Potkuriakselin kumilaakeri

kumi ja laakeri

1. Onko syytä vetää potkuriakseli kokonaan pois ennenkuin alkaa tekemään kumilaakerin vaihtoa ( akselin vahingoittumisriski ? ).Akseli on 40 mm.

2. Miten peräosa on muulla tavalla kiinni vannasputkessa kuin pulteilla. Lähteekö muttereiden avaamisen jälkeen irti ulospäin vetämällä ( kierreosaa ulospäin on n 30 mm )vai miten ?

3. Onko kumilaakereiden valmistusmateriaaleilla jotain ratkaisevaa eroa kestävyyden, äänen tai jonkun muun ominaisuuden suhteen, eli mikä on paras materiaali ja miksi ?

7

7624

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan

Ihan vaan ystävyydellä, jos en tuntisi laakerin vaihtotyötä ja tuntisin epävarmuutta niin... pyytäisin alan ammattilaisen tekemään työn. Nimittäin markan säästö tuo usein kahden tappion, niin minulle on käynyt usein ja siksipä ammattityö ammattilaiselle. Laakerin vaihto on aika harvoin edessä.

• kumi ja laakeri

Kiitos vain. Monessa tapauksessa olet oikeassa, mutta tähän se vain ei sovi.
        Minä tiedän että vetämällä potkuriakselin kokonaan pois ( oma hommansa siinäkin )ja tekemällä ulosvetäjän ( malli on tiedossa ja pystyn ja osaan sen tehdä ) minä saan ko laakerin vedettyä ulos ja vaihdettua uuden tilalle.

Mutta jos saan tukiosan irti kokonaan saan ko laakerin vaihdettua prässillä ( käytettävissä ). Peräosa on vaan sen verran hyvin kiinni rungossa ettei viitsisi rikkoa mitään ja jos sitä ei saa turvallisesti lyötyä irti ilman potkuriakselin irroittamista niin tilanne on selvä.
        Toki tiedän että ainoa suunta irroittaa se on ulospäin rungosta.
        Edellisen kerran eri veneeseen saman asian tehneenä ko kappaleessa oli kiinnityspultit, joidenka irroittamisen jälkeen peräosa lähti kiertämällä irti vannasputkesta, mutta milläs tätä kierrät.

Eli entiset kysymykset voimassa

• "venemestari"

Ei potkuriakselia tarvitse vetää pois jos sinulla on tavanomainen kaupoista saatava "kumilaakeri", ellei se ole sitten jonkun rakentama "oma viritys"
      joka saattaa olla millainen tahansa.

Käyhän jossain liikkeesä ensin katsomassa laakereita ellet tunne niitä.
      Ei akseli mitenkään vahingoitu ellet itse sitä kolhi tai muuten vaurioita.

En ole koskaa nähnyt minkään laakerin olevan mutterereilla kiinni???? vaan yleensä lukitus ruuveilla sivuilta vain, ja samoin en ole nähnyt myytävissä laakereissa kierteitäkään??
      millainenhan rakenne sinulla on???

Kumilaakerit joita olen nähnyt on kaikissa pronssikuori ja kuminen osa vulkanoitu sisälle ja tämä vaihdettava osa kokonaisuutena on kiinni vannasputken ulkopäässä sivuilta lukittuna lukkoruuveilla.
      Samanlaisia on polyuretaani laakerit mutta ne kestää hieman enemmän kuivana käyttöä kuin kumi joka ei kestä kuivana pyörittää yhtään vaan kuluu heti väljäksi, joten se on mielestäni parempi.
      Menestystä vaihto työllesi ja kysele lisää jos tarvii.

• kumi ja laakeri

Esitin asiani huonosti.
        Kumilaakeri on kiinni akselituessa lukitusruuvilla (kuusiokolo). Tämä on tiedossa, mutta irroitusongelma liittyykin tuohon akselitukeen, joka on kiinni veneen rungossa. Tuntuu olevan tiukassa joko sikaflexin tai jonkun muun tuntemattoman syyn vuoksi, ja jos sitä lähdetään oikeasti voimalla irroittamaan niin sen kannattavuutta ja kiinnitysmekanismia tässä kyselen yhtenä kohtana.

• pois
        kumi ja laakeri kirjoitti:

Esitin asiani huonosti.
        Kumilaakeri on kiinni akselituessa lukitusruuvilla (kuusiokolo). Tämä on tiedossa, mutta irroitusongelma liittyykin tuohon akselitukeen, joka on kiinni veneen rungossa. Tuntuu olevan tiukassa joko sikaflexin tai jonkun muun tuntemattoman syyn vuoksi, ja jos sitä lähdetään oikeasti voimalla irroittamaan niin sen kannattavuutta ja kiinnitysmekanismia tässä kyselen yhtenä kohtana.

Taitaa olla helpompi vetää akseli ulos.

• vanasputkessa
        pois kirjoitti:

Taitaa olla helpompi vetää akseli ulos.

Se perätuki mikä on kiini veneenrungossa on myös kiini vannasputkess joko kierteillä tai krymppäämällä ja myös kumilaakeri varsinkin jos on pakeliittirunkoinen voi olla krympäämällä kiini. Minä jouduin irrottamaan potkuriakselin ja vannasputken missä se perätuki oli krympätty kiini ja sorvaamaan pois pakeliitirunkoisen kumilaakerin ,uusi laitettiin prässillä paikalleen.Muuten se vannasputki oli tidella piukassa oli kai ollut uudesta asti ja laitettu jo runkoa laminoidessa.

• mulla

Itse avasin ensin tiivistys/tukilaakerin kiinnityspultit ja kiersin sen irti. Sitten kumilaakeripesän mutterit auki ja laakeri pesineen ja vannasputkineen ulos. Akselia ei tarvitse irroittaa mutta ei siinä oikeastaan mitään säästä muutenkuin että laippaa ei tarvitse irroittaa akselista eikä tarvitse luistamista pelätä. Moottorinlinjaus pitäisi kuitenkin tarkistaa. Niin ja vannasputki oli kierteillä molemmista päistä pokseissa kiinni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3928
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      357
      3048
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      1978
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1685
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1129
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      974
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      42
      889
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      831
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      70
      818
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      794
    Aihe