Mikä on sinun suosikkilaulusi?
Ei siis alla kiusausten
epäillä nyt tarvitse,
eikä tiellä huokausten
epätoivo vallitse,
kun on täysi sovitus,
sielun turva, pelastus.
"Kirkasta, oi Kristus, meille" - Gustav Skinnarin rivit huokuvat vapautta, rauhaa ja iloa, eikö totta; ja minulle muuten tästä se b-sävelmä (Krank 1889), kiitos.
Tätä hyräillessä voi vaikkapa istua kaikessa rauhassa keinotuolissa ja antaa mielen rauhoittua, kuin meditaatiossa.
Entäs tässä:
Oi, saarna sovinnon / kun kallis täällä / nyt kaikuu suloinen / vieraan maan päällä.
Siionin laulu, 196, seitsemäs säkeistö, yksi suosikeistani. Mieleen tulee sävelämästä vaikutelma kuin olisi merellä, aallokko keinuttaa purtta.
Purresta tuleekin mieleen vanha hengellinen laulu:
Tuolla keinuu pieni pursi / vasten tuulta ponnistain./ Merimiesten mielen mursi / myrsky aalloin raivokkain...
Tuo dramaattinen kertomus ja samalla kaunis sävelmä oli yksi edesmenneen isoäitini suosikeista, hän opetti sen minulle.
Mikä laulu on sinun suosikkisi? Entä pidätkö vanhoista virsistä? Leena Huovinen viittasi jossain tuolla alempana keskustelissa vanhoihin Siionin laulujen puhutteleviin sanoihin.
Jylhän juhlallinen vanhahtava ja rikas runokieli. Tiesitkö että ensimmäinen tunnettu lestadiolainen virsilehtinen, jonka oli koonnut Maria Kreta Määttä, ilmestyi Oulussa vuonna 1871. Siihen sisältyi kaksi laulua, kuten tämä eläviä runokuvia sisältävä kiitosvirsi:
Pienet pääskyt wisertäwät
elämän puun oksill’,
jossa ei saada oleskella
harakat ja hottiset.
Mutta kesä pääskyt laulaa,
kiitos wirttä kilwan
kuin owat päässeet hengittämään
Isän kirkasta ilmaa.
Suloisin Jesu, on wapahtajan Jesu.
Sen teki Jesus yksinään;
siis kiitos sulle Jesus!
Virsien sanoja ja säveliä:
http://evl.fi/Virsikirja.nsf/Etusivu?OpenPage
http://www.virret.net/
Siionin laulut ja Virret
65
23699
Vastaukset
- kuink´iloitsen
..sinulta puvun sain,se sopii mulle Taivaaseen, johonka matkustan.
Virsi, Oi Jeesus lohdutukseni,ja autuus armo sieluni
vk.538
ja virsi 80 Rakkauden armon lähde, Jeesus ompi pohjaton... - serkku
Onko tullut mietittyä siioninlaulujen tai virsien vaikuttavuuden ydintä, mikä se on?
Itse väittäisin että niiden teho on nimenomaisesti niiden kauneudessa, eli viihdyttävyydessä, sillä Totuus on kauneutta.
Ajatelkaapa vaihtoehtoisesti sanat yksitoikkoiseen melodiaraamiin, niin eipä toimisi!- MariaTuomaantytär
// ... niiden teho on nimenomaisesti niiden kauneudessa, eli viihdyttävyydessä...//
Mnjaa... sivukommentti vaan - itse en kirjoittaisi yhtäläisyysmerkkejä kaunedun ja viihdyttävyyden väliin. hengellinen viihdemusiikka a la Eija Merilä tai myös jotkut meidän "omatkin" tallenteet eivät aina ole sitä parasta sielunravintoa. Mutta toki tarvitsemme monenlaista musiikkia, myös monenlaista hengellistä musiikkia.
Korkealaatuisin hengellinen musiikki on useimmiten myös korkealaatuista musiikkia (ilman adjektiivia hengellinen), jos minulta kysyt. - serkku
MariaTuomaantytär kirjoitti:
// ... niiden teho on nimenomaisesti niiden kauneudessa, eli viihdyttävyydessä...//
Mnjaa... sivukommentti vaan - itse en kirjoittaisi yhtäläisyysmerkkejä kaunedun ja viihdyttävyyden väliin. hengellinen viihdemusiikka a la Eija Merilä tai myös jotkut meidän "omatkin" tallenteet eivät aina ole sitä parasta sielunravintoa. Mutta toki tarvitsemme monenlaista musiikkia, myös monenlaista hengellistä musiikkia.
