Kelasta ei saa opintotukea, koska isäni tienaa "liian paljon", tulot on jotain 90.000 euroa vuodessa - verot. Lisäki äitini tienaa n. 25.000 euroa vuodessa-verot.
Ja ennenkuin sanotte, ettei tukia pidä saada koska vanhemmat tukevat minua, EI PIDÄ PAIKKAANSA, vanhemmilta ei heru latin latia.
Olen tehnyt hartiavoimin töitä mutta tämä on todella uuvuttavaa.
Kiitoksia hyvinvointiyhteiskunta
18
2157
Vastaukset
- ........
Se on sitten jo omaa vikaasi jos et saa vanhempiasi maksamaan sinulle kuuluvia rahoja. Turha täällä on ruikuttaa jos ei ymmärrä vaatia oikeuksiaan. Olet vaatinut opintotukeakin koska olet ilmeisesti kelassa käynyt koska tiedät ettet tukea saa, miksi sitte et vaadi vanhemmiltasi rahaa? Ja tuo on muuten täyttä sontaa ettet saa opintotukea, yli 18-vuotiaana vanhempien tulot eivät vaikuta asumislisään tai opintolainaan.
- Tyttö-19v
Mutta ei kiitos, mene ja lue piiruuttasi
www.kela.fi
Teen töitä mutta rajansa kaikella. - .........
Tyttö-19v kirjoitti:
Mutta ei kiitos, mene ja lue piiruuttasi
www.kela.fi
Teen töitä mutta rajansa kaikella.Mitä pitäisi kelan sivuilta lukea? osaan todennäköisesti paremmin kelan sivut kuin sinä itse ja siellä ei ole mitään mikä liittyisi tilanteeseesi siltä osin, että turha on ruikuttaa jos et ymmärrä vaatia oikeuksiasi. Tiedän, että on noloa täysi-ikäisenä pyytää vanhemmiltaan rahaa, mutta he ovat sinut saaneet ja kasvattaneet ja se on heidän velvollisuutensa. Eikä sinun pakko ole töitä tehdä jos uskaltaisit kertoa vanhemmillesi heidän velvollisuuksistaan. Ja aivan turha edelleen kitistä, koska saat opintotukea, koska yli 18-vuotiaalla ei asumislisässä oteta huomioon vanhempien tuloja, joten vilkaisepa itse sinne kelan sivuille.
- ---
......... kirjoitti:
Mitä pitäisi kelan sivuilta lukea? osaan todennäköisesti paremmin kelan sivut kuin sinä itse ja siellä ei ole mitään mikä liittyisi tilanteeseesi siltä osin, että turha on ruikuttaa jos et ymmärrä vaatia oikeuksiasi. Tiedän, että on noloa täysi-ikäisenä pyytää vanhemmiltaan rahaa, mutta he ovat sinut saaneet ja kasvattaneet ja se on heidän velvollisuutensa. Eikä sinun pakko ole töitä tehdä jos uskaltaisit kertoa vanhemmillesi heidän velvollisuuksistaan. Ja aivan turha edelleen kitistä, koska saat opintotukea, koska yli 18-vuotiaalla ei asumislisässä oteta huomioon vanhempien tuloja, joten vilkaisepa itse sinne kelan sivuille.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Myös KELA:n käytäntö vastaa kyllä oikein hyvin oikeudentajuani. Miksi ihmeessä yli sata donaa vuodessa tienaavien vanhempien pikkuprinsessan pitäisi saada tulonsiirtoja? Mun mielestä syyksi ei riitä, "ku o nii noloo pyytää faijalta massia".
Jos nyt jollain sattuisi olemaan vanhemmat, jotka todella kieltäytyvät elatusvelvollisuutensa huolehtimisesta, niin käräjille vaan. Vaikea tosin uskoa, että esim "tyttö 19-v:n" tapauksessa kyse olisi sellaisesta.
- Jussi
Hmmm... mielenkiintoinen dilemma, kuuluuko vanhempien kustantaa opiskelun aikainen eläminen lapselle, jos tienaavat yhteensä 115000€.
Ainakin ihmetyttää, mikälaisia vanhempia sellaiset ovat, joita ei kiinnosta lapsen toimeentulo opiskeluaikana.
Ehkä yhteiskunnan pitäisi säätää jonkinlainen elatusvastuu opintojen ajaksi niille vanhemmille joilla on varaa elättää.
