Menee hermot tässä, kun jatkuvasti on kädet haavoilla ja tulehtuneet. Nolottaa hakea jälleen kerran jotain sairaslomaa töistä, kun ei pysty näillä käsillä tekemään töitä.
Olen kärsinyt monta vuotta näistä ongelmista. Terveystarkastuksessa sain kuitenkin "terveen" paperit, eli ihottuma ei vaikuta työntekoon. (olen siivooja).
Ja taas kädet "auki"
13
6012
Vastaukset
- jpee
Hei!
Mulla on ollu koko 24-v ikäni atopia, joista pari vuotta sitten oli tosi pahana, oli kädet ja luomet ja kaikki auki. Perehdy ruokavalioon, mikä estää tulehdukset, älä syö valkoisia jauhoja ja sokeria esim. Käytä lisäravinteita, kuten kalanmaksaöljyä. Itse olin sairaalahoidossa joka ei auttanut tippaakaan, vasta elämän muutoksilla sain pysyviä tuloksia aikaan. Jaksamista!!!- Janni76
En ole sinänsä ajatellut koskaan tarkemmin tuota ruokavaliohommaa, mutta täytyykin tutustua siihen. Kiitos vinkistä. :)
- minunullakin
Minäkin tein siivoushommia aikaisemmin. Minulla suojasi käsiä se, että käytin puuvillahanskoja ja sitten muovihanskat. En olisi voinutkaan kuvitella olevani ilman hanskoja koska heti olis ollut iho ärtyneenpi. Toisinaan sekään ei auttanut, mutta rasvaamalla se helpotti. Pahempina aikoina laitoin kortisonivoidetta jota sain lääkäriltä. Kortisonivoitellakin oma haittansa, mutta pakko niitä on käyttää. Senkin takia iho ohentunut ja tulehtuu helpommin. Atoppinen iho lapsesta asti- ja vanhuuteen asti... =)
- Hajusteintolerantti-atoopikko
Olet kärsinyt samasta vaivasta jo monta vuotta.
Oletko käynyt allergiatesteissä? Lapputesti olisi tässä tapauksessa parempi - laput laitetaan selkään.
Jos mitään allergiaa ei ole, kyse on ärsytysihottumasta. Ainut apu on allergeenien tai ärsykkeiden välttäminen! Itselläni oli kädet auki, kun lapset olivat pieniä. Nyt kun en joudu käsipesemään edes astioita (paitsi jotain, mitä ei voi pestä astianpesukoneessa), kädet ovat hyvät.
Apteekista saa Calmuril-voidetta, se on auttanut minuta. Illalla reipas voitelu ja käsineet käteen yöksi (ohuet puuvillakäsineet).
Pitkän päälle ainut apu on ammatin vaihto.
Älä tunne noloutta tai muuta häpeää siitä, että kätesi eivät kestä voimakkaita siivousaineita. Mene näyttämään käsiäsi lääkärille (vaikkapa allergialääkärille, yksityiselle), kun ovat pahana. Jos kädet ovat rikki, kyllä lääkärin pitää ymmärtää, että niistä ei ole siivoustyöhön.
Voisit myös keskustella suojakäsineiden käytöstä.
En ole 'asiantuntija', mutta en suosittele kumihanskoja, varsinkin kun kätesi ovat ihottumaiset. Apteekistakin voisit kysäistä, millaisia suojakäsineitä voisit mahdollisesti turvallisesti käyttää.- Janni76
Kyse ei ole nyt niinkään siitä suojauksesta. Paljain käsin en tee koskaan töissä "mitään". Eli puuvillahanskat on käytössä. Olen käynyt allergiatesteissä ja minulla on ärsytysihottuma. Lisäksi löydettiin yksittäinen aineosanen, mikä aiheuttaa todella voimakkaan ärsytyksen.
Ammatinvaihtoa olen harkinnut, mutta kun en oikein tiedä, mitä haluaisin tehdä. Minulla on myös toinen ammatti, joka on tietotekniikka. Mutta en ole löytänyt tarpeeksi mielenkiintoista työtä siltä alalta.
- Enni
...kohdasta, tuosta vähän alempaa, mitä kirjoitin.
Tutustu lisäksi ruokavaliohoitoon. Esim Paula Heinonen: Eroon hiivaongelmista (muistaakseni nimi oli noin) ja Antti Heikkilän kirjat.- Janni76
Käyn lukemassa. =)
- niki
Olen kärsiny jo yli kymmenen vuotta halkeilevista käsistä. Kokoajan on verinaarmuja ja haavat mätii. Ei minun käsillä kyllä töitä tehdä, olen kokeillu vaikka mitä. Nyt olen ollu jo pitemmän aikaa pois työelämästä. Ja olen yrittäny opetella elämään ottaen käteni huomioon. Ensimmäiseksi huomasin että siivotessani käyttämät kumihanskat pahensivat oireita, minulla on siis allergia. Nyt kun en ole käyttänyt enää niitä niin käteni ovat paremmat. Mutta ei vielä läheskään terveet. Nyttenkin nivelien kohdalta iho repeilee kun kirjoitan tässä koneella =/
- ehkä?
Mulla ainakin noi mikrokuituliinat kuivattaa kädet etenkin talvella ihan haavoille asti. Mutta toisaalta sanoit käyttäväsi hanskoja, joten enpä tiedä sitten.
- Pertti 82
Mun käteni(kämmenten yläpuoli) iho-oireet johtuivat kainaloista, jotka olivat arat ja ihokin oli niissä rikki ja punoittivat.Lopetin deodoranttien/antiperspiranttien käytön ja aloin rasvaamaan kainaloita(apteekin perusvoiteella:kaikkien rasvaisin). Kun kainalot paranivat (meni n. 5 päivää), niin käsi-ihottuman kutinat ja punoitus häipyivät sitten itsestään parissa päivässä eivätkä ole tulleet enää takaisin.
- Janni76
Jos rasvaisin kainaloni, niihin tulisi paiseita. Niistä on minulle muutenkin riesaa. :(
Enkä muutenkaan voisi olla ilman dödöä, koska sitten kainalot hikoisivat älyttömästi ja haisisivat. Enhän minä voisi liikkua ihmisten ilmoilla hielle haisevana.
Kiitos silti vinkistä, kun yritit auttaa. :) - Pertti 82
Janni76 kirjoitti:
Jos rasvaisin kainaloni, niihin tulisi paiseita. Niistä on minulle muutenkin riesaa. :(
Enkä muutenkaan voisi olla ilman dödöä, koska sitten kainalot hikoisivat älyttömästi ja haisisivat. Enhän minä voisi liikkua ihmisten ilmoilla hielle haisevana.
Kiitos silti vinkistä, kun yritit auttaa. :)Bacibact-voide auttaa, tappaa myös bakteerit.
- muumio
" Menee hermot tässä, kun jatkuvasti on kädet haavoilla ja tulehtuneet. Nolottaa hakea jälleen kerran jotain sairaslomaa töistä, kun ei pysty näillä käsillä tekemään töitä.
Olen kärsinyt monta vuotta näistä ongelmista. Terveystarkastuksessa sain kuitenkin "terveen" paperit, eli ihottuma ei vaikuta työntekoon. (olen siivooja)."
siis hyvänen aika!Miten lääkäri voi antaa sinun edes työskennellä jos ihosi on pahassa kunnossa?Tuollainen ei ole tervettä.Alan vaihto olisi paikallaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802