Korkealaatuisin hengellinen musiikki on useimmiten myös korkealaatuista musiikkia (ilman adjektiivia hengellinen), jos minulta kysyt.Ehkä karrikoin sanoissani hieman, mutta totta on toinen puoli.
Itse hyvän musiikin ystävänä ja uskovaisen kodin kasvattina tiedän em. musiikin syvästikin liikuttavan vaikuttavuuden. Kyllä niissä tunteissa joskus haluaisi pysähtyä, pysyä, viipyä ja viihtyäkin, vai onko toisin?
Siionin laulut ovat olleet lähes pääsääntöisesti kansanlaulelmia ja rekilauluja, mutta mitäpä se haittaa.
Tiedätkö Maria Tuomaantytär että virsilaulumelodiakulusta on tehty tutkimus ja väitöskirja, jonka päätelmänä todetaan että melodian kulkusuunta on rakentanut suunnan myös sanoille ja lauseille. Tutkimuskohteina oli lähinnä körttipainotteinen virsiperinne.
Miten tämä teoria rakentuu Siionin virsissä, olisi aivan mielenkiintoinen pohdinnan kohde.
Klimenkon ym. hengellinen tulkinta ei kiinnosta ja Merilän musiikki valitettavasti itseäni oksettaa.
- sirkka
sekä vanhan virsikirjan virret, kuten virsi 216 ovat suosikkejani
"Nyt vielä etehesi,Oi Jeesus, polvistun,
Sun siunauksehesi ja armoos sulkeun.
Jos sun en anna johtaa Alusta loppuhun,
mua vaara heti kohtaa, Mä tieltä hoiperrun.
Mut lankeemasta estää Mua Jeesus voimallaan.
Näin usko loppuun kestää, Ja minut kruunataan.
Sun ristis Golgatalla Se voitonlippu on,
vain siihen katsomalla Mä kuljen voittohon.
Sä meihin taivaan tiellä Sun henkes valo luo
Ja kerran luonas siellä Sun autuutesi suo." - taivaan vuohi
on sellainen virsi hukassa kun täälllä pohjantähden alla on mun koto maani.... lisää pitäisi saada virren sanoja olisiko ketään ystävällistä joka kertoisi tai neuvoisi mistä ne saisi????
- lauluun
täällä pohjan tähden alla
on nyt kotomaamme,
mutta tähtein tuolla puolen
toisen kodon saamme.
täällä sydän huokailee
ja itku silmän täyttää,
siellä sydän iloitsee
ja silmä riemun näyttää.
täällä on kuin kukkasella
aika lyhyt meillä,
siellä ilo loppumaton
niin kuin enkeleillä.
sinne toivon siivillä
jo sydän pieni lennä,
siellä kun on kotomaani
sinne tahdon mennä. - ????
lauluun kirjoitti:
täällä pohjan tähden alla
on nyt kotomaamme,
mutta tähtein tuolla puolen
toisen kodon saamme.
täällä sydän huokailee
ja itku silmän täyttää,
siellä sydän iloitsee
ja silmä riemun näyttää.
täällä on kuin kukkasella
aika lyhyt meillä,
siellä ilo loppumaton
niin kuin enkeleillä.
sinne toivon siivillä
jo sydän pieni lennä,
siellä kun on kotomaani
sinne tahdon mennä.Kuule nuori ystäväni
- vastaus...
???? kirjoitti:
Kuule nuori ystäväni
löydät ne myös uusista siionin lauluista. (siionin laulujen lisävihko)
1.Kuule nuori ystäväni, Jeesus puhuu juuri sulle: "Tule, minun vierelläni löytyy paikka kiusatulla."
2. Tiedän, että houkutukset monet sinut ympäröivät. Uskoit valhelupaukset, jotka tuntoon haavat löivät.
3. Tunnet, ettet synteinesi Isän silmäin eessä kestä. Kysyt, mikä on se vesi, joka voisi tunnon pestä.
4.Katso, täällä armon meri kantaa lohdun sanaa taivaan. Golgatalla vuoti veri, avun tuo se synnin vaivaan.
