joskus ripulia ja lievää väsymistä, mutta ei turvotusta jatkuva rautalääkitys pitää myös hb:n 135 tuntumassa. Jaksamista mai-rii teille , jos jaksat niin, kirjoita sutentin vaikutuksista, koska se saattaa olla myös tulevaisuudessa meillä edessämme. Hyvää talven jatkoa ja tsemppiä kaikille gistiä sairastaville ja omaisille.

Hei Puoliso, Ihmelääke, Mai-Rii - ja muut gist-potilaat tai heidän urheat omaisensa! Kirjoitan ensi kertaa viime kevään jälkeen. On todella ihmeellistä ja tärisyttävää kuulla gist-kohtalotovereista. Minun syövälleni ei kuulu oikeastaan mitään uutta: 2002 kesällä havaittu gist on pysynyt glivecillä kurissa. Kasvain ja metastaasit pienenivät kovasti ensimmäiset kuukaudet ja sen jälkeen (kesäkuusta 2003) ne ovat olleet ihan ennallaan. Minun sivuoireeni ovat löysä vatsa (aamuisin saan pinnistellä että ehdin vessaan, mutta syynä saattavat osaksi olla kevään 2003 leikkaukset, joissa kasvainta ja metastaaseja poistettiin ja samalla riepoteltiin kai aika lailla suolia), jonkun verran alentunut hemoglobiini (pyörinyt 140 ympärillä eli ihan tarpeeksi hyvä, olen siis 36-vuotias mies) ja pienet mutta joskus vähän harmilliset krampit, joita tulee varsinkin sormiin, varpaisiin (esim. kyykistyessä) ja jalan kaareen, kaulan lihaksiin päätä kääntäessä jne. Ja sitten on tietysti tavallaan tosi iso "sivuvaikutus", nimittäin se että glivec-lääkitys tuo mukanaan huomattavan riskin sikiövaurioihin. Muistaakseni Joensuu (hänen potilaitaan siis minäkin) sanoi että gliveciä syövän naisen raskaus johtaisi melkein varmasti epämuodostuneeseen sikiöön, mutta että miehellä riski on vain "melko suuri". Niin tai näin, luonnollinen lapsensaanti ei enää käy. Esikoisemme syntyi ennen syövän havaitsemista (oli silloin 4 kk), mutta kohta 2-vuotias tyttäremme sai alkunsa inseminaatiolla pakastetusta spermastani. Haluaisimme vaimoni kanssa kovasti vielä kolmatta lasta, mutta nyt sitten jännätään riittävätkö pakastimessa jäljellä olevat neljä sperma-ampullia vai saammeko tyytyä kahteen lapseen, mikä tietysti on ihana asia jo sekin - varsinkin jolleivät pikkuiset jää lähiaikoina orvoiksi isästään!

Minä ja vaimoni alamme pikkuhiljaa uskoa, että gist pysyy kuin pysyykin kurissa. Ei ehkä parane koskaan täysin, vaan syön gliveciä niin kauan että kuolen johonkin, toivottavasti vanhana miehenä. Pelko hiipii kyllä välillä mieleen (esim. tänä yönä varmaan tulee painajaisia), mutta enää syöpä ei varjosta jokaista päivää ja jokaista rauhallista hetkeä. Muistan hyvin sen ajan, kun se oli koko ajan läsnä: silloin kun jotain ylipäätään ajatteli, ajatteli syöpää ja ehkä piankin edessä olevaa eroa elämästä, puolisosta ja pienistä lapsiraukoista.

Mai-Rii: elätte miehesi kanssa piinallisia kuukausia. Sutent on niin uusi lääke, ettei sen tehosta ilmeisesti vielä voi kukaan sanoa mitään varmaa (sitäkään vähää mitä glivecistä). Suomalainen gist-tietämys on joka tapauksessa maailman eturivissä. Täällä jos missä miehesi voidaan pelastaa. Voimia sinulle ja miehellesi!