Itse ainakin aion auttaa lapsiani niin paljon toimeentulossa opintojen aikana kuin suinkin kykenen. Arvostan lapsiani.- Jussi
Jos esim. sulle maksetaan kuussa 500€ (noin opintotuen verran opintolainan kanssa), se tekis 6000€ vuodessa, jos laskisi vielä varmuuden vuoksi kesäajan mukaan. Mikäli et onnistuisi saamaan kesäksi töitä.
Onko vanhempien mielestä 6000€ liian paljon 115000€:n tuloista? - ....
Vanhemmilla on velvollisuus avustaa rahallisesti 2.asteen opiskelijaa mikäli tämä tarpeelliseksi katsotaan eli yleensä aqinakin alle 20-vuotiasta 2.asteen opiskelijaa on rahallisesti avustettava ja tämän vuoksi kela ottaa vanhempien tulotkin siihen saakka huomioon.
- Ylioppilas I
.... kirjoitti:
Vanhemmilla on velvollisuus avustaa rahallisesti 2.asteen opiskelijaa mikäli tämä tarpeelliseksi katsotaan eli yleensä aqinakin alle 20-vuotiasta 2.asteen opiskelijaa on rahallisesti avustettava ja tämän vuoksi kela ottaa vanhempien tulotkin siihen saakka huomioon.
Lain mukaan vanhempien tulee tarjota alle 18-vuotiaalle lapselleen perustarpeiden tyydytys ja virikkeellinen kasvuympäsristö. Ne ovat vanhempien velvollisuudet siihen asti kuin lapsi täyttää 18. Siis vaatteet, asunto, ruokaa, lämpöä, vettä, peseytymismahdollisuudet yms. perustarpeet pitää tyydyttää ja lisäksi on järjestettävä virikkeitä kasvua varten, elleivät nuo täyty niin lapsen edun tähden lapsi voidaan ottaa huostaan ja tarjota sitten muuten kuin vanhempien taholta nuo lain mukaiset oikeudet lapselle. Rahaa siis esim. ei tarvitse antaa koskaan yhtään lain mukaan lapselle, se ei ole perustarve, jos vanhemmat hankkivat kaikki perustarpeet itse kuten kuuluukin, ei lasta saisi pakottaa niitä itse hankkimaan. Sitten kun täyttää 18 on aikuinen ja täysivaltainen kansalainen (paitsi sellaista bussikorttia ei saa, jolla saa kuljettaa yli 8 ihmistä bussilla, tieliikennelaissa on jotain erikoisuuksia jäljellä). Yli 18 vuotiasta kohtaan vanhemmilla ei ole mitään velvoitteita ja huoltajuuskin loppuu kokonaan tuolloin. Alle 18 vuotiaan kohdallahan huoltaja saa päättää todella isoista asioista alaikäisen puolesta vielä. Alle 18 vuotias ei saa myöskään hankkia alkoholia tai tupakkaa ja jos viranomaiset havaitsevat 17 vuotian olevan humalassa kuuluisi siitä tehdä ilmoitus kunnan sosiaalitoimeen, josta tulee sosiaalityöntekijän yhteydenotto, jossa selvitetään perheen asioita, onko lapsen kannalta kaikki ok perheessä vai tarvitaanko toimenpiteitä, useimmiten ei.
- neiti X
Ylioppilas I kirjoitti:
Lain mukaan vanhempien tulee tarjota alle 18-vuotiaalle lapselleen perustarpeiden tyydytys ja virikkeellinen kasvuympäsristö. Ne ovat vanhempien velvollisuudet siihen asti kuin lapsi täyttää 18. Siis vaatteet, asunto, ruokaa, lämpöä, vettä, peseytymismahdollisuudet yms. perustarpeet pitää tyydyttää ja lisäksi on järjestettävä virikkeitä kasvua varten, elleivät nuo täyty niin lapsen edun tähden lapsi voidaan ottaa huostaan ja tarjota sitten muuten kuin vanhempien taholta nuo lain mukaiset oikeudet lapselle. Rahaa siis esim. ei tarvitse antaa koskaan yhtään lain mukaan lapselle, se ei ole perustarve, jos vanhemmat hankkivat kaikki perustarpeet itse kuten kuuluukin, ei lasta saisi pakottaa niitä itse hankkimaan. Sitten kun täyttää 18 on aikuinen ja täysivaltainen kansalainen (paitsi sellaista bussikorttia ei saa, jolla saa kuljettaa yli 8 ihmistä bussilla, tieliikennelaissa on jotain erikoisuuksia jäljellä). Yli 18 vuotiasta kohtaan vanhemmilla ei ole mitään velvoitteita ja huoltajuuskin loppuu kokonaan tuolloin. Alle 18 vuotiaan kohdallahan huoltaja saa päättää todella isoista asioista alaikäisen puolesta vielä. Alle 18 vuotias ei saa myöskään hankkia alkoholia tai tupakkaa ja jos viranomaiset havaitsevat 17 vuotian olevan humalassa kuuluisi siitä tehdä ilmoitus kunnan sosiaalitoimeen, josta tulee sosiaalityöntekijän yhteydenotto, jossa selvitetään perheen asioita, onko lapsen kannalta kaikki ok perheessä vai tarvitaanko toimenpiteitä, useimmiten ei.