5. Armopyyntöön avaa suusi, synninpäästön sana vastaa. Sydämeesi rauha uusi virtaa siitä ainoastaan.
6. Armon lähde voimaa antaa kiusausten, murheen alla, tunnon rauhaa että kantaa aina jaksat maailmalla.
7. Uskoen saat nyt jo voiton täällä synnin, kuolon mailla.Riemumielin kiitossoiton alat muuttolinnun lailla. - nuoriystävä
???? kirjoitti:
Kuule nuori ystäväni
LAULU:
KUULE NUORI YSTÄVÄNI, JEESUS PUHUU JUURI SULLE
TULE MINUN VIERELLÄNI, LÖYTYY PAIKKA KIUSATULLE.
TIEDÄN ETTÄ HOUKUTUKSET MONET SINUT YMPÄRÖIVÄT
USKOIT VALHELUPAUKSET, JOTKA TUNTOOS HAAVAT LÖIVÄT.
TUNNET ETTET SYNTEINESI ISÄN SILMÄIN EESSÄ KESTÄ
KYSYT MIKÄ ON SE VESI, JOKA VOISI TUNNON PESTÄ?
SEURAKUNTA ARMONMERI, TUOPI SANAA TAIVAAN MAASTA
GOLGATALLE VUOSI VERI, ANTEEKSI ON SYNTI, SAASTA.
ROHKAISTU SIIS ARKA NUORI, ARMONPYYNTÖÖN AVAA SUUSI,
ARMOON HUKKUU SYNTIVUORI, RINNAN TÄYTTÄÄ RAUHA UUSI.
ARMONLÄHDE VOIMAA ANTAA KIUSAUSTEN PILKAN ALLA
TUNNON RAUHAA ETTÄ KANTAA AINA JAKSAT MAAILMALLA.
USKOEN SAAT PARHAAN VOITON NÄILLÄ SYNNIN KUOLON MAILLA,
NYT JO ALAT KIITOS SOITON TAIVAAN MUUTTOLINNUN LAILLA. - pohjantähden alla
1.
täällä pohjantähden alla on mun kotomaani mutta tähtein tuolta puolen toisen kodin saamme.
2.
täällä on kuin kukkasella aika lyhyt meillä
siellä ilo loppumaton niin kuin enkeleillä.
3.
täällä sydän huokailee ja itku silmän täyttää
siellä sydän riemuitsee ja silmäriemun täyttää.
4.
sinne toivon siivillä jo sydän pieni lennä
siellä kun on kotimaani sinne tahdon mennä. - vl- mies
toiks joskus ollut virsissä..?
- sssoo
ei kylläkää oo virsi
- Jennyeena
???? kirjoitti:
Kuule nuori ystäväni
'kuule nuori ystäväni jeesus puhuu juuri sulle, tule minun vierelläni löytyy paikka kiusatulle. tiedän, että houkutukset monet sinut ympäröivät, usko valhe lupaukset, jotka tuntoon haavat löivät.
Enempää en muista.
- hennaa91
Siioninlaulu 250, erityisesti säkeistöt 5 ja 6.
"Maailman ilot alkaa huvilla hauskalla, vaan niistä kerran palkka on tuska, kuolema.
Mitä siis auttoi hurma, hekuma hetkinen, kun sielun on se surma ja itku iäinen?" - Jep<3
Mun lemppari virsi: 505 Valtiaamme, kunniaasi..
- !!!
Rippilauluna oli muuttuvassa maailmassa. Tärkeä, rakas laulu, siionlin laulujen lisävihkosta:
1.Muuttuvassa maailmassa nuorina me elämme. Anna Herra voimaa, että uskossamme kestämme.
2.Auta, ettei mikään meitä tieltäsi saa eksyttää, ettei kukaan kiusausten pauloihin ja valtaan jää.
3.Matkallamme uupumusta tuntee usein sielumme. Mieltä saartaa epäilykset: jaksanenko perille?
4.Herran sana neuvoo meitä: katso uskon alkajaa! Heikon uskon voimallansa Herra itse vahvistaa.
5.Jeesus kulkee keskellämme, hoitaa meitä ominaan. Anteeksi me synnit saamme, rauhan hänen rauhastaan.