• puoliso
        Tabletti-isä kirjoitti:

Hei Puoliso, Ihmelääke, Mai-Rii - ja muut gist-potilaat tai heidän urheat omaisensa! Kirjoitan ensi kertaa viime kevään jälkeen. On todella ihmeellistä ja tärisyttävää kuulla gist-kohtalotovereista. Minun syövälleni ei kuulu oikeastaan mitään uutta: 2002 kesällä havaittu gist on pysynyt glivecillä kurissa. Kasvain ja metastaasit pienenivät kovasti ensimmäiset kuukaudet ja sen jälkeen (kesäkuusta 2003) ne ovat olleet ihan ennallaan. Minun sivuoireeni ovat löysä vatsa (aamuisin saan pinnistellä että ehdin vessaan, mutta syynä saattavat osaksi olla kevään 2003 leikkaukset, joissa kasvainta ja metastaaseja poistettiin ja samalla riepoteltiin kai aika lailla suolia), jonkun verran alentunut hemoglobiini (pyörinyt 140 ympärillä eli ihan tarpeeksi hyvä, olen siis 36-vuotias mies) ja pienet mutta joskus vähän harmilliset krampit, joita tulee varsinkin sormiin, varpaisiin (esim. kyykistyessä) ja jalan kaareen, kaulan lihaksiin päätä kääntäessä jne. Ja sitten on tietysti tavallaan tosi iso "sivuvaikutus", nimittäin se että glivec-lääkitys tuo mukanaan huomattavan riskin sikiövaurioihin. Muistaakseni Joensuu (hänen potilaitaan siis minäkin) sanoi että gliveciä syövän naisen raskaus johtaisi melkein varmasti epämuodostuneeseen sikiöön, mutta että miehellä riski on vain "melko suuri". Niin tai näin, luonnollinen lapsensaanti ei enää käy. Esikoisemme syntyi ennen syövän havaitsemista (oli silloin 4 kk), mutta kohta 2-vuotias tyttäremme sai alkunsa inseminaatiolla pakastetusta spermastani. Haluaisimme vaimoni kanssa kovasti vielä kolmatta lasta, mutta nyt sitten jännätään riittävätkö pakastimessa jäljellä olevat neljä sperma-ampullia vai saammeko tyytyä kahteen lapseen, mikä tietysti on ihana asia jo sekin - varsinkin jolleivät pikkuiset jää lähiaikoina orvoiksi isästään!

Minä ja vaimoni alamme pikkuhiljaa uskoa, että gist pysyy kuin pysyykin kurissa. Ei ehkä parane koskaan täysin, vaan syön gliveciä niin kauan että kuolen johonkin, toivottavasti vanhana miehenä. Pelko hiipii kyllä välillä mieleen (esim. tänä yönä varmaan tulee painajaisia), mutta enää syöpä ei varjosta jokaista päivää ja jokaista rauhallista hetkeä. Muistan hyvin sen ajan, kun se oli koko ajan läsnä: silloin kun jotain ylipäätään ajatteli, ajatteli syöpää ja ehkä piankin edessä olevaa eroa elämästä, puolisosta ja pienistä lapsiraukoista.

Mai-Rii: elätte miehesi kanssa piinallisia kuukausia. Sutent on niin uusi lääke, ettei sen tehosta ilmeisesti vielä voi kukaan sanoa mitään varmaa (sitäkään vähää mitä glivecistä). Suomalainen gist-tietämys on joka tapauksessa maailman eturivissä. Täällä jos missä miehesi voidaan pelastaa. Voimia sinulle ja miehellesi!

Hei!
        Olipa tabletti-isä kiva kuulla sinusta ja että voit hyvin. Toivon kovasti, että saatte kolmannen lapsen, itse olemme tulleet juuri kolmannnen lapsen isovanhemmiksi. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi ja voimia muillekin gistin kanssa eläville.

• Laavapallo
        Ihmelääke kirjoitti:

Hei!

Hei..kiinnostaisiko sinua Gist vertaistuki tavata muita Gistin kanssa kamppailevia..olemme perustamassa Gist verkostoa ja jos kiinnostuit voit laittaa yhteistietosi minulle ja lähetän ne eteenpäin syöpäjärjestölle.itselläni Gist todettiin vatsalaukusta ja leikattiin 2004 ja nyt 2008 todettiin etäispesäkkeet maksassa ja paksusuolen pinnassa.Glivec käytössä.YHTEISTIETONI:[email protected]