"Yli 18 vuotiasta kohtaan vanhemmilla ei ole mitään velvoitteita ja huoltajuuskin loppuu kokonaan tuolloin."
Ei ihan noinkaan.
laki lapsen elatuksesta:
"Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista."
Tähän siis mitä ilmeisimmin perustuu se, että vanhempien tulot huomioidaan vielä alle 20-vuotiaiden toisen asteen opiskelijoiden opintotuessa. - .....
Ylioppilas I kirjoitti:
Kuten Neiti X tuohon jo tuon lain kohdan laittoikin, niin olet väärässä juurikin tuon lain kohdan perusteella. Eli vanhemmilla on velvollisuuksia myös täysi-ikäistä lastaan kohtaan. Yleensä tuo kohtuullisuus ym. katsotaan loppuvaksi kun lapsi menee 3.asteen kouluun tai täyttää 20vuotta.
- ...
..... kirjoitti:
Kuten Neiti X tuohon jo tuon lain kohdan laittoikin, niin olet väärässä juurikin tuon lain kohdan perusteella. Eli vanhemmilla on velvollisuuksia myös täysi-ikäistä lastaan kohtaan. Yleensä tuo kohtuullisuus ym. katsotaan loppuvaksi kun lapsi menee 3.asteen kouluun tai täyttää 20vuotta.
mielestäni hyvät vanhemmat auttaa lasta yli 20 vuotiaanakin jos lapsi opiskelee eikä ole aikaa esim. iltatöihin, tai vaikka oliskin niin jos ei siltikään tule hyvin toimeen. Siis ilman sitä lakiakin kyl varmaan jokainen vanhempi huolehtisi että lapsi tulis hyvin toimeen, vaikka olis jo aikuinen! Monet ylioppilaatkin pitää välivuosia ja menee vasta 20vuotiaina opiskelemaan, ei siinä mielestäni ole mitään hävittäää että vanhemmat auttaa, varsinkin jos siihen on tod. varaa.
- poistelija
kurkkasin tonne kelan sivuille ja tulos oli että korkekolussa (amk/yliopisto) opiskeleva ja vanhempien luona asuva (ei saa muita tukia) saa noilla vanhempien tuloilla ruhtinaaliset 38,68€/kk ( laina 300€) eli ei kovin paljon. Sen sijaan jos asu itsenäisesti vanhempien tulot eivät vaikuta ja saa normaalit tukiaiset, tässäkin tulee muistaa että ei saa tienata ite liikaa.
Jos on lukiossa ja asuu kotona ei saa mitään, ja jos asuu itsenäisesti ei noilla vanhempien tuloilla heru kuin asumislisä max 201,6€/kk(ei opintorahaa eikä lainaa).
Minä muutin pois kotoa/ heitettiin ulos, kun pääsin ulos lukiosta ja armeijaan. Armeijasta muutin samantien soluun (vuokra 255€/kk) ja olen kituuttanut opiskelemassa yliopistossa. Kokemuksesta voin sanoa että jatkuvasti kannattaa ostaa halvinta mahdollista ruokaa ja kirjoja lainailla kirjastosta. En ole koskaan käynyt töissä enkä käy ennenkuin saan harjoittelupaikan tai valmistun. Jos kävis edes muutaman kerran viikossa töissä eläis aika paljon paremmin kuin nyt mut minkäs teet... ite valmistun ylipistosta noin 4,5 vuodessa eli aika nopeasti... Miksiköhän?- Maria...