6.Puhdas omatunto meillä on kuin taivas päällä maan. Anna, Herra, Pyhän Hengen johtaa meitä armollaan.
7.Kutsu vielä eksyneitä taivaan tielle palamaan. Ystävät ja meidät kaikki ohjaa kotiin oikeaan.
Laulettiin säkeistöt 1,4,5 ja 6. - vl- mies
!!! kirjoitti:
Rippilauluna oli muuttuvassa maailmassa. Tärkeä, rakas laulu, siionlin laulujen lisävihkosta:
1.Muuttuvassa maailmassa nuorina me elämme. Anna Herra voimaa, että uskossamme kestämme.
2.Auta, ettei mikään meitä tieltäsi saa eksyttää, ettei kukaan kiusausten pauloihin ja valtaan jää.
3.Matkallamme uupumusta tuntee usein sielumme. Mieltä saartaa epäilykset: jaksanenko perille?
4.Herran sana neuvoo meitä: katso uskon alkajaa! Heikon uskon voimallansa Herra itse vahvistaa.
5.Jeesus kulkee keskellämme, hoitaa meitä ominaan. Anteeksi me synnit saamme, rauhan hänen rauhastaan.
6.Puhdas omatunto meillä on kuin taivas päällä maan. Anna, Herra, Pyhän Hengen johtaa meitä armollaan.
7.Kutsu vielä eksyneitä taivaan tielle palamaan. Ystävät ja meidät kaikki ohjaa kotiin oikeaan.
Laulettiin säkeistöt 1,4,5 ja 6.taasen ..sl 156 mä ikävöitsen täältä sl 161 täällä usein korpimaata kulkeissain ja etenki sl 165:n säkeistö Kun pääsen suuriin seuroihin /jää heikko uskoni yms.. virsistä 525:n 3.säkeistö Yhtä pyydän Vapahtaja..jne..
uusista sl:sta ainakin 278,281,285,316
- henssi
oisko kellaan taalla sanoja tahan: Taivaan muuttolinnun lailla,siipensa kerran kohotti??
- -saltzuuu-
Muuttolintu:
1. Taivaan muuttolinnun lailla siipensä kerran kohotti. Kotipesän siunaus saattoi matkalle lähtijää rohkaisi. Siivin pienin haurain ja hennoinn, uskalsi matkalle ennättää.
2. Parveen suureen muuttolinnuin yhtyä pieni lintu sai. Hetken kauniin muiston rakkaan liidellä parvessa ystäväin. Matkalla vieraan maailman yllä riemuiten lennellä parvessaan.
3. Matkallansa muuttolinnut toistensa suojaan parveutui. Matkan pölyn tarttuessa siipiä hentoja tahraantui. Eksyneen, harhaan joutuneen linnun armolla parvi hoivasi.
4. Haikein mielin lennellessä yhteistä matkaa päätellen. Kyynelsilmin erotessa toinen toistansa siunaten. Kiitoksen tahtoo nöyrästi antaa, lintunen laulaen Luojalleen.
5. Voimaa Taivaan Isä anna siipihin muuttolintusten. Kerran Taivaan kotiin kanna luonasi kiitos on täydellinen. Armosi voima suo olla matkalla luoksesi kunniaan.
- myöskin
Siikkaria Jumalan rauhaa rinnassansa/ken kantaa maassa kuoleman/on onnellinen kulkeissansa maan vieraan poikki taivaaseen ja niin edelleen.
Sit toinen on kanssa,
Ovat syntini anteeksi suuret/koko velkani maksettu/ole kiitetty Herrani Jeesus/ole kiitetty, kittetty ja niin edelleen. Näitä on paljon - avakas
NO sehän on tää Sinulle kiitos Isä maan ja taivaan !!!
- virrestä 329
kiitos nyt herran hän korkein on kuninkahamme.... jne....
- muistathan
nuori sä myrkyissä maan, kun purttasi Herrasi ohjaa.
Oli se niin juhlallista suviseuroissa kuulla, vaikka en nuori olekaan.
Siis siionin laulu 252
- eevamaija
Mun yksi lempi siionin laulu on siionin laulujen lisävihon lauluja
Jumalan voimaan luottanen, Vastuun ja tehtävän jaamme Sll.275 - sanottamia....
