Onko normaalia että rönsylilja kasvaa kirjaimellisesti ulos ruukustaan?
Monta vuotta vanhassa rönsyssäni on pari varsinaista rönsyä, mutta sen lisäksi kasvi on kasvattanut kummallisia rönsyjä jotka roikkuvat paksut juuren tai varren varassa hieman ruukun ulkopuolella. Ruukun ei tietääkseni ainakaan pitäisi olla liian pieni, se on leveä ja laaja koska kasvi on amppelissa. Ihan hyväkuntoisilta nuo ruukun ulkopuolellakin kasvavat osat ovat, mutta silti minua kummastuttaa.
Ja kun sitten seuraavan kerran vaihdan mullan/ruukun niin pitäisikö nuo rönsyt ohjata multaan? Vai mitä niille pitäisi tehdä?
Rönsylilja ja outo käytös
4
1938
Vastaukset
- Lumene
Mulla sama juttu rönsyliljassa,olen joutunut parikin kertaa kesässä istuttamaan sen isompaan.Eli jos se on ränsistynyt niin ota pistokkaita,laita rönsyt vaan suoraan multaan kasvamaan.tai sitten istuta vaan isompaan ruukkuun.
samaa mun rönsytliljat tekee,ne kasvattaa niitä juurimukuloita niin paljon ja niin isoiksi että kohta kasvi hyppää ulos ruukusta.
Monta kertaa olen luullut että kasvi on entinen,kun on päässyt kuivumaan niin että joka ainoa lehti on kuivunut,mutta aina sieltä mullasta lähtee nousemaan uusia alkuja. Ihan ihme sissi.
Anna niiden rönsyjen olla,jos ne eivät haittaa sua. nehän tosiaan voi istuttaa omaan ruukkunsakin.
Kun rönsylilja saa elää tarpeeksi vanhaksi,se alkaa muodostaa rentoa vartta,vanhimmissa kasveissani tuo varsi saattaa olla jopa 15 cm pitkiä,ei kovin kaunista kun varren päässä muutama lehti. Kasvutyyli sama kuin traakkipuulla,alimmat ja vanhimmat lehdet pudottaa pois,silleenhän se varsi sitten alkaa muodostua...
Ja minä kun luulin et rönsylilja olisi lyhytikäinen,vanhin taitaa olla kohta 10v.
;)- lilja
rönsylilja kasvattaa ns. taimia, jotka voi laittaa juurtumaan, pienissä taimissa on juuren alut valmiina. rönsyt ovat toinen tapa lisääntyä kukkimisen lisäksi, eli emokasvi tekee klooneja itsestään.
- kevättä odotellessa
lilja kirjoitti:
rönsylilja kasvattaa ns. taimia, jotka voi laittaa juurtumaan, pienissä taimissa on juuren alut valmiina. rönsyt ovat toinen tapa lisääntyä kukkimisen lisäksi, eli emokasvi tekee klooneja itsestään.
Aikanaan kyllästyin aina vaihtamaan rönsyliljan isompaan ruukkuun. Leikkasin juuripaakusta osan pois ihan terävällä leipäveitsellä keväällä. Hyvin toimi, mutta ei kannata kokeilla muille kasveille. Sitten vaan uutta multaa tilalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708