Ja minä valmistun viidessä vuodessa. Töitä teen silti lauantaina ja yhtenä iltana viikossa (4h), jonka työnantaja jopa antaa itse päättää. Eli ei mikään rasite opiskeluille. Tästä tulee liksaa n.450e/kk Kelan tuet.
Ei tarvi syödä tonnikalaa ja elämä on muutenkin valoisampaa. Opiskeluja tämä ei ainakaan itselläni hidasta, koska työtä on tosiaankin noin vähän. Ja eihän palkka ole kuitenkaan mikään häävi, vain 9,50e/h. - Tyttö-19v
Maria... kirjoitti:
Ja minä valmistun viidessä vuodessa. Töitä teen silti lauantaina ja yhtenä iltana viikossa (4h), jonka työnantaja jopa antaa itse päättää. Eli ei mikään rasite opiskeluille. Tästä tulee liksaa n.450e/kk Kelan tuet.
Ei tarvi syödä tonnikalaa ja elämä on muutenkin valoisampaa. Opiskeluja tämä ei ainakaan itselläni hidasta, koska työtä on tosiaankin noin vähän. Ja eihän palkka ole kuitenkaan mikään häävi, vain 9,50e/h.Isäni järjesti suhteillaan minulle erittäin hyväpalkkaisen lisäduunin ja elän sen turvin.
Tienaan jopa paremmin kuin kokopäivätyössä käyvät.
En syytä vanhempia vaan kelaa, ei kaikki isät ja äidit maksa lastensa elämistä. Se on mielestäni oikea periaate. - sfaf
Tyttö-19v kirjoitti:
Isäni järjesti suhteillaan minulle erittäin hyväpalkkaisen lisäduunin ja elän sen turvin.
En syytä vanhempia vaan kelaa, ei kaikki isät ja äidit maksa lastensa elämistä. Se on mielestäni oikea periaate.onnee vaan kovasti, älä välita pentu
- Jussi
Tyttö-19v kirjoitti:
Isäni järjesti suhteillaan minulle erittäin hyväpalkkaisen lisäduunin ja elän sen turvin.
En syytä vanhempia vaan kelaa, ei kaikki isät ja äidit maksa lastensa elämistä. Se on mielestäni oikea periaate."En syytä vanhempia vaan kelaa, ei kaikki isät ja äidit maksa lastensa elämistä. Se on mielestäni oikea periaate."
Vain köyhien osalta.
- maijaminnamaaria
Minä en sitten ollenkaan ymmärrä miksi noinkin hyväosaiset vanhemmat lopettaa lapsensa tukemisen heti ja tasan tarkkaan kun lapsi täyttää 18 vuotta. Tosi itsekästä vanhemmilta!
En tarkoita, että kaikkia turhuuksia pitäis kustantaa, mutta jos lapsi ei saa opintotukea vanhempien tulojen takia niin kyllä olis kohtuus vähän vanhempien avustaa...
Mutt onhan se nähty, että monesti nämä hyväosaiset on niitä kaikkein piheimpiä ja lasta edes opinnoissa yhtään tueta (ottaen huomioon vanhempien tulojen vaikutukset lapset opintotuen estämiseen)... Itseensä sitten panostavat täysillä, mutta mitäs lapsista.
Monesti juuri oikeesti köyhät auttavatkin pyyteettömästi lähimmäisiään. Enkä edelleenkään tarkoita, että turhuuksia pitäis tai hemmotella, mutta kohtuus kaikessa, molempiin suuntiin.
Opinnot on tosi hankala rahoittaa kokonaan pelkällä työnteolla, varsinkin nuoren ihmisen, koska työt on yleensä huonosti palkattuja osa-aikatöitä. Lisäksi monissa ammattikouluissa on tämä läsnäolopakko, joka osaltaan estää täyspäiväistä työntekoa.
Tsemppiä aloittajalle! Ehkä sinnikkyytesi joskus vielä palkitaan tavalla tai toisella!!!- maijaminnamaaria
Jos isäs järjesti sulle hyväpalkkaisen duunin, niin älä valita. Sittenhän sun asiat on hyvin. Sitäpaitsi jos tukea saisitkin niin joutuisit sitä varmaan takaisin maksamaan, koska tulos on hyvät.
Mikä muuten on toi sun mainitsemas hyvä palkka??? Kiinnostais ihan tietää :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254771Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa53402Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1283210Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss262637Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu752372Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181779Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91404Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171265Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41148