Ihmettelen, miten vl-voi laulaa epäuskovaisen tekemiä lauluja ja sävellyksiä, sekä hyräillä niitä.
Kaikki siionin laulut ja virret on sanoittanut ja säveltänyt epäuskovainen ihminen. VL liike ilman muuta tuomitsee kaikki uskottomat ihmiset.
Miksi siis epäuskovaisten lauluja vain veisataan.
Vai eikö yksinkertaisesti vl-osaa sanoittaa ja säveltää.- Virsissä ja
lauluissa on paljon vl:n sanoittamia, esim Niilo Rauhalan sanoituksia on hyvin paljon. Samoin usiden muiden, en nyt viitsi etsiä, mutta jos sulla olisi Siionin laulut ja virret niin yllätys yllätys, suurin osa on vl:n kirjoittamia ja monet myös sävelmät ovat vl:n
Itselleni on tullut läheiseksi uusi Siionin laulu,
Jeesus missä olet Jeesus/yössä yksin kyselen.
Läsnäoloasi kaipaan / lohdutusta tarvitsen.
Etsin, ekyn, harhaan kuljen /määränpääni kadotan.
Näytä Jeesus tie ja suunta/ polku jolle uskallan.
Auta Jeesus, minut saartaa / tuskan muuri kivinen.
Murra ahdistusten valta/ yksin jaksa enään en.
"Katso, vierelläsi kuljen/ kärsivänä minäkin.
Haavoitetun käteen tartu / rauhan löydät sinäkin.
Kiitos että olet läsnä / Jeesus hiljaa kuunnellen.
tahdon jäädä tähän turvaan / armossasi levätä
Pauliina Hyry sanat ja sävel. - severosa
Virsissä ja kirjoitti:
lauluissa on paljon vl:n sanoittamia, esim Niilo Rauhalan sanoituksia on hyvin paljon. Samoin usiden muiden, en nyt viitsi etsiä, mutta jos sulla olisi Siionin laulut ja virret niin yllätys yllätys, suurin osa on vl:n kirjoittamia ja monet myös sävelmät ovat vl:n
Pauliina Hyry sanat ja sävel.Yrjö Koskimäki on tehny yhen tosi hyvän biisin. Syliisi... Hän osaa sekä sanat ja varsinkin sävelet, onhan hän musiikkimiehiä. Älkää unhoittako myöskään Hannu Virpiä, tuota nöyrää säveltäjää.
- yks vaan
severosa kirjoitti:
Yrjö Koskimäki on tehny yhen tosi hyvän biisin. Syliisi... Hän osaa sekä sanat ja varsinkin sävelet, onhan hän musiikkimiehiä. Älkää unhoittako myöskään Hannu Virpiä, tuota nöyrää säveltäjää.
Ei ne ole mitään biisejä
- On rääkkäämistä laulaa niitä
severosa kirjoitti:
Yrjö Koskimäki on tehny yhen tosi hyvän biisin. Syliisi... Hän osaa sekä sanat ja varsinkin sävelet, onhan hän musiikkimiehiä. Älkää unhoittako myöskään Hannu Virpiä, tuota nöyrää säveltäjää.
Eri mieltä! Koskimäen "sävellykset" ja eritoten vanhojen laulujen sovitukset on yksinkertaisesti tosi kauheita.
- veisataan
sen vuoksi, että epäuskoisten ja lasten suusta usein kuullaan totuus.
- Tökeröt sanat
Virsissä ja kirjoitti:
Pauliina Hyry sanat ja sävel.monta vanhaa, perinteistä sanoitusta. Sekä SL- että virsipuolella. Tökeröä ja kömpelöä, mutta kylläkin SRK:n kannalta "oikeaoppista". Se "seurakunta" ja "hoito" siellä toistuu.
- Anonyymi
Virsissä ja kirjoitti:
Pauliina Hyry sanat ja sävel.Eikös lestadiolaiset suhtautuneet kielteisesti Niilo Rauhalan runoiluun?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös lestadiolaiset suhtautuneet kielteisesti Niilo Rauhalan runoiluun?
Kyllä sitä Rauhalankin henkeä on haisteltu.