• puoliso

Hei!
      Olen aikaisemmin kirjoitellut tälle palstalle ja kerron nyt vähän viimeisistä kuulumisista. Tammikuussa miehelläni oli kontrolli eikä löytynyt mitään kasvaimia. Nyt konsultoidaan Heikki Joensuuta, josko voisi lääkkeen lopettaa tai ainakin vähentää. Syö neljä tablettia päivässä. Tämä syöpä on niin harvinainen, että paljon ei sairastuneita ole, ainakaan tällä palstalla eivät kirjoittele. Meilläkään ei ole kokemusta Sutentista, mutta Amerikan gist-sivuja lukiessamme kokemuksia on puoleen ja toiseen niin kuin kaikista lääkkeistä, toiset kokivat olonsa hyväksi, toiset taas saivat rajumpia oireita kuin clivecistä. Toivon teille molemmille tsemppiä. Ihmelääke on tosiaan hyvässä hoidossa Joensuulla, joka on gistin asiantuntija. Kirjoitelkaa taas!

• mai-rii

Hei!
        Näyttää nyt siltä, että mieheni pääsee takaisin Joensuun potilaaksi. Lääkäri oli eilen soittanut ja kertonut, että TYKS antaisi maksusitoumuksen HYK:sin hoitoihin.
        mai-rii

• puoliso
        mai-rii kirjoitti:

Hei!
        Näyttää nyt siltä, että mieheni pääsee takaisin Joensuun potilaaksi. Lääkäri oli eilen soittanut ja kertonut, että TYKS antaisi maksusitoumuksen HYK:sin hoitoihin.
        mai-rii

Sehän oli hyvä asia, kyllä asiantuntijan hoitoon pääseminen on aina parasta hoitoa. Meillä täällä lääkäri on kyllä yhteydessä Joensuuhun, mutta se ei ole sama asia. Kirjoittelehan kokemuksia Sutentista, kun tiedätte enemmän lääkkeen vaikutuksesta.

• puoliso
        puoliso kirjoitti:

Sehän oli hyvä asia, kyllä asiantuntijan hoitoon pääseminen on aina parasta hoitoa. Meillä täällä lääkäri on kyllä yhteydessä Joensuuhun, mutta se ei ole sama asia. Kirjoittelehan kokemuksia Sutentista, kun tiedätte enemmän lääkkeen vaikutuksesta.

Hei! Tänään tuli mieheni omalääkäriltä kirje, jossa hän kertoi saaneensa Joensuulta konsultaatiovastauksen; eli lääkitystä ei lopeteta, vaan jatketaan edelleen samalla neljällä tabletilla.
        Aurinkoisia päiviä kaikille!

• Nimetön
        puoliso kirjoitti:

Hei! Tänään tuli mieheni omalääkäriltä kirje, jossa hän kertoi saaneensa Joensuulta konsultaatiovastauksen; eli lääkitystä ei lopeteta, vaan jatketaan edelleen samalla neljällä tabletilla.
        Aurinkoisia päiviä kaikille!

Kerroin aiemmin, että miehelläni aloitetaan Sutent-lääkitys, mutta proferssori Joensuu päätyikin toiseen uuteen lääkkeeseen PTK787/ZK222584, Joensuu kuuluu tutkimusryhmään yhdessä Italiais lääkäreiden kanssa, jotka ovat tutkineet ko. lääkettä. Lääke on tarkoitettu nimenomaan sellaisille potilaille joille Glivec ei jostain syystä sovi tai siitä ei enään tule vastetta.
        Mieheni on sietänyt tätä lääkettä hyvin, ei laisinkaan sivuoireita.
        Sutent tulee markkinoille huhti-toukukuun vaihteessa, jolloin se saa myyntiluvan.
        Nyt tuntuu, että mieheni on taas parhaissa käsissä. ikävä sanoa, mutta en luota kehenkään toiseen lääkäriin Gist:n hoidossa kuin Heikki Joensuuhun, sillä onhan hän ainoa joka Suomessa tutkii nimenomaan Gistiä, siis myös saa tietoonsa ensimmäisenä kaikki uudet hoidot joita kannattaa kokeilla.
        Mieheni käy myös kokeissa parin viikon välein sekä kuvauksissa kuukauden välein eikä niinkuin TYK:ssä vuoden välein.
        Aurinkoista kevättä ja nauttikaa luonnon heräämisestä uuteen kasvukauteen ja pitäkää itsestänne ja läheisistänne hyvää huolta!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3662
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      27
      3219
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2855
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      82
      2677
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1680
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1485
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1468
    Aihe