- )))))))))))))))
kodista laulun mä laulan, jossa ikuisen asunnon saan, jossa kaikkien pyhien kanssa saan levätä vaivoista maan.
jumalan rauhaan jälleen jätamme toisemme. - Jes-mies
Virsi 462 'Soi Kunniaksi luojan' on yksi suosikeista. Siinä on jotain voimakkaan suomalaista. Sibelius on osannut säveltää monta muutakin perisuomalaista teosta. Sanat ja sävel tukevat mielestäni hyvin toisiaan tässä virressä.
- lv nuori
Mun mielestä kaikki siionin laulut ja virret on tosi puhuttelevia ja hyviä.
Mä tykkään tosta RIEMUITSE TYTÄR SIIONIN ja EI NUOREN MURHEEN MIELLÄ.
Se on niin ihana!
- laulajaM.
joka loppuu, että:
'yljän eessä ihmeissänsä, ystävänsä
kasvoillensa kumartuu.'
se on hyvä virsi! - Läheinen...
Rippivirteni Jämsän Kr. kansanopistossa 69-70:
Tule Jeesus ja siunaa lastas,
on tuulinen maailman tie,
Kätes voimakas turvaksi anna,
kun uuvun, niin nosta ja kanna,
ikirauhaan kerran vie.
Ajan vaivoista vaivun varmaan,
jos sulta en voimia saa,
kiusat kiehtovat houkutus hurmaa,
ja synti mun sieluni surmaa,
sua kaipaan auttajaa.
Tule Jeesus ja auta kerran,
kun kuoleman aallokko lyö,
yli väsyneen matkaajan purren,
joka pyytävi syntejään surren,
jäädä turvaan armos työn.
Olen niin surullinen ja ihmeissäni; tämä kaunis Siionin laulu on poistettu joidenkin toimesta? En voi ymmärtää ja se on loukkaavaa meitä ihmisä kohtaan, joille aikanaan opetettiin näitä lauluja seuroissa ja rippikoulussa ja lauloimme niitä paljon. On paljon muitakin lauluja joita isäni ja äitini lauloivat ja opimme niitä laulamaan kotona ja seuroissa; ne on poistettu, miksi?- Pitkän linjan mies
Ry:llä ihmisten oli pakko myöntyä poistoihin. Lista ja poistoperustelu (Pentti Vinnurvan johdolla tehty) löytyy Hakomajasta:
http://www.hakomaja.info/hoitokokoukset/vanhoja-lauluja-sensuroitiin - siva99999
Pitkän linjan mies kirjoitti:
Ry:llä ihmisten oli pakko myöntyä poistoihin. Lista ja poistoperustelu (Pentti Vinnurvan johdolla tehty) löytyy Hakomajasta:
http://www.hakomaja.info/hoitokokoukset/vanhoja-lauluja-sensuroitiinminun suosikki
siionin laulu 298a
1. Nenäemme rannoilla järvien veet kuulaina päilyvät. me näemme hankien kirkkauden ja taivaat niin siintävät. Ja metsä vihreä kantaa maa ja peltoa lainehtivaa
2. Näin kasvoija katsomme isänmaan me silmillä rakkauden ja turvaamme luojaamme, asuttajaan, hän apuon jokaisen. Hän meille luonut on elämän ja päivämme valaisee hän
3. Me olemme lapsia kauniin maan, se meitä on kantanut. Tien meillekkin elämään kutsuvaan on jumala aukaissut. Ja suuren maailman keskellä on paikkamme selkeänä.
4. Me kuljemme lapsina jumalan ja katsomme kirkkauteen. On nostanut kätensä siunaavan hän suojaksi kansalleen. Hän meitä sanalleen rakentaa, näin iloa säteilee maa. - tytti 87
siva99999 kirjoitti:
minun suosikki
siionin laulu 298a
1. Nenäemme rannoilla järvien veet kuulaina päilyvät. me näemme hankien kirkkauden ja taivaat niin siintävät. Ja metsä vihreä kantaa maa ja peltoa lainehtivaa
2. Näin kasvoija katsomme isänmaan me silmillä rakkauden ja turvaamme luojaamme, asuttajaan, hän apuon jokaisen. Hän meille luonut on elämän ja päivämme valaisee hän
3. Me olemme lapsia kauniin maan, se meitä on kantanut. Tien meillekkin elämään kutsuvaan on jumala aukaissut. Ja suuren maailman keskellä on paikkamme selkeänä.
4. Me kuljemme lapsina jumalan ja katsomme kirkkauteen. On nostanut kätensä siunaavan hän suojaksi kansalleen. Hän meitä sanalleen rakentaa, näin iloa säteilee maa.yksi minun lempilaulujani:
ikirauhaan kerran vie.
jos sulta en voimia saa,
sua kaipaan auttajaa.
jäädä turvaan armos työn. - minun rippilaulu
tytti 87 kirjoitti:
yksi minun lempilaulujani:
ikirauhaan kerran vie.
jos sulta en voimia saa,
sua kaipaan auttajaa.
jäädä turvaan armos työn.Makuja on monia. Itselle tuo laulu on sitä sairainta vl oppia, mutta sinä jätitkin onneksi sen säkeistän pois
- Kooran lapsi
Siinä ei puhuta seurakunnasta mitään vaan yksin uskosta, siksi se poitettiin, minunkin suosikkini, muistan sen kun papan hautajaisissa laulettiin.
- elämä ian kaikkinen
Elämä aamussa kuljemme,päivän sarastaessa,armona heikkona astumme myrskyn pauheetessa.niinkuin syksy lintunen sini taivaanalla,kuule nuori ihminen kukkais taivaan alla.aina ei jaksa tunnustaa,keskellä pilkkaajain,uskoa heikkoa julkistaa taivaan tietäjain.niinkiuin nuori ihminen keskellä pilkkaajain kuule nuori ihminen taivaan tietäjain.synnit anteeksi uskoen,heikokin kulkijan taivaantietä astelen rauhaan maailmaan.
- Ennen laulettiin
Jesuksen veri se lasinen meri, jonka päälle seurakunta rakettu on. :,:
2. Sen päällä sitte seilaa se uskovaisten laiva ja Jesus on itse perämies. :,:
3. Kyllä tuulet ja myrskyt ja vasta-tuulet tekee täällä monta vastusta. :,:
4. Mutt' siinä sitten toivossa he kaikki voittaa, ett' kerran päästään taivaan haminaan. :,:
5. O iloista päivää, o riemullista juhlaa, koska taivaan portit avataan minulle, suurelle syn
http://www.youtube.com/user/Maissikasvi#p/u/28/zYwejVMqxRI- väärähenkinen laulu
Ennen laulettiin, vaan eipä lauleta enään.
- ex-opistolainen
väärähenkinen laulu kirjoitti:
mitä ei lauleta enään?
- Nenään
väärähenkinen laulu kirjoitti:
Ennen osattiin kirjoittaa enää.
- puhas henki
ex-opistolainen kirjoitti:
mitä ei lauleta enään?
Enään ei lauleta väärähengellisiä siionin lauluja.
- ex-opistolainen
-Riemuitse tytär Siionin
-Muuttolintu
-Jeesus, missä olet, Jeesus
-Jo nouse pilvi verinen
-Muista meitä jokaista (opiston rehtorin kirjoittama)
-Jeesus ei vertaa sulle
-Jo nuorena on hyvä kaunihisti
-....riittääkö??? :) - monia.
Monia, kuten
O mun köyhää sieluani
Onnea oi verratonta
Oi, iloitsemaan tulkaa te, jotka päällä maan
Nouse jo pilvi verinen
Koska mä nähdä saan
Ah, autuasten maassa - Viimenen ..
virsi eli Nyt ylös sieluni nous ..... On komeaa laulettavaa kerrassaan.
- mummo 63
Haluaisin tietää mistä voi ladata laulun tai ostaa: Tuolla keinuu pieni pursi.Haluaisin tämän hautajais tilaisuuteen.Olen 63v. mummo.
- Voi olla levylläkin
Se on puhutteleva ja sellainen "vanhanaikainen" hengellinen laulu jonka vanhat ennen osasivat. En ole läytänyt miltään levyltä vaikka varmaan on tehty levylle. Vanhemmillani on tosivanha hengellisten laulujen nuottikirja jossa on nuotit ja sanat..
- Tuomas Marianisä
Porsaita äidin oomme kaikki
- Eeti
Mitä tost laulust, siis porsaita äidin oomme kaikki?
- Eppu
Eeti kirjoitti:
Mitä tost laulust, siis porsaita äidin oomme kaikki?
Toi siioninlaulu 166 onnea oi verratonta on uudistettu ja se oli päivämiehessä niin se on nyt joku onnea saa ihastella. Se on ihan surkee uudistettuna.
- EnkeltenLaulua
KALEVA EHDOLLA SUUREN JOURNALISTIPALKINNON SAAJAKSI
Kaleva on ehdolla Suuren journalistipalkinnon saajaksi jutuistaan vanhoillislestadiolaisten piirissä paljastuneista lasten hyväksikäyttötapauksista. Kaleva on ehdolla Vuoden journalistinen teko -sarjassa.
Perustelujen mukaan Kaleva toi esiin alueellaan vaikutusvaltaisen herätysliikkeen sisällä tapahtuneita lasten hyväksikäyttötapauksia, jotka eivät olleet päätyneet viranomaisten tietoon.
"Vuosikymmeniä jatkuneesta hiljaisuuden kulttuurista ja salailusta on nyt päästy uhrien suojeluun ja tekojen oikeuskäsittelyyn", perusteluissa sanotaan.
Perusteluissa todetaan, että poikkeuksellisen laajasta painostuksesta ja sadoista perutuista lehtitilauksista huolimatta Kaleva otti myös pääkirjoituksissaan johdonmukaisesti kantaa tekoja ja vaikenemista vastaan.
Kalevasta palkinnon saajiksi ehdolla ovat rikos- ja oikeustoimittaja Susanna Kemppainen ja päätoimittaja Markku Mantila.
Muut ehdokkaat palkinnon saajiksi ovat Ilkka Kulmala ja Tero Karjalainen Keskisuomalaisesta superpitkien juttujen sarjasta sekä Mari Paalosalo-Jussinmäki ja Liisa Karttunen Oma Olivia -projektista.
Myös yleisö voi valita suosikkinsa
Suuri journalistipalkinto jaetaan Helsingin Vanhalla ylioppilastalolla 21. maaliskuuta.
Vuoden journalistisen teon lisäksi jaetaan Vuoden journalisti ja Vuoden juttu -palkinnot.
Tänä vuonna yleisö voi ensimmäistä kertaa valita suosikkinsa kaikkien yhdeksän ehdokkaan joukosta. Äänestys käynnistyy Facebookissa tänään.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kaleva-ehdolla-suuren-journalistipalkinnon-saajaksi/929472
Susanna Kemppainen
Markku Mantila
Kaleva
Kaleva: Jutut vanhoillislestadiolaisten piirissä paljastuneista lasten hyväksikäyttötapauksista (Susanna Kemppainen, Markku Mantila)
Kaleva toi esiin alueellaan vaikutusvaltaisen herätysliikkeen sisällä tapahtuneita lasten hyväksikäyttötapauksia, jotka eivät olleet päätyneet viranomaisten tietoon. Vuosikymmeniä jatkuneesta hiljaisuuden kulttuurista ja salailusta on nyt päästy uhrien suojeluun ja tekojen oikeuskäsittelyyn. Poikkeuksellisen laajasta painostuksesta ja sadoista perutuista lehtitilauksista huolimatta Kaleva otti myös pääkirjoituksissaan johdonmukaisesti kantaa tekoja ja vaikenemista vastaan.
Tutustu tästä juttuihin:
http://www.kaleva.fi/media/bonnier1.pdf
http://www.kaleva.fi/media/bonnier2.pdf
http://www.kaleva.fi/media/bonnier3.pdf
http://www.suurijournalistipalkinto.fi/fi/etusivu/ - kysyväeitieltäeksy
Onko isäsi halaillut sua?
- Eevi
Mun ainaki on
- ajatteleva
Oisiko kellään sanoja tähän lauluun : Nuori kulkija elämän tiellä?
- hemuli2
mikä on Muuttuvassa Maailmassa- siionin laulun numero?
- 37+33
Jeesuksesta laulan, Jeesuksesta vaan, jolta syyni suuret anteeks saan ja saan, jolta syyni suuret anteeks saan ja saan.
Ihana siionin laulu!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.5224368Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek183481Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2842302Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4762179Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.861486- 1571373
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1021301Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel641281- 651204
